Olen tätä webiä yrittänyt kovasti kaivella ja etsiä tietoa, mutta en ilmeisesti tarpeeksi Ongelmana olisi nyt, että tarvitsisin tuonne 240 litraiseen tankkiin ilmeisesti ulkosuodattimen lisäksi jonkin roskankeräimeksi. Siellä on nyt käytössä Eheim classic 2217, mutta jonkun verran roskia jää veteen, joten sisäsuodattimen hankinta on edessä. Ja nyt varsinaiseen kysymykseen. Minkä merkkistä ja mallista te suosittelisitte. Tuolla on jo nyt melkoinen virtaus, joten mitään ihan älytöntä myllyä ei sinne voi laittaa. Eli tarpeeksi tehokas poistamaan roskia, muttei sellaista joka ihan hirveästi lisäisi virtausta, onko mahdoton yhtälö? Ja sitten seuraava kysymys, mihin tuo sisäsuodatin tulisi laittaa? Samaan päähän tankkia missä on ulkosuodattimen letkut vai toiseen päähän? Mää oon ihan avuton näiden kanssa Kiitos paljon.
Oma mielipiteeni ja ehdotukseni on Aquaball. Mulla on kahessa altaassa ulkosuosdattimen lisänä aquaball ja olen ollut tosi tyytyväinen ! Eivät ole näitä uusimpia malleja, mutta toimivat kuin unelma. Itse olen sijoittanut 180 litraiseen ne eripäihin, tulee "puhallusta" vähän molemmista päistä ja 120 litraiseen olen laittanut ne samaan päähän. Molemmat toimivia ja hyviä ratkaisuja mulla.
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Minäkin suosittelen Eheim Aquaballia. Minun ovat kaikki sitä uudempaa mallia ja toimivat vähintäänkin yhtä hyvin kuin se vanhempikin malli. Itselläni Aquaballeja on jatkuvassa käytössä kolme ja neljäs on satunnaisemmassa käytössä. Hyvin hoitelevat hommansa ja vesi on joka altaassa niiden ansiosta kirkasta.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Komppaan Paul:in mielipidettä. Ristiinvirtaus on pahin uhka veden sekoittumiseksi ja roskapyörteen aiheuttaja numero 1. Ulostulot ja purkuaukot kannattaa sijoittaa niin että niiden antama virtaus menee aina samaan suuntaan. Lisäksi eri kerroksiin lisätyt imuaukot, pidemmät ja lyhyemmät imuputket, sisäsuodatin pinnantuntumassa jne. Antavat parhaimman mahdollisuuden roskien sieppaamiselle kierroksella.
Itselläni on yhdessä altaan kulmassa ulkosuodatin jonka putki on puolessa välissä syvyyttä. Purkuputki on samassa kulmassa pistemäisenä lähellä pintaa. Vastakkaisessa kulmassa samalla sivulla on pitkittäispäässä toinen ulkosuodatin jonka putki on syvällä lähellä pohjaa. Tämän suodattimen purku tapahtuu altaan poikki suihkuputkella. Samassa päässä päätykulman vastapuolle on sisäsuodatin jonka purku ja diffuusio suuntautuu taas toiseen päähän.
Ruokinnan jälkeinen pölymyrsky häippäsee alle puolessa tunnissa, eikä roskia näy. Tässä allas siis karvan reilu 500. Mattosudatin on vähän eri juttu, mutta siinä ei niinkään pyritäkkään roskien keräilyyn, joten sille pitää ottaa sisäsuodatin kaveriksi jos haluaa roskatonta vettä.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae