Monnisten hinnoista

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

MKM
Senior Member
Senior Member

Monnisten hinnoista

Viesti Kirjoittaja MKM »

Koin tänään järkytyksen.
Paikallisessa akvaarioliikkeessä oli pitkästä aikaa myytävänä helmimonnisia - hintaan 13,5 e/kala. 8O
Samoin kultapäämonnisten hinta oli melko suolainen, 18e/kala.

Ja minä kun olen ymmärtänyt, että tuo helmimonninen ei suinkaan olisi edes niitä vaikeimmin kudetettavia? Onko kuitenkin, vai mikä tuota hintaa hinaa ylös? Vaikuttaako hintaan yleensä enemmän viljelyn helppous/vaikeus vai maahantuonnissa joku kiemura? Vai mikä?

Täällä pohjoisessa kaikki kalat ovat ilmeisesti hieman kalliimpia kuin pääkaupunkiseudulla/"muualla etelässä". Mieluusti kuulisin nyt monnisten hintoja muualta Suomesta (erityisesti Helsinki/Espoo/Kuopio/Tampere). Tulee joskus noilla paikkakunnilla käytyä, voisihan sitä mukanaan tuoda monnisia jos sattuu sopivia kohdalle ja jos saan tuon toisen altaan joskus laitettua kuosiin.

Joitakin kiinnostavia lajeja mainitakseni:
helmimonninen (c. sterbai)
pikkumonninen (c. habrosus)
pandamonninen (c. panda)
korumonninen (c. elegans)
leopardimonninen (c.trilineatus)
jaguaarimonninen (c. julii)

Täällä päin (Oulun seutu) en ole koskaan nähnyt pikkumonnisia tai korumonnisia myynnissä. Helmimonnisten hinta tulikin jo mainittua. Pandoja kauppaavat 6,6-9e hintaan, leopardit ovat samoissa lukemissa. Jaguaareja en myöskään ole liikkeissä nähnyt - yhdessä tosin myytiin sillä nimellä kaloja mutta ne olivat sitten kuitenkin leopardimonnisia (matomainen kuvio, ei pisteitä).
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Jyväskylästä olen bongannut helmimonnisia hintaan 17€ kappale!

Itseäkin monnisten hinnat kiinnostaa eli jos hintatietoja löytyisi näistä:
Helomonninen
Rusomonninen
Ruusu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Tällä palstalla helmimonnisen poikasia on myyty n. 5 €/kpl hintaan. Kysyntä on kova, usein ei tarvitse edes laittaa myynti-ilmoitusta, kun poikaset on jo etukäteen varattu.

Niin, ja helmimonnisten pyynti luonnosta taitaa nykyään olla kielletty, jos en väärin muista.

Itse haluaisin perun vihreitä/kultaisia kuparimonnisia, mutta hintaakin on - jotain 40 €/kpl tietämillä...

Täältä löytyy kalojen hintaluokkia:
http://www.viskari.net/Update/ukalalista.htm
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Helsingissä olen nähnyt helmimonnisia liikkeissä halvimmillaan hintaan 9e/kpl. Omani ostin harrastajalta 2e/kpl.

Pikkumonniset lienevät ehkä samoissa hinnoissa kuin kääpiömonniset? Muistelisin, että maksoin kääpiömonnisista noin 4 euroa kappaleelta, nekin Helsingissä siis.
jensku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jensku »

Rusomonniset on ymmärtääkseni tällä hetkellä todella kalliita. Itselläni yksi, ostettu pari vuotta sitten. Maksoi muistaakseni jotain ehkä 9 euroa. Nyt oon nähnyt niitä kahdenkympin molemmin puolin. 8O En ookaan enää niin innokas hankkimaan sille parvea. Saa luultavasti tyytyä pandojen seuraan..
"Voi Karhu," Tiikeri sanoi, "Eikö elämä olekin hirveän ihanaa!" - "On," Pikku Karhu sanoi, "Elämä on hirveää ja ihanaa ."
Esmeralda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Esmeralda »

Itse etsin täällä (Oulu) pitkän aikaa helmimonnisia ja yhdessä liikkeessä mainittiin, että ovat vaikeasti saatavia... Ja kun he saavat, niin kotimaassa kasvatettu olisi ehkä noin 12e ja luonnosta noin 18e. Tuo samainen liike sitten viime viikolla myi sitä kultapäämonnista 18e/kpl.

Olin jo ajatellut tilaavani Helsingistä ison parven hintaan 9e.
Sain kuitenkin kuulla yhden kasvattajan, jolta sain sitten omat suloiset hurmurini (17kpl) viime viikolla "kotiin" matkahuollon tuomana ja huomattavasti edullisemmin. :D

Esmeralda
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Monnisten hinnat ovat nousseet hurjaa vauhtia, osa todella korkeiksi. Manskun 4 Petsissä on pitkään pyörinyt helmimonnisia 7,70 € / kpl, mutta eivät ole kelvanneet kellekään. Ruso- ja helomonniset ovat molemmat todella kalliita, likelle sitä 20 eemelin hintaa / kpl. Syinä ovat olleet vaikea saatavuus ja myös se, että saadut kalat ovat olleet jo valmiiksi suurikokoisia. Isot ja komeat kalat maksavat enemmän kuin poikaset.
Kääpiömonnisten hinta muistaakseni pyöri jossain 3 euron nurkilla / kpl, pikkumonniset olivat edullisempia.
Pandamonnisten hintaa en muista, sillä itse en pitänyt niitä myynnissä lainkaan lajissa esiintyneiden ongelmien takia (kuolleisuus oli todella suuri). Jaguaarimonniset kokoa XL olivat muistaakseni siinä 8 euron huituvilla.
Nämä kaikki hinnat siis Helsingistä, Manskun 4 petsistä kun allekirjoittanut oli siellä vielä töissä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

Vähän aikaa sitten ostin rusomonnisia akvaario kurjesta hintaan 12e kpl. En raaskinut ostaa kuin 6kpl, ehkä joskus vielä muutama lisää. Mutta aika kalliita olivat mielestäni ja sanoinkin miehelle että parempi ettet tiedä paljonko maksoivat. Muutenkin on helisemässä tän harrastuksen takia :mrgreen:
meette
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja meette »

No huh huh!

Itsekkin ajattelin helmimonnisparvea tai kuparimonnisia ja kävin tuon meidän kylän liikeen jo katsomassa pari päivää sitten.

Muistaakseni kuparimonnisilla oli lappu 3.30€ eli halpoja! Mutta kappas kappas allas olikin tyhjä :/ Onkohan ne jotain sairaita tapauksia kun noinkin halvalla myyvät :D Pitää kysyä myyjältä koska niitä tulee lisää ja mennä katsomaan.

Voisihan tuon kouvolan Faunataren käydä katsomassa myös, että millaisissa hinoissa ne siellä pyörivät.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

No näkyypä monnisilla olevan hintaa muuallakin.
Huh.

Pandamonnisten heikkoudesta (ts. korkeista kuolleisuusluvuista) olen itsekin kuullut. Mutta muut?

Kuparimonniset täälläkin ovat niitä edullisimpia, näin hiljattain eräässä liikkeessä niitä "huippuhalpaan" hintaan (alle 4e/kala), mutta olivat kyllä harvinaisen säälittävän kokoisia sinttejä - hädin tuskin kolmesenttisiä pyrstöineen päivineen. Eikös se ollut niin, että liian pienenä siirretyt poikaset voivat jäädä jotenkin kitukasvuisiksi/ eivät välttämättä kasva ihan normaaliin aikuismittaan?

Esmeralda: taidamme puhua juuri samasta liikkeestä helmi-/kultapäämonnisten osalta.
jensku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jensku »

No nyt kiinnostaisi tosiaan tietää tosta pandamonnisten suuresta kuolleisuudesta vähän tarkemmin. Oon nimittäin tänään menossa ostamaan niitä... :? Ennen sitä olisi ehkä kiva tietää kannattaako uhrata semmonen neljäkymppiä niihin, pysyvätkö todennäköisesti edes hengissä..?
"Voi Karhu," Tiikeri sanoi, "Eikö elämä olekin hirveän ihanaa!" - "On," Pikku Karhu sanoi, "Elämä on hirveää ja ihanaa ."
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

jensku kirjoitti:No nyt kiinnostaisi tosiaan tietää tosta pandamonnisten suuresta kuolleisuudesta vähän tarkemmin. Oon nimittäin tänään menossa ostamaan niitä... :? Ennen sitä olisi ehkä kiva tietää kannattaako uhrata semmonen neljäkymppiä niihin, pysyvätkö todennäköisesti edes hengissä..?

Pandamonnisia kannattaa etsiä joltain, joka kasvattaa niitä itse. Tuo suuri kuolleisuus koskee käsittääkseni liikkeisiin tulleita eriä.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Tuohon skaren viestiin viitaten: onko täällä palstalla paljonkin sellaisia, jotka monnisia kasvattavat vähän useamminkin? Tai muuten erityisesti nimenomaan monnisharrastajia, onko heitä?

Minulla tuoreena akvaharrastajana ei ole kasvattamisesta /kudettamisesta kokemusta (vielä). Kuparimonniset, joita minulla aluksi oli, kutivat kyllä jonkun kerran, mutta kun ei ollut mitään allasta johon sen kudun laittaa kasvamaan niin ne munat sitten menivät parempiin suihin. Kuparit muuttivat sittemmin uuteen kotiin, nyt minulla on leopardimonnisia, jotka käsittääkseni ovat suht vaikeita kudetettavia. Kerran ne taisivat vähän kutua harjoitella, mutta eivät saaneet mitään aikaan. Ehkä vielä joskus...
Zessu
Senior Member
Senior Member

Monnisten hinnoista

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Kävin tänään erään ketjun liikkeessä kalahintoja tutkailemassa ja pienestä valikoimasta löytyi tälläinen hinnasto:

-maatiaispartamonni 4,90e
-albiinomonninen 3,90e
-kuparimonninen 3,90e
-pandamonninen 6,20e
-korumonninen 6,50e
-jaguaarimonninen 6,50e
-täplämonninen 4,60e

-isopurjepleko 12,00e
liisa14
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja liisa14 »

Ostin toissapäivänä (5.7.) erään ketjun kaupasta leopardimonnisia hintaan 5,80 e/kpl. Myyntiakvaariossa oli lappu, jossa hinta oli noin 6,80, mutta sitten kassalla hintaa olikin se 5,80.

Samaisen ketjun kääpiömonniset olivat taannoin 3,90 e/kpl.

Jos tänne pääkaupunkiseudulle on tulossa, kannattaa soittaa liikkeisiin etukäteen ja pyytää varaamaan, jos valikoimassa toivottua kalaa löytyy. Ei tule hukkareissuja :) Kuvittelisin, että kaikkien liikkeiden palveluun tuo varaaminen kuuluisi?
Helmi1978
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

Lisäänpä tähän oman tämänpäiväisen havaintoni: Tampereen Reporangassa helmimonninen vaatimattomat 18€! 8O
Esmeralda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Esmeralda »

Noista pandamonnisista vielä... Tuollaisesta heikkoudesta tietämättä ostin noita 6kpl:een parven reilu kuukausi sitten. Olivat kohtuullisen pieniä, mutta hyvävointisen oloisia ja "turvallisesta" liikkeestä ostin. Parin ensimmäisen viikon aikana noista kuoli yksi, oli aika heikon näköinen jo muutaman päivän jälkeen. Olivat arkoja tuolla 325 litraisessa, mutta siirsin 1,5vkoa sitten loput viisi 84 litraiseen ja ovat siitä asti olleet oikein kovasti vauhdissa ja reippaita. Olisin halunnut muutaman lisää, mutta nyt tämän jälkeen en taidakaan uskaltaa :(

Tuosta kasvattamisesta... itse koitin selata hyvin tarkkaan ihmisten viestejä täällä nyt ja aikaisemmin ja laitoin rohkeasti yv:tä sellaisille jotka ainakin joskus olivat kasvattaneet monnisia (minulle niitä helmimonnisia). Sitä kautta sain sitten oikeaan henkilöön yhteyden ja nyt ne hurmurit uivat tulla altaassa :D .

Jotenkin tuntuu mukavammalta ja ehkä turvallisemmalta ostaa kalat suoraan kasvattajalta. Ovat akvaario-oloissa syntyneitä ja luultavimmin hyvin hoidettuja. Omani olivat todella hyvässä kunnossa kun sain ne matkahuollon kautta Jyväskylästä Ouluun.

Esmeralda
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

Mari kirjoitti:..kun allekirjoittanut oli siellä vielä töissä.
Kappas, täällä on muitakin 'loistavan tulevaisuutensa' lopettaneita :o
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

lilo kirjoitti:
Mari kirjoitti:..kun allekirjoittanut oli siellä vielä töissä.
Kappas, täällä on muitakin 'loistavan tulevaisuutensa' lopettaneita :o
Heh tietääkseni Mari siirtyy työssään vai nhieman pidemmälle.. ;)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Helene
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Helene »

meette kirjoitti:Muistaakseni kuparimonnisilla oli lappu 3.30€ eli halpoja! Mutta kappas kappas allas olikin tyhjä :/ Onkohan ne jotain sairaita tapauksia kun noinkin halvalla myyvät :D Pitää kysyä myyjältä koska niitä tulee lisää ja mennä katsomaan.
Heips!

Minä ostin tossa pari kuukautta sitten altaaseeni kolme kuparimonnista (3,5€/kpl) ja kolme pandamonnista (7€/kpl).

Ja nuo ovat täällä Kotkassa ainakin ihan normaalit hinnat!
Silloin tällöin saan kohtauksen olla hieno nainen, mutta onneksi se ei koskaan kestä kovin pitkään!!
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Re: Monnisten hinnoista

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Nostampa tätä ketjua esille...
Kovasti kiinnostaisi mitä pandamonnisista nykyään pyydetään hintaa? Siis liikkeissä?
Itsellä noita on ihan hyvän kokoinen parvi ja koska tarvitsen niille uuden kodin niin pitäisi vähän tietää mitä pyytää :roll: .
En toki pyydä samaa kuin jossain liikkeessä, mutta tuskin ilmaiseksikaan ;).

Ja mikä tämä kommentti oli pandamonnisten korkeasta kuolleisuudesta? Mulla noita on ollut nyt jo useamman vuoden ajan eikä mitään mysteerikuolemia ole ollut, päin vastoin, ovat olleet hyvinkin kestäviä ja eloisia kaunokaisia ilman mitään sairauksia :D !
Onhan tuosta jo aikaa kun tämä ketju on aloitettu joten ehkäpä aika on muuttanut heikon kannan vahvemmaksi..?
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

mickey2004 kirjoitti:Kovasti kiinnostaisi mitä pandamonnisista nykyään pyydetään hintaa? Siis liikkeissä?
Viimeksi oli jotain 7-8 €.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Selvä, kiitos. Muutaman vuoden takaiset tiedot kertovat samaa suuntaa, hintahaarukka tosin oli 5€-9€ välillä.
Mutta väliäkö hällä, pandat saavat maanantaina jo uuden kotinsa :D !
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Millaisissa lukemissa liikkuu tällä hetkellä helmimonnisten hinta?
Ainakaan aikaisempina vuosina laji ei tainnut ihan monnisten halvimmasta päästä olla.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

-Tetratar- kirjoitti:Millaisissa lukemissa liikkuu tällä hetkellä helmimonnisten hinta?
Ainakaan aikaisempina vuosina laji ei tainnut ihan monnisten halvimmasta päästä olla.
Pari nettipoimintaa:

Uusi Akvaario, Turku: 8,50€ (tarjous)
Black Bull, Lahti: 9,96€ (kotimaista paikallista kasvatusta kuulemma)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”