Intianvesitähdikkien reikiintyvät ja kellastuvat lehdet.

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
makinka
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Intianvesitähdikkien reikiintyvät ja kellastuvat lehdet.

Viesti Kirjoittaja makinka »

Hei!
Ongelmana on kellastuvat ja reikiintyvät intianvesitähdikin lehdet: nitriittitesti näyttää olevan 0,2-0,3, ei kuitenkaan yli 0,3, pH on 6,5. Litroja on 100. Lannoitan kerran viikossa easylife:n profitolla, akvaariossa on yksi pieni saksalainen söhting carbonator ja lisään pari, kolme milliä easycarboa päivässä. Kaloja on olosuhteiden pakosta varmaan liikaa (jouduin yhdistämään kahden akvaarion kalastoja tilanpuutteen takia): 10 täplämonnista, saman verran kardinaalitetroja, ottoja neljä ja samanverran jotain muita tosi pieniä raidallisia hauskoja tapauksia joiden nimeä en nyt muista (vanhoja paksukaisia ovat kaikki). Vettä vaihdan vähän: ehkä ämpärin, kaksi kuukaudessa (siitä syystä, että vesiarvot ovat ok? Turha vaihtaa enempää, jos ei haappamoidu liikaa?). Minusta tuo hiilidioksidikello on ollut tosi hyvä, joka kerta täydennyksen jälkeen huomaa, että kasivien varret vantteroituu ja juuret voimistuu, mutta samassa suhteessa lehdistä muodostunutta moskaa nousee pintaan (siis niitä keltaisia, läpikuultavia, reikiintyneitä lehtiä). Onko tämä ihan normaalia, jos laiska keräilemään irtomoskaa altaasta vai liittyykö tuo nyt jotenkin noihin vesiarvoihin tai liian vähäiseen lannoitukseen. Hiekka on tosi hienoa, vähän kuin hiekkarannalla: pohjalannoite on hiekan alla, joku sellainen turvehommeli (on musta ollut hyvä kanssa). Kalat vaikuttaa ihan tyytyväisille, ei ole kaloja kuollut. Mutta pitäisköhän vettä vaihtaa enemmän? Oliskohan kellään mitään vinkkejä, millä saisi noi kasvit voimaan vähän paremmin? Vallisneriat kasvaa ok, miekkalehti vain sinnittelee (olen joskus itstuttanut sen huonosti ja kasvi kasvaa periaatteessa väärästä kohtaa juurta, väärin päin istutettu. En ole sitä viitsinyt enää kääntää kun on itsensä vääntänyt valoon päin ja juurtunut ok). Virtauskohdissa kasvaa pitkiä mustia, käkkäröitä karvoja, vähän kuin hiuksia (siis levää) :). Kaksi loisteputkea on, muistaakseni toinen on kasvi ja toinen joku perus akvaarioputki. Olen epäillyt itse, että mulla olis nyt vähän turhan ärhäkkä suodatus (sisäsuodatin, mikä on tarkoitettu n. 125 litraan: se on mennyt vain rikki sillai, että en pysty säätää virtausta pienemmäksi). Eli hapettaa liikaa ja hiilidioksidia palaa turhaan? Kun joudun sitä lisäilemään. Voiko se liittyä tuohon kasviongelmaan?
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Re: Intianvesitähdikkien reikiintyvät ja kellastuvat lehdet.

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Vaikuttaa siltä, että vettä pitäisi vaihtaa enemmän/useammin, sillä intianvesitähdikki rekiintyy nimenomaan likaisessa vedessä.
makinka
Starting Member
Starting Member

Ok, täytynee tehdä ryhtiliike ja vaihtaa varovasti enemmän vettä: mulla on vain hirveän huonoja kokemuksia siitä, kun sitä vettä rupeaa enemmälti vaihtelemaan. Seuraavaksi rupeaa levät kukkimaan kun ne tykkää siitä raakavedestä?
makinka
Starting Member
Starting Member

Nytkin on kyllä pH ilmeisesti vähän alakanttiin vai onko ok?
makinka
Starting Member
Starting Member

Toisaalta selittäisi sen, miksi kasvit välillä voivat hyvin ja sitten kun vedenvaihdosta rupee olemaan aikaa kasvit alkaa ränsistyä. Jos lyhentäis vähän sitä vaihtoväliä, mut vaihtais kerralla saman määrän: kuitenkin kun on aika pieni toi akva, likaantuu nopeesti. :roll:
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Kannattaa tosiaan vaihtaa useammin. Itse vaihdan kaikista altaista kerran viikossa noin puolet tai alle. Nitriittiä ei saisi kyllä olla yhtään kypsässä altaassa, mistä päättelet että vesiarvosi ovat ok?
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Periaatteessa olet toiminut ihan oikein, silloin kun hiilaria on tarjolla vähän, harvemmat vedenvaihdot on kasveille parempi juttu (http://www.barrreport.com/showthread.ph ... O2-methods), koska ne sopeutuvat parhaansa mukaan vallitseviin olosuhteisiin. Vaihtoveden mukana tulee paljon hiilidioksidia jota ne eivät kykene käyttämään mutta levät puolestaan kykenevät. Koska sulla kuitenkin nitriitti on koholla, vettä pitäisi vaihtaa kalojen takia selvästi useammin. Vaikka kalat ei vaikuta kärsivän nitriitistä, se rasittaa niitä koko ajan, ne uivat nyt myrkkykeitossa mikä altistaa ne elimistön stressitilan kautta muille sairauksille puhumattakan siitä että nitriitti itsessään voi myös vaurioittaa kaloja peruuttamattomasti ajan kanssa. Hyvä konsti vähentää uuden veden mukanaan tuomia ongelmia on vaihtaa vettä useammin, mutta pienempiä määriä. Toinen tapa on lisätä hiilaria akvassa, mutta mikäli olet tyyväinen nykyiseen tilanteseen muuten, voisit ensi kokeilla tihentää pieniä vedenvaihtoja. Levät kielivät aina jonkinsortin puutoksesta (suhteessa valoon), ne ovat aina indikaattori akvan tilasta joten jos ne alkavat lisääntymään vedenvaihtojen myötä, täytyy tilannetta tarkastella taas uudestaan ja hakea tasapaino uudelleen sopivaksi niihin olosuhteisiin.

Eräät kasvilajit eivät pidä kuormittuneesta vedestä ja kiukuttelevat likaista vettä, eräät taas tykkäävät nimenomaan sellaisesta, esim konnanputki.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
makinka
Starting Member
Starting Member

Nitriittitestin tulos osoittaa väliä 0,0-0,3 eli low level of harmfulness. Voisi kai sanoa, että ei nitriittiä, jos tuohon testiin on luottaminen.
makinka
Starting Member
Starting Member

Vähän tulkinnanvarainen juttu: mulla pitäisi olla jossain tarkempikin mittari, millä näen sen varmasti. Mutta eihän siinä mitään epäselvää pitäisi olla, jos nitriitin pitää olla nolla, sillä kyllä se nyt siltä näyttää, että sitä nitriittiä olisi ainakin se 0,1. Esitän nyt vähän hölmöjä kysymyksiä, kun tuo akvaario on ollut nyt kaksi vuotta, onko se alunperinkin kypsytetty jotenkin vaillinaisesti, kun siihen sitä nitriittiä on ilmestynyt vai johtuuko se vain siitä, että kalojen ulosteesta ja muusta sitä siihen muodostuu kun vaihtaa liian vähän vettä. Lisäättekö raakaveteen jotain aineita. Viime aikona olen lisännyt vain vedenparannusainetta (+kasvilannotteet ja easycarbo). Vesi mulla seisoo saunassa isossa saavissa n. 30 litraa parista päivästä kolmeen päivään, vähän sen mukaan, miten ehdin vedet vaihtaa. Käytetäänkö hirvensarvisuolaa vain kalattomiin altaisiin (kokeiltiin sitä hyvin tuloksin kun kypsyteltiin serkkujen akvaariota) [:I] ? Jotenkin olen aina ajatellut niin vanhanaikaisesti, että se liika vedenvaihto stressaa kaloja ja todellisuudessa kalat kärii enemmän likasesta vedestä?
makinka
Starting Member
Starting Member

50% kuulostaa hurjalle: suoraan kraanasta sitä ei voi ilmeisestikään akvaarioon kaata tai ovat kaik aamulla mahat pystyssä? Olen pyrkinyt siihen, että vaihdan mieluummin vähän ja tiheämmin kuin paljon yhdellä kerralla, mutta mun systeemi ei oo nyt toiminut. Voihan se tietysti olla sitäkin, että on löytänyt sen oikeen palanssin siihen touhuun ihan testaamalla niitä arvoja riittävän tiuhaan, ennen ku rupee vaihtaa vettä ja sitten taas testaa kun on vaihtanut jonkun määrän, et paljon muuttu. Jos mun akvaario olis kunnolla kypsynyt, ongelmaa ei ilmeisesti olisi -nyt en vain oikein keksi muuta keinoa kun se vedenvaihto -kiitos muuten paljon kaikille hyvistä neuvoista taas kerran :)
makinka
Starting Member
Starting Member

Oli muuten tosi hyvä linkki, täytyy oikein paneutua asiaan ja funtsia touhua uudestaan :? Toisaalta, jos en olisi älynnyt kysyä tuota lehtien kellastumista ja reikiintymistä, nitriitti olisi varmaan päässyt nousemaan entisestään ja olisi voinut käydä tosi huonosti -oli meinaan vähän tuuriakin.
Viimeksi muokannut makinka, 23:28, 18.02.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Se 50% kerran viikossa on oikein sopiva määrä, vaikka voikin tuntua radikaalilta äkkiseltään. Periaatteessa liikaa vettä ei voi vaihtaa, mulla on itsellä ollut nyt hieman nitriitin kanssa ongelmaa yhden uuden altaan kanssa (kämmäsin ravinteiden kanssa), niin olen vaihdellut siitä sellaisen 80 - 90 % päivittäin. Kasviravinnetta (ja vedenparannusainetta) toki tällä tahdilla kuluu.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
makinka
Starting Member
Starting Member

Tein vielä nitraattitestin ja se näytti 12,5 mg/ml:ssä. Nitriittiä oli ainakin 0,1. Mun ohje sanoo, että ihan on ok kun ei ole meriakvaario ja neuvoo vaihtamaan vähintään 30% vettä, jos arvo on yli 50. Pitäisi varmaan hankkia uudet ohjeet :)
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

SItä vettä ei nykytiedon mukaan tarvitse seisottaa. Herranjestas, en mä ainakaan jaksaisi vaihtaa 50 % viikossa kolmesta altaasta niin, että vettä pitäisi vielä jossain paljuissa seisottaa.. :roll: Letkulla menee suoraan hanasta, tosin niin, että hanan pää on vedenpinnan yläpuolella eikä sen alla, ettei tule kaasukuplatautia kaloille. Itse käytän aina vedenparannusainetta.

Se nitraatti ja nitriitti on helposti vedestä testattavissa, mutta todellisuudessahan sinne kertyy kaikkea muutakin kuona-ainetta kuten mm. fosfaattia. Eikä runsaskasvisessa altaassa välttämättä ole nitraattia ollenkaan, mutta silti sitä vettä on vaihdettava elävien hyvinvoinnin takia.

Hirvensarvisuola on ammoniumbikarbonaattia, eli en usko että sitä kannattaa kalaston kanssa kokeilla. Prodibion ampullit ovat hyviä kyllä, tosin sinuna ehkä ostaisin uuden testin tai testauttaisin jossain kaupalla, ennenkuin ostaisin bakuvalmisteita.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Nantsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nantsu »

Tosi hyviä neuvoja on tullutkin ja sinulla on suunta ylöspäin harrastuksessa. Jee :)

Mites suursiivot, et ilmeisesti harrasta niitä? Wanhaan malliinhan kuului vähäisten vedenvaihtojen lisäksi pestä toisinaan koko purkki hiekkoineen ja muine sisältöineen, hyvä ettei kalojakin hammasharjalla kihnutella. Hyvillä bakteereilla menee moisesta pasmat sekaisin, ja allas kaipaa uudelleen kypsyttelemistä. Myös suodatin kannattaa pestä hellästi ja mielellään akvaarionlämpöisellä vedellä, että niitä hyviksiä menetettäisiin mahdollisimman vähän. Töhkät pois toki.

Varsinkin tilanteessa jossa nitriittiä on, kalojen oloa helpottaa kunnolla rikkoutuva pintavesi. Tai siis - älä huoli siitä, että virtaus tuntuu kovalta, ellei raasut ihan aaltojen mukana poukkoile [;)]

Testailehan kuitenkin tosiaan uudella testillä tai akvaliikkeessä. Tsemppiä!

Edit: kyllä mä vielä joskus opin krijoitamana.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Kalat kyllä sinänsä tykkää vedenvaihdoista, mutta sen suhteen kannattaa olla kriittinen ja hakea optimaalinen määrä mikäli hanavesi eroaa kovasti akvan vedestä. Esim meillä akvat pH 6-6,2-6,5-7, hanasta 8. Vaihdan vettä 30-50% viikottain joten noi isoimmat heitot saisi osan kaloista voimaan huonosti ellen käsittelisi vaihtovettä pH-miinuksella. Jos hanavesi sopii kaloilla suoraan, tai melkein, ei vedenvaihto ole ongelma ja sitä voi harrastaa niin paljon kun vaan jaksaa. Toinen kysymys on se, miten levät reagoivat siihen kun sellaista on tässä ollut havaittavissa ja mitä sille asialle ollaan valmiita tekemään. Kuten huomaat, palapelissä on monta osaa eikä aina ole ihan yksinkertaista löytää kaikille osapuolille sopivaa tapaa toimia. Kyllä se löytyy kun vähän hiotaan särmiä pois.

Kasvit käytävät vedestä ravinteenaan ammoniumia sekä nitraattia, osa lajeista myös nitriittiä. Ehkä voisit kokeilla lisätä akvaan näitä supersyöppölajeja, esim liuskavesisaniaista ja liuskavesitähdikkiä, vedensuokkia, karvalehteä ja muita helppoja mutta nopeasti kasvavia lajeja. Ne voi karsia pois niin halutessaan kun akva on löytänyt tasapainonsa. Ne ovat myös hyviä aseita taistelussa leviä vastaan. Vedessä oleva fosfaatti ei aiheuta ongelmia itsessään, vain ammoniumilla on todettu jonkin sortin yhteys vihersamennukseen. Veden likaisuus on jotain muuta kuin siinä olevat ravinteet, mutta sen arvoimiseen tarvittaisiin ainakin sähkönjohtavuusmittari puhumattakaan niistä aineista, esim hormooneista (kasvien ja kalojen) joita ei voida edes mitata! Tietämys akvoista ja niiden ekosysteemistä on lisääntynyt hurjasti viime vuosina (esim juuri tuon linkkini saitin pitäjän Tom Barrin ansioista, mutta löytyy monia muitakin uraa uurtaneita naisia ja miehiä) ja olemme sitä kautta saaneet mahdollisuuden ymmärtää lisää mikä aiheuttaa tai ei aiheuta akvaarioissa ongelmia. Mutta paljon on vielä selvittämätömiä asioita ja varmasti asioita joista meillä ei ole vielä hajuakaan ja meidän vaan pitää toimia niin kuin käytäntö (ja tähän astiset tutkimukset) on parhaaksi opettanut. Esimerkiksi sitä, miksi ja miten kasvit pitävät levät loitolla ei tiedetä varmasti. Se tiedetään, että ravinteet vedessä ei aiheuta ongelmia, se on testattu niiiiiin monen kertaan, että hypoteesin voi heittää romukoppaan pahana muistona 90-luvulta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
makinka
Starting Member
Starting Member

Meidän talous ei selvästikään lämpene suursiivoiksille :D No sittenhän suodatin on oikeastaan aika hyvä. Elämä helpottuu aika paljon, jos vettä ei tarvi nykytiedon mukaan seisottaa. Taidan kokeilla laskea kanssa letkulla. Toisaalta oon tottunut siihen, että mulla on se saavi aina siellä saunassa seisomassa: jos vaihtaisin nyt sen 30 litraakin viikossa, näkis mihin suuntaan lähtee kehittymään. Ai niin: käytän Astran vedenparannusainetta, mutta sitten löytyi iso pullo bio nitriveciä. Pitäisköhän mun laittaa sitä tonne, siitä ei varmaan ole mitään haittaa, jos nyt ei suoranaisesti mitään hyötyäkään?
makinka
Starting Member
Starting Member

Mun akvaariossa rehoitti vedensuosikit. Sitten ne kaikki katosivat kuin taikaiskusta: intianvesitähti kasvaa, mutta ei voi hyvin. Jaavansaniainen menettelee ja jättivallisneria rupee olemaan vähän riesa. Vedensuosikkeja jäi muutama oksa, nyt ne ovat kyllä lähteneet uuteen kasvuun (aikaisemmin se oli valloittanut koko pytyn). Epäonneksi (oltiin matkoilla), akvaarion pinta oli kasvanut täyteen pikkulimaskaa ja kasvit eivät saanet valoa ja liukenivat (siis ne vedensuosikit). Levää ei ole tällä hetkellä mitenkään haitallisen paljon, aika vähän. Mutta kun olen aikaisemmin vaihtanut paljon vettä, levät ovat kertakaikkiaan villiintyneet. Kun lopetin liiallisen veden kanssa läträämisen, tilanne rauhoittui. Toisaalta levien kasvuun saattoi vaikuttaa jokin muukin. Silloin testautin veden akvaarioliikkeessä ja sanoivat, että juuri raakavesi oli syynä leväkasvuun. Itse lämpenen kyllä tuolle ajatukselle, että lisäisin kasveja, jotka voivat hyödyntää nitraattia/nitriittiä, jos sellaisia on. Itse epäilin silloin (oli juuri tuo okävä samennus) pohjalannoitetta, mutta mitä ilmeisemmin johtui raakavedestä.
makinka
Starting Member
Starting Member

Lisäsin ämpärillisen seisonutta vettä (kun sitä nyt sattui olemaan sattuneesta syystä [;)] ) ja lisäsin siihen tuon nitrivecin. Aamulla nitriittitesti oli keltainen eli ei nitriittiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”