Riittävätkö pelkät sisäsuodattimet? (325l / 130cm)
Valvoja: Moderaattorit
Riittävätkö pelkät sisäsuodattimet? (325l / 130cm)
Haaveissa olisi viimein hankkia vähän suurempi akva, mutta suodatus mietityttää. Pärjäisikö otsikon mukainen (130x50x50) allas yhdellä tai kahdella sisäsuodattimella? Millaista suosittelette? Jos suodattimia tarvitaan kaksi, mihin ne kannattaa sijoittaa?
Syntymävuosi 1989, akvaarioharrastelua vuodesta 1995. Ei paha!
Re: Riittävätkö pelkät sisäsuodattimet? (325l / 130cm)
Onko jokin syy, että ulkosuodatin on poissa laskuista?
Jos sisäsuodatinta halajaa niin pitää olla kaksi, mutta mielummin mattosuodatin ja sisäsuodatin.
Jos sisäsuodatinta halajaa niin pitää olla kaksi, mutta mielummin mattosuodatin ja sisäsuodatin.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Mulla pyörii kaikki altaat ilman ulkosuodatinta. 375l kulma-allas mattosuodattimella ja 1000l/h pyörittävällä Hailealla. Kalastona kultakaloja, joten sotkun määrä on melkonen. 550l 220cm pitkässä altaassa on molemmissa päissä 900l/h pyörittävä Hydor + toisessa päässä lähes pohjalla 1000l/h pyörittävä "mikälie" ja 420l 130cm pitkä allas mattosuodattimella ja roskankerääjänä 650l/h pyörittävä Hydor. Ton 420l altaan kalasto on kyllä vielä melko kevyt.
Mun kokemulsen mukaan suodatus on ihan riittävä. Useinhan noita suodattimia on toki putsattava. Vähintään kerta viikkoon. Tuota 550l altaan pohjalla olevaa mikälietä joutuu putsaamaan useamminkin, n. joka viides päivä.
Mun kokemulsen mukaan suodatus on ihan riittävä. Useinhan noita suodattimia on toki putsattava. Vähintään kerta viikkoon. Tuota 550l altaan pohjalla olevaa mikälietä joutuu putsaamaan useamminkin, n. joka viides päivä.
Lähinnä pelottaa etten osaa käyttää tai että se leviää... Jossitteluapaul kirjoitti:Onko jokin syy, että ulkosuodatin on poissa laskuista?

Budjetti tässä eniten tulee vastaan, mikä ois halpa mutta toimiva yhdistelmä? Käsittääkseni matto tulee melko halvaksi, jos ois toisessa päädyssä 50x50(x5) matto (millainen pumppu) ja toisessa joku sisäpörräin (minkälainen) niin toimisko?
Syntymävuosi 1989, akvaarioharrastelua vuodesta 1995. Ei paha!
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Minulla ei ole ulkosuodattimia. Puhdistan sisäsuodattimia silloin, kun virtaus selvästi heikkenee, eli väli lasketaan kuukausissa. Molemmissa isommissa altaissani on Juwelin sisäsuodattimet joissa on enimmäkseen sintrattua lasia.
Itse tosiaan suosin ulkosuodattimia ja laitan aina kun mahdollista.Felikez kirjoitti:Lähinnä pelottaa etten osaa käyttää tai että se leviää... Jossitteluapaul kirjoitti:Onko jokin syy, että ulkosuodatin on poissa laskuista?Sisäsuodattimet on tuttuja ja turvallisia.
Budjetti tässä eniten tulee vastaan, mikä ois halpa mutta toimiva yhdistelmä? Käsittääkseni matto tulee melko halvaksi, jos ois toisessa päädyssä 50x50(x5) matto (millainen pumppu) ja toisessa joku sisäpörräin (minkälainen) niin toimisko?
Halvin ehkä onkin juuri matto- ja sisäsuodatin.
-
- Starting Member
Kerrotko lisää, minkä kokoisia altaita ja vähän kalaston määriä. Kävi nyt kiinnostamaan, olisko mahdollista päästä itsekin noin harvaan puhdistusväliin. ei ole kauheen mukavaa tuo jatkuva suodatinten pesu.maisu kirjoitti:Minulla ei ole ulkosuodattimia. Puhdistan sisäsuodattimia silloin, kun virtaus selvästi heikkenee, eli väli lasketaan kuukausissa. Molemmissa isommissa altaissani on Juwelin sisäsuodattimet joissa on enimmäkseen sintrattua lasia.
Lähinnä mietin nyt, kun sekä hydoreissa, että haileoissahan on ne sellaiset korit siellä, eli jos niihin laittais sitä sintrattua lasia, pidentäiskö se suodattimen puhdistusväliä?
-
- Advanced Member
Kun nyt tiedetään että akvaa voi pyörittää täysin ilman suodattimiakin, niin pitämällä kalasto kohtuullisena ja kasvisto runsaana (siis oikeasti runsaana ja lajeina niitä jotka kuluttavat vedestä ravinteita), niin en näe syytä etteikö homma voisi toimia pelkillä sisäsuodattimilla, yhdellä tai kahdella. Loppupeleissä vain käytäntö osoittaa onko kalasto sopiva. Suodattimia ei kannata putsata rajusti ja/tai putsaa ne eri aikoihin, niin toinen on aina täydessä terässä vaikka kuormitus hetkellisesti kasvaisikin. Putsausväliin vaikuttaa monikin asia, esim kasvisto (osa sotkee) turvelisät ja käytetty massa. Hienovanu tukkeutuu paljon nopeammin kuin karkea, mutta vastaavasti poistaa roskaa tehokkaammin (ja siksi myös tukkeutuu herkemmin). maisu tarjoaa sintratun lasin muodossa runsaan kasvualustapinta-alan akvansa bakuille, sitä ei myöskään tarvitse putsata niin usein kun sieniä ja vanuja. Myös JBLn sisäsuodatimet ovat korillisia ja niitä voi laittaa yhteen (=allekain) niin monta kun akvaan vaan mahtuu.
Meillä on matto-sisäsuodatinyhdistelmät ja olen niihin oikein tyytyväinen.
Meillä on matto-sisäsuodatinyhdistelmät ja olen niihin oikein tyytyväinen.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Itselläni tällä hetkellä on 450l altaassa mattosuodatin 1200l/h pyöritävällä pumpulla ja kaksi 100l/h sisäsuodatinta roskankerääjänä. Ja hyvin näyttää toimivan.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Kyllä sisäsuodattimillakin pärjää, jopa ilman laitteita koska suodatus on oikeasti bakteerien tehtävä. Veden puhdistus hiukkasista ja kököstä sitten näiden laitteiden ja bakteerit valtaavat ne ja tekevät siellä samaa työtä mitä kaikilla muillakin akvaarion pinnoilla. Asioista pitää vain olla tarkoin selvillä, eikä virheisiin ole juuri varaa jos reservissä ei ole kapasiteettia joka hoitelee akvaarion kohdalla tapahtuvan hoitopoikkeuman tai muun rytmistä sivuun menevän seikan. Pelkillä vedenvaihdolla on akvaarioita hoidettu vuosisatoja, menestyksellisesti. Luulempa että laitteet ovat tulleet paikkaamaan ihmisen halua olla huolimaton ja olematta liian syventynyt tekemään tutkimusta altaallaan ja olemaan vastuussa siitä.
Oli niin tai näin, niin laitteet helpottavat kyllä hoitoa. Oikein mitoitetut laitteet tekevät siitä jopa liiankin helppoa. Ulkosuodattimen etu on harva tai hyvin harva puhdistustarve. Mattosuodatin oikein mitoitettuna jatkaa työtään vuosikausia, kymmeniä jos mitään suuria virheitä ei tehdä ja kaikki pysyy kondiksessa sekä tasapaino on kaikilta osiltaan täysin stabiili. Sisäsuodattimet tukkeutuvat ja jos niitä pitää useita niiden huoltoa voi rytmittää kuten edellä todistettu. Sisäsuodatinta pitääkin huoltaa, jopa niin ettei sitä saa päästää lähellekkään tukkeutumista. Puhdistus mielellään akvaarion vedellä ja tyynyjen varovainen huuhtelu suuremmista roskista. Ei mitään tuorevedessä tehtävää rutistelua ja puristelua, jos halutaan että bakteerit jatkavat vielä seuraavallekkin kierrolle.
Ulkosudattimet ovat ideaaleja rakenteensa ansiosta, se että niihin voidaa asettaa käsiteltyjä palleroita, putkia, muovisia häkkyröitä suuriakin määriä. Nämä sitovat suhteessa hyvin sakkaa, partikkeleita ja siten antavat bakteereille kasvualustan. Vesi virtaa niiden läpi pidempään tukkeutumatta, kaikkein ideaalein ulkosuodin on se jossa vesi virtaa koko massan läpi, tasaisesti koko pöntön alalta. Joten on melko tärkeää miten suodattimensa täyttää. Jarruina liialliselle virtaukselle voi käyttää vaahtomuovia tai vanua.
Pohdittaessa moottorisuodattimen syvintä olemusta on siis tiedettävä mitä haluaa. Jos minä olisin siinä tilanteessa, että pitäisi valita sisäsuodattimet, tekisin vesipumpusta ja suodatinmatosta Jukka Järven ehdottaman mallin http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php
Mahdollisesti useita (niitä muuten meillä on) ja sijoittaisin ne ideaaleihin paikkoihin veden kierron takaamiseksi. Huoltovapaampaa ja helpointa ratkaisua saa miettiä ihan ajan kanssa. Mattosuodatin on siinä mihin se rakennetaan ja sen irroittelu ja puhdistelu on melkonen paskasavotta (kokemusta on), tämä mini mallinen "mattosuodatin" on ihan mielettömän hyvä keksintö kaikin puolin.
Oli niin tai näin, niin laitteet helpottavat kyllä hoitoa. Oikein mitoitetut laitteet tekevät siitä jopa liiankin helppoa. Ulkosuodattimen etu on harva tai hyvin harva puhdistustarve. Mattosuodatin oikein mitoitettuna jatkaa työtään vuosikausia, kymmeniä jos mitään suuria virheitä ei tehdä ja kaikki pysyy kondiksessa sekä tasapaino on kaikilta osiltaan täysin stabiili. Sisäsuodattimet tukkeutuvat ja jos niitä pitää useita niiden huoltoa voi rytmittää kuten edellä todistettu. Sisäsuodatinta pitääkin huoltaa, jopa niin ettei sitä saa päästää lähellekkään tukkeutumista. Puhdistus mielellään akvaarion vedellä ja tyynyjen varovainen huuhtelu suuremmista roskista. Ei mitään tuorevedessä tehtävää rutistelua ja puristelua, jos halutaan että bakteerit jatkavat vielä seuraavallekkin kierrolle.
Ulkosudattimet ovat ideaaleja rakenteensa ansiosta, se että niihin voidaa asettaa käsiteltyjä palleroita, putkia, muovisia häkkyröitä suuriakin määriä. Nämä sitovat suhteessa hyvin sakkaa, partikkeleita ja siten antavat bakteereille kasvualustan. Vesi virtaa niiden läpi pidempään tukkeutumatta, kaikkein ideaalein ulkosuodin on se jossa vesi virtaa koko massan läpi, tasaisesti koko pöntön alalta. Joten on melko tärkeää miten suodattimensa täyttää. Jarruina liialliselle virtaukselle voi käyttää vaahtomuovia tai vanua.
Pohdittaessa moottorisuodattimen syvintä olemusta on siis tiedettävä mitä haluaa. Jos minä olisin siinä tilanteessa, että pitäisi valita sisäsuodattimet, tekisin vesipumpusta ja suodatinmatosta Jukka Järven ehdottaman mallin http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php
Mahdollisesti useita (niitä muuten meillä on) ja sijoittaisin ne ideaaleihin paikkoihin veden kierron takaamiseksi. Huoltovapaampaa ja helpointa ratkaisua saa miettiä ihan ajan kanssa. Mattosuodatin on siinä mihin se rakennetaan ja sen irroittelu ja puhdistelu on melkonen paskasavotta (kokemusta on), tämä mini mallinen "mattosuodatin" on ihan mielettömän hyvä keksintö kaikin puolin.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
-
- Senior Member
Minulla on ulkosuodatin molemmissa akvaarioissani, mutta olen pohdiskellut sisäsuodattimiin siirtymistä. Syy on lähinnä huoli vesivahingosta. Olemme hyvin usein päiviä tai viikkojakin poissa kotoa, joten pienikin vesivuoto voi aiheuttaa ison vahingon.paul kirjoitti:Onko jokin syy, että ulkosuodatin on poissa laskuista?
Kilpailutin äskettäin vakuutukseni ja pyysin tarjousta useasta yhtiöstä. Yhtenä tarjouspyynnön kriteerinä oli, että vakuutus korvaa sekä omat että ulkopuolisille (taloyhtiö, naapurit) aiheutuneet vuotovahingot. Yksikään yhtiö ei luvannut vakuutusta, joka kattaisi molemmat. Kaikkien tarjoukset olivat ehdollisia tyyliin "korvaa omat ja saattaa korvata ulkopuolisille ...". Prosessin aikana keskustelin myös useamman vakuutuskäsittelijän kanssa. Kaikkien näkemys oli, että ulkosuodatin on suurin syy vahinkoihin.
-
- Katalysaattori
Olemme EU:ssa ja koko EU on kotimarkkina-aluetta. Oletko kysellyt Eurooppalaisista vakuutuksista. Nimittäin esim. Saksassa on satoja kertoja enemmän harrastajia ja koko genressä liikkuu hirmuinen volyymi Suomeen verrattuna. Suhtautuminen on hieman avarakatseisempaa ja valittavissa on ihan omia "akvaariovakuutuksia" ym.Ruma mies kirjoitti:Kilpailutin äskettäin vakuutukseni ja pyysin tarjousta useasta yhtiöstä... Prosessin aikana keskustelin myös useamman vakuutuskäsittelijän kanssa. Kaikkien näkemys oli, että ulkosuodatin on suurin syy vahinkoihin.
Suomessa ollaan nihkeitä kaikessa missä yhteydessä on lasi ja vesi. Itse olen elänyt samanlaista matkalaukku elämää työn perässä, mitään ei onneksi ole sattunut ja varotoimet ovat tietenkin paikallaan. Mutta kompleksisempaa suhtautumista akvaarioon en ole muualla huomannut kun Suomalaisissa vakuutuksenantajissa.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
Sinänsä jännää, että kaikki vesivahinkotapaukset mitkä tiedän niin ovat johtuneet ihan muista asioista kuin ulkosuodattimista.Ruma mies kirjoitti:Minulla on ulkosuodatin molemmissa akvaarioissani, mutta olen pohdiskellut sisäsuodattimiin siirtymistä. Syy on lähinnä huoli vesivahingosta. Olemme hyvin usein päiviä tai viikkojakin poissa kotoa, joten pienikin vesivuoto voi aiheuttaa ison vahingon.paul kirjoitti:Onko jokin syy, että ulkosuodatin on poissa laskuista?

OT: Vähän aiheen vierestä, mutta minun harrastuksiin kuuluu kiipeily ja savate.Debugger kirjoitti:Olemme EU:ssa ja koko EU on kotimarkkina-aluetta. Oletko kysellyt Eurooppalaisista vakuutuksista. Nimittäin esim. Saksassa on satoja kertoja enemmän harrastajia ja koko genressä liikkuu hirmuinen volyymi Suomeen verrattuna. Suhtautuminen on hieman avarakatseisempaa ja valittavissa on ihan omia "akvaariovakuutuksia" ym.Ruma mies kirjoitti:Kilpailutin äskettäin vakuutukseni ja pyysin tarjousta useasta yhtiöstä... Prosessin aikana keskustelin myös useamman vakuutuskäsittelijän kanssa. Kaikkien näkemys oli, että ulkosuodatin on suurin syy vahinkoihin.
Suomessa ollaan nihkeitä kaikessa missä yhteydessä on lasi ja vesi. Itse olen elänyt samanlaista matkalaukku elämää työn perässä, mitään ei onneksi ole sattunut ja varotoimet ovat tietenkin paikallaan. Mutta kompleksisempaa suhtautumista akvaarioon en ole muualla huomannut kun Suomalaisissa vakuutuksenantajissa.
Tämän vuoksi suomalaiset vakuutusyhtiöt eivät anna minkäänlaista tapaturma/sairas-vakuutusta.
Kuitenkin molemmissa lajeissa loukkaantumista tapahtuu huomattavasti vähemmän suhteessa kuin esim lätkässä, jalkapallossa tai salibandyssa joiden harrastajat saa nauttia normaaleista vakuutuksista.
Suomessa on vakuutusyhtiöissä asenne, että jos ei tiedetä niin kielletään...
Sama akvaarioiden suhteen.
-
- Advanced Member
Jos löytääkin ulkomaisen vakuutusyhtiön joka korvaa vahingon sattuessa niin kannattaa kuitenkin huomioida millä kiellellä haluaa käydä yhteydenpitoa yhtiöön. Etenkin silloin jos yhtiö heittäytyy syystä tai toisesta nihkeäksi korvauksen kanssa voi asiaa olla puolin ja toisin paljonkin. Riittääkö oma kielitaito vai joudutko hommaamaan jokun (rahaa vastaan) hoitamaan homman puolestasi? En tiedä josko kansainvälisissä vakuutusyhtiöissä on eri tilanne, kaipa, mutta jouduin tässä itse reklamoimaan Saksaan muissa asioissa ja englannin kieli siellä päässä oli tasan zero. Niinhän tuo meni meikän ei-niin-sujuvan-saksan-vääntämiseksi. Onneksi asia hoitui ilman kinastelua.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos