Ostin elämäni ensimmäisen akvaarion itselleni ja perheellemme viime viikolla. Akvaario on JuTan 250 litrainen. Mukana tuli valaisin ja Eheim Classic 2213 ulkosuodatin. Eheim PowerLine - 2252 on tilattu kaveriksi.
Samoin lämmitin on jo hankittu.
Meillä on porakaivovesi, josta on tehty talousvesitutkimus . Sen mukaan veden ph on 8,2. Testasin hanasta tulevan veden ja sain Tetran 6 in 1 liusketestillä seuraavat arvot:
Kokonaiskovuus (GH) oli ainakin 8 (jopa 16?)
Karbonaattikovuus (KH) 9-10
ph oli tuon testin mukaan sen 8
Nitriitti, Nitraatti ja kloori 0.
Näiden vesiarvojen pohjalta sitten olen päätynyt malawi-akvaarioon. Malawila on ehdottomasti myös ulkonäöllisesti se mitä haluan, eli karun kaunis

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ideana minulla olisi, että akvaarioon ei tulisi mitään "kalasoppaa", vaan yksi, ehkä kaksi näyttävää parvea + pohjakalat.
Tähän astiset suosikit:
Metriaclima estherae : Mielestäni kaunis, mutta onko akvaariomme liian pieni (akvan pituus 100cm)?
Labidochromis caeruleus: Kaunis. Kaikinpuolin ok?
Pseudotropheus sp Acei: Tykkään kovasti!
Olisiko L. Caeruleus + Pseudotropheus Acei yhdistelmä hyvä? Määrät? Tai voisiko ottaa vain toista lajia (tarpeeksi paljon) + pohjakalat?
Tai muita vinkkejä?
Hietikkolajit kiinnostaisivat myös.
Copadichromis borleyi: Vaikuttaisi miellyttäväluonteiselle(?) Naaras vähän väritön?
Muita? Yhdistelmä?
Pohjakalat taitavat olla se suurin "ongelma". Mies on aivan ihastunut näihin: Synodontis petricola (no tunnustan, kyllä ovat viehättävän näköisiä minustakin) Saatavuus?
Olen lukenut aiheesta täältä aqua-webistä, sekä tutkinut cichlid-foorumia. Mutta mielelläni kuulisin harrastajien kommentteja ja kokemuksia! Kuulisin myös mielelläni vinkkejä akvaarion sisustuksesta, laitteiden sijoittelusta, piilotuksesta styrox-seinän taakse ym. aiheeseen liittyvästä!
Toivottavasti osaamme valita meille sopivat lajit, jotka voivat elellä tyytyväisinä akvaariossamme

-Minna-