Myöskään ihan hirveän säikkyjä eivät ole, eli tässä vaiheessa voisi sanoa että ensimmäinen edes vähän oppikirjan mukaan tapahtunut akvaarionperustus ja kalojen tuonti tähän parin vuoden sisään on tapahtunut. Pitää olla pienistä asioista iloinen!
Valvoja: Moderaattorit
7330 kirjoitti: Nyt vain toivon, etteivät sukaravun- ja tähtisilmänpoikaset imeydy uuteen suodattimeen. Suodattimenvaihdon yhteydessäkin löysin taas kolme uutta kalanpoikasta, joista kaksi sentään sain kiinni ja poikasaltaaseen. Enpä ole aikoihin pitänyt kalalajia, joka kutee koko ajan.
Miten ihmeessä on noin korkea pH? Meillä ei parhaalla tahdollakaan tule hanasta 6,8 korkeampaa, turveuutteella sitkeästi hapattamalla olen päässyt 7,8 lukemiin, mutta sitten vesi oli jo niin pahan väristä, jotta nou tänks...mickey2004 kirjoitti:H*ttolainen sentään! Tein tässä viimehetken vesiarvomittauksia tuohon kääpiöpallokala-altaaseen ja ylläripylläri = sieläkin on liian korkea pH! Mä alan pikku hiljaa uskomaan että mulla on joku pH-kirous päällä! Eihän se nyt voi olla kaikissa neljässä altaassa liian korkea pH! Ei vaan voi! Mutta on silti
![]()
![]()
...
(pH-lukemat 8,0-8,5 eli aika paljon liikaa kääppäreille...)
heituliini kirjoitti:Miten ihmeessä on noin korkea pH? Meillä ei parhaalla tahdollakaan tule hanasta 6,8 korkeampaa, turveuutteella sitkeästi hapattamalla olen päässyt 7,8 lukemiin, mutta sitten vesi oli jo niin pahan väristä, jotta nou tänks...mickey2004 kirjoitti:H*ttolainen sentään! Tein tässä viimehetken vesiarvomittauksia tuohon kääpiöpallokala-altaaseen ja ylläripylläri = sieläkin on liian korkea pH! Mä alan pikku hiljaa uskomaan että mulla on joku pH-kirous päällä! Eihän se nyt voi olla kaikissa neljässä altaassa liian korkea pH! Ei vaan voi! Mutta on silti
![]()
![]()
...
(pH-lukemat 8,0-8,5 eli aika paljon liikaa kääppäreille...)
Itse raaputtelen leviä keraamisen lieden puhdistamiseen tarkoitetulla "raapalla". Koitapas sitä, jos sattuu keittön laatikosta löytymäänBoomscarf kirjoitti:Huoh... akvaarion etu/takalasiin pinttynyt levää jota en saa millään pois. Viimeksi koitin luottokortti-kikkaa, joka toimi niinkin hyvin että etulasissa makiat naarmut -> akvaarion kääntö toisinpäin.
Kunhan saisi kyydin/aikaseksi semmosen leväraapan hankinnan niin olisi poissa koko ongelma. :/
7330 kirjoitti:Akvaarioharrastajan tämänhetkinen päällimmäinen ajatus on "häh?"![]()
Ruokin 74-litraisen akvaarion kaloja, ja sammalpuskan alta ryömi esiin piikkisilmä. Ei siinä mitään, olen kyllä ostanut sinne useitakin piikkisilmiä, mutta en ole nähnyt niistä yhtäkään sen jälkeen, kun viherniilinhauki Loviisa kävi kuukauden verran tässä akvaariossa kasvamassa. Otaksun, että se söi ne kaikki. Ja siitä on vuosi. Hämmennystäni ei yhtään vähennä se, että tämä ei ole yksikään niistä piikkisilmistä, joita ostin.
Se on kyllä samaa lajia kuin yksi ostamistani (Pangio cf. anguillaris), mutta aivan liian pieni ollakseen sama yksilö edes katoamishetkellä, saati sitten vuoden kasvamisen jälkeen. Mitähän nyt oikein tapahtuu? Voivatko piikkisilmät kutistua, kuten päästäiset kuulemma tekevät talvisin?
No niin on.kerttu kirjoitti: Kuinka pieni se on? Tosi hämmentävää, lähes aavemaista!
Se tarkoittaisi silloin Pangio cf. anguillariksen ja jonkin toisen piikkisilmälajin risteytymistä, koska tätä lajia oli altaassa alkujaankin vain yksi yksilö. Ei sekään tunnu kovin todennäköiseltä, mutta mistäs sitä tietää.miljoonakala84 kirjoitti:Mutta jospa se on poikanen, eli piikkaris on jossain vaihessa kutenu.
Jos se olis joku synnyttävä laji, niin sulla ollut yksilöhän olis voinu jemmata siittiöitä ja hedelmöittää itsensä niillä, mutta ei kai kuteva elukka mitenkään voi tehdä niin?7330 kirjoitti:Se tarkoittaisi silloin Pangio cf. anguillariksen ja jonkin toisen piikkisilmälajin risteytymistä, koska tätä lajia oli altaassa alkujaankin vain yksi yksilö. Ei sekään tunnu kovin todennäköiseltä, mutta mistäs sitä tietää.miljoonakala84 kirjoitti:Mutta jospa se on poikanen, eli piikkaris on jossain vaihessa kutenu.