240 l mietinnässä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Xabi_
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

240 l mietinnässä

Viesti Kirjoittaja Xabi_ »

Akvaarioharrastuksessa aina haluaa vain isompaa ja isompaa... Nyt harkinnassa on yli 200 litran purkki, Juwelin 240 litrainen olis kiva. Jos nyt innostusta riittää niin tänä vuonna sen todennäköisesti tulen saamaan.
On jo ehkä aikaista ruveta pohtimaan siihen kalastoa yms, mutta parempi aikaisin kun liian myöhään. (:

Kalasto on vielä aivan auki, mutta jos tuo vanha pikkulehtikala (joka asustelee nyt 112 litran altaassa [:I]) on vielä hengissä silloin, niin sen siirrän eläkepäiviään sinne viettelemään.
- Ehkä jotain rihmakaloja, esimerkiks kääpiörihmakala haaremi( 1 u + 3 n) olis kiva ja sit taistelukala.
- Keskiveteen joku iso tetraparvi (rubiinitetrat olis kivoja)
- Pohjalle 2 x naaraspartamonni, punanoitamonneja ja ehkäpä joku pikkupleko.
Eipä tonne kai muuta? Onko kalasto ok? (pH tulisi olemaan noin 6,5-7 ja lämpötila 26-27). Vieläkö tonne voisi lisätä jotain vai onko jo liian täyttä? Lämpimään (26-28 asteiseen) veteen voi ehdotella tetroja, rubiinitetrat on vain yks vaihtoehto.

Suodatusta hoitamaan olen ajatellut Eheim biopower 240 2413, onko toi riittävä? Saako säädettyä niin, ettei pintakaloille tule liian kovaa virtausta? Maksimi suodatusteho tuossa on 750l/h. Pitäisikö hankkia vielä ulkosuodatin? Entäs lämmitin, ehdotuksia hyvistä lämmittimistä?

Sisustus tulisi olemaan yksinkertainen ja tasapainoinen, isoja kantoja ja juurakoita, taakse paljon kasveja ja eteen jotain pikkukasvia. Sitten kysymys; hiekka - vai sorapohja? Itselläni on vain kokemusta sorapohjasta ja hiekkapohjaa olis kiva kokeilla vaihteluksi. Olen lukenut hiekkapohjan hyvät puolet, kuulemma kakat jäävät hiekan päällä ja menevät siitä hyvin suodattimeen, kun taas sorapohjassa tuppaavat menevään soran alle. Toisaalta, hiekkapohja tukkeutuu helpommin? Pitääkö sitä möyhiä silloin tällöin? Luulisi että pohjakalat pitäisi sitä "myöhennettynä". :)

Ideoita, ehdotuksia ja vinkkejä otetaan vastaan [;)]
Yhden akvaarion omistaja.
Xabi_
Junior Member
Junior Member

Re: 240 l mietinnässä

Niin ja vanhasta akvaariosta muuttaisi myös 5 kpl ruusutetroja. (:
Jedda
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jedda »

Heippa

En laittaisi kyllä taistelukalaa muiden rihmakalojen kanssa... tulee matsia. Ei välttämättä, mutta riski on. Taisto valtaa aika ison reviirin ja kääpiörihmis on myös reviirikala. Kääpiörihmakala tuntuu olevan myös aika vaativa veden suhteen, vaikka onkin aivan mielettömän kiva kala ! :) Omasta kokemuksesta tulevat turvepitoisessa vedessä huomattavasti paremmin toimeen. Suosittelen siis että valitset joko taiston tai kääpiörihmat. Helmirihmakala olisi ehkä parempi vaihtoehto kääpiörihmakalojen tilalle... kasvaa vähän isommaksi, mutta on sopuisampi ja vähemmän vaativa :)
Tuon kokoiseen kyllä menee ihan hyvin pari tetraparvea. Lisäisin ruusutetrojen määrää vaikka kymmeneen... mitä isompi parvi, sen paremmin tetrat viihtyy : ) Rubiinitetrat on aika pieniä, joten niitä vois mennä isompikin parvi. Lämpimään veteen kyllä kävisi hyvin kardinaalitetra.
Pohjan kalasto vaikuttaa ihan hyvältä... mitä pidät monnisista? Itse ehkä laittaisin jotain monnisia parven.

Tekniikasta en ole mikään nero neuvomaan, mutta olen ulkosuodattimen puolella. Useinmiten tehokkaampi kuin sisäsuodatin, eikä vie tilaa akvaarion sisällä. Toki halutessaanhan voi laittaa lisäksi myös sisäsuodattimen... vaikka tuon kokoinen sitä tuskin tarvitsee. Ilmastin kannattaa hankkia, on kivan näköinen ja tuo happea veteen.

Hiekkapohja on paras. Ja varsinkin jos niihin monnisiin päätyy niin pitävät eniten suht hienosta hiekasta... ainakaan ei saa olla teräväsärmäistä soraa. Ei mulla ainakaan hiekka ole tukkeutunut vaikka on tosi hienoa. Akvaariokaupassa aikoinaan sanoivat, että kuona jää tiheän hiekkakerroksen pinnalle (ainakin tässä minun hiekassa) ja niin se jääkin. Saa hyvin lapottua pinnalta pois.

Ja totta kyllä tuo, että aina haluaa isompaa :D Tekis ittelläkin mieli ottaa sellanen 400 l, mutta ei mahdu pieneen asuntoon. Heh [;)]
Maailma on täynnä pieniä iloja, on vain taito nähdä ne.
Xabi_
Junior Member
Junior Member

Okei, ei siis taistoa.
Helmirihmakalat näyttää ja kuulostaa kivoilta, niitä sitten varmaankin ennemmin kuin kääpiörihmoja. Vaikkapa yksi ukko ja kaksi akkaa.
Ihastuin noihiin kirjomonnisiin kun näin eläinkaupassa, niitä ehkä parvi (6kpl). Hiekka on siispä pohjamateriaalina tuossa tapauksessa.
Mietityttää vain, että tulisiko pohjalle ruuhkaa jos siellä olisi 3 x partamonni, 2 x punanoitamonni, 6 x kirjomonninen ja ehkä sitten se pikkupleko?
Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta ulkosuodattimista ja ne vaikuttavat todella vaikeakäyttöisiltä (ja kalliilta :) ).

Ajattelin ostaa akvaariopaketin Helsingin akvaariokeskuksesta, mukana tulee 200 wattinen lämmitin, riittääkö tuo? Setissä tulee myös 2 x T5 loisteputket, valaisinkansi, kaapisto ja Juwel bioflow 1000 l / h - suodatin (niin ja tietenkin se itse akvaario..). Onko toi suodatin riittävä? 1000 litraa tunnissa tuntuu kyllä olevan ihan okei? Rahti maksaisi sitten 50 euroa eli hintaa koko paketille tulisi 550 euroa + uudet kalat + sisustus. Vanhasta akvaariosta tulisi kyllä joitain kasveja.
Minkälainen pohjahiekka olisi paras? Vaalea olen itse ajatellut.

Eli siis kalasto:
3 x helmirihma
1 x pikkulehtikala
5 x ruusutetra
20 x rubiinitetra
3 x partamonni
2 x punanoitamonni
6 x kirjomonninen
ja ehkä pleko, en ole vielä varma. Kalasto muuten ok?
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Kalasto kuulostaa ainakin mun korvaan ihan kivalta, en tosin osaa sanoa että onko muuten ok. Eikös lehtikalat viihtyisi paljon paremmin parina tai haaremia, voi yksinään tulla vähän tylsää. Haluaisitko varmasti 3 partamonnia? Voi olla että olisi akvaario täynnä poikasia. Mun mielestä ei oo yhtään aikaista miettiä kalastoa, mulla oli kaikki kalat selviä jo kaks vuotta ennen kuin sain koko allasta :D
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Ama
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Ama »

Muuhun puuttumassa sanoisin myös että suodatusta saisi olla enemmän. Tuon kokoiseen mieluiten ulkosuodatin ja lisäksi sisäsuodatin roskankeruuseen (ei liene välttämätön, mutta itse laittaisin). Jos kuitenkin haluat mennä pelkillä sisäsuodattimilla niin Biopoweria parempi vaihtoehto olisi Powerline. Itselläni on pienessä pytyssä (90l) tuo bp ja lisäksi aquaball. Bp tuntuu menevän tukkoon verrattomasti nopeammin kun aquaball. Juwelin omasta suodattimesta ei itselläni ole kokemusta, mutta keskusteluja löytynee paljon aiheesta. Jos pidät sen (monethan otattavat masiinan pois jo liikkeessä) niin lisäksi kannattaisi tuon kokoiseen akvaarioon laittaa toinen suodatin (sitä kaiketi liikkeessä suosittavatkin).
007
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 007 »

Xabi_ kirjoitti:Mietityttää vain, että tulisiko pohjalle ruuhkaa jos siellä olisi 3 x partamonni, 2 x punanoitamonni, 6 x kirjomonninen ja ehkä sitten se pikkupleko?
Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta ulkosuodattimista ja ne vaikuttavat todella vaikeakäyttöisiltä (ja kalliilta ).
Pohjalle voisi kyllä tulla ruuhkaa, lisäisin kyllä kirjomonnisten parvi kokoa.
Itse tekisin pohjakalojen osalta näin:
1 x partamonnia
2 x punanoitamonni
10 x kirjomonninen
Se pikkupleko?
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Xabi_
Junior Member
Junior Member

007 kirjoitti:
Xabi_ kirjoitti:Mietityttää vain, että tulisiko pohjalle ruuhkaa jos siellä olisi 3 x partamonni, 2 x punanoitamonni, 6 x kirjomonninen ja ehkä sitten se pikkupleko?
Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta ulkosuodattimista ja ne vaikuttavat todella vaikeakäyttöisiltä (ja kalliilta ).
Pohjalle voisi kyllä tulla ruuhkaa, lisäisin kyllä kirjomonnisten parvi kokoa.
Itse tekisin pohjakalojen osalta näin:
1 x partamonnia
2 x punanoitamonni
10 x kirjomonninen
Se pikkupleko?
Entäs jos jättäisin kokonaan tuon plekon pois? Mulla on nyt tuossa 112 litraisessa 3 partamonnia, yksi iso ja kaksi pientä naarasta. Ja joo, tiedän kyllä että ei ton kokoinen akvaario ole lähelläkään sitä akvaarion kokoa mikä pitäisi olla kolmelle partikselle, mutta ostin akvaarion käytettynä ja kalat tuli mukana. Tuo iso uros annetaan eläinkauppaan ja naaraat jäävät sitten meille, joten ne pääsee sitten siihen isompaan altaaseen.
Siinä altaan mukana tulee siis tuo Juwel bioflow joka kierrättää 1000 l/h. Riittäiskö tuo bioflow ja Eheim biopower 240 (säädettävissä 280-750 l/h).
Saan tuon akvaarion toukokuussa ja toimitusaika on 2-4 viikkoa + kypsyttämisessä menee oma aikansa, pari viikkoa?
Oon ajatellut jättää noi helmirihmat kokonaan pois ja hankkia taiston.
Xabi_
Junior Member
Junior Member

Noniin, tässäpä on sitten tiivistettynä :D ;

- Akvaario: Juwel 240, väriltään tumma puu. Tilataan Helsingin akvaariokeskuksesta paketti, kuljetuksen kanssa. Onko jollain kokemuksia sieltä tilaamisesta?
- Suodatus: Juwel Bioflow 1000 l/h. Olen miettinyt, että riittäisikön tuo ja sitten vanhasta akvaariosta Eheim 2010?(220-500l/h). Näin säästyisi rahaa, eikä tartteis ostaa sitä Eheim biopower 240'sta. Toki jos ei riitä, niin ostan tuon biopowerin, tärkeintä on että suodatus on riittävä ja kaloilla on hyvä olla. (; + Rena air 200 kuplakone.

-Kalasto:
1 x lehtikala
5 x ruusutetra
20 x kardinaali - tai rubiinitetra
2 x partamonni
2 x punanoitamonni
6 x kirjomonninen

- Pohjamateriaali: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0026060391 < Tuommoista hiekkaa, raekoko 0,8-1,2mm. Kokemuksia tuosta? Onko vaikea lapota, meneekö hiekkka helposti lappoon?
-Valaistus: Kaksi kertaa 54 wattiset highlite T5 -loisteputket. Ajastimella klo 07-21.
- Lämmitys: 200 W.
- Kasvit: Vanhasta akvaariosta ainakin Keihäslehtiä. Muista kasveista en vielä tiedä, mutta ainakin melalehteä, vallisneriaa ja tiikerilummetta.
- Muu sisustus: Iso kanto, ruukku, jotain kiviä?
Xabi_
Junior Member
Junior Member

Up! (;
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Xabi_ kirjoitti: Tuommoista hiekkaa, raekoko 0,8-1,2mm. Kokemuksia tuosta? Onko vaikea lapota, meneekö hiekkka helposti lappoon?
Hiekasta sen verran, että sitä ei lapota vaan sitä aina välillä möyhennetään jotta ei mene tukkoon tai hommaat sinne kierteisiä tekemään sen homman.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Felikez
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Felikez »

paul kirjoitti:
Xabi_ kirjoitti: Tuommoista hiekkaa, raekoko 0,8-1,2mm. Kokemuksia tuosta? Onko vaikea lapota, meneekö hiekkka helposti lappoon?
Hiekasta sen verran, että sitä ei lapota vaan sitä aina välillä möyhennetään jotta ei mene tukkoon tai hommaat sinne kierteisiä tekemään sen homman.
Ja vaikka hankkisit kierteisiä, sitä pohjaa kannattaa varalta möyhiä välillä... Nimim. Kokemusta on :roll:
Syntymävuosi 1989, akvaarioharrastelua vuodesta 1995. Ei paha!
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Felikez kirjoitti:
paul kirjoitti:
Ja vaikka hankkisit kierteisiä, sitä pohjaa kannattaa varalta möyhiä välillä... Nimim. Kokemusta on :roll:
Juup, ei ne ihmeitä tee. ;)
Itselläni olen huomannut, että nurkat jää vähemmälle möyrinnälle.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Xabi_
Junior Member
Junior Member

Kierteiset kuulemmat lisääntyvät aika nopeasti?
Joo mutta kertokaas myös onko suodatuspuoli okei?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”