![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

Valvoja: Moderaattorit
Perhoset EI pärjänny taistojen kanssa. Aluksi koiras oli hyvin aggressiivinen kaikkea liikkuvaa kohtaan vartioidessaan kutua (ja vaikka kutua ei ollut). Myöhemmin myös hänen naikkosensa rupesi koiraan lähdettyä ajamaan taistoja takaa. En siis suosittele näiden yhditämistä.mpiil kirjoitti:Miten sulla Carnation on nuo taistot pärjänneet perhosten kanssa?
Mulla on tuo toinen akva 112l, mutta jostain syystä siellä on nitriitti ollut koko ajan vähän koholla, kun vaihdoin uuden suodattimen (vanha meni 3 viikkoa sitten tuonne 317l lisäsuodattimeksi). Bakteerit ei taida olla kohdillaan, kovasti olen siis vesiä vaihdellut, enkä ole viitsinyt lapota pohjaakaan. Perhosia ei tuonne kyllä nyt uskalla ottaa ennen kuin on arvot tasapainossa... Tuolla pienemmässä on taistohaaremi 1U + 2N, neontetroja 8, rubiinitetroja 10 ja omenakotiloita. Meneeköhän nuo tetrat perhosten kitaan?! Pohjalla ei ole ainakaan monnisia taistelemassa pohjatilasta, kaikki 16 monnista on nimittäin tuolla isommassa altaassa, siellä kun on tilaa väistellä affenia (avaimia ja sateenkaaria)
Joo, se vaihto olisi kyllä todellä hyvä idea!mpiil kirjoitti:Aijon Riveriana kokeilla sun vinkkiä, nyt on pienemmästä luukku valaisin kannesta auki ja kokeilen laittaa listan pätkät tonne isomman akvaarion lampun alle.
Neontetrat on olleet noiden taistojen kanssa jo silloin kuin sain ton akvan ja kalat sen mukana. Olen miettinytkin, jos ystäväni kanssa vaihtaisin hänen viileämmästä altaasta kardinaalit mulle ja sinne nuo neonit, olis varmaan parempi. Neonit saattaa joutua ahventen kitaan tuolla isommassa altaassani, niin en sinne uskalla niitä laittaa. Rubiinitetrat taitavat viihtyä 28c lämmössä, ainakin faunattaren sivujen mukaan. Mitäs tonne 112l sitten laittais muuta? Kardinaalien parvikokoa aikoisin kasvattaa ainakin 10 kpl:seen.
Rubiinitetroja 10
Taistoja 1U + 2N
(Kardinaalitetroja 3kpl)
Noniin, hienoa!mpiil kirjoitti:Eli tuumasta toimeen ja kävin siis tänään viemässä kaikki 8 neontetraani ystäväni akvaarioon ja otin sieltä ne 3 kardinaalia omaani. Siispä ensi viikolla ostamaan niitä lisää. Oliks ne helmimonnisia jotka viihtyis tuolla lämpimässä vedessä myös (28c)?
Miten sulla on Carnation kääpiörihmat sopeutuneet, itseä kiinnostaisi ottaa, mutta kun ovat tosiaan reviirikaloja molemmat noiden taistojen kanssa, joku pariskunta olisi kiva hankkia tuonne. Ja täytyis nyt tosiaan vahtia noita nitriittiarvoja ennen kuin mitään vesiarvoille herkkiä käppänä lajeja hommaan. Tänään ennen veden vaihtoa oli JBL:n testillä 1.0, kiireesti siis vaihdoin taas vettä. Nyt arvot onneksi taas ok! Miten usein muuten siivoat ja vaihdat vettä? Itse siivoan ja vaihdan vettä kerta viikkoon, nyt on veden vaihtoja ollut vähintään kahdesti viikossa, noiden nitriittiarvojen takia. Taisi johtua siitä, että saamaani Fluvelin 2+ suodattimeen oli tungettu 3 suodatin levyä sen sijaan että siellä kuuluisi olla vain kaksi. Sekin selvisi täällä aquawebissä, sain tuon fluvalin nimittäin käytettynä. Se oli tukossa joka toinen päivä, varmaan bakteerit kuoli suodattimen sisällä, mutta nyt toimii kun vähensin massoja.
Helmirihmoja mulla on mm. tuolla isommassa, pohjalla kaikki 16 kpl monnisia, kupareita ja albiinoja. Oishan noista osan voinut jättää tuon 112l pohjalle, mutta tuolla isommassa akvassa on hienompi hiekka. Tuohon isompaan akvaarioon laitoin nyt väliaikaiset "rimat" lampun alle, Ikean vanhasta sohvapäydästä jalatToimii, ens viikolla parempi puolisko saa askarrella paremmat oikeista rimoista.
Juu tuo puolet ja puolet kuulostaa kyllä turvalliselta. Teet vaikka sillälailla, että annat uusien hiekkojen olla sen 1-2 viikkoa, jolloin voit turvallisesti vaihtaa loputmpiil kirjoitti:Mitähän tuo pohja matsku nyt mahtaa olla, oisko jotain 1mm - 4mm. Ei siis karkeaa soraa muttei mitään hiekkaakaan. Aikaisemmin siellä olivat nuo monniset ja saivat kyllä kuonollaan siirrettyä hiekkaa ja menestyivät hyvin. Kun sain albiinomonniset tuon akvan mukana, oli parilta viikset vähän kuluneet, mutta myyjällä oli akvaariossa silloin isokokoista soraa.
Tekisi mieli vaihtaa tuo Bilteman hiekka molempiin altaisiin, mutta tuo isompi on perustettu n. kuukausi sitten ja sinne sain ilmaiseksi tuon hienomman hiekan kuin pienemmässä, ei vain ole niin hienoa kuin tekisi mieli. Tai sitten vaihdan pohjamateriaalin tuolta isosta pienempään ja ostan isoon hiekan juurikin Biltemasta. Ei vaan viittis vielä mennä sotkee ton uuden akvaarion bakukantaa, mut voinhan mä ne hiekat jo ostaa valmiiksiSekin varmaan tarttis tehdä kahdessa osassa, ensin puolet pois ja puolet uutta ja jonkun ajan päästä toinenkin puoli pois, vai mitä mieltä oot?