Helmimonnisen lisääntymisestä

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

miramekko
Junior Member
Junior Member

Re: Helmimonnisen lisääntymisestä

Viesti Kirjoittaja miramekko »

Poikaset siirtyivät tänään omaan pikkuakvaarioonsa. Pienemmät ovat vielä sielläkin poikashäkissä, jotta ruoan luokse ei ole liian pitkä matka, mutta vanhempi porukka uiskentelee vapaassa vedessä. Vanhimmat (kuvassa) alkavat näin päälle neliviikkoisina näyttää jo monnisilta. Syövät lähinnä Tetra Diskusta, joka kuvassakin paistaa vatsan läpi, mutta myös artemiaa, kyklooppia ja maistiaisia aikuisten kalojen tableteista ja pelleteistä.

Kuva
Kirppuliini
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kirppuliini »

Ensimmäistä kertaa meidän altaassa iloinen perhetapahtuma! :D Muutaman päivän olin tosi pulleaa naarasta seurannut, että kohta poksahtaa, mutta epäilin, että urokset ovat liian nuoria, mutta kyllä oli menoa ja meininkiä aamulla, naaras ja kolmekin koirasta siinä välillä pyöri, 9 munaa keräsin talteen, saa nähdä onnistuivatko hedelmöittämään. Enemmänkin munia saattaa olla, mutta nuo nyt äkkiseltään löysin, kasveja kun on paljon ja nuo kaikki oli ripoteltu useaan eri paikkaan. Nyt nopsaan eläinkauppaan hakemaan tarvikkeita, viikolla en sinne ehdi kun matkaa on lähes 40km, jos noista joku kuoriutuisikin. Kyllä on jännää!! :D
140l seuris, 30l nano, 17,5l nano, 2 koiraa, 2 kissaa, 1 hevonen.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ei ne "harjoittele". ;) Jos T-asentoon mennään, niin kyllä silloin on myös jälkikasvua odotettavissa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Kirppuliini
Starting Member
Starting Member

Poikashäkkiin pelastetusta mädistä kuoriutui keskiviikkona kolme poikasta, tänä aamuna tutkailin ja huomasinkin vielä neljännen poikasen! Nyt jännittää, että saanko pidettyä ne elossa. Ostin tuota NobilFluidia, ja mietin vain, että eikös se nestemäisenä leviä sieltä poikashäkistä verkon läpi joka suuntaan akvaarioon, saavatko poikaset siitä tarpeeksi syödäkseen? Miten tuo nyt kannattaisi hoitaa? Poikasakvaario on kyllä tulossa, mutta ei ihan juuri nyt tähän hätään, mutta josko kutua tulisi jatkossakin. Vinkkejä?
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Jaakko Ellala kirjoitti:Ei ne "harjoittele". ;) Jos T-asentoon mennään, niin kyllä silloin on myös jälkikasvua odotettavissa.
Pakko kysyä tästä. Nimittäin helomonniset pari kertaa tehneet niin, että T-asennossa on oltu pari kolmekin kertaa peräkkäin, mutta seuraavan vartin aikana ainakaan ei ole mitään munia putkahdellut minnekään. Onko kyseinen naaras vain jotenkin lisääntymiskyvytön vai höntti? Mistä siinä oikein voi olla kysymys? Eikö yleensä T-asentoa seuraa varsin nopeasti tuo munien levittely?
Kirppuliini
Starting Member
Starting Member

Kun kerran alkuun on päästy niin... Tänään monniset kutivat taas, puolitoista viikkoa edellisestä kerrasta. En itse kututapahtumaa nähnyt, ja löysin vain kaksi palleroa, jotka näyttivät hedelmöittyneiltä, ne on nyt laitettu poikashäkkiin turvaan edellisen kudun kolmen poikasen seuraan. Aikalailla samoissa paikoissa oli kutu kuin viimeksi, allas alkaa olla vain sellainen viidakko nyt, että voi olla, että jossain kasveissa oli lisääkin mätiä, mutta en jaksanut illalla enää alkaa etsimään, luonto pitänee omistaan huolen jos niikseen on. Kolme poikasta siis hengissä, neljäs on kadonnut jonnekin, ja nämä ovat kyllä kovasti kasvaneet, huomenna täyttävät viikon verran. :D
Kirppuliini
Starting Member
Starting Member

Monniset ovat olleet vauhdissa, vähän väliä ovat kuteneet, tosin kutua on löytynyt kerrallaan vain muutama pallero, jotka olen siirtänyt poikashäkkiin kasvamaan. Nyt siellä porskuttaa 5 isompaa ja tänään kuoriutuneita (joista en ole bongannut kuin yhden kolmesta mahdollisesta). Häkissä on tuppo susswassertangia suojana, joten en joka nurkkaa kerrallaan näe, ja kun ovat varsin vikkeliä liikkeissään, niin menee laskut välillä sekaisin. Kysymys siis kuuluu, että minkä ikäisenä poikaset uskaltaisi laskea pois aikuisten joukkoon? Vanhimmat ovat 1,5 kk, syövät Tetran discussia ja aikuisten pellettiäkin jo, kooltaan ovat himpun vajaa 2cm.
kupari10
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kupari10 »

Lopulta eilen sain kutuparven helmimonnisia ja olivat sitten jo viimeyönä tai aamulla pyöräyttäneet reilut kymmenen munaa. Ilmeisesti naaraat olivat valmiita kun näyttivätkin siltä, että pian poksahtavat. Voi tietty olla että munat tekivät rusomonniset, mutta ne eivät ole vielä tähän asti kuteneet. Jää siis nähtäväksi.

Nyt sitten tarttisin kokeneiden apua! Sain nyt 9 munaa talteen sellaiseen verkkopoikasaltaaseen. Kannattaako ne jo nyt siirtää omaan altaaseen vai antaa olla tuolla verkkopussissa? Altaassa on tosi kova virtaus ja suodatin tunkee ilmaa aika paljon veteen, joten siellä on koko ajan paljon pientä ilmakuplaa kaikkialla. Noin hyvää ilmaistuna tuskin poikasaltaaseen saan. Olen myös käyttänyt sellaista mantelipuunlehtirouhe+valkosipulipussia suodattimessa jonka pitäisi vähentää myös hometta. Metyleenisineä on myös kyllä kaapissa, mutta en ole sitä ennen käyttänyt ja nyt olisin kiitollinen kokemuksista ja neuvoista.
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
joedoe
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Minä olen pitänyt poikashäkkiä emoaltaan reunalla ja kasvatanut poikasia siinä. Vesiarvot pysyy samana ja vesivirtaa häkin läpi sopivasti hapettaen kutua. Ehkä siirtö myöhemmin olisi sopivaa varsinkin jos poikasia on niin paljon, ettei mahdu häkissä enää kasvamaa. Olen laittanut vielä poikashäkin suhtkoht isoon haaviin (hieman isompi kuin poikashäkki) niin ei pääse muut kalat syömään poikasia verkonläpi :)
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
kupari10
Junior Member
Junior Member

joedoe kirjoitti: Olen laittanut vielä poikashäkin suhtkoht isoon haaviin (hieman isompi kuin poikashäkki) niin ei pääse muut kalat syömään poikasia verkonläpi :)
Miten ne muut kalat onnistuu syömään sen verkon läpi? Mulla ei oo altaassa kuin monnisia. Olisko ne poikaset turvassa siinä pelkässä verkkohäkissä? Illalla keräsin vielä kuusi munaa lisää, mutta niissä oli yksi hedelmöittymätön ja huomasin aikaisemmissakin kaksi valkoista jotka poistin. Nyt niitä on reilut kymmenen. Vielä oli meno päällä. Helmimonniset ainakin nuo viimeiset tekivät kun katsoin niiden "tanssia" vähän aikaa iltapäivällä :mrgreen: . Nyt rusotkin oli illalla taas mukana touhussa. Hauskaa katsoa, kun pienet helmimonniset oli aikuisten mukana lasia puhdistelemassa :D (mulla on kymmenen pienempää joilla on ikää vain puoli vuotta).

Toivon että nämä helmimonniset saisi opetettua rusomonnisetkin kutupuuhiin. Nähdään miten käy.
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
joedoe
Senior Member
Senior Member

Olen laittanut ihan varotoimenpiteenä sen haavivirityksen. Muut kalat käyvät imuroimassa ruokaa poikashäkin pohjalta
Muut kalat= monnisia ja sewelliat.
kupari10
Junior Member
Junior Member

No ehkä tuo haavi voisi olla tarpeen. Vielä eivät ole monniset kiinnostuneet tästä, mutta taitaa olla eri juttu, kun alkaa poikasia ruokkimaan. [;)] kiitos suuresti neuvoista. Nyt odottelen jännityksellä kuoriutuuko yhtään poikasta! Vielä pari munaa löytyi lasista ja yhdeltä lehdeltä, mutta poistin taas pari valkoista sieltä häkistä. Toivottavasti eivät kaikki homehdu.
Kupari10
Kirppuliini
Starting Member
Starting Member

Mä en ole haavivirityksiä tehnyt, poikaset on kaikki säilyneet häkissään, vaikka tosiaan aikuiset monniset käy imuroimassa ruokaa häkin pohjalta ja sivuistakin. Pienimmät menevät liukkaasti karkuun aikuisen tullessa kohdalle, ja isommat eivät enää välitäkään, ehkä ne lajitoverinsa tunnistavat... Laskin viime lauantaina kaksi isointa vapauteen häkistä, ja nyt en ole toista nähnyt eilen enkä tänään, voi surku, jos se on kuollut. :cry: Piilopaikkoja kyllä on, en joka soppeen näe altaassa, joten toivon, että on vain arka ja piilottelee. Lauantaina näin siellä myös vilaukselta paljon pienemmän poikasen, n. 1.5 cm, joka on siis kuoriutunut altaassa ja säilynyt hengissäkin vielä! Sen jälkeen ei ole kyllä näkynyt, joten voi olla että silmät tekivät tepposiakin.
kupari10
Junior Member
Junior Member

Tein kompromissin ja viritin toisen sellaisen verkkoaltaan sen verkko-osan toisen päälle. Nyt ei pitäisi saada syödyksi, jos niistä jotain kuoriutuu. Kuinka kauan se munavaihe kestää? 4 päivää? Mulla on 26-27 astetta lämpötilana. Vaikuttaako se kuoriutumisaikaan?
Kupari10
Kirppuliini
Starting Member
Starting Member

En tiedä vaikuttaako lämpötila, mulla on kanssa 26-27 lämpötila, 3-4 päivää on täällä mennyt kuoriutumiseen.
kupari10
Junior Member
Junior Member

Kyllä on kärsimätön olo. Tänään-huomenna pitäisi ensimmäisten poikasten olla mahdollista kuoriutua. ...jännittää [;)] . Yritin pikaisesti laskeskella niitä munia ja niitä on 15-20kpl. Minkä ikäisinä ne poikaset alkoivat syödä tetra discusta? Pitääkö niille antaa alussa jotain muuta ruokaa? Mulla on taistelukaloilla alussa ollut likoeläimiä (olen sellaisen ympin tiputtanut altaan pojalle). Siitä ainakin mielettömän pienet taistopoikaset saavat syötyä ekoina päivinään.
Kupari10
Kirppuliini
Starting Member
Starting Member

Ekat noin kolme päivää poikaset elävät ruskuaispussin varassa, mä olen sen jälkeen antanut JBL:n Nobil Fluidia, mutta nyt kun häkissä asuu vanhempiakin poikasia, niin olen huomannut noiden vajaan viikon ikäisten maistelevan tuota discusia. Helmimonnisen poikaset on kuoriuduttuaan ihan tosi pieniä, joten ne likoeläimet on varmaan ruskuaispussivaiheen jälkeen sopivaa ravintoa noillekin. Viikossa kasvavat kyllä tosi paljon.
Mun altaaseen laskemista poikasista toinen löytyi eilen kuolleena, kyllä tuli surku ja paha mieli. Oli kuitenkin ihan eka kutu koskaan ja ekat poikasetkin, ja niitä vaalittiin niin huolella. Onneksi toinen poikanen on todella pirteä, syö ja hengailee aikuisten kanssa. Seuraava ikäpolvi (josta vain yksi poikanen) on viikon nuorempi, mutta taidanpa sen pitää vielä häkissä parisen viikkoa vielä ja lasken sitten vapauteen. Mulla oli jostain syystä nitriittiä altaassa, ei paljon, mutta hiukan kuitenkin, en tiedä olisko se voinut saada poikasen pois päiviltä, häkissä olevat ja altaassakaan muut asukit eivät ole olleet moksiskaan tuosta määrästä, mutta vettä on nyt sitten vaihdettu ja biodigest-ampullikin pistetty vielä perään, ja tilanne näyttäisi olevan nyt ok.
kupari10
Junior Member
Junior Member

Tänään ensimmäinen siimahäntäinen poikaspallo havaittu! :mrgreen: Hauskasti se ui sen ruskuaispussin kanssa. Alussa en edes tajunnut, että on kuoriutunut. Luulin, että joku virta pyörittää sitä munaa, mutta sillä oli pyrstö! :mrgreen:
Mun altaaseen laskemista poikasista toinen löytyi eilen kuolleena, kyllä tuli surku ja paha mieli. Oli kuitenkin ihan eka kutu koskaan ja ekat poikasetkin, ja niitä vaalittiin niin huolella.
Voi harmi poikasta. Toivottavasti muut selviävät hyvin. Täytyy itsekin vaihtaa vettä pieniä määriä tasaisesti, että ei yllätä mikään nitriitti.
Kupari10
kupari10
Junior Member
Junior Member

Tänään kun katsoin niin ei ollut enää yhtään munaa jäljellä ja kun vähän heilutti poikasallasta niin oli kova villinä. Näyttäisi että kakki kuoriutui ja laskin yli 10 poikasta. Varma määrä ei selvinnyt kun olivat niin vikkeliä. Nyt toivotaan että alkavat syödä reippaasti ja kasvavat. Kyllä ekat olivat jo nyt isompia kuin aluksi. :mrgreen: on tämä jännittävää.
Kupari10
kupari10
Junior Member
Junior Member

Poikaset tosiaan kasvavat silmissä. Ovat nyt sitten aika tarkkaan viikon ikäisiä ja olen niille likoeläimiä tarjonnut. Tänään varmaan laitan tetra diskusta sitten myös. En ole niiden kyllä nähnyt syövän, mutta kun kasvavat niin eiköhän ne jotain syö. Poikasia on reilu kymmenen, mutta on vaikea laskea, kun ovat koko ajan verkkopussin "laskosten" välissä piilossa. Onneksi ompelin pussin sinne kehyksen sisäpuolelle teidän ohjeittenne mukaan, kun yrittävät selkeästi tunkea kaikkiin koloihin :roll: . Eilen lisäsin kuusi munaa verkkoaltaaseen, kun kutuinto taas altaassa iski päälle. Toivon kovasti, että mukana olisi noita rusomonnisen muniakin. En ole niiden nähnyt varsinaisesti munia jättävän, mutta ovat kyllä sahanneet lasia ylös alas helminonnisten kanssa koko ajan. [;)]
Kupari10
pop-up
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pop-up »

millä saa monnisen kudun irti lasista vahingoittumattomana ?
Seeprapleko <3 Kiinnostus monnisiin ja siimapyrstöihin kasvamassa...
kupari10
Junior Member
Junior Member

pop-up kirjoitti:millä saa monnisen kudun irti lasista vahingoittumattomana ?
Itse olen sormella vain varovasti vetänyt ja ovat hyvin lähteneet. Ainakin nämä meidän pallerot ovat olleet aika kiinteän oloisia. Alla olen pitänyt sellaista artemiasiivilää, kun ensimmäiset munat pääsivät kovassa virtauksessa putoamaan jonnekin pohjalle, kun lähtivät irti. Nyt siis vain työnnän irti siihen siivilään ja sitten varistan poikasaltaan puolelle. En tiedä olisko jotain muita poppakonsteja. :)
Kupari10
joedoe
Senior Member
Senior Member

Leväskrapalla, tiheäsilmäinen haavi alle. Jos kutu on kauan ollut lasissa kiinni, niin aika tiukassa on.
kupari10
Junior Member
Junior Member

Oletteko laittaneet aina uudet munat vanhojen poikasten joukkoon samaan poikashäkkiin? :? Meillä löytyy nyt päivittäin palleroita milloin mistäkin. Tänään löysin pohjalta yhden kiven pinnasta kolme! Luulen, että ovat rusomonnisten, kun eivät selkeästi nouse niin korkealle lasilla kuin helmimonniset, joiden munat ovat yleensä olleet ihan vedenpinnan tuntumassa lasissa.
Kupari10
joedoe
Senior Member
Senior Member

Olen laittanut samaan häkkiin ja yrittänyt pistää uudet pallerot johonkin kasvinlehteen kiinni, jos on tuore kutu niin pitäis onnistua :) . Rusojen kasvatus ei vaan meinaa onnaa millään [:I] ...kudusta viikkoa vanhemmaksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”