Kierteisten hävittäminen

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
mire
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kierteisten hävittäminen

Viesti Kirjoittaja mire »

Ostin elämäni ensimmäisen akvaarion,sain kaiken mitä akvaarioon kuulukin,käytettynä siis,no kotona sitten iloisena aloin laittamaan akvaarioo kuntoon,hiekat,vesi jne...noh kun vesi alkoi kirkastumaan katselin akvaarioni hiekkaa joka alkoi kuhisemaan,ja pelästyin mitä hittoo tuolla on oikeen!! Kaveri sanoi että ovat niitä kierteisiä,ikinä kuullutkaan,no aloittelija kun olen ei mikään ihme.Sanoi että on kuulemma hyödyllisiä hiekan suhteen ja levääsyö...Olen siis käsittänyt että hienossa hiekassa nuo otukset on hyviä olla,mulla itselläni on karkea...Itse en tykkää noista otuksista en yhtään..Mulla on tuolla vissiin nyt 6 petokotiloo..ja olen noukkinut jonku verran pois,lähetellyt muutamalle ihmiselle ja pari tyyppiä hakenutkin noita multa..ihnottaa vaan kun noi lisääntyy koko ajan...mielessä käynyt että ostan kohta uuden hiekan hitto soikoon...
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: Kierteisten hävittäminen

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Ei auta uuden hiekan osto mitään, kierteisistä ei pääse kokonaan eroon mitenkään, kaikissa omissa altaissani on kierteisiä, jos jossakin on liian vähän ja jossakin alkaa häiritä, niin kerään manuaalisesti toiseen altaaseen/heitän pois kierteiset, niiden kanssa ei auta kuin olla ja elää. [;)]
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Hanki muutama petokotilo. Minulla oli valtava kierteisongelma, johon petokotilot auttoivat. Muutamassa kuukaudessa petokotilojen määrä on lisääntynyt ja kierteisten määrä vähentynyt. Kaikki kierteiset eivät koskaan häviä, mutta niiden määrä putoaa niin pieneksi, että voi mennä päiväkausia näkemättä yhtään.

Muok: Jaha, luin vasta nyt viestisi huolellisesti ja sinulla siis on jo petokotiloita. Sitten voit vain odottaa, että ne tuottavat tuloksia. Ainoa vaihtoehto on vaihtaa kaikki hiekka ja hankkia kokonaan uudet kasvit ja desinfioida akvaario jollakin tosi kovalla myrkyllä.
Sand
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sand »

Malta hetki, kyllä pedot hommansa hoitavat, usein liiankin tehokkaasti. Meillä pedot söivät kaikki muut kotilot altaasta. :roll:
Nyt olen vaihtanut hyvinvoivia petoja kierteisiin, että jonkinlainen tasapaino säilyisi. Kierteiset ovat hyviä pohjahiekan möyhijöitä.
joedoe
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Kerää käsipelillä ne kierteiset mitkä näet ja petokotilot kyllä hoitaa loput, kunhan vaan maltat odottaa.
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
-Kubla-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Kubla- »

Mulla oli kanssa ennen hirveä kierteisongelma ja tuntui että ei siihen mikään auta. Mutta kun petokotilot hommasin niin parin kuukauden päästä ei ollut ainuttakaan kierteistä. :) Kyllä ne pedot hommansa hoitavat. :)
mire
Junior Member
Junior Member

Joo luotan noihin mun petokotiloihin että hävittäisi edes jonkun verran pois... Mutta kieltämättä pelästyin ja ällötti kovin nuo kierteiset kun ikinä ennen ole tuollaisista kuullut.. :?
Mutta toivottavasti kanta hieman vähenee [;)]
nirunaru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nirunaru »

Hävitin montakymmentä petokotiloa talvenselässä ja luulin että jää niitä kuitenkin johonkin piiloon muutama. Meni kuukausi, lasit on kroonisesti täynnä kiipeileviä kierteisiä samoin kasvit, levää ei ole oikein missään. Keräsin viime pyhänä mukillisen kierteisiä pois ja täällä jo huhuilin petokotiloa. Jo tuossa luvattiinkin mulle apua tästä läheltä vaikka aikaa ei vielä sovittu, mutta pari päivää sitten näin pikkuruisen petokotilon ryömivän pitkin pohjahiekkaa. Nyt olen sormi suussa. Ennen, silloin kun oli paaaaljon petokotiloita, oli joidenkin kasvien lehdillä levää ja lasiakin piti aina siivotessa rapsuttaa (on sellainen maalikaupasta hankittu kapine jossa on noin kymmensenttinen terä, tosi hyvä laite kun muistaa aina kuivata se purkamalla osiin käytön jälkeen) mutta nyt ei ole laseissa eikä kasveissa juurikaan putsattavaa. Missä on kauhun tasapaino? Inhoan noita kiipeileviä niljakkeita enkä usko että yksi petokotiloparka saa niitä kuriin pitkään aikaan. Sitten kun taas peto kasvaa ja pulskistuu ja kierteiset vähenee, taitaa olla taas tuo leväinvaasio edessä. Miten te muut tasapainoilette noiden kanssa? Näyttää että kierteisiä on nyt yhtä paljon kuin hiekkaakin. Onko joku kala joka söisi noita kierteisiä? Nyt samoista pohjanruoista kilpailee monnit, monniset, plekot, kierteiset..., pohja on puhdas kuin vauvan pylly.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla oli kierteisvaivaa, hommasin harrastajalta muutaman (taisi olla 4) petokotilon. Yhden nakkasin reilu satalitraiseen, josta vieläkin poimin kierteisiä ja loput "vaivaisempaan" reilu 90-litraiseen. Pedot söi ja lisi, ja nykyisellään mun pitää vippailla sinne kierteisiä, sillä pedot ovat pistelleet kannibaaleina poskeensa myös toisiaan. Toisaaalta reilu 60-litraisessa yhdestä pedosta huolimatta mellastaa roskakotiloita.
mire
Junior Member
Junior Member

Mulla oli siel pari petoa ja sit sain muutaman lisää,en tiedä lisääntyikö kun sain uuden akvaarioni niin sain vain 4 yhteensä siirrettyä uuteen akvaarioon,ja hävitin sitten koko vanhan hiekan,sillä se oli todella levänen ja likainen(olin saanut sen edelliseltä omistajalta) siinä samassa meni kierteisetkin!Ja mä luulin kans et ne pedot ois saanu sen kierteis ongelman aisoihin,mut ei sieltä niitä sikis lisää vaan.yök!Nyt niin tyytyväinen uuteen akvaariooni ja hiekkaan joka tuli mukana,ettei todellakaan ole ikävä niitä kierteisiä! :)
joedoe
Senior Member
Senior Member

Jokos ne kierteiset on alkanut vähenemään/häviämään?
nirunaru
Junior Member
Junior Member

No ei vielä, poimin niitä ensi viikolla pallokalan omistajalle niin paljon kun pystyn. Odotan että se pikkuruinen petokotilo sikiää itsekseen ja tuo lapsosensakin herkkuja syömään. Ihmettelen vieläkin sitä että kun niitä iljetyksiä on niin älytön määrä, levä on hävinnyt, pohjaa ei tarvise ruopata koska sieltä ei tunnu juuri irtoavan kökköä. Onko se järkevää hävittää kaikkia kierteisiä kun ne on sellaisia siivoojia että pärjää melkein pelkällä vedenvaihdolla ja hapertuvien lehtien poistolla?

Toisaalta saahan tuossa varmaan yhden pallokalan suun muikeaksi. :mrgreen:
joedoe
Senior Member
Senior Member

Ei niitä kaikkia kannata hävittää, mutta jos meinaat et se yks peto hävittääniitä, niin voi olla et sulla on allas täynnä niitä kierteisiä hetkenpäästä :D suosittelisin hankkimaan ainakin kymmenen petoa lisää.
nirunaru
Junior Member
Junior Member

Niiiin mutta - - - vuosi sitten piti ostaa kierteisiä kun ne loppuivat ja yhdestä petokotilosta kasvoi kokonainen ahmattisuku. Heittelin niitä kompostiin aina putsatessa kymmenkunta kerrallaan, helmikuussa heitin pois päälle kolmekymmentä ja senkin jälkeen heitin pois aina kun näin kunnes luulin että ne loppuivat kokonaan. Nyt se yksi pikku piilosta ilmestynyt raukka saa ahmia masunsa täyteen ja lisääntyä kunnes sama kuvio toistuu. En vain osaa tasapainoilla. :(
joedoe
Senior Member
Senior Member

ok. luulin et niitä ei ole ollutkaan kuin tuo yksi :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”