Palikkaohjeet hiilidioksidilevitinjärjestelmän käytöstä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Palikkaohjeet hiilidioksidilevitinjärjestelmän käytöstä

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Avaan nyt kokonaan uuden ketjun aiheesta "hiilidioksidilevitinjärjestelmän" käyttö. Tarkoitus olisi tähän ketjuun saada koottua ihan perusniksit ja -opit hiilarijärjestelmän käytöstä. Vanhoja ketjuja on vaikka millä mitalla, mutta ei juurikaan kuvia tai kovin tarkkoja tietoja tuosta painepullon yms. romppeiden käytöstä. Jotain voi aina jostain ketjusta oppia, mutta kun nyt tarvitsen itse tässä apua ihan perusjutuista alkaen, niin toivoisin tästä olevan hyötyä myös muille :).

Itsellä on nyt muutaman kuukauden tuolla keittiön nurkassa lojunut painepullojärjestelmä (ostettu käytettynä, pullossa ehkä puolet jäljellä?) enkä ole saanut aikaiseksi ottaa käyttöön, kun en kerta kaikkiaan ymmärrä noiden laitteiden päälle yhtään mitään ja en todellakaan enää muista edes entisen omistajan neuvoja käytöstä :roll:. Joten, voisiko joku ystävällinen auttaa minua ja kertoa perusasiat tuosta järjestelmän käytöstä. Ihan siis alkeista lähtien.

Vähän taustatietoa: hommasin järjestelmän alentaakseni 175-litraisessa altaassa jatkuvasti nousevaa pH:ta alentaakseni, mutta jostain syystä pH:n nousu on loppunut ja enemmän hiilidioksidille olisi tarvetta isossa altaassani, jonka koko on 150(p)x57(l)x65(k), litroja pitäisi olla 530 laskennallisesti, mutta en ole jaksanut tarkistaa. Joka tapauksessa noilla nurkilla huidellaan. Ja altaassahan on 2x70W monimetallit, ravinteina (nestemäisinä) käytän tällä hetkellä kasveille Seachemin tuotteita (toinen nitraattivalmiste ja toinen se perusliuos, en muista nimiä) sekä aloin pari päivää sitten annostelemaan myös Easy Carboa. Ongelmanahan on, että vain harvat kasvit jaksavat tuolla kasvaa, leväongelma on vielä hallittavissa ja tilanne parani valaistusajan lyhentämisellä. Mutta vahvasti epäilen, että hiilidioksidista on puutetta.

Alta löytyy kuvat omista romppeistani ja nyt tarvitsisin hiukan sitä tietoa, eli:

A) Voisiko joku selvittää, mitä mitkäkin ruuvit/suntit/mittarit ovat tuossa kakkoskuvassa (numeroitu) ja mitä niillä säädetään? Ja millaisissa arvoissa lukemat pitäisi mittareissa olla?

B) Ei mitään hajua pullon koosta, mutta veikkaisin että 2 kg? Miten tuollainen tulee riittämään altaassani (ei mitään ihan älytöntä viidakkoa ole, mutta jonkin verran kasveja)? Riippuu tietysti syötön määrästä, mutta miten pitkälle tuolla pääsee esim. aloitustasolla?

C) Viimeisessä kuvassa mukana saatuja romppeita. No, alimmainen tietysti on letkunpätkä takaiskuventtiileineen, mutta oikealla olevahan on kaiketi passiivilevitin (?) ja keskellä paketissa on aktiivilevitin, kaiketi. Malli on COD-500, Wavereef-merkkinen. Paketissa lukee mm, että "Adjustable flowrate 550l/h pump" ja pitäisi sopia 800 litraan asti. Entinen omistaja muistaakseni sanoi, että tämä pitää kai jonkinlaista rohinaa/rapinaa (?), en ole tosiaan vielä itse testannut joten ei asiasta tietoa. Ja tuossa vasemmalla olevalla liitosletkullahan kaiketi passiivilevitin yhdistetään ulkosuodattimeen(ko)?

Kysymys tähän kuvaan liittyen kuuluu, että voisiko joku nyt selvittää vielä kerran passiivi- ja aktiivilevitinten perusperiaatteet (vaikka ne tietyllä tavalla olenkin jo sisäistänyt) ja kumpaa nyt teidän mielestänne minun kannattaisi lähteä käyttämään ja miksi. Aktiivilevitinhän taitaa tarvita kellokytkimen, että saa yöksi kytkettyä syötön pois päältä (jotenkin tämä hirvittää kun en satavarmasti luota kelloihin)? Miten passiivisessa? Itse olisin kiinnostunut enemmän tuosta passiivisesta, mutta riittääkö se tuon kokoiseen altaaseen?

D) Millaisella annostuksella kannattaa lähteä liikkeelle, pitääkö hommata happi- ja hiilidioksiditestit vai pärjääkö alkuun ilman (jos ei hanoja käännä heti kaakkoon)?

Tässä nyt alkuun liuta kysymyksiä, niitä tulee varmasti lisää, jahka muistan. Toivoisin, että joku jaksaisi ja viitsisi auttaa minua. Saisin nuo romppeet sitten otettua lopultakin käyttöön, kun tietäisin vaan ensin, mitä olen tekemässä :).
Liitteet
Pullo_600.jpg
Pullo_600.jpg (133.74 KiB) Katsottu 5295 kertaa
Mittaristo_numeroitu.jpg
Mittaristo_numeroitu.jpg (224.02 KiB) Katsottu 5295 kertaa
Romppeet.jpg
Romppeet.jpg (138.68 KiB) Katsottu 5295 kertaa
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
sini_karjalainen
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Palikkaohjeet hiilidioksidilevitinjärjestelmän käytöstä

Viesti Kirjoittaja sini_karjalainen »

akvaristi kirjoitti: A) Voisiko joku selvittää, mitä mitkäkin ruuvit/suntit/mittarit ovat tuossa kakkoskuvassa (numeroitu) ja mitä niillä säädetään? Ja millaisissa arvoissa lukemat pitäisi mittareissa olla?
Mittari nro 3 on pullon paineen mittari. Mulla lukema oli alussa vähän yli 50 bar. Pullon pääventtiili (=ruuvi pullon päässä, ei numeroitu kuvassa kun sitä ei edes näy) avataan kokonaan, jolloin kaasua alkaa virrata seuraavaan tilaan (ja mittarin nro 3 lukema nousee). Tästä tilasta kaasun kulkua rajoitetaan seuraavalla venttiilillä (nro 4). Siihen liittyy mittari nro 2. Sen säädin itse aika pienelle, noin 0,1 barille. Viimeinen venttiili (nro 1) on magneettiventtiili, jota kiristämällä kaasun tuloa voi hienosäätää. Tämän voi säätää oikeaksi laittamalla kaasuletkun veden alle em. säädöillä ja laskemalla, montako kuplaa sekunnissa tulee. Itselläni on ollut säätö noin 1-1,5 kuplaa/sekunti. Tämä aktiivilevittimellä. Magneettiventtiilin johto kytketään pistorasiaan (muuten se ei toimi vaan kaasun tulo lakkaa magneettiventtiilin kohtaan) ja mieluiten ajastimeen jolloin kaasun tulon voi stopata esim. yöksi.
akvaristi kirjoitti: B) Ei mitään hajua pullon koosta, mutta veikkaisin että 2 kg? Miten tuollainen tulee riittämään altaassani (ei mitään ihan älytöntä viidakkoa ole, mutta jonkin verran kasveja)? Riippuu tietysti syötön määrästä, mutta miten pitkälle tuolla pääsee esim. aloitustasolla?

Itselläni 200l kasvipöheikössä, 2x70w monimetallit + nitraatti ja muut lannoitukset, em. syötöllä 0,5l pullo riittää noin 2,5 kk. Vähän liian kauan...enemmänkin hiilidioksidia voisi kaiketi laittaa, mutta alun sähläysten jälkeen en ole uskaltanut.
akvaristi kirjoitti: Entinen omistaja muistaakseni sanoi, että tämä pitää kai jonkinlaista rohinaa/rapinaa (?), en ole tosiaan vielä itse testannut joten ei asiasta tietoa.

Kysymys tähän kuvaan liittyen kuuluu, että voisiko joku nyt selvittää vielä kerran passiivi- ja aktiivilevitinten perusperiaatteet (vaikka ne tietyllä tavalla olenkin jo sisäistänyt) ja kumpaa nyt teidän mielestänne minun kannattaisi lähteä käyttämään ja miksi. Aktiivilevitinhän taitaa tarvita kellokytkimen, että saa yöksi kytkettyä syötön pois päältä (jotenkin tämä hirvittää kun en satavarmasti luota kelloihin)? Miten passiivisessa? Itse olisin kiinnostunut enemmän tuosta passiivisesta, mutta riittääkö se tuon kokoiseen altaaseen?

Mulla on sama aktiivilevitin ja sen pumppu on susi. Hirvee rohina. Vaihdon siihen suosilla Eheimin kiertovesipumpun.

Tuosta passiivilevittimestä en tiedä mitään, mutta mielestäni aktiivimalli on aina parempi. Ei mene kallista kaasua hukkaan. Joku voi olla eri mieltä. Aktiivilevittimeen en laittaisi ajastinta mutta magneettiventtiiliin kyllä. Tai jos asia hirvittää, niin pistä molempiin. On ainakin tuplavarmistus, ettet kaasuta kaloja hengiltä yöllä.

Mä tein aluksi niin, että kaasun syöttö katkesi yöksi magneettiventtiilin avulla JA samalla ilmapumppu pörähti yöksi käyntiin. Se oli huono -> pH heitteli niin että yöllä nousi ja iltaan mennessä laski. Nyt en stoppaa enää kaasun tuloa, mutta ilmapumppu menee yöksi päälle. Näin on pH pysynyt parhaiten tasaisena.

akvaristi kirjoitti: D) Millaisella annostuksella kannattaa lähteä liikkeelle, pitääkö hommata happi- ja hiilidioksiditestit vai pärjääkö alkuun ilman (jos ei hanoja käännä heti kaakkoon)?
Suosittelen varovaista aloitusta, 1 kupla/sekunti. Happitestillä et tee mitään - hiilidioksidin ja hapen liukeneminen veteen ovat mielestäni erillisiä, toisistaan riippumattomia tapahtumia. Toisin sanoen, kalat voivat saada hiilidioksidimyrkytyksen vaikka happea olisi vedessä tarpeeksi. Paras olisi kun hommaisit tarkan (JBL) pH testin ja seuraisit sillä tilannetta muutaman päivän aloituksesta. Myös KH pitäisi tarkistaa. Olisi hyvä, että säädät sen ennen aloitusta yli 3:n, jotta pH ei romahda äkillisesti.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Kiitoksia sini_karjalainen vinkeistä :), vielä kun löytäisin sen pullon pääruuvin :mrgreen:.

Mietin tuota levitinasiaa... onko tuohon aktiivilevittimeen millainen operaatio vaihtaa se pumppu? Jos sitten suosiolla hommaan siihen uuden sellaisen saman tien. Ja minkä kokoinen sen pumpun pitäisi olla, että pelittää hyvin? Mitäköhän muuta olen vailla vielä?

Ja tosiaan sen verran on tiedossa, että pH:ta ja kH:ta tosiaan pitää muistaa seurata :). pH-tippatesti mun pitääkin kyllä kohta ostaa uusi kun vanha alkaa olemaan loppusuoralla. Olen käyttänyt JBL:n testiä (oliko se nyt 6,0:sta 7,6:een), mielestäni tämä on aika tarkka ja paikkansa pitävä? KH-testikin on jo. Tavoitteena olisi nostaa karbonaattikovuus ainakin 4:een, vaikka 3:nkin taitaa jo periaatteessa riittää.

Magneettiventtiiliin sitten vaan ajastin ja sormet ristiin, että tosiaan toimii. Ehkä mun tapauksessa vois tosiaan siihen levittimeenkin vielä erikseen laittaa :roll:...

Piti vielä kysyä, että miten tuon pintavedenkierron kanssa? Nyt on jokseenkin reipas pintavedenkierto toisessa päässä allasta, pitäiskö sitä vähentää ettei kaikki kaasu haihdu saman tien vai...? Ilmadiffuusoreita ei ole käytössä. Ja mitä tuollaisen kaasupullon täyttö mahtaa maksaa noin suunnilleen? En ole paikallisesta sammutinhuollosta vielä kysellyt asiasta, mutta TOIVOTTAVASTI siellä saisi täytettyä.
sini_karjalainen
Starting Member
Starting Member

akvaristi kirjoitti:Onko tuohon aktiivilevittimeen millainen operaatio vaihtaa se pumppu? Jos sitten suosiolla hommaan siihen uuden sellaisen saman tien. Ja minkä kokoinen sen pumpun pitäisi olla, että pelittää hyvin? Mitäköhän muuta olen vailla vielä?

Piti vielä kysyä, että miten tuon pintavedenkierron kanssa? Nyt on jokseenkin reipas pintavedenkierto toisessa päässä allasta, pitäiskö sitä vähentää ettei kaikki kaasu haihdu saman tien vai...? Ilmadiffuusoreita ei ole käytössä. Ja mitä tuollaisen kaasupullon täyttö mahtaa maksaa noin suunnilleen? En ole paikallisesta sammutinhuollosta vielä kysellyt asiasta, mutta TOIVOTTAVASTI siellä saisi täytettyä.
Mulla on Eheimin kiertovesipumppu (http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708103944) kiinni siinä kovassa muovilieriössä. Halkesi vähän asennettaessa, liikaa voimaa vissiin... :) Muistaakseni se on niin, että siinä on joku 1,5cm pala läpinäkyvää letkua liittämässä palaset toisiinsa. Ei ole kova homma, repii vaan vanhan pumpun irti ja uusi tilalle.

Kyllähän se pintavedenkierto vie hiilidioksidia pois vedestä, mutta ilman pintavedenkiertoakaan ei voi olla. Itse asensin aktiivilevittimen mahdollisimman matalalle pohjan tuntumaan ja suodattimen ulostulon kierrättämään vettä siitä myös muualle.

Kaasupullon (0,5l) täyttö maksaa Tampereella 7e. Paikkaa en enää muista mutta Hatanpäällä se oli, joku missä myydään työvaatteita yms. (tämä tamperelaisille tiedoksi).
JG
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JG »

sini_karjalainen kirjoitti:
akvaristi kirjoitti:Onko tuohon aktiivilevittimeen millainen operaatio vaihtaa se pumppu? Jos sitten suosiolla hommaan siihen uuden sellaisen saman tien. Ja minkä kokoinen sen pumpun pitäisi olla, että pelittää hyvin? Mitäköhän muuta olen vailla vielä?

Mulla on Eheimin kiertovesipumppu (http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708103944) kiinni siinä kovassa muovilieriössä. Halkesi vähän asennettaessa, liikaa voimaa vissiin... :) Muistaakseni se on niin, että siinä on joku 1,5cm pala läpinäkyvää letkua liittämässä palaset toisiinsa. Ei ole kova homma, repii vaan vanhan pumpun irti ja uusi tilalle.

Kyllähän se pintavedenkierto vie hiilidioksidia pois vedestä, mutta ilman pintavedenkiertoakaan ei voi olla. Itse asensin aktiivilevittimen mahdollisimman matalalle pohjan tuntumaan ja suodattimen ulostulon kierrättämään vettä siitä myös muualle.

Kaasupullon (0,5l) täyttö maksaa Tampereella 7e. Paikkaa en enää muista mutta Hatanpäällä se oli, joku missä myydään työvaatteita yms. (tämä tamperelaisille tiedoksi).
Missähän päin olet Hatanpäällä täyttänyt ja milloin? Itse asun Hatanpäällä ja olen viimeiset 3 vuotta käynyt täyttään 10 kilometrin päässä Lielahden Tamrexissa. Joten olisi ihan kiva tietää!
akvaristi
Senior Member
Senior Member

sini_karjalainen kirjoitti: Mulla on Eheimin kiertovesipumppu (http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708103944) kiinni siinä kovassa muovilieriössä. Halkesi vähän asennettaessa, liikaa voimaa vissiin... :) Muistaakseni se on niin, että siinä on joku 1,5cm pala läpinäkyvää letkua liittämässä palaset toisiinsa. Ei ole kova homma, repii vaan vanhan pumpun irti ja uusi tilalle.

Joo, ei kai se akvaario ihan ilman pintavedenkiertoa voi olla ja toisessa päässä akvaarion pinta onkin kyllä hyvin pistian ja muiden kasvien peitossa.

Tuota Eheimin pumppua jo katselinkin. Täytynee vissiin myöskin ostaa varoiksi pätkä 12/16 mm letkua, jolla sitten liittäisi pumpun levittimeen (?). Ei taida olla jemmassakaan valmiiksi mitään pätkää. Tuo levittimen liitinosa (johon pumppu tulee) onkin näköjään hiukan erilainen kuin paketin kuvassa. Siinä on välissä jonkinlainen musta sovitekappale, tuntuisi olevan kiinteästi kiinni joten lienee alkuperäinen osa.

Meneekös se nyt käytännössä niin, että kun tuosta magneettiventtiililtä lähtee läpinäkyvä CO2-letku, niin siihen sitten vaan tuo aktiivilevitin kiinni suoraan? Ja levittimen ja venttiilin väliin vielä takaiskuventtiili? Passiivinen kai tarvisi laittaa jonkun suodattimen ulostuloon (?), mutta kun mä en käsitä edes tosta liitoskappaleesta, että miten se mahtaa tulla, mihin väliin jne. [:I]. Olen kait hölmö :roll:. Ja taidan kuitenkin tosiaan lähteä tolla aktiivilevittimellä sitten kokeilemaan, vaikuttaa paljon helpommalta systeemiltä.

Mietin kyllä tätäkin jo: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 5167707452, onko jollain tuosta Tunzesta kokemusta? Vaikka lieneekö turhaa rahanmenoa jos toimivalla kiertovesimpumpulla saa tuosta nykyisestä levittimestä toimivan?

2 kg:n pullo olisi sitten tuolla hinnalla n. 30 euroa. Toivottavasti ei tarvitse joka kuukausi täytellä :roll:. Ja kerrotko sini_karjalainen sen Hatanpään paikan nimen vielä minullekin jos muistat, siltä varalta että en saa pulloa täällä missään täytettyä :)?

Ja jos en virittele mitään ilmapumppua toimintaan, vaan katkaisen aina hiilidioksidinsyötön yöksi, niin pysyykö se pH tarpeeksi vakaana (kH:n ollessa 3-4)?

Anteeksi nyt, kun kyselen näin paljon tyhmiä [:I], mutta jotenkin tää tuntuu niin kovin vaikealta näin alkuun vaikka jonkin verran on yrittänyt jo aiheesta lukeakin.
ramdac
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Turun Sammutinhuolto Oy:ssä maksaa 2kg täyttö 15 euroa.
ramdac
Member
Member

Venttiili numero 1 on neulaventtiili, jolla säädetään sitä kuplamäärää halutuksi.
Magneettiventtiiliä en näe missään. Mikä tuo sähköjohto tuossa pullonkaulassa on, meneekö se jonnekkin?
Jos sen päässä on kantikas möykky, se on magnettiventtiili. Se musta möykky on magneetti ja kirkas tai messingin värinen osa on venttiili.

Pullon paineesta näkee vaan kun kaasu loppuu, koska co2 on nesteenä pullossa ja se höyrystyy sitä mukaan kun tilaa tulee. Paine siis pysyy korkeana aika loppuun asti. Sitten kun paine alkaa laskea, pullo tyhjenee nopeasti suhteessa siihen, kuinka kauan mittari on näyttäny 50 baaria.
Esim. jos pullo lämpenee, vaikka auringossa, on siellä enemmän painetta, kun uutena viileänä pullona. Vaikka pullo olisi puolillaan.
Elikkä jos pullopaine näyttää 25 bar pullo on ennemmin tyhjä kuin puolikas pullo.
Pullo olisi käytettäessä pidettävä pystössä, tulee muuten nesteenä ulos.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

ramdac kirjoitti:Turun Sammutinhuolto Oy:ssä maksaa 2kg täyttö 15 euroa.
Ihan tosi 8O? No onpa halpaa. Mitenkäs on tuon täyttämisen kanssa, pitääkö pullon olla täyttettäväksi vietäessä olla ehdottomasti täysin tyhjä vai saako siellä olla vielä jokunen "tippa" jäljellä? Jos ei siis ole varma, miten tyhjä pullo on...
ramdac kirjoitti:Venttiili numero 1 on neulaventtiili, jolla säädetään sitä kuplamäärää halutuksi.
Magneettiventtiiliä en näe missään. Mikä tuo sähköjohto tuossa pullonkaulassa on, meneekö se jonnekkin?
Jos sen päässä on kantikas möykky, se on magnettiventtiili. Se musta möykky on magneetti ja kirkas tai messingin värinen osa on venttiili.

Pullon paineesta näkee vaan kun kaasu loppuu, koska co2 on nesteenä pullossa ja se höyrystyy sitä mukaan kun tilaa tulee. Paine siis pysyy korkeana aika loppuun asti. Sitten kun paine alkaa laskea, pullo tyhjenee nopeasti suhteessa siihen, kuinka kauan mittari on näyttäny 50 baaria.
Esim. jos pullo lämpenee, vaikka auringossa, on siellä enemmän painetta, kun uutena viileänä pullona. Vaikka pullo olisi puolillaan.
Elikkä jos pullopaine näyttää 25 bar pullo on ennemmin tyhjä kuin puolikas pullo.
Kyllä on magneettiventtiili, näkyy tuossa ykköskuvassa, jossa on koko pullo. Ja virtajohto tosiaan menee sinne :).

Kiitos kun selvensit tuota pullon paineasiaa, erittäin tärkeää tietää senkin merkitys.

Ja pystyyn tuo pullo onkin tulossa, mahtuu vielä sujuvasti tuonne altaan jalustaan. Se vaan, että pitäisi pystyä se vielä suojaamaan jollain uteliaiden lasten näpeiltä :roll:.

Ja jos vielä joku pystyisi/jaksaisi noihin edellisen viestini kysymyksiini vastaamaan, niin voisin sitten alkaa tilailemaan tarvittavia osia (tai ainakin sen kiertovesipumpun) akvaarioon.fistä. Nyt vaan tarvitsee tietää kaikki mahdolliset pikkunappelit ja -nippelit, mitä tulee tarvitsemaan. Ettei tarvitse sitten manata tilauksen tultua, että prkl kun se ja se jäi puuttumaan :P.
JG
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JG »

Joo hinnat samoja Tampereella puoli kiloa 7 € ja kaksi kiloa 14€. Molempia kokoja tulee täyteltyä.
ramdac
Member
Member

akvaristi kirjoitti:
ramdac kirjoitti:Turun Sammutinhuolto Oy:ssä maksaa 2kg täyttö 15 euroa.
Ihan tosi 8O? No onpa halpaa. Mitenkäs on tuon täyttämisen kanssa, pitääkö pullon olla täyttettäväksi vietäessä olla ehdottomasti täysin tyhjä vai saako siellä olla vielä jokunen "tippa" jäljellä? Jos ei siis ole varma, miten tyhjä pullo on...
ramdac kirjoitti:Venttiili numero 1 on neulaventtiili, jolla säädetään sitä kuplamäärää halutuksi.

Kyllä on magneettiventtiili, näkyy tuossa ykköskuvassa, jossa on koko pullo. Ja virtajohto tosiaan menee sinne :).

Kiitos kun selvensit tuota pullon paineasiaa, erittäin tärkeää tietää senkin merkitys.

Ja pystyyn tuo pullo onkin tulossa, mahtuu vielä sujuvasti tuonne altaan jalustaan. Se vaan, että pitäisi pystyä se vielä suojaamaan jollain uteliaiden lasten näpeiltä :roll:.

Ja jos vielä joku pystyisi/jaksaisi noihin edellisen viestini kysymyksiini vastaamaan, niin voisin sitten alkaa tilailemaan tarvittavia osia (tai ainakin sen kiertovesipumpun) akvaarioon.fistä. Nyt vaan tarvitsee tietää kaikki mahdolliset pikkunappelit ja -nippelit, mitä tulee tarvitsemaan. Ettei tarvitse sitten manata tilauksen tultua, että prkl kun se ja se jäi puuttumaan :P.

Kerran sulla on magneettiventtiili, kannattaa tilata Ebay.de pH controller ehdottomasti, hintaa tulee joku 83 euroa kuluineen controllerille ja säädöt voi unohtaa sen saman tien. Pistät vain magneettiventtiilin pistokkeen pH-controllerin pistokkeeseen ja kalibroit anturin.
Se on se pötikkä kuvassa, mistä lähtee johto. Pitää vaan ottaa suoja päästä pois ja olla varovainen sen lasin kanssa.
Toimitus kestää varmaan viikon.

http://www.ebay.de/itm/PH-CONTROLLER-PH ... 1c24e2a507

Sit unohtasin nuo sun levittimet kokonaan ja tilaisin kokonaan uuden vaikka tuollaisen.
Helppo ainakin asentaa. Voi olla hyväkin. Hintaa reilu 20 ekeä, toimitus kestää varmaan ainakin viikon.

http://www.ebay.co.uk/itm/D508-16-16-22 ... 4cf9f0d82c

http://www.ebay.co.uk/itm/D508-12-12-16 ... 35b544202c

Jos tilaat, kannattaa kattoa toi putkikoko, tossa on kummatkin putkikoot.
Tuo tosiaan ei vähennä virtausta putkistossa.
Kuplalaskurikaan ei oo tarpeellinen periaatteessa, kun on automaattinen pH-säätö.

Noin itse tekisin, mutta jokainen tekee omalla tyylillä. Toki jos haluaa säädellä ja käyttää toi satanen vaikka pumppuun ym. tarvikkeisiin, se ei oo mun heiniä. En jaksa edes ajatella ja ylimääräiset kamathan voi vaikka myydä.
ph- collectorin kanssa ei tartte edes sitä ajastinta, jonka tarttisit tohon manuaaliseen, toki sen voi kytkeä valojen kanssa samaan ajastimeen.

Mulla itsellä on iso ulkoinen co2reaktori, mutta se on kuitenkin samalla lailla sisään menevän letkun välissä.
Oon huomannu tuon atomizerin vasta ja ollu jo toi iso reaktori silloin.
Ehkä kokeilisin nyt tota, vaikkakin on 960 litraa brutto tilavuus. On toi niin siisti ja näppärän kokonen ja ulkopuolella allasta.

Mikä olikaan kysymys?
ramdac
Member
Member

Magneettiventtiilin ja reaktorin väliin takaiskuventtiili.
ramdac
Member
Member

Nyt vasta huomasin viimisen kysymyksen ja ei antanu muokata.

Pullossa saa olla painetta. En ole ikinä nähnyt pullon täyttöä, mutta kaveri on ollu aga lla töissä. Se toi vajaita pulloja meille käyttöön tallille, saatto olla vaikka 100bar argon pullossa. Se oli puolillaan, koska argon on taas kaasuna pullossa, ei nesteenä.
Täydessä 2kg co2 pullossa on n. 1000l kaasua. 5,2 bar alle co2 ei voi olla nesteenä. Mulla on 2.67 litraa pullon tilavuus, kun paine on 5bar.

2,67 litraa x 5 bar= 13.35 litraa kaasua jäljellä.

Mittari näyttäis, että 1/10 osaa ois jäljellä paineen mukaan, mutta kaasutilavuuden mukaan jäljellä onkin 1/75 osaa.
Pullon kestäessä 75 päivää, tuolla jäljellä olevalla kaasumäärällä pullo kestäisi päivän.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Hmm... alkaa tää asia paisua kuin pullataikina :D. Kyllähän tuo mieskin jo meinas, että mahdollisimman automaattinen systeemi, mutta aika menoerä taas... vähän mietityttää vielä. Kun ei pitänyt enää pistää isoja rahoja kiinni akvaarioon. And here we go again... :roll: Soitin kyllä jo veljelleni, että josko hän voisi mulle tuon kontrollerin tilata, mä kun en ole ostanut ikinä mitään tuolta Ebaysta enkä jaksais alkaa nytkään niihin systeemeihin perehtymään. Tosin toi sivukin oli sitten vielä saksaksi ja sen opiskelusta on mulla pikkasen aikaa, joten ei oikein tekstejäkään ymmärtänyt. Mutta ilmeisesti toi sitten olis hyvä kontrolleri? Ja sekö tarkoittaa sitten sitä, ettei tarvita minkäänlaisia kellokytkimiä enää, vaan kontrolleri säätää täysin tuon hiilidioksidin syötön altaaseen eikä tarvitse enää erikseen yöksi syöttöä varsinaisesti katkaista?

Ja siihen kiertovesipumppuun menee parisenkymppiä, joten mä luulen kyllä että hommaan sen siihen levittimeen kuitenkin. Jollain lailla mä ainakin näin alkuun tykkäisin lähteä siitä, että hiilarijärjestelmä on ihan omana järjestelmänään ja suodattimet sitten taas omanaan. Käytäntöhän sen kaiketi osoittaa sitten, menikö valinta metsään, mutta nyt tuntuisi tältä :).

Kiitos vielä tuosta pullontäyttöinfosta, vaikka joudunkin nuo paineasiat lukemaan vielä 10 kertaan, ennen kuin ne kunnolla sisäistän :mrgreen:.
sini_karjalainen
Starting Member
Starting Member

ramdac kirjoitti: Kerran sulla on magneettiventtiili, kannattaa tilata Ebay.de pH controller ehdottomasti, hintaa tulee joku 83 euroa kuluineen controllerille ja säädöt voi unohtaa sen saman tien.
Siis TÄH?! Ton hintanen kontrolleri? Onko tää unta? Harmi vaan, että myin juuri akvaarion ja hiilarisysteemi on myynnissä myös. Olihan pikkasen pelaamista ton pH:n kanssa alkuun ilman säätösysteemiä. :x

Joku kysyi, missä Hatanpäällä voi pullon täyttää. Olin käsittänyt miehen jutut väärin. Luulin, että hän kävi Hatanpäällä mutta olikin käynyt Lielahdessa. Mutta olin joskus katsovinani, että Hatanpäällä on sammutinhuolto (Tampereen Sammutinhuolto Oy, Hatanpään valtatie 34 G). Eikö ne täytä pulloja?
JG
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JG »

sini_karjalainen kirjoitti:
ramdac kirjoitti: Kerran sulla on magneettiventtiili, kannattaa tilata Ebay.de pH controller ehdottomasti, hintaa tulee joku 83 euroa kuluineen controllerille ja säädöt voi unohtaa sen saman tien.
Siis TÄH?! Ton hintanen kontrolleri? Onko tää unta? Harmi vaan, että myin juuri akvaarion ja hiilarisysteemi on myynnissä myös. Olihan pikkasen pelaamista ton pH:n kanssa alkuun ilman säätösysteemiä. :x

Joku kysyi, missä Hatanpäällä voi pullon täyttää. Olin käsittänyt miehen jutut väärin. Luulin, että hän kävi Hatanpäällä mutta olikin käynyt Lielahdessa. Mutta olin joskus katsovinani, että Hatanpäällä on sammutinhuolto (Tampereen Sammutinhuolto Oy, Hatanpään valtatie 34 G). Eikö ne täytä pulloja?
Arvasin että ehdotat tuota paikkaa. Mulla on se käsitys että eivät täytä, joten en ole edes vaivautunut käymään. Pitää varmaan soittaa ettei lähde turhaan raahaan pulloa. Tamrex on kuitenkin siitä loisto paikka että täyttävät pullon saman tien eikä sitä tarvi tulla muutaman päivän päästä hakemaan uudestaan, niinkuin monessa paikassa on tapana. Ainakaan AGA:lla ja Woikoskella ei täytetä kuin heidän omia vuokrapulloja. Jos joku on tuolla pullonsa saanut täytettyä niin kertokoon ihmeessä. Mulla on siis käytössä saksasta tilatut pullot, mutta en ymmärrä sitä että jos kerran Tamrexissa ovat suostuneet täyttämään miksei se muuallakin onnistuisi. Syynäävät aina pullon leimat tosi tarkkaan mutta ikinä ei ole ollut ongelmia
ramdac
Member
Member

Mulla itellä on tuollanen controlleri ja se antaa co2 tarvittaessa.
Ei tarvitse muuta. pH 7 kalibrointi liuosta varmaan tarttee myöhemmin lisää, pitäis kalibroida kuukauden välein.
Kalibroidaan pH 7 ja pH 4 liuoksilla, mutta ei pH 4 ainakaan mulla tarvinnut säätää.
ph/set kytkimestä pH asentoon ja kalibroimaan.
Mä oon käyttäny Tippatesti purkkia kalibrointiin, 7 ml pohjalle liuosta ja anturi sinne, sit vaan säätää meisselillä cal pH 7 kohalle.
ph 4 liuosta purkkiin ja huuhtelu välillä anturillekkin ja säätää slope pH4.
pH/set kytkin set asentoon ja haluttu pH-arvo säädetään set säätimestä meisselillä, sit vaan pH/set kytkin pH asentoon ja kun anturi on altaassa se näyttää sen hetkisen pH:n
Magneettiventtiilin topseli siihen controllerin pistorasiaan.
Katsoppa Aqua Medicin controlleria, näyttä ihan samalle, mutta hinta ei näytä.
Anturi on lasinen AquaMedicissä, tuotakin saa, oisko 10 euroa kalliimpi, mä ite en halunnu vaan lasista.
Sama controlleri on myynnissä akvaarion.fi ssäkin
Kaikki on sitä samaa kiinalaista huipputeknologiaa.
Eniten mua ihmetyttää, miksi Suomessa on akvaariotarvikkeiden hinnat x 2 verrattunna Saksan kuluttajahintoihin.
Ei nuo rahtit niin hirveitä ole ja kai sielläkin on vielä katetta hinnoissa. En usko, että ilman katetta antavat tavaraa.

Mulle tuli noi pH liuokset jauheina, ois pitäny laittaa 250ml puhdistettuun veteen, mä ostin Pavunvarresta valmiit liuokset, ne oli aika kalliit 30 ekeä yhteensä, mutta ne kestää vuosia, jos vaikka 7 ml käyttää kerralla, vuodessa menis 84ml ja pullossa on 250 ml, eli tarpeeksi kauan menee.

Purkissa suoraan ei saa kalibroida, menee liuos pilalle, jos pääsee esim puhdasta vettä anturin mukana.
Viimeksi muokannut ramdac, 17:10, 17.03.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ramdac
Member
Member

akvaristi kirjoitti:Hmm... alkaa tää asia paisua kuin pullataikina :D. Kyllähän tuo mieskin jo meinas, että mahdollisimman automaattinen systeemi, mutta aika menoerä taas... vähän mietityttää vielä. Kun ei pitänyt enää pistää isoja rahoja kiinni akvaarioon. And here we go again... :roll: Soitin kyllä jo veljelleni, että josko hän voisi mulle tuon kontrollerin tilata, mä kun en ole ostanut ikinä mitään tuolta Ebaysta enkä jaksais alkaa nytkään niihin systeemeihin perehtymään. Tosin toi sivukin oli sitten vielä saksaksi ja sen opiskelusta on mulla pikkasen aikaa, joten ei oikein tekstejäkään ymmärtänyt. Mutta ilmeisesti toi sitten olis hyvä kontrolleri? Ja sekö tarkoittaa sitten sitä, ettei tarvita minkäänlaisia kellokytkimiä enää, vaan kontrolleri säätää täysin tuon hiilidioksidin syötön altaaseen eikä tarvitse enää erikseen yöksi syöttöä varsinaisesti katkaista?

Ja siihen kiertovesipumppuun menee parisenkymppiä, joten mä luulen kyllä että hommaan sen siihen levittimeen kuitenkin. Jollain lailla mä ainakin näin alkuun tykkäisin lähteä siitä, että hiilarijärjestelmä on ihan omana järjestelmänään ja suodattimet sitten taas omanaan. Käytäntöhän sen kaiketi osoittaa sitten, menikö valinta metsään, mutta nyt tuntuisi tältä :).

Kiitos vielä tuosta pullontäyttöinfosta, vaikka joudunkin nuo paineasiat lukemaan vielä 10 kertaan, ennen kuin ne kunnolla sisäistän :mrgreen:.

Tuo Co2 atomizer ei vaikuta mitenkään suodatusjärjestelmään, ainoastaan se sekottaa hiilidioksidin suutinputkista tulevaan veteen, se ei siis käy suodattimen sisällä. Virtaukseenkaan se ei vaikuta, ainoastaan suutinputken tulee puhaltaa veden alle ja alla. Ei veden pinnalle.
Katkaistaan vain tulovesileku ja pistetään siihen väliin, kuten letkulämmitin, vielä kierrettävät letkunkirisimet näytti olevan.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Ääk... vai pitää liuoksilla kalibroida... mistäs niitä liuoksia saa? Taitaa olla kohta konkurssi edessä.

Enkä mä meinannutkaan, että se hiilidioksidi sekoittaisi sitä suodatusta, en vaan jotenkaan jaksais alkaa virittelemään kaikkia laitteita yhteen. Tuntuis helpommalta, että ne olisi erikseen. Mut toki tässä nyt vielä mietin, kun en taidakaan saada systeemeitä pystyyn vielä ens viikolla niin kuin piti :roll:.
JG
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JG »

ramdac kirjoitti:Mulla itellä on tuollanen controlleri ja se antaa co2 tarvittaessa.
Ei tarvitse muuta. pH 7 kalibrointi liuosta varmaan tarttee myöhemmin lisää, pitäis kalibroida kuukauden välein.
Kalibroidaan pH 7 ja pH 4 liuoksilla, mutta ei pH 4 ainakaan mulla tarvinnut säätää.
ph/set kytkimestä pH asentoon ja kalibroimaan.
Mä oon käyttäny Tippatesti purkkia kalibrointiin, 7 ml pohjalle liuosta ja anturi sinne, sit vaan säätää meisselillä cal pH 7 kohalle.
ph 4 liuosta purkkiin ja huuhtelu välillä anturillekkin ja säätää slope pH4.
pH/set kytkin set asentoon ja haluttu pH-arvo säädetään set säätimestä meisselillä, sit vaan pH/set kytkin pH asentoon ja kun anturi on altaassa se näyttää sen hetkisen pH:n
Magneettiventtiilin topseli siihen controllerin pistorasiaan.
Katsoppa Aqua Medicin controlleria, näyttä ihan samalle, mutta hinta ei näytä.
Anturi on lasinen AquaMedicissä, tuotakin saa, oisko 10 euroa kalliimpi, mä ite en halunnu vaan lasista.
Sama controlleri on myynnissä akvaarion.fi ssäkin
Kaikki on sitä samaa kiinalaista huipputeknologiaa.
Eniten mua ihmetyttää, miksi Suomessa on akvaariotarvikkeiden hinnat x 2 verrattunna Saksan kuluttajahintoihin.
Ei nuo rahtit niin hirveitä ole ja kai sielläkin on vielä katetta hinnoissa. En usko, että ilman katetta antavat tavaraa.

Joo, järjettömät on hinnat Suomessa. Tilaan 95 % akvaariokamoista nykyään saksasta on se vaan niin paljon halvempaa. Nykyään jopa kasvitkin mikäli on tarvetta. esim. aquaristic.netin kautta rahti(DPD) maksaa 30 kiloon asti saman 14 € kotiin toimitettuna. Ja kaiken päälle toimitus on ainakin itsellä ollut viime aikoina n. viikon. Tässä ovat petranneet huomattavasti. Esimerkiksi viime lastissa tuli 5 litraa AquaSafea hintaan 30 €. Suomessa tuohon hintaan ei saa litraakaan. Ja valikoimat ovat aivan toista luokkaa kuin täällä Härmässä.

Mulle tuli noi pH liuokset jauheina, ois pitäny laittaa 250ml puhdistettuun veteen, mä ostin Pavunvarresta valmiit liuokset, ne oli aika kalliit 30 ekeä yhteensä, mutta ne kestää vuosia, jos vaikka 7 ml käyttää kerralla, vuodessa menis 84ml ja pullossa on 250 ml, eli tarpeeksi kauan menee.

Purkissa suoraan ei saa kalibroida, menee liuos pilalle, jos pääsee esim puhdasta vettä anturin mukana.
ramdac
Member
Member

akvaristi kirjoitti:Ääk... vai pitää liuoksilla kalibroida... mistäs niitä liuoksia saa? Taitaa olla kohta konkurssi edessä.

Enkä mä meinannutkaan, että se hiilidioksidi sekoittaisi sitä suodatusta, en vaan jotenkaan jaksais alkaa virittelemään kaikkia laitteita yhteen. Tuntuis helpommalta, että ne olisi erikseen. Mut toki tässä nyt vielä mietin, kun en taidakaan saada systeemeitä pystyyn vielä ens viikolla niin kuin piti :roll:.

Tuossa tulee liuokset mukana, kuvassa on ainaki oikeen putelit, mulle tuli jauheina ja ne pitäis sekottaa 250ml akkuveteen.
Voihan ne silti tuossakin olla jauheina. vaikea sanoa, lukee ainaki kaliberointiliuos.
Ostin valmiit liuokset, kun ei ollu akkuvettä ja puhtaita pulloja. Pavunvarsi liike on aika lähellä, oli sama hakee sieltä, kun alkaa keräileen pulloja ym.
JG
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JG »

akvaristi kirjoitti:Ääk... vai pitää liuoksilla kalibroida... mistäs niitä liuoksia saa? Taitaa olla kohta konkurssi edessä.

Kalibointinesteet eivät ole kovin kalliita. Siinä vitosen paikkeilla pikkupullot. Ja tislattua vettä kannattaa ostaa apteekista. Sitäkin tulet tarvitsemaan, jos haluat että mittari näyttää luotettavasti.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Eikös tislattu vesi ole jotakuinkin akkuvettä vastaavaa, ainakin tässä tarkoituksessa? Akkuvesi esim Tarjoustalosta 5l 3,99e, ei paha.

Meillä Paraisilla 2kg potun täyttö maksaa 10e, ei paha sekään. 65-litrasessa on SodaStream-pullo, sen vaihto on kympin. Hiukan sammutinhuoltoa kalliimpaa mutta pääsee vähemmällä ajamisella.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Kiitoksia infosta, alkaa tääkin asia pikku hiljaa selkiytymään, ehkä. Ja akkuvesihän taitaakin olla yhtä kuin tislattu vesi, joten ei muuta kuin sitä sitten hakemaan :). Kiitos Sisso hintaesimerkistä, ei kuulosta pahalta.

Pitipä googletella tuo ramdacin mainitsema Pavunvarsi-liikekin, kun ei sanonut mitään ja silmät ymmyrkäisinä katoin että jaa, se onkin puutarhakauppa :D. Ja siellä näyttäisi myöskin olevan kalibrointiliuoksia verkkokaupassakin. Sikäli mikäli kontrollerin mukana olevat purkit onnistuisin kämmäämään hukkaan tms.

Voipi olla, että saa veljeni tilata sen kontrollerin :roll:... kun katsoo Suomen hintoja, niin tuo 70-80 e on todella kelpo hinta laitteesta. Ja jos se sitten tosiaan pelaisi niin hyvin, ettei tarvitsisi pelätä tappavansa kalojaan. Mites muuten se kuplalaskuri, onko välttämätön? Siitä nyt oli jo hiukan puhetta, mutta... akvaarioon.fissä oli joku 7 e, joten ei kyllä pahan hintainen että sinänsä varmaan sama, vaikka hankkisikin?
ramdac
Member
Member

akvaristi kirjoitti:Kiitoksia infosta, alkaa tääkin asia pikku hiljaa selkiytymään, ehkä. Ja akkuvesihän taitaakin olla yhtä kuin tislattu vesi, joten ei muuta kuin sitä sitten hakemaan :). Kiitos Sisso hintaesimerkistä, ei kuulosta pahalta.

Pitipä googletella tuo ramdacin mainitsema Pavunvarsi-liikekin, kun ei sanonut mitään ja silmät ymmyrkäisinä katoin että jaa, se onkin puutarhakauppa :D. Ja siellä näyttäisi myöskin olevan kalibrointiliuoksia verkkokaupassakin. Sikäli mikäli kontrollerin mukana olevat purkit onnistuisin kämmäämään hukkaan tms.

Voipi olla, että saa veljeni tilata sen kontrollerin :roll:... kun katsoo Suomen hintoja, niin tuo 70-80 e on todella kelpo hinta laitteesta. Ja jos se sitten tosiaan pelaisi niin hyvin, ettei tarvitsisi pelätä tappavansa kalojaan. Mites muuten se kuplalaskuri, onko välttämätön? Siitä nyt oli jo hiukan puhetta, mutta... akvaarioon.fissä oli joku 7 e, joten ei kyllä pahan hintainen että sinänsä varmaan sama, vaikka hankkisikin?

Itse en laittais kuplalaskuria, näät altaassa kuinka systeemi kuplii. Veteen tullessa näkyvää kuplaa, on luultavasti kaasunvirtaus liian suurella. pH-controlleri katkaisee kaasunvirtauksen, kun asetettu pH on saavutettu, eli ei voi saada liikaa hiilidioksidia veteen.
Luulisin kuplan näkyvän tullessa letkusta ulos reaktoriin, siitä voit sit laskea.
Ei ole kokemusta tuollaisista levittimistä, mun omassa ulkopuolisessa-aktiivilevittimessä näkee ja kuulee kuplat.
Enkä ole asentanut kuplalaskuria, enkä asentaisi sinunakaan.
Muualla voi säästää, mutta ei tuossa pH-controllerissa, varsinkin kun hinta on kohtuullinen.
Silloin altaassa on pH todella stabiili.

Eikä hiilidioksidi ole myrkyllinen kaasu. Meistä jokainen tuottaa hiilidioksidia noin 1kg vrk. ja kuluttaa happea 5kg.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”