Itsellä on nyt muutaman kuukauden tuolla keittiön nurkassa lojunut painepullojärjestelmä (ostettu käytettynä, pullossa ehkä puolet jäljellä?) enkä ole saanut aikaiseksi ottaa käyttöön, kun en kerta kaikkiaan ymmärrä noiden laitteiden päälle yhtään mitään ja en todellakaan enää muista edes entisen omistajan neuvoja käytöstä

Vähän taustatietoa: hommasin järjestelmän alentaakseni 175-litraisessa altaassa jatkuvasti nousevaa pH:ta alentaakseni, mutta jostain syystä pH:n nousu on loppunut ja enemmän hiilidioksidille olisi tarvetta isossa altaassani, jonka koko on 150(p)x57(l)x65(k), litroja pitäisi olla 530 laskennallisesti, mutta en ole jaksanut tarkistaa. Joka tapauksessa noilla nurkilla huidellaan. Ja altaassahan on 2x70W monimetallit, ravinteina (nestemäisinä) käytän tällä hetkellä kasveille Seachemin tuotteita (toinen nitraattivalmiste ja toinen se perusliuos, en muista nimiä) sekä aloin pari päivää sitten annostelemaan myös Easy Carboa. Ongelmanahan on, että vain harvat kasvit jaksavat tuolla kasvaa, leväongelma on vielä hallittavissa ja tilanne parani valaistusajan lyhentämisellä. Mutta vahvasti epäilen, että hiilidioksidista on puutetta.
Alta löytyy kuvat omista romppeistani ja nyt tarvitsisin hiukan sitä tietoa, eli:
A) Voisiko joku selvittää, mitä mitkäkin ruuvit/suntit/mittarit ovat tuossa kakkoskuvassa (numeroitu) ja mitä niillä säädetään? Ja millaisissa arvoissa lukemat pitäisi mittareissa olla?
B) Ei mitään hajua pullon koosta, mutta veikkaisin että 2 kg? Miten tuollainen tulee riittämään altaassani (ei mitään ihan älytöntä viidakkoa ole, mutta jonkin verran kasveja)? Riippuu tietysti syötön määrästä, mutta miten pitkälle tuolla pääsee esim. aloitustasolla?
C) Viimeisessä kuvassa mukana saatuja romppeita. No, alimmainen tietysti on letkunpätkä takaiskuventtiileineen, mutta oikealla olevahan on kaiketi passiivilevitin (?) ja keskellä paketissa on aktiivilevitin, kaiketi. Malli on COD-500, Wavereef-merkkinen. Paketissa lukee mm, että "Adjustable flowrate 550l/h pump" ja pitäisi sopia 800 litraan asti. Entinen omistaja muistaakseni sanoi, että tämä pitää kai jonkinlaista rohinaa/rapinaa (?), en ole tosiaan vielä itse testannut joten ei asiasta tietoa. Ja tuossa vasemmalla olevalla liitosletkullahan kaiketi passiivilevitin yhdistetään ulkosuodattimeen(ko)?
Kysymys tähän kuvaan liittyen kuuluu, että voisiko joku nyt selvittää vielä kerran passiivi- ja aktiivilevitinten perusperiaatteet (vaikka ne tietyllä tavalla olenkin jo sisäistänyt) ja kumpaa nyt teidän mielestänne minun kannattaisi lähteä käyttämään ja miksi. Aktiivilevitinhän taitaa tarvita kellokytkimen, että saa yöksi kytkettyä syötön pois päältä (jotenkin tämä hirvittää kun en satavarmasti luota kelloihin)? Miten passiivisessa? Itse olisin kiinnostunut enemmän tuosta passiivisesta, mutta riittääkö se tuon kokoiseen altaaseen?
D) Millaisella annostuksella kannattaa lähteä liikkeelle, pitääkö hommata happi- ja hiilidioksiditestit vai pärjääkö alkuun ilman (jos ei hanoja käännä heti kaakkoon)?
Tässä nyt alkuun liuta kysymyksiä, niitä tulee varmasti lisää, jahka muistan. Toivoisin, että joku jaksaisi ja viitsisi auttaa minua. Saisin nuo romppeet sitten otettua lopultakin käyttöön, kun tietäisin vaan ensin, mitä olen tekemässä