Levä-, kasvi- ja kalaongelma, ts. kaikki päin seiniä?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Re: Levä-, kasvi- ja kalaongelma, ts. kaikki päin seiniä?
Varmaan tarkoitettiin, että toinen lamppu olisi hyvä. Mutta kyllä niiden kasvien pitäisi tuollakin kasvaa jonnin verran, en usko että se on koko ongelma. Jos löydät intianvesitähdikkiä jostain, niin sitä voisit testata - jos se ei kasva, niin sitten ei kyllä mikään.
Kasvi nro 2 voisi olla rusolehti? Onko kasvi nro 3 konnanputki? Nämä tuli kuvailuista mieleen.
Minkälaista tuo hiekka sulla on? Jos se on hirmu tiivistä ja pienirakeista (0-0,8mm esmes), ei siellä kierrä ravinteet kunnolla. Petokotilot pöyhivät pohjaa myös, mutta kierteiset on siinä ilmeisesti tehokkaampia. Entä minkä verran sitä hiekkaa on? Jos sitä on vähänlaisesti (alle 3 sentin kerros), voisit hommata pikkasen lisää. Helpottaa sitä kasvien pysymistä pohjassa. Tai sitten hankit juurakon, johon kiinnittelet anubiasta ja jaavansammalta, ne pärjäävät kyllä tuolla sun valolla ja tarttuvat siihen juurakkoon pikku hiljaa, eivät tarvitse hiekkaa.
Kasvi nro 2 voisi olla rusolehti? Onko kasvi nro 3 konnanputki? Nämä tuli kuvailuista mieleen.
Minkälaista tuo hiekka sulla on? Jos se on hirmu tiivistä ja pienirakeista (0-0,8mm esmes), ei siellä kierrä ravinteet kunnolla. Petokotilot pöyhivät pohjaa myös, mutta kierteiset on siinä ilmeisesti tehokkaampia. Entä minkä verran sitä hiekkaa on? Jos sitä on vähänlaisesti (alle 3 sentin kerros), voisit hommata pikkasen lisää. Helpottaa sitä kasvien pysymistä pohjassa. Tai sitten hankit juurakon, johon kiinnittelet anubiasta ja jaavansammalta, ne pärjäävät kyllä tuolla sun valolla ja tarttuvat siihen juurakkoon pikku hiljaa, eivät tarvitse hiekkaa.
-
luulin tietäväni
- Starting Member

- Sukupuoli: Nainen
]Kasvi nro1 on paljastunut vallisneriaksi.Katsoin kuvhakua ja osa näytti kasviltani joten uskoisin että se kasvi nro3 on konnanputki.
Kasvi nro2 näyttää vahvasti olevan rusolehti mutta ystäväni kala kirjassa olevan kuvan perusteella vesirutto(kumpaa uskon ?).
Hiekkani kokoa on vaikea kuvailla sillä osa on liuskeisia ja osa pyöreitä ja osa rosoisia lisäksi vaihto hiekassani on sekoitettuna 1-4mm koriste kiekkaa, sanoisin että hiekka on siis 1-6mm.
Hiekkaa on suodattimen alla vähemmän ja akvan toisessa päässä enemmän niin sitäkin on hankala kuvailla mutta eiköhän sitä kuitenkin riittävästi ole.
Okeastaan olen saamassa yhtä pienimuotoista kantoa\juurakkoa\onttoa runkoa(en ole nähnyt itse) ja sellaisen kiven
johon pitäis kasvin tarttua. mutta olen pohtinut kasviongelmaani ja todennut lisäongelman:
Millä saada kasvi pysymään paikallaan sen juurtumista odotellessa?
pitäisikö kuplivaa virtaustani hiljentää? Barbini ovat tykänneet uida lähellä suodatinta vastavirtaan.
äitini on sitä mieltä että kasvini eivät saa tarpeeksi hiilidioksidia koska minulla on liian vähän kaloja, mutta luulen että juuri kasvien hunontuminen on saanut kalat herkkään tilaan.
Tuo sammal kuullostaa aika mukavalta. Kunka nopsasti se ksvaa? Millä sen saa pysymään paikallan ennen juurtumista?
Mikä on sopiva valaistus aika? 7h 30min?
Kasvi nro2 näyttää vahvasti olevan rusolehti mutta ystäväni kala kirjassa olevan kuvan perusteella vesirutto(kumpaa uskon ?).
Hiekkani kokoa on vaikea kuvailla sillä osa on liuskeisia ja osa pyöreitä ja osa rosoisia lisäksi vaihto hiekassani on sekoitettuna 1-4mm koriste kiekkaa, sanoisin että hiekka on siis 1-6mm.
Hiekkaa on suodattimen alla vähemmän ja akvan toisessa päässä enemmän niin sitäkin on hankala kuvailla mutta eiköhän sitä kuitenkin riittävästi ole.
Okeastaan olen saamassa yhtä pienimuotoista kantoa\juurakkoa\onttoa runkoa(en ole nähnyt itse) ja sellaisen kiven
pitäisikö kuplivaa virtaustani hiljentää? Barbini ovat tykänneet uida lähellä suodatinta vastavirtaan.
äitini on sitä mieltä että kasvini eivät saa tarpeeksi hiilidioksidia koska minulla on liian vähän kaloja, mutta luulen että juuri kasvien hunontuminen on saanut kalat herkkään tilaan.
Tuo sammal kuullostaa aika mukavalta. Kunka nopsasti se ksvaa? Millä sen saa pysymään paikallan ennen juurtumista?
2 vanhempaa, 2 veljeä, 2 kalaa,2 kasvilajia, 2 kotiloa, 2 kissaa ja 1 sisko
Alkuperäiselle kirjoittajalle voisin vielä yhtenä keinona levän hävittämiseksi suositella EasyCarboa. Itse sain rihmalevän ja jonkin muunkin levän (en enää jaksa muistaa mitä se oli) häviämään kyseisellä litkulla. Pullon ohjeen mukaan päivittäin käytin ja parin viikon jälkeen huomasi selkeän muutoksen levätilanteessa. Sinilevään tuo ei ole auttanut, tosin Greencure ja mm. kasvien säännöllinen lannoitus + säännölliset reilummat vedenvaihdot auttoivat siinä ongelmassa.
Käsitinkö aiemmasta viestistä oikein, että lisäät vedenparannusainetta akvaarioon parin viikon välein ja vaihdat vettä noin 5 päivän välein? Mielestäni vedenparannusaineen voisi laittaa "raakaan" veteen aina kun vaihdat vettä akvaarioon. Kevyellä kalastolla sopiva vaihdettavan veden määrä voisi olla kaksi sankollista (noin 20 litraa) kerran viikossa. Tuo riippuu tietysti ruokinnan määrästä ja suodatuksestakin. Pesetkö suodattimen aina vedenvaihdon yhteydessä? Jos suodatin ei vaikuta olevan kovin tukossa/likainen, sitä ei välttämättä tarvitse pestä joka kerta. Lisäksi liian kylmässä/kuumassa vedessä peseminen tappaa niitä elintärkeitä "suodatusbakteereita", eli suodattimen voisi pestä vaikka akvaariosta vaihdon yhteydessä otetussa vedessä aina tarvittaessa.luulin tietäväni kirjoitti:]Kasvi nro1 on paljastunut vallisneriaksi.Katsoin kuvhakua ja osa näytti kasviltani joten uskoisin että se kasvi nro3 on konnanputki.
Hiekkaa on suodattimen alla vähemmän ja akvan toisessa päässä enemmän niin sitäkin on hankala kuvailla mutta eiköhän sitä kuitenkin riittävästi ole.![]()
Okeastaan olen saamassa yhtä pienimuotoista kantoa\juurakkoa\onttoa runkoa(en ole nähnyt itse) ja sellaisen kivenjohon pitäis kasvin tarttua. mutta olen pohtinut kasviongelmaani ja todennut lisäongelman:
-
luulin tietäväni
- Starting Member

alukx vaihdoin kerran viikossa 2 sankollista mutta levän edetessä piti tiivistää. mietinkin pitäisikö se aine lisätä veden vaihdon yhteydes. pesen suodattimen 1-2 kuukauden välein haalealla vedellä. enkä missään nimessä samana päivänä kun veden vaihto!
olen huomannut että ongelmasta kertominen on selkeyttänyt ajatuksia.
ostan nyt alux ne testit ja jos ne näyttää ok niin ajattelin laitaa akvan vaan taas kerran kuntoon ja ostaa kasveja ja kaloja ja kunnon lainnoitteen kasveille. lisäksi voisin vaikka yrittää päästä ertoon levästä joka kiinnittyy liian tiukasti konnanputkiin( niitä ei saa pois ku repimällä itse kasvin lehdet irti). jos vaikka allkas seuraavalla yrityksellä hyvin.
olen huomannut että ongelmasta kertominen on selkeyttänyt ajatuksia.
ostan nyt alux ne testit ja jos ne näyttää ok niin ajattelin laitaa akvan vaan taas kerran kuntoon ja ostaa kasveja ja kaloja ja kunnon lainnoitteen kasveille. lisäksi voisin vaikka yrittää päästä ertoon levästä joka kiinnittyy liian tiukasti konnanputkiin( niitä ei saa pois ku repimällä itse kasvin lehdet irti). jos vaikka allkas seuraavalla yrityksellä hyvin.
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Olisiko siellä ihan yksinkertaisesti liian kylmä vesi? Lisäksi siellä toisen viestiketjun mukaan on jos jonkinlaista linnaa, koristehiekkaa, onttoa runkoa, simpukkaa ja lasikuulaa joista jokin voi hyvinkin olla sopivasti myrkyllinen. Myös ylilannoitus tulee tässä mieleen, jos kerran kymmenessä päivässä on lannoitettu pohjalannoitteilla kasveja jotka oikeastaan eivät edes kasvakaan eli eivät käytä niitä lannoitteita. Kasvien pohjassa pysymisestä huoletiminen voisi puolestaan viitata vaurioituneisiin juuriin.
Edit. Kirotusvihreet pois
Edit. Kirotusvihreet pois
-
luulin tietäväni
- Starting Member

Mikä lämpötila sitten olisi hyvä? 24? Hankala tietää kun vaatimukset tietojen mukaan 20-26.
sitä lannoitetta olen laittanut noin vasta vähän aikaa ja kokeillut kasvasko kasvit. Syynä kyllä voi olla ylilannoitus kun jossain vaiheessa tungin jokaiselle oman tapletin vaikka olisi pitänyt 3tablettia 60 litraan.
Onx paha juttu? Kauan kestää että tokenevat? Mikseivät kasvaneet juuri ollenkaan kun aloitin tällä lannoitteella? Menny vanhax kun sain kaverilta?
Myrkyllistä kivet ja helmet? Olen keittänyt kaikki ennen altaaseen laittoa joten pitäisi pinnalta bakteerit hävitä. Mikä aine sitten? Suurimmaksi osaksi helmet lasikuulia ja hyvä huomio kyllä , että voi olla haitallinen kun en tunne läheskään kaikkia kiviä. Pitäskö poistaa ja kattoo mitä tapahtuu?
simpukat aitoja ja joukossa myös suomalaista itsekerättyjä jokisimpukoita josta lähtee pinnasta jotain. Otin heti pois enkä takaisin ole laittanut. Omistan myös ulkomailta kerättyjä tuliaisia. Voiko merestä olla imeytynyt jotain haitallista joka ei lähde kuumalla?
Tottakai kasvin juuret vahingoittuu jos ne kokoajan irtoilee ja pitää tunkee takas!
pommittelen kysymyksillä ja haluaisin vastauksia koska en tiedä. kiitos kaikesta mitä olette jo tähän asti kertonut.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
sitä lannoitetta olen laittanut noin vasta vähän aikaa ja kokeillut kasvasko kasvit. Syynä kyllä voi olla ylilannoitus kun jossain vaiheessa tungin jokaiselle oman tapletin vaikka olisi pitänyt 3tablettia 60 litraan.
Onx paha juttu? Kauan kestää että tokenevat? Mikseivät kasvaneet juuri ollenkaan kun aloitin tällä lannoitteella? Menny vanhax kun sain kaverilta?
Myrkyllistä kivet ja helmet? Olen keittänyt kaikki ennen altaaseen laittoa joten pitäisi pinnalta bakteerit hävitä. Mikä aine sitten? Suurimmaksi osaksi helmet lasikuulia ja hyvä huomio kyllä , että voi olla haitallinen kun en tunne läheskään kaikkia kiviä. Pitäskö poistaa ja kattoo mitä tapahtuu?
simpukat aitoja ja joukossa myös suomalaista itsekerättyjä jokisimpukoita josta lähtee pinnasta jotain. Otin heti pois enkä takaisin ole laittanut. Omistan myös ulkomailta kerättyjä tuliaisia. Voiko merestä olla imeytynyt jotain haitallista joka ei lähde kuumalla?
Tottakai kasvin juuret vahingoittuu jos ne kokoajan irtoilee ja pitää tunkee takas!
pommittelen kysymyksillä ja haluaisin vastauksia koska en tiedä. kiitos kaikesta mitä olette jo tähän asti kertonut.
Mielestäni vähäinen lannoitus (tai vaikka pari viikkoa kokonaan ilman) olisi parempi vaihtoehto kuin jatkuva lannoitus, varsinkin jos kasvit kasvavat kituuttaen. Kalat hoitavat luonnostaan sen minimilannoituksen jonkin aikaa noin pienessä akvaariossa, ja ehtisit nähdä mihin suuntaan allas kehittyy vähäisemmällä "hyysäämisellä"
Kasveillakin on hiilidioksidin, valon ja eri ravinteiden välillä oltava tietty tasapaino. Se, mikä noista on rajoittavin tekijä, määrää helposti myös sen, ettei kasvi hyödy muistakaan osa-alueista. Eli jos esim. hiilidioksidia tai valoa on niukasti, liiat ravinteet vain kuormittavat vettä kun kasvit eivät "osaa" käyttää niitä kasvamiseen. Eli jos rauhoitat akvaarion siten, että hoidat vaan vedenvaihdot (ja vedenparannusaineen) ja kalojen ruokinnan, ja katsot sitten mihin suuntaan ollaan menossa. Akvaariokin on omalla tavallaan muovautuva kokonaisuus, ei ole aina hyväksi puuttua kaikkiin siellä oleviin näennäisiin epäkohtiin, ajan kanssa osa ongelmista voi kadota kun perushoidosta pidetään kiinni 
-
luulin tietäväni
- Starting Member

Eli siis menisikö uusi tehtävälista näin:
2 viikon välein ohjeessa mainittu lannoitemäärä.( 3 tablettia 60 L)
valo 9h pari taukoa välissä, mutta valoinen aika yhteensä 9h.
lämpö 24C.
Pitäisikö hankkia uusia kaloja? Mistä se hiilidioksidi tulee, siis muualta kuin kaloista?
Hoidan levän pois.
En imuroi koko pohjaa niin tarkasti joka kerta.(olen huomannut että muiden akvaarioissa joissa on paljon kasveja ei mahdu edes puhdistamaan niin hyvin kuin minä teen.)
vaihdan vettä ja laitan parannus ainetta joka viikko.
se minkä takia alunperin puutuin akvaariooon oli kalojen katoaminen.
pitäisikö siis hankkia uusia kaveja? En usko että kalat viihtyvät noin vähässä? entä jos nekin kasvit vain kuihtuvat?
mikä on tämä levä joka tarttuu konnanputkiin? entä tumman vihreä " mömmö"? mikä levänpoisto aine näihin tehoaisi?
eisitänkö liikaa kysymyksiä?
2 viikon välein ohjeessa mainittu lannoitemäärä.( 3 tablettia 60 L)
valo 9h pari taukoa välissä, mutta valoinen aika yhteensä 9h.
lämpö 24C.
Pitäisikö hankkia uusia kaloja? Mistä se hiilidioksidi tulee, siis muualta kuin kaloista?
Hoidan levän pois.
En imuroi koko pohjaa niin tarkasti joka kerta.(olen huomannut että muiden akvaarioissa joissa on paljon kasveja ei mahdu edes puhdistamaan niin hyvin kuin minä teen.)
vaihdan vettä ja laitan parannus ainetta joka viikko.
se minkä takia alunperin puutuin akvaariooon oli kalojen katoaminen.
pitäisikö siis hankkia uusia kaveja? En usko että kalat viihtyvät noin vähässä? entä jos nekin kasvit vain kuihtuvat?
mikä on tämä levä joka tarttuu konnanputkiin? entä tumman vihreä " mömmö"? mikä levänpoisto aine näihin tehoaisi?
eisitänkö liikaa kysymyksiä?
Tummanvihreä "mömmö" voisi olla sinilevää. Irtoaako se lämpäreinä tai kelmuina kasvien/kivien pinnoilta? Jos irtoaa, kyseessä on sinilevä. Lisäksi se haisee aika voimakkaasti. Sinilevä on erittäin hankala hävitettävä, eikä sen ilmestymisen selkeää syytä voi aina osoittaa akvaariosta. Kannattaa katsoa vanhoja keskusteluita sinileväongelmasta ja kysellä sieltä, joitakin löytyy aqua-webistä. Muista levistä ei tarvitse olla huolissaan jos ne eivät ole vallanneet ihan koko allasta, yleensä kun kasvit saa viihtymään, häviää pahin riesa levien suhteen. Sinuna tarkistaisin ainakin veden pH:n tippatestillä (liuskatestit ainakin omassa akvaariossani näyttävät väärin) ja hankkisin uusia kaloja sen mukaan. Jos pH on alle 7,5, voisit hyvinkin ostaa lisää kirsikkabarbeja, muistaakseni niitä sinulla oli ennestäänkin. Jos pH on vaikkapa lähempänä kahdeksaa, altaassa saattaisi hyvinkin viihtyä parvi platyja. Koska mitään levää syövää monnia ei noin pieneen akvaarioon varmuudella voi suositella, voisit harkita vaikkapa omenakotiloa akvaarioon. Itselläni ei ole kokemusta tuosta kotilosta, mutta olen lukenut että se syö levää ja kuolleita kasvinosia. Kasveiksi kannattaisi valita jotain helppohoitoista. Punalehtisten kasvien sanotaan vaativat paljon valoa ja ovat usein vaativampia, sen sijaan jaavansaniainen, karvalehti, anubias, intianvesitähdikki tai melalehti voisivat olla kokeilemisen arvoisia, helppohoitoisia kasveja joiden tappaminen onkin jo hankalampaa. Jaavansaniaista ja anubiasta voi kiinnittää vaikkapa siimalla koristeisiin kasvamaan, eivät välttämättä tarvitse juuria maahan. Hiilidioksidia ei tule juurikaan muualta kuin akvaarion eläimistä. Hiilidioksidilannoitusta yms. ei välttämättä tarvitse jos ei ole kasviakvaariota tai vaativia kasveja. Jos haluaa, voi kokeilla hiilidioksidin korvikkeena EasyCarboa varovaisella annoksella, kasvit saavat siitäkin tarvitsemaansa hiiltä.
-
luulin tietäväni
- Starting Member

Kiitos kaikista tiedoista.
olen ostamassa nyt lisää kaloja ja kasveja ja kunnon lainnoitteet kasveille. Eiköhän se tästä! Konnanpukiin on jo tullut uudet lehden nuput ja olen poistanut akvaariosta simpukat, helmet ja kivet ja selvitän niiden vaikutusta veteen.
Näyttää siltä että akvaarioni on toipumassa.
Piti vain lopettaa ylimääräinen hösellys ja pitää kiinni rutiineista.
Konnanpukia voi kulemma pitää kelluskasveinakin joten seuraavan kerran kun joku irtoaa annan sen kelluskella kunnes sillä on hyvät juuret istuttamista varten.
Voiko vähän valoa tarvitsevan kasvin laittaa runsasvaloiseen akvaarioon?
Näyttää siltä että akvaarioni on toipumassa.
Konnanpukia voi kulemma pitää kelluskasveinakin joten seuraavan kerran kun joku irtoaa annan sen kelluskella kunnes sillä on hyvät juuret istuttamista varten.
Voiko vähän valoa tarvitsevan kasvin laittaa runsasvaloiseen akvaarioon?
-
Sisso
- Advanced Member

Korjaan tätä pikkuisen. Hiilidioksidin tarpeen akvaariossa määrittää ensisijaisesti aina valo. Valo, eikä mikään muu, määrittelee aina kasvunopeuden. Kun valoa on yli tietyn pisteen (jota voidaan manipuloida jonkun verran), hiilidioksidilisästä tule välttämättömyys. Se on kasveille ihan yhtä tarpeellinen kuin esim kalium ja kasvun lisääntyessä valon piiskaamana alkaa nousemaan kaikkien ravinteiden kulutus, siis myös hiilidioksidin. Kasvit käyttävät hiilidioksidia aina, valo määrää paljonko kasvin on sitä kulutettava kasvuunsa. Jos valoa on sopivasti vähän, akvassa oleva hiilari riittää, jolloin ei tarvita lisää koska kasvu on sopivasti maltillista. Se, ettei hiilaria lisätä ja kasvit kasvavat hyvin, ei tarkoita etteikö ne käyttäisi sitä tai että hiilaria ei "olisi olemassa". On se, aina. On totta, kuten LKA sanoo, että jotkin lajit ovat enemmän hiilarin perään eikä niiden kasvatus onnistu mitenkään ilman lisää, mutta ihan kaikista kasveista tulee tässä suhteessa vaativia, kun valon määrä ylittää tietyn pisteen.LKA kirjoitti:Hiilidioksidilannoitusta yms. ei välttämättä tarvitse jos ei ole kasviakvaariota tai vaativia kasveja. Jos haluaa, voi kokeilla hiilidioksidin korvikkeena EasyCarboa varovaisella annoksella, kasvit saavat siitäkin tarvitsemaansa hiiltä.
Kyllä, pääsääntöisesti kaikki hämärän ystävät voi laittaa myös runsaaseen valoon kun olosuhteet ovat kohdillaan, ihan kuten kaikilla muillakin kasveilla pitää olla. Ihan parista lajista olen kuullut, että oikeasti kärsivät kovassa valossa, mutta tätä ei tarvitse käytännössä miettiä ja jos nyt on onnistunut tällaisen herkkiksen saamaan, sen kyllä ehtii siirtää varjoon ennen kuukahtamistaan. Olikohan ainakin vitamelalehti tällainen? Jos kasvit voi runsaassa valossa huonosti ja/tai levääntyvät, ongelma sinällään ei ole valon määrä vaan se, että kasveilla ei ole käytössään valon määrää vastaavaa määrää ravinteita käytössään. Tällöin tilanne korjataan joko lisäämällä ravinteita tai vähentämällä valoa, tai molempia, riippuen siitä mitä toimenpiteitä haluaa tehdä (mikä on tavoite?) tai mitkä ovat helpoiten toteutettavissa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos