Omenakotilosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mumzi
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Kyllä ne kansilasit kannattaa olla, vaikka ois yksi omppu ainoastaan. Kyllä tuo mun mamma kiipeilee ja tekee munaryppäitä ihan yksinäänkin. :roll:
200l ja 3x45l.
Mari_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mari_ »

Mumzi kirjoitti:Kyllä ne kansilasit kannattaa olla, vaikka ois yksi omppu ainoastaan. Kyllä tuo mun mamma kiipeilee ja tekee munaryppäitä ihan yksinäänkin. :roll:
Ai? :D Onko se ollu sulla sitten kuinka kauan?
Nehän pystyy puuhaamaan munaryppäitä yksikseenkin, niin kauan kuin varastot riittää..
Mutta jos ottaa vauvan, joka ei ole vielä siinä iässä lähtiessään, niin se ei kaiketi voi yksikseen niitä tehdä..
Ainakaan mulla yksinäiset omput ei oo ikinä munaryppäitä tehnyt.. En tiedä sitten. :mrgreen:
Mumzi
Member
Member

No tämä tapaus tuli mulle kolmisen viikkoa sitten ja heti toisena yönä oli ilmestynyt ensimmäinen munarypäs. :mrgreen: Ja viikko sitten ilmestyi toinen. Se tuli sukarapulan mukana, että en tiedä, onko sillä joskus aiemmin ollut seuraa, mutta tullessa se oli yksin. Veikkaan, että on jo aika vanhakin kokonsa puolesta, se on halkaisijaltaan n.6cm mötkäle. :) Mutta olet varmaan oikeassa. En mäkään usko, että vauva alkaa heti munia tehtailemaan.
200l ja 3x45l.
sage
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja sage »

Mumzi kirjoitti:... se on halkaisijaltaan n.6cm mötkäle. :) Mutta olet varmaan oikeassa. En mäkään usko, että vauva alkaa heti munia tehtailemaan.
Siitä päästäänkin seuraavaan ongelmaan, nimittäin koko :) Koon pitäis olla yli 2cm jotta saa olla rauhassa. Tuohon kokoon sopiva omppu ei taida ihan vauvasta mennä? Tosin yksi ratkasuhan olis se että kyhään verkolliseen poikasaltaaseen cd kotelosta kannen ja odottelen sopivaa ikää. Miltäs kuulostaa?
60l, 75l, 3x100l ja 200l. Tankissa mm. kääpiöpallokaloja. Kierteisiä voi tarjota aina pientä korvausta vastaan. Voin noutaa (hki).
Tutkivaa akvaarionhoitoa vuosien kokemuksella.
Mumzi
Member
Member

No häkki kuulostaa ainakin turvalliselta vaihtoehdolta. Sillehän voi jonkun rehun laittaa sinne häkkiin kaveriksi :)
200l ja 3x45l.
Iiriva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Iiriva »

Minä hankin joulukuussa pienempään akvaariooni 4 omenakotilokersaa, jotka eivät olleet silloin peruspohjaruokatablettia isompia. Nyt niiden halkaisija lähentelee jo neljää senttiä, ja viime yönä ilmestyi ensimmäistä kertaa kolme munarypästä! :) Osasinkin jo odottaa, kun vaaleanpunainen, keltajalkainen kotilo "ratsasti" vaaleansinisen kotilon kuorella päivätolkulla.

Jännä nähdä kuinka monta kuoriutuu ja mitä väriä sieltä tulee. :)
1125- ja 200-litraiset seuralat. 120L ja 45L kuivana.
http://liquefied.blogspot.com
Mumzi
Member
Member

Jos sulla tulee ylimääräisiä vaaleanpunaisia niin mä oisin kiinnostunu ;) Itellä on tuota golden-lajiketta.
200l ja 3x45l.
Mari_
Junior Member
Junior Member

Täältä löytyy myös omppuvauvoja, jos lähialueella on kiinnostuneita. (:
Postituskin toki onnistuu lauhalla säällä.
Löytyy vaaleanpunaista/vaaleaa liilaa, sinistä, violettia, norsunluuta..
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Mä haluaisin mustajalkaisia valkoisia... Oisko kellään? :mrgreen:

Violetit pukkas taas uuden munaryppään viimeyönä :mrgreen: Jännityksellä odotan että koska noista jotain kuoriutuu, jos kuoriutuu ja mitä (=minkä värisiä) sieltä sitten lopulta tulee.
sage
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja sage »

Mari_ kirjoitti:Täältä löytyy myös omppuvauvoja, jos lähialueella on kiinnostuneita. (:
Postituskin toki onnistuu lauhalla säällä.
Löytyy vaaleanpunaista/vaaleaa liilaa, sinistä, violettia, norsunluuta..
Minäminäminä :D Täytyy tosin odotella paremmat säät ainakin... Tuossa oli sulla lueteltuna kaikki kiinnostavat värit.
60l, 75l, 3x100l ja 200l. Tankissa mm. kääpiöpallokaloja. Kierteisiä voi tarjota aina pientä korvausta vastaan. Voin noutaa (hki).
Tutkivaa akvaarionhoitoa vuosien kokemuksella.
Mumzi
Member
Member

Taitaa olla melkoiset munavarastot tuolla meidän Tyynellä. Satuin avaamaan kannen, niin sen alle on ilmestynyt taas kaksi uutta rypästä! Mistä näitä munia oikein riittää?! :mrgreen:
200l ja 3x45l.
Mari_
Junior Member
Junior Member

Onko olemassa vaaleanpunaisia omenakotiloita, jotka ovat yksivärisiä myös aikuisina? :D
Jos jollakulla on niin kuvaa tänne! :mrgreen:
Haluaisin myös nähdä kuvia valkoisesta omenakotilosta, jolla on tumma jalka.

Itselläni on tumman violetteja, vaaleita liiloja raidoilla ja vielä vaaleampia liiloja raidoilla, jotka itse miellän vaaleanpunaisiksi.
(Pienenä nämä ovat kaikki selvästi vaaleanpunaisia ja myös yksivärisiä.. Kunnes sitten raidat ilmestyvät.. Osa muuttuu tummemmiksi ja osa jää "vaaleanpunaisiksi"..)
Zansku
Senior Member
Senior Member

Tällänen vaaleanpunainen ainakin löyty: http://www.shrimp-visions.de/epages/620 ... oducts/S19

Valkoisia mustajalkaisia tunnutaan kutsuvan sinisiksi, vaikka kuori näyttäisi ihan valkoiselta. Hassua. No, tällaista kuitenkin tarkoitan: http://www.aquariumdomain.com/images/in ... Snail4.jpg
Mari_
Junior Member
Junior Member

Zansku kirjoitti:Tällänen vaaleanpunainen ainakin löyty: http://www.shrimp-visions.de/epages/620 ... oducts/S19

Valkoisia mustajalkaisia tunnutaan kutsuvan sinisiksi, vaikka kuori näyttäisi ihan valkoiselta. Hassua. No, tällaista kuitenkin tarkoitan: http://www.aquariumdomain.com/images/in ... Snail4.jpg
Juu, kiitos! :mrgreen:
Tuon värisiä ne minunkin vaaleanpunaiset on, mutta raidallisia. :D
Tiedä sitten onko vauvojen joukossa ollut joku yksivärinenkin, kun en ole pitänyt kaikkia itsellä.

Minusta se kuori näyttää ihan siniseltä, jossa on seassa hivenen vihertävääkin.. ^^
Yläosan vaaleuden voi tehdä sekin, jos kuva on otettu salamalla tai sitten kuori vain on hivenen vaaleampi ylhäältä.
Mulla on noita sinisiä itselläkin kaksi.. Niin ja sinisiä vauvojakin löytyy täältä. [;)]
Zansku
Senior Member
Senior Member

Joo, voihan se olla, että ne on just noita "sinisiä", joita olen pitänyt mustakalkaisina valkoisina. Varmaan se musta sieltä kuultaa vaalean kuoren läpi niin paljon, että näyttää joka tapauksessa jonkinasteiselta siniseltä tai harmaalta.

Mut esim. tällaset mahtus meidän akvoihin ihan hyvin:
http://luontokuvat.eu/kuvat/displayimag ... play_media

Onko sulla kuvia omistasi, Mari_? Olisi kiva nähdä :)
Mari_
Junior Member
Junior Member

Zansku kirjoitti:Joo, voihan se olla, että ne on just noita "sinisiä", joita olen pitänyt mustakalkaisina valkoisina. Varmaan se musta sieltä kuultaa vaalean kuoren läpi niin paljon, että näyttää joka tapauksessa jonkinasteiselta siniseltä tai harmaalta.

Mut esim. tällaset mahtus meidän akvoihin ihan hyvin:

Onko sulla kuvia omistasi, Mari_? Olisi kiva nähdä :)
Tuo keltainen tummalla jalalla.. Ihana.. Tahtooooooo! :mrgreen:
Tässä olis nyt ainakin nämä kaksi.. Sininen omppu ja vauvat. [;)]

Omppu (640x633).jpg
Omppu (640x633).jpg (154.32 KiB) Katsottu 8109 kertaa
Vauvat
Vauvat
IMG_0649.JPG (148.46 KiB) Katsottu 8109 kertaa
Zansku
Senior Member
Senior Member

Vau, toi sininen on kyllä hieno!

Onko toi vaalein vauva valkonen vai keltanen?

Kaksi mun violeteista oli vauvoina todella mageen värisiä, metallinhohtovioletteja. Metallisuus on himmentynyt jonkin verran ja ovat aika raidallisia nykyään. Sen vauvavärin kun saisi niillä pysymään pitkään 8-)
Mari_
Junior Member
Junior Member

Zansku kirjoitti:Vau, toi sininen on kyllä hieno!

Onko toi vaalein vauva valkonen vai keltanen?

Kaksi mun violeteista oli vauvoina todella mageen värisiä, metallinhohtovioletteja. Metallisuus on himmentynyt jonkin verran ja ovat aika raidallisia nykyään. Sen vauvavärin kun saisi niillä pysymään pitkään 8-)
Valkoinen.. Niistä vaan kuultaa tuommoinen läpi, kun kuori on vissiin niin ohut vielä. :)

Juu, tuo violetti ei näytä tuossa vauvakuvassa miltään.. ;S
Se metallinen hohto on mulla kans jokaisella värillä, niin vaaleanpunaisella, violetilla kuin valkoisellakin..
Ne näyttää ihan timanteilta, kun valo osuu! ^^
Mutta se kimmellys katoaa sitten..
Ison marmorikuulan kokoinen violetti ei enää kimmellä, mutta on todella kauniin värinen..
Mutta sitten nuo golfpallon kokoiset violetit on jo vähän kärsineitä kuoresta.. :S
Ja mitä paksumpi kuoresta muodostuu, niin sitä vähemmän se tuntuu kiiltävän, vaikka väri olisikin kaunis.

Mutta nuo mun suurimmat violetit on raidallisia ja nämä jotka on nyt ison marmorikuulan kokoisia on raidattomia violetteja! :mrgreen:
Ihana saada erilaisia.. Miltähän nämä "pienet" violetit näyttää sitten aikuisina, haalistuuko se väri samanlaiseksi kuin noilla toisilla vai jääkö ne tummiksi... :D
Zansku
Senior Member
Senior Member

Missä vesiarvoissa ja lämpötilassa sulla ompot on?
Mari_
Junior Member
Junior Member

Zansku kirjoitti:Missä vesiarvoissa ja lämpötilassa sulla ompot on?
Noitten tämän hetkisten kalojen mukaan on vesiarvot tietysti.
Platyjen kanssa on eniten kotiloita juuri nyt.
Zansku
Senior Member
Senior Member

Meillä on hohtomillisten kanssa kotilot :) KH 4, GH 8 ja pH 7,5 Kuorissa on silti vähän röpelöä, pitäisikö kovuuden olla vielä korkeampi vai kenties lämmön matalampi (nyt 25 astetta)? Vai vaikuttaako siihen jokin muu syy (vielä)?

Ensimmäiset poikaset kuoriutuivat eilen illalla / yöllä. Aamulla löysin munaryppään valaisimesta :mrgreen: Nyt on siis vielä 4 munarypästä kehittymässä.
Mari_
Junior Member
Junior Member

Zansku kirjoitti:Meillä on hohtomillisten kanssa kotilot :) KH 4, GH 8 ja pH 7,5 Kuorissa on silti vähän röpelöä, pitäisikö kovuuden olla vielä korkeampi vai kenties lämmön matalampi (nyt 25 astetta)? Vai vaikuttaako siihen jokin muu syy (vielä)?

Ensimmäiset poikaset kuoriutuivat eilen illalla / yöllä. Aamulla löysin munaryppään valaisimesta :mrgreen: Nyt on siis vielä 4 munarypästä kehittymässä.

Tuntuu, että sitä röpelöä tulee vaikka tekis mitä... ^^
Varsinkin kun ne on vanhempia. Ihan niinku se munaryppäiden pyöräyttely ja kaikki muu stressais myös..
Ainakin mulla noiden vanhojen naaraiden kuoret on kaikista huonoimmassa kunnossa.

Mut kyllähän sitä röpelöä tulee monesti siitäkin, kun ne tunkee joka paikkaan.. Yhdelle keskikokoiselle siniselle tuli vasta sellainen sormenpään kokoinen painauma kuoreen, kun oli vissiin tunkenu itsensä linnan ovista sisään... :D
KULTAKENKÄ
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KULTAKENKÄ »

Alan olemaan epätoivoinen omppujen ostamisen suhteen, moneen kohtaan olen laitellut kyselyitä, mutta tuloksetta.
Viimeinen oljenkorsi, löyttykö tätä palstaa lukevilta /kirjoittavilta myyntiin asti edes muutama omppu?

Ottakaa yhteytt yv: kautta , jos joltain löytyisi... etukäteen kiitellen :)
touho30
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja touho30 »

Ilmoittelisin myös täällä, että meiltä omenakotiloita löytyy vielä PALJON, joten yv:ä laittamaan joka vielä kaipailee omaa omppuansa :) Väreinä sininen tummalla jalalla ja Ivory, kokoja 1-3cm. Paljous alennus!! :D
Ja KULTAKENKÄ on saanut myös viestiä :)
Manteli]]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Manteli]] »

Mulle tuli tänään isoja omppuja ja mietin, että ei kai nää isommat syö semmosia 0,5-1mm kokoisia omppu vauvoja? Vai pitääkö mun ottaa pikkuset talteen? :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”