Ostin kuukausi sitten konnanputkea eläinkaupasta. Varret olivat sallaisella muoviklipsillä toisissaan kiinni. Kun laitoin kasvin akvaarioon en ottanut klipsia pois vaan annoin sen olla koska en ajatellut sen haittaavan juurtumista. Sen lehdet alkoivat mennä kuitenkin keltaisemmiksi ja viime perjantaina siivoillessani pohjaa huomasin kuitenkin ettei se ollut juurtunut. Poistin klipsin ja istutin kasvin uudestaan. Nyt se on alkanut ruskettamaan lehtiään ja "sulattamaan niitä".
Kuoleekohan koko kasvi? Onko mitään tehtävissä?
Konnanputken "sulaminen"
Valvoja: Moderaattorit
Konnanputkihan ei juurru pohjaan lainkaan, toisin kuin monet muut käynnöstävät kuten esim. vesitähdikit tai rusolehdet. Se tekee juuria lehtihankoihin, muttei juurikaan tarraa niillä mihinkään kiinni. Voihan sen toki istuttaa siten, että karsii "juuripäästä" lehtiä mutta jättää lehtihankojen juuret ja tökkää sitten nämä pohjaan (riittävän epäselvästi selitetty?), mutta ei ne juuret siitä mihinkään kasva - ja kasvi lähtee aina helposti irti. Jos planttu ei tahdo pysyä pohjassa, niin kiviä tai jotain vastaavaa painoksi.
Minkälainen lannoitus akvaariossasi on? Entä valo? Muutkin tiedot kelpaavat. :) Konnanputki on itselläni osoittautunut melkein kaikkein helpoimmaksi kasviksi, eli ei sen hengissä pitämiseen kovin kummoisia kikkoja tarvita.
Konnanputki tarvitsee nestemäistä lannoitusta. Sehän muuten viihtyy itseasiassa oikein hyvin nitraattipitoisessa vedessä - olen huomannut, että siinä vaiheessa kun intianvesitähdikki aloittaa reikiintymisen, eli vedenvaihdosta on viivästytty, konnanputki kasvaa niin että melkein hirvittää.
Valoa kasvi tarvitsee myös, tosin pärjää kohtalaisen pienelläkin wattimäärällä. Mulla on 2 x 18W puoli metriä korkeassa 160 l altaassa ja näyttää riittävän konnanputkelle, kunhan vedessä on ravinteita. Alimmat lehdet kyllä kellastuvat ajan myötä, mutta siinä vaiheessa kasvi on itselläni kasvanut niin paljon pituutta, että on karsimisen aika muutenkin. Ennemminkin epäilisin siis kellastumisen/ruskettumisen syyksi lannoituksen puutetta/vaillinaisuutta, sillä olen itse huomannut että altaassa jossa on reilujen vedenvaihtojen lisäksi vähäinen lannoitus ei konnanputki oikein viihdy. Se tykkää päinvastaisesta tilanteesta.
Voisit tietysti kokeilla myös parin rangan laittamista kellumaan, noin niinkuin elvytysmielessä, sillä konnanputki kasvaa ihan näppärästi myös kelluskasvina. Nämä kelluvat varret ainakin saisivat reilusti valoa ja jos lannoitus on kunnossa, alkavat toivottavasti pukata uutta tervettä lehteä.
Minkälainen lannoitus akvaariossasi on? Entä valo? Muutkin tiedot kelpaavat. :) Konnanputki on itselläni osoittautunut melkein kaikkein helpoimmaksi kasviksi, eli ei sen hengissä pitämiseen kovin kummoisia kikkoja tarvita.
Konnanputki tarvitsee nestemäistä lannoitusta. Sehän muuten viihtyy itseasiassa oikein hyvin nitraattipitoisessa vedessä - olen huomannut, että siinä vaiheessa kun intianvesitähdikki aloittaa reikiintymisen, eli vedenvaihdosta on viivästytty, konnanputki kasvaa niin että melkein hirvittää.
Valoa kasvi tarvitsee myös, tosin pärjää kohtalaisen pienelläkin wattimäärällä. Mulla on 2 x 18W puoli metriä korkeassa 160 l altaassa ja näyttää riittävän konnanputkelle, kunhan vedessä on ravinteita. Alimmat lehdet kyllä kellastuvat ajan myötä, mutta siinä vaiheessa kasvi on itselläni kasvanut niin paljon pituutta, että on karsimisen aika muutenkin. Ennemminkin epäilisin siis kellastumisen/ruskettumisen syyksi lannoituksen puutetta/vaillinaisuutta, sillä olen itse huomannut että altaassa jossa on reilujen vedenvaihtojen lisäksi vähäinen lannoitus ei konnanputki oikein viihdy. Se tykkää päinvastaisesta tilanteesta.
Voisit tietysti kokeilla myös parin rangan laittamista kellumaan, noin niinkuin elvytysmielessä, sillä konnanputki kasvaa ihan näppärästi myös kelluskasvina. Nämä kelluvat varret ainakin saisivat reilusti valoa ja jos lannoitus on kunnossa, alkavat toivottavasti pukata uutta tervettä lehteä.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Konnanputken "sulaminen"
jos konnanputken töllää vain pohjan, eikä karsi hiekan alle jääviä lehtiä pois varresta, onko sitä jotain haittaa kasville?
180l
Re: Konnanputken "sulaminen"
Lehdet mätänee sinne, kannattaa ottaa pois. Itse laitan useamman varren ompelulangalla kiinni ja sidon ne kiveen tai kantoon...
ReyaPeya kirjoitti:jos konnanputken töllää vain pohjan, eikä karsi hiekan alle jääviä lehtiä pois varresta, onko sitä jotain haittaa kasville?