No kivaSadar kirjoitti: Ilmaisena vinkkinä kaikille viitavesimiekan ostajille, älkää laittako altaaseen lämmityskaapelia ja savipohjaa.
Se jättiläinen, jota moni niin ihaili, oli imenyt juuristoonsa ainakin kaksi litraa pohjahiekkaa ja savea.
Lisäksi se oli tietysti kasvattanut juurensa pohjalämmityskaapelin ympärille...
Kun repäsin sen perjantai-iltana altaasta ulos, tuli mukana metri lämmityskaapelia ja noin 1/5-osa koko altaan pohjasta...
Onneksi olin siihen mennessä ottanut altaasta pois jo kaikki muut myytävät, sillä sen jälkeen altaalle ei voinut tehdä muuta kuin kiroilla, että mitä tuli tehtyä...
Huutiksen jälkeen minulla menikin sitten koko lauantai-ilta lämmityskaapelin paikalleen laittamiseen, suodattimen puhdistamiseen (57 litraa suodatinmateriaalia),
ja lisäsuodatuken virittämiseen kaiken sen savimoskan poistamiseksi. Ne marketista ostetut suodatinpatruuunakotelot tuli siis tarpeeseen...![]()
Kaikesta työstä huolimatta allas on edelleen ruskeanharmaa kuin Vantaanjoki kevättulvassa...
Ja tietysti se hieno savimoska, joka ei tartu suodattimiin, laskeutuu kaikkien kasvien lehdille, ja kun yhden lehden putsaa on allas taas läpinäkymätön seuraavan puoli tuntia.

Ja ekaa kertaa olin minäkin paikan päällä, kannatti kyllä lähteä. Kasveja lähdin hakemaan ja niitä sieltä sitten tarttuikin mukaan ihan kivasti (suuri osa marketista): viitavesimiekan lisäksi rusolehteä, tuoksuvedensuosikkia, jättivedensuosikkia, jättiläisvallisneriaa sekä punaista tiikerilummetta ja kaveri lahjoitti päälle vielä yhden herttavesimiekan, kun ei tarvinnut kaikkia huutamiaan taimia. Kasvit on nyt ängetty tankkiin ja kuvia löytynee blogistani jossain vaiheessa