Diy led valaisimet

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Rosmariini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 159
Liittynyt: 20:59, 22.01.2003
Paikkakunta: espoo

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Oleellistahan olisi se, että mikä on sanktio, jos ei noudata pykäliä? Jos lakia on samaa tasoa kuin pyöräilykypärä laki niin sehän on silloin vain moraalinen opastin.. Eli käytännössä, jos naapuri sössii ja polttaa kerrostalon niin syytetäänkö mun virityksiä jälkeen päin tutkiessa? Kun valaisinta pitää kasnilasin päällä niin vaatisi melko mielikuvituksellista härväämistä, jotta noin yksinkertaisella laitteella voisi jotain mokata. Kaikki muut lamputhan lämpenevät niin niillä voisi ihan oikeasti helposti sytyttää jotakin..
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Oliskin helppoa, jos jostain löytyisi suoraan vastaus, mutta pointti onkin korostaa sitä, että jokainen näplää omalla vastuullaan eikä kannata savuavien raunoiden äärellä selitellä vakuutustarkastajalle, että "mä luulin/kaverit netissä sanoi/..." . Täytyy tietää mitä on tekemässä ja osata se perustella, mielellään tosi hyvin. Mä totitsesti nostan hattua niille, jotka tekee itse valaisimensa, harrastaa radioamatöörijuttuja jne, mutta ne tyypit tietää mitä tekee ja tietävät, ettei niitä juttuja koota tunnissa-parissa ja säätämiseen menee helposti toinen mokoma. Eli helpolla ja halvalla ei kannata kuvitella pääsevänsä (jos täällä nyt kukaan sellaista kuvittelikaan). Myös vesi/kosteus ja sähkö on yhdistelmä, joiden kanssa on syytä olla tarkkana.

Sanktiot riippunee aiheutuneen vahingon tai tekemisestä syntyneen riskin määrästä. Suomessa syttyy tulipaloja ja tapahtuu kuolemaan tai vammautumiseen johtavia onnettomuuksia melkoinen määrä, yksi iso syy on Pelle Pelottomien (ja joku sellainen varmaan pyörii tälläkin palstalla) tekemiset, näin se vaan menee. Musta sanktiot on aika mitätön asia noiden rinnalla. Tää lähti nyt vähän OTksi ja jotenkin meni vähän maku itse asiasta, mikä on sääli koska oikeasti on hienoa, että joidenkin mielenkiinto ja taidot kohdistuu tällaisiinkin juttuihin ja vaikkei omat tiedot ja taidot riitä, on mielenkiintoista seurata muiden projekteja. Ja seurata kehitystä, esim ledien suhteen.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Suifish
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 11:25, 08.02.2006
Paikkakunta: Sipoo

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja Suifish »

Kyllä noita 12 voltin systeemejä saa rakennella ihan kuka vaan...
Tärkein pala on että laittaa sen poerin niin ettei se kastu misään tapauksessa...
Minulla oli edellisessä akvassa poeri akvan alla josta johdotettu "yövalot" yläkertaan eli akvaan..
Eikä niitä kaikkia kannata tuolta Deal Extremestä tilata kun niitä saa lähempääkin, ehkä hieman lisää hintaa mutta palvelu on suomea ;-)
http://www.partco.biz/verkkokauppa/inde ... ecf40fc24c

Noissa hinnoissa ei ole alv:tä joten muitakaa lisätä +23%
Mavi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 22:45, 15.08.2010

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja Mavi »

Pistän koteloimattomana tilatut virtalähteet erilliseen alumiinikoteloon ja maadoitan sen sekä itse valaisimen jäähdytyslevyn ja metallirungon. Ei pitäisi olla palotarkastajalla naputtamista ja ilmeisesti on turvallinen kun boxikin on maadoitettu? Toki metalliboxissa on se ongelma, että jos maadoitusta ei jostakin syystä ole ja vaihe jostakin syystä yhdistyy boxiin… No, mutta sama juttuhan se on leivänpaahtimessakin. :D
Suifish kirjoitti:Eikä niitä kaikkia kannata tuolta Deal Extremestä tilata kun niitä saa lähempääkin, ehkä hieman lisää hintaa mutta palvelu on suomea ;-)
http://www.partco.biz/verkkokauppa/inde ... ecf40fc24c

Noissa hinnoissa ei ole alv:tä joten muitakaa lisätä +23%
Muuten hyvä, mutta mä saan DX:stä 10W merkkiledin samalla hinnalla kuin Partcosta yhden 1W ledin. Ja vastaavasti noita samoja 1W ledejä 10 kpl melkein samalla hinnalla kuin Partcosta yhden. Ja DX:n tuotteista ei tarvitse maksaa edes alvia (kunhan ei tilaa yhdessä toimituksessa yli $60 tällä hetkellä) tai postituskuluja. Toki toimitusaika onkin DX:stä usein se 4 viikkoa ja reklamointi on hankalampaa, mutta kolme kertaa olen DX:stä tilannut ja kertaakaan ei ole ollut valittamista, paitsi tietenkin noi pitkät toimitusajat, mutta ne oli muutenkin tiedossa. Eli kun hintaero on tuommoinen, niin en ala suomalaisia kauppoja tukemaan. Muita paikkoja mistä olen ajatellut ledejä tilata on:

http://www.rapidled.com/servlet/StoreFront
http://www.led-tech.de/

Suomesta en ole vielä sellaista kauppaa löytänyt joka pääsisi lähellekään ulkomaalaisten kauppojen hintoja ledeissä. Elfa myy Suomessa MeanWellin virtalähteitä ihan järkevään hintaan, jos vertaa muihin kauppoihin, mutta ne taas on joka paikassa niin sikamaisissa hinnoissa ettei niitä voi ostaa jos halvemmillakin pärjää.
jmi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:52, 24.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja jmi »

Jatkan tähän tuota mitä SIsso ja Suifish tuumi. Eli yhdyn heidän sanomisiinsa.

Vaikka asia menee ot:ksi, niin kuitenkin jokaisen rakentelua harkitsevankin on hyvä ymmärtää hiukan että missä kulkee rajat ja mitä vaatimuksia mikäkin asia vaatii. Rakennella saa kuka tahansa pienjännitejuttuja, mutta kuitenkin olisi hyvä olla edes jotain taustaymmärtämystä siitä kuinka sähkö ja peruskomponentit toimivat.

Tässä ei ole tarkoitus säikäyttää ihmisiä pois tee-se-itse-rakentelun tiimoilta, vaan ymmärtää hiukan sitä että tehdään jonkin verran sitä taustatutkimusta. Uutta on kiva opiskella.

Lisäksi on positiivista siinä, että yleensä kun tuollainen teholedikin lämpenee kunnolla ja alkaa olla palolämmöissä, simahtaa se ledi liikalämpöön ja näinollen jäähtyy.

Ja voihan tuollaisia systeemeitä tehdä todella helpostikkin ja ilman kummosempaa insinöörikoulutusta.

Itse juuri tilasin DealExtremestä pari metrin mittaista vesitiivistä RGB-ledinauhaa. Tuollaisessa RGB-nauhassahan on sinisiä, punaisia ja vihreitä ledejä, joita erikseen säätämällä saa aikaan koko väriskaalan. Tarkoitus olisi liimata toinen näistä lamppurungon alle. Ja piuhoittaa siten, että 12v reguloidulta powerilta tulee sähkö pieneen muovirasiaan, jossa on 3 potentiometriä, eli säädettävää vastusta. Näillä potentiometreillä on sitten tarkoitus säätää eri väristen ledien saama jännite siten, että saisi kivan näköisen kuuvalon aikaiseksi. Tuota säätöähän ei tarvitse tehdä kuin kerran, jonka jälkeen sijoittaa tuo boksi potikoineen jonnekki akvakaappiin ja ajastimella sytytys silloin kuin varsinainen valaistus sammuu.

Minulla on jo vastaava ratkaisu tehtynä noihin pieniin altaisiin, mutta on toteutettu vain sinisellä ledinauhalla. Ja voin sanoa että altaasta tulee aika kirkkaan sininen. Mutta toisaalta sen verran hämyisä että meidän pieni topaaseplekonpoikanenkin uskaltautuu hyystämään etulasia...

- J
Mavi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 22:45, 15.08.2010

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja Mavi »

jmi kirjoitti:Jatkan tähän tuota mitä SIsso ja Suifish tuumi. Eli yhdyn heidän sanomisiinsa.

Vaikka asia menee ot:ksi, niin kuitenkin jokaisen rakentelua harkitsevankin on hyvä ymmärtää hiukan että missä kulkee rajat ja mitä vaatimuksia mikäkin asia vaatii. Rakennella saa kuka tahansa pienjännitejuttuja, mutta kuitenkin olisi hyvä olla edes jotain taustaymmärtämystä siitä kuinka sähkö ja peruskomponentit toimivat.

Tässä ei ole tarkoitus säikäyttää ihmisiä pois tee-se-itse-rakentelun tiimoilta, vaan ymmärtää hiukan sitä että tehdään jonkin verran sitä taustatutkimusta. Uutta on kiva opiskella.

Lisäksi on positiivista siinä, että yleensä kun tuollainen teholedikin lämpenee kunnolla ja alkaa olla palolämmöissä, simahtaa se ledi liikalämpöön ja näinollen jäähtyy.

Ja voihan tuollaisia systeemeitä tehdä todella helpostikkin ja ilman kummosempaa insinöörikoulutusta.

Itse juuri tilasin DealExtremestä pari metrin mittaista vesitiivistä RGB-ledinauhaa. Tuollaisessa RGB-nauhassahan on sinisiä, punaisia ja vihreitä ledejä, joita erikseen säätämällä saa aikaan koko väriskaalan. Tarkoitus olisi liimata toinen näistä lamppurungon alle. Ja piuhoittaa siten, että 12v reguloidulta powerilta tulee sähkö pieneen muovirasiaan, jossa on 3 potentiometriä, eli säädettävää vastusta. Näillä potentiometreillä on sitten tarkoitus säätää eri väristen ledien saama jännite siten, että saisi kivan näköisen kuuvalon aikaiseksi. Tuota säätöähän ei tarvitse tehdä kuin kerran, jonka jälkeen sijoittaa tuo boksi potikoineen jonnekki akvakaappiin ja ajastimella sytytys silloin kuin varsinainen valaistus sammuu.

Minulla on jo vastaava ratkaisu tehtynä noihin pieniin altaisiin, mutta on toteutettu vain sinisellä ledinauhalla. Ja voin sanoa että altaasta tulee aika kirkkaan sininen. Mutta toisaalta sen verran hämyisä että meidän pieni topaaseplekonpoikanenkin uskaltautuu hyystämään etulasia...

- J
Varmaan kyllä tiedät mitä teet, eli ei tarvitsisi selitellä tämmöisiä itsestäänselvyyksiä, mutta pistetään nyt jos joku muukin rakentaa vastaavaa. Mielestäni näissä DIY-aiheissa muutenkin kannattaa heittää omia mielipiteitään ja ehdotuksia muiden tekemisistä, vaikka ehdotukset ei aina olisikaan täydellisiä tai rakentelija ehkä tietää ne jo entuudestaan, koska tällä tavalla rakentelija saattaa huomata asian joka on päässyt unohtumaan tai syntyy täysin uusia ideoita.

Mutta nyt tuohon ledinauha-asiaan. Tuo himmennyskytkentähän perustuu siihen, että potentiometri hukkaa osan tehosta lämmöksi, jonka vuoksi tuo soveltuu vain matala virtaisiin/tehoisiin sovelluksiin, varsinkin mikäli käytetään nimenomaan potikkaa eikä kiinteäarvoisia vastuksia, koska korkeita tehoja kestävät potikat on yleensä melko kalliita. Tällöin kannattaakin selvittää, että potikan tehonkesto on riittävä.

Jos potikkaa käytetään nimenomaan ledinauhan kanssa, jossa jo itsessään ledeille menevä virta on rajoitettu vastuksilla, niin potikalta vaadittu tehonkesto on ”helppo” laskea tai selvittää. Se onnistuu itse asiassa ainakin kahdella tavalla. Voit selvittää ledinauhassa käytettyjen vastusten tehonkeston, jolloin jos mitoitat potikan tehonkeston puoleen siitä arvosta mikä on kaikkien yhden värin ledien virranrajoitukseen käytettyjen, eli rinnankytkettyjen, vastusten tehonkesto yhteenlaskettuna, niin olet selvillä vesillä (olettaen, että nauhan suunnittelijan on tiennyt mitä hän on tekemässä). Toinen tapa on mitata ledinauhassa virranrajoitukseen käytetyn vastuksen yli oleva jännite ja sen läpi kulkeva virta normaalikäytössä ja laskea tästä hukkateho kaavalla P = U*I, eli hukkateho on virta kerrottuna jännitteellä. Sitten lasketaan taas kaikki yhtä väriä kohti olevien vastusten hukkateho yhteen, jonka jälkeen potikalta vaadittu tehonkesto on oltava vähintään puolet tästä arvosta.

Se miksi potikan tehonkesto on aina puolet ledinauhan vastusten tehonkestosta, johtuu yksinkertaisesti siitä, että teholähteestä saatava maksimiteho saadaan silloin, kun siihen kytketään vastus, joka on yhtäsuuri kuin teholähteen sisäinen vastus.

Toki jos tiedät jo valmiiksi, että ledinauhan teho väriä kohti on vaikka < 5W, niin voit ostaa suoraan halvan potikan ja mitata sitten käytössä sen hukkatehon ja tarkistaa onko se valmistajan ilmoittamissa rajoissa. Tällöin tehot on niin pieniä, että potikan hajoaminen tässä kokeilussa ei ole mitenkään ikävä juttu rahallisesti tai turvallisuuden kannalta. Jos taas teho alkaa olla jotakin 10W tai yli, niin voi olla melko varma, että tehonkestoltaan riittävä potikka ei ole enää sieltä halvimmasta päästä. Ja tietenkin aina, kun tehoa hukataan suuremmissa määrin vastukseen pitää huomioida, että vastus lämpenee melkoisesti käytössä.
Suifish
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 11:25, 08.02.2006
Paikkakunta: Sipoo

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja Suifish »

Edellisessä akvassa oli tosiaan Partcolta ostettuja lesdinauhan pätkiä jotka liimasin akvan valokanteen kiinni ja niille johdotus vanhasta printterin muuntajasta ;-)
Hienosti toimi mutta kun ledinauha oli suoraan veden yläpuolella alkoi nuo pintaliitosledit kärsiä hapettumisesta ja loputa ne kärähti kokonaan...
Oli kyllä hienon näköinen kun oli vain kuuvalona eli syttyi vähän ennenkuin isot valot sammui ja aamulla toisinpäin eli paloi jonkun aika ja sitten syttyi isot valot.
Eli jos noita virittelee niin ne pitäisi olla koteloituna tai lasin yläpuolella vähintään.


Joo varmaan saa halvemmalla Kiinasta en epäile hetkeäkään mutta noilla Partcon osilla voi kokeilla omia asennustaitojaan :P Jos ei niillä saa lamppua syttymään on parempi unohtaa kiinanihmeetkin :mrgreen:
Jos laittaa esim. vain vaikka Partcon ledinauhaa 3 kpl siihen taitaa riittää pikkumuuntaja jonka saa myös sieltä.
En tiedä saako tähän liittimiä mutta kolvi käteen (tai jollekulle muulle)
Vaikka 3 kpl tälläisiä (1,35/kpl) vähän johtoa ja menoksi http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=15754
Poweri 14,27€ http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=9591
Näillä saa jo ihan hyvät kuuvalot

Nopea tapa tehdä vaikka ne kuuvalot...
jmi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:52, 24.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mavi kirjoitti:Mutta nyt tuohon ledinauha-asiaan. Tuo himmennyskytkentähän perustuu siihen, että potentiometri hukkaa osan tehosta lämmöksi, jonka vuoksi tuo soveltuu vain matala virtaisiin/tehoisiin sovelluksiin, varsinkin mikäli käytetään nimenomaan potikkaa eikä kiinteäarvoisia vastuksia, koska korkeita tehoja kestävät potikat on yleensä melko kalliita. Tällöin kannattaakin selvittää, että potikan tehonkesto on riittävä.
Kuuvalokäyttöönhän ei tarvita 500 watin edestä ledejä. Kuitenkin hankitaan ihan hämyvalaistusta, jolloin tehot jäävät pieniksi.

Tuo nauha mitä itse olen tässä käyttämässä on 4.5 watin nauhaa. Ja kun on RGB, eli kolme lediä, niin jaetaan teho kolmella. Saadaan 1.5 wattia väriä kohti. Tuollaisen 1.5 wattia kestää melkein mikä tahansa peruspotentiometri. Kunhan ei trimmereitä käytä. Ja jos tahtoo olla varma, niin hankkii jotain esim 3-4 watin lankapotikoita, joiden hinta näyttää olevan SP-Elektroniikassa 5 euroa kipale.

Mutta tottakai, tämäkin osoittaa yhtenä seikkana sen mitä tässä on hiukan tullut esille. Pitää tietää edes hiukan mitä tekee ja miettiä koko kytkentä läpi asti.

- J

Ps, ja kyllä, itsellänikin on sähköpuolen taustaa, kuten sinullakin Mavi ja monella muulla tätä foorumia lukevalla.
Suifish kirjoitti: Hienosti toimi mutta kun ledinauha oli suoraan veden yläpuolella alkoi nuo pintaliitosledit kärsiä hapettumisesta ja loputa ne kärähti kokonaan...

Eli jos noita virittelee niin ne pitäisi olla koteloituna tai lasin yläpuolella vähintään.
Tai sitten menee kiinakauppaan ja ostaa valmiiksi muoviin pakatun ledinauhan, jonka hintakaan ei ole paha. Arviolta 3.5 euroa postikuluineen...

http://www.dealextreme.com/p/12-5050-sm ... ngth-41016

Itsellä on tuollainen käytössä yhden valokannen alla ja ei merkkiäkään hapettumisista ym. ongelmista.

- J
Viimeksi muokannut jmi, 17:14, 19.08.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
floora1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 14:09, 02.06.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kouvola

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja floora1 »

jmi kauanko sinulla on ollut ne ledinauhat akvaa valaisemassa. Itsekkin olen juuri hankkimassa ledejä valaisemaan paludaarion akvaosaa ja mietiskelin juuri että miten kauan watterprooffi ledinauha kestää käytössä. Super bright ledejä olen katsellut ja mietin juuri onko valoa riittävästi vaiko liikaa.
jmi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:52, 24.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja jmi »

Nuo siniset nauhat on nyt olleet käytössä yli puoli vuotta. AInakin sen ajan nuo näyttää kestävän ;)

Noissa nauhoissa on se kiva puoli, että tosiaankin ovat kokonaan valettu läpinäkyvään kumiin tms. Lisäksi sähkönsyöttöjohto on sen verran pitkä että muuntajan liitin saadaan hyvinkin altaan ulkopuolelle. Nuo nauhat ovat 12 voltin nimellisjännitteelle, mutta itse käytän niitä ylimääräiseksi jääneillä Nokialaisen latureilla, jonka antaa tasasta 10 volttia.

Ongelmahan näissä on se, että valkoisenakaan eivät anna kyllä oikeaa valaistusta akvaariokasveille. Se millaista yhdistelmää pitäisi käyttää että saa kasvivaloa, ei hajuakaan. Kasvitieteilijät osannevat vastata tuohon.

- J
Rosmariini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 159
Liittynyt: 20:59, 22.01.2003
Paikkakunta: espoo

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Mietin jos laittaisin jäähdytykseksi alumiini tangon tuosta valaisimesta altaaseen. Onkohan se huono jos alumiinia lilluu altaassa?
floora1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 14:09, 02.06.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kouvola

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja floora1 »

No jos ledi nauha on vesitiivistä niin ei varmaankaan ole ongelmaa...tiedä sitten liukeneeko alusta jostain...Itselle nauha tulee muovilistaan kiinni...lista tulee keskitukien päälle tai alle katsotaan kun saadaan sydeemit valmiiksi. Tilattiin vain yhdenväristä nauhaan cool white 5m rulla kun samalla saan lisävaloa paludaarioonkin...kelvinit 6500,,,sävy on kylmä mutta sitä ajankin takaa kun kannot ynm tanniinit värjää altaan veden kauniin
wanhan pisun väriseksi:)
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

floora1 kirjoitti:kelvinit 6500,,,sävy on kylmä mutta sitä ajankin takaa kun kannot ynm tanniinit värjää altaan veden kauniin
wanhan pisun väriseksi:)
Mulla ei ainakaan kovin kylmän värisiä ole nuo 6500K värisävylliset ledit (nauhat tai creen XR-E sarjalaiset). Aika sopivan sävyisiä ovat olleet akvaarioon sellaisenaan.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
floora1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 14:09, 02.06.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kouvola

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja floora1 »

No kasveille sävy lienee ihan sopiva ja uskon että vähemmän keltainen tuo sävy on kuin nykyisellään. Siitenhän sen näkee kun saadaan valot värkättynä ja asennettuna:) Jos sävy ei miellytä simmua niin pitää laittaa sinisiä tai kylmempisävyisiä ledejä joukkoon:)
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

floora1 kirjoitti:No kasveille sävy lienee ihan sopiva ja uskon että vähemmän keltainen tuo sävy on kuin nykyisellään. Siitenhän sen näkee kun saadaan valot värkättynä ja asennettuna:) Jos sävy ei miellytä simmua niin pitää laittaa sinisiä tai kylmempisävyisiä ledejä joukkoon:)
Onhan se tosiaan varsin silmää miellyttvä sävy tuo 6500K omassa 63 litraisessani. Nyt kun olen sitä pidempään katsellut lisäsin noiden creen xr-e ledien seuraksi yhden sinisen ledinauhan ja valon sävy on varsin hyvä nyt. Todella valkoinen sävy se ainakin on eikä kellerrä tai sinerrä tai punerra mihinkään suuntaan :) Kasvit kyllä kasvaa tuolla sävyllä sellaisenaan ihan mukavasti siitä en olisi huolissaan. Tässä lähiviikkoina laitan kasaan vielä yhden DIY led valaisimen, kun sain päähänpiston värkätä kasaan tuollaisen parilitraisen maljakkoakvan johon tulee pikkukasvia pohjalle ja muutama kivi koristeeksi. Saas nähdä mitä siitäkin tulee muuta, kun sanomista.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
PimpBot9000
Member
Member
Viestit: 274
Liittynyt: 18:57, 29.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Jaahas, täällä puhutaan ledeistä!

Otan osaa tähän led-keskusteluun kun olen ittekin suunnitellut hypätä tähän kelkkaan. Olen suunnitellut systeemiä joka koostuisi 50 kappaleesta cree:n 1 W teholedejä, joita olisi tarkoitus ajaa 700 mA virralla eli n. 2 W teholla. Eli tsydeemin teho olis siis siinä sadan watin paikkeilla. Tämän tarkoitus olisi korvata 150 W monimetalli joka nyt on käytössä.

olen suunnitellut että systeemi koostuu 10 X 5 ledin rykelmistä. Yksi rykelmä pitäisi sisällään ledit W,W,R,G,B.

Koko homman hienous tietysti olisi kytkeä R, G ja B ledit eri draivereihin, joiden virtaa voi säätää potentiometristä. Eli toisinsanoen tehdä valaisin, jonka spektriä voi säätää!

Creen ledit tietysti on aika hintavia, mutta elämä on.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Rosmariini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 159
Liittynyt: 20:59, 22.01.2003
Paikkakunta: espoo

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Tässä vielä kuva uudesta driverista, kun ensimmäinen hajosi ja piti vaihtaa. Tämä malli on käynyt paljon viileämpänä niin oletan, että ensimmäisessä oli alunperinkin vikaa minkä takia se kävi liian kuumana ja lyhensi sen ikää. Nyt kun vielä kiinnitin tämän viileän valoilistaan kiinni ja annoin sille jäähdytys siiven niin ei lämpene juuri ollenkaan. Toivottavasti kestää pidempään. Lisäksi tuo lista jonka päälle kiinnitin ohjaimen toimii lisä jäähdytyksenä ja häikäisy suojana.

Kuva
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

On muuten tuloillaan niin PRO LED-alustaa ettei mitään rajaa. Tuohon vaan emitterit oman maun mukaan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Sadar
Member
Member
Viestit: 480
Liittynyt: 15:32, 06.04.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Aqualung kirjoitti:On muuten tuloillaan niin PRO LED-alustaa ettei mitään rajaa. Tuohon vaan emitterit oman maun mukaan.
Pro oli hintakin, 220$ 48-ledin pohjalle, siihen vielä toimituskulut ja tullimaksut päälle, niin avot... :cry:
Sitten vielä tarvittavat virtalähteet ja itse ledit... [}:)]

Kivaahan tuo olisi, mutta vielä turhan suolaista hinnaltaan...
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Niin. Se millaista suostuu itse katselemaan tietysti määrää myös paljon. Joillain kuulemma on ihan giantin lamppuja kansilasienkin päällä. :mrgreen:
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Aqualung kirjoitti:Niin. Se millaista suostuu itse katselemaan tietysti määrää myös paljon. Joillain kuulemma on ihan giantin lamppuja kansilasienkin päällä. :mrgreen:
Kuten esim. minulla.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kana +-yksipantteri kirjoitti:
Aqualung kirjoitti:Niin. Se millaista suostuu itse katselemaan tietysti määrää myös paljon. Joillain kuulemma on ihan giantin lamppuja kansilasienkin päällä. :mrgreen:
Kuten esim. minulla.
Ja kuten monilla muillakin. En tarkoittanut tätä mitenkään loukkauksena, vaan lähinnä sillä että ainakaan itse en saisi omatekoista LED valaisinta laittaa riuttani päälle, mikäli se näyttäisi siltä että ihan itse olen sen rakentanut (eikä paljoa olisi tarvinnut myöskään esitellä kaikenmaailman projekteja hallitukselle jos olisi niitä giantin parvekelaatikoita tms. ollut suunnitelmissa). Eli on olemassa myös niitäkin vaihtoehtoja jotka ovat muutakin kuin vain halpoja ja teknisesti ehjiä/toimivia.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja rain- »

Jenkkejä käy kyllä kateeksi kun sieltä löytyy niin helpolla noita valmiita pohjia ihan kaikenmoisiin akvaariosetteihin ja valaisinkansiin. Täältä käsin on tosi hankala saada pienellä vaivalla nättejä systeemeitä. Itselläni on tuolla nurkassa yksi musta alumiininen heatsink (iski dementia), mutta se on vähän väärän kokoinen omiin nykyisiin suunnitelmiini. Ja itselleni tuo estetiikka on aika tärkeää, joten vähän luulen, että tuo oma proggis odottelee vielä aika kauan, vaikka onkin jo tuossa himmennettävät ajurit, hyvälaatuiset ledit ja kaikki valmiina ja pölyä keräämässä. Helpommalla pääsisi jos nekin myisi eteenpäin. Tarttis meikätytön varmaan tyytyä valmiisiin ratkaisuihin. :D
PimpBot9000
Member
Member
Viestit: 274
Liittynyt: 18:57, 29.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Monet kaupallisetkin ratkaisut on aika helkutin rumia suoraan sanottuna. Onneksi omasta LED-valaisimestani tuleekin uberhienoa minimalistista disainia.

Mallia saa kopioida ihan vapaasti jos haluaa :D
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
tirinne
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 13:12, 05.05.2008
Paikkakunta: Espoo

Re: Diy led valaisimet

Viesti Kirjoittaja tirinne »

Hei TSI ihmiset!
Tässä linkki kuviin joita otin eräästä projektistani.
https://picasaweb.google.com/1133256826 ... directlink
Toivottavasti nämä innoittavat ihmisiä askartelemaan paskartelemaan! :D
T: Timo
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”