veden käsittely/gallup

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
hoketti
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

veden käsittely/gallup

Viesti Kirjoittaja hoketti »

Kun aloitin akvaario-harrastuksen vuosi sitten niin käytetyn altaan mukana tuli Aqua safe nimistä veden parannetta. Olen käyttänyt sitä siitä lähtien jokaisen vedenvaihdon (kerran viikossa) yhteydessä ohjeiden mukaan.
Kun ostin uuden, isomman altaan niin käytin hetken aikaa Safe starttia mutta kun tuntui siltä että akvaario oli balanssissa niin siirryin taas käyttämään tuota tuttua veden parannetta.
Olen lueskellut kauppojen hyllyillä olevia purnukoita ja tarjolla olisi vaikka mitä aineita joista osa lupaa pitää veden kirkkaana ja veden vaihtovälin pidempänä. Onko noihin mitään uskomista eli mitä aineita itse käytätte vai käytättekö ollenkaan joka kerta kun vaihdatte vettä vai vain silloin tällöin.
Sitten vielä kyselisin sitä että onko onko tuo Aqua safe monenkin mielestä se ykkös vaihtoehto vai voiko joku suositella jotain muuta ainetta. Kalani ovat kyllä voineet hyvin eikä mitään sairauksia ole ollut eli sinänsä olen kyllä tyytyväinen tuohon aineeseen ollut.
heituliini
Senior Member
Senior Member

Re: veden käsittely/gallup

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Vähän veteen piirretty viiva tuo veden vaihtovälikin. Kalat ulostavat veteen joka tapauksessa, olipa sitten parannusaine mikä hyvänsä. Itse kyllä vaihdan 3-5 päivän välein vettä, ei ne kalojen kakat niin esteettisiä ole...

Itse olen käyttänyt kolmea eri vedenparannusainetta. Aquasafea aluksi, sitten Seran Aquatania ja nyt JBL:n biotopolia. Biotopol on kyllä minun mielestä kaikkein paras näistä kolmesta ollut. Edullisinta ja vähiten tarvitsee laittaa. Kalat ei ole sairastelleet ja kaikki muukin toiminut hyvin. Sukaravut aloittivat räjähdysmäisen lisääntymisen Biotopoliin siirtymisen jälkeen ja kasvit kukoistavat. Aquasafen kanssa ei kasvien hoito onnistunut ollenkaan. Sen kun vaihdoin pois, kasvit alkoivat kukoistaa. Uskon Aquasafen olleen "syypää", sillä mitään muita muutoksia en tehnyt. Mutta ettei menisi liikaa mainospuheeksi; akvaarioita harrastava ystäväni asuu 80 km päässä eri paikkakunnalla ja hänen laareissaan ei Biotopol toimi. Ilmeisesti alueellisesti vesissä kuitenkin melkoisia eroja on.
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
Tintsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tintsu »

En käytä vedenparannusaineita. Tosin ostin bongausvihjeestä nyt keväällä Stockalta paria euron putelia kokeiltavaksi, mutta en ole vielä kokeillut.

Meillä on karbonaatit jostain ihme syystä kadoksissa, joten käytän karbonaattikovuuden nostoon pH/KH+ -ainetta joka vedenvaihdossa. Tetroille laitan joka vedenvaihdossa turveuutetta. pH pysyy alle seiskan, vaikka Helsingin vesi on hanasta 8,5. Köynnöstäville kasveille laitan silloin tällöin ei vedenvaihdon yhteydessä nestemäistä lannoitetta ja/tai jotain nestemäistä hiilijuttua.
hoketti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja hoketti »

Kiva että on tullut edes pari vastausta.
Mulla ei ole onneksi mitään huolia kalojen terveyden suhteen ja kasvitkin kukoistavat niin että jatkuvasti joutuu niitä karsimaan. Kasvien juurille olen istutettaessa laittanut lainoitteet suoraan joten ehkä se auttaa. Silti kiinnostaa juurikin se että kuinka moni harrastaja ei käytä noita vedenparannus aineita ja silti pärjää hyvin kun lähipiirissäni on aikin yksi harrastaja joka ei ole koskaan noita käyttänyt. Itse en ole vielä uskaltanut kokeilla olla käyttämättä kun tähän asti on niin hienosti noiden ainaden kanssa mennyt.
heituliini
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja heituliini »

En tiedä johtuiko sitten vedenparannusaineen puutteesta vai mistä, mutta meillä meni tv-taso vaihtoon, joten jouduin 64-litraisen melko tyhjäksi lappoamaan ennenkuin sain sen uudelle tv-tasolle siirrettyä. Mitään muita toimia en altaaseen tehnyt. Vedestä poistin ehkä 80 %. Vedenpoarannusaine loppui sitten alkumetreillä (tytär yleensä hoitaa aineiden kanssa lääräämisen, eikä ollut muistanut/hoksannut sanoa vedenparannusaineen olevan lopussa). Niinpä sitten muut aineet laittoin veteen ja lisäksi vielä pieni loraus waterlifen friendly bakteriaa. Vesiarvoihin ei tullut liuskatesin mukaan muutoksia. Kuitenkin seuraavana aamuna 5 tetroista oli kuollut ja taistelukala oli 3 päivää syömättä. Lisäksi kasveista meni osa kellertäviksi, sukarapuja kuoli noin 5 kpl. Eli en tiedä oliko sitten vedenparannusaineen puutetta, vai mistä johtui. Meillä kyllä vesijohtovesi jättää ainakin mahtavat kalkkisaostumat ja ilmeisesti on myös melko rautapitoista. Tasoittaneeko sitten näitä heilahteluja miten tehokkaasti, sitä en tiedä. Jatkossa kuitenkin pidän huolen, että on ainetta kaapissa. Ehkä uskoa vain asian puolesta tämä on, tai sitten aine toimii oikeasti [;)]
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

En käytä vedenparannusaineita
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Aquasafen vaikutus on käsittääkseni se, että se saostaa vesijohtovedessä olevat raskasmetallit ja poistaa sellaisessa muodossa olevan kloorin, joka ei poistu haihtumalla. Minä olen tykönäni ollut huomaavinani, että herkemmät kalat voivat paremmin, jos vaihtovedessä käyttää Aquasafea. Todennäköisesti muut vastaavat valmisteet ovat yhtä hyviä.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Itse käytän tällä hetkellä Easy-Lifen Fluid Filter Mediumia, sillä toisena vaihtoehtona lähieläinkaupoissa on sikahintainen Aqua-Safe. Näiden lisäksi olen käyttänyt myös Astran vedenparannusainetta sekä olen ollut käyttämättä. Tämän hetkisen litkun kanssa jätän käyttämättä, jos vaihdan vähemmän kuin 15 litraa vettä, kun ei kiinnosta tihrustella pienempiä mittoja kuin 5 millilitraa. Joo, ja Päijännetunnelia pitkin tulee vesi, joten siksi rohkenen tehdä niin sen lisäksi että kalat ei ole ihan herkkiksiä. Aqua-Safea olen käyttänyt puolittaisena annoksena.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Vettä vaihtaessani käytän ^^ mainittua Easy lifen FFM:ää. Mutta kun tuolta haihtuu 10-20 litraa muutamassa päivässä, niin sen korvaan suoraan hanasta. Ostin 5 litran kannun ja se maksoi muistaakseni muutaman kympin, 50-80€ ja riittää vähän reiluksi vuodeksi 450 litran akvaariossa. Ei se ole kallis meno erä tässä harrastuksessa, vaikka ilmankin voisi pärjätä. Mutta kun sen käytöstä ei ole haittaa ja sillä luvataan olevan myönteisiä vaikutuksia, niin miksen käyttäisi? Se nyt kuitenkin on vain yksi päivä ensi kesän kesätöissä ja kaloilla on taas vuoden ajan parempaa vettä.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mulla on toisessa akvaariossa käytössä Aquasafe. Halusin vetää varman päälle kun kaloilla oli alkuun iho-oireita. Meillä on kaivovesi, joten kloorista ei tarvi murehtia. Putkista saattaa jotain pientä irrota toki... Mutta eipä ole kalat sairastelleet toisessa altaassa, johon en lisää kuin turveuutetta. Voi olla, etten enää osta uutta putelia Aquasafea sitten kun tuo loppuu, koska en oikein ole varma onko se tarpeellinen vai ei. Jotain vitamiiniakin siinä on ja sanotaan tekevän gutaa kalojen kiduksille vai miten se meni, mutta en nyt ihan varmaksi pistäis että sillä ois mitään merkitystä. Voisin vaihtaa sen Easy-lifen Voogleen, jonka vaikutukset olen huomannut ihan omin silmin katsomalla. Se vaan onkin sitte taas mysteeri, että mitä toi Voogle sisältää.
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Voogle on lääkkeenomainen aine, ei sinänsä vedenhoitoaine. Se sisältää jotain kasviuutteita, mineraaleja ja vitamiineja. Me ollaan onnistuneesti käytetty sitä tilanteessa, jossa kalalla on joku oire, joka ei ole varsinainen sairaus (vaikka pilkkutauti), mutta jotenkin minua ainakin arveluttaisi sen käyttö viikottain.

Vedenparannusaineen tarpeellisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Herkillä kaloilla ja esim. jos talousvedesässä on kuparia ja altaassa sukarapuja, sen käyttö on ihan perusteltua (kaikki vedenparannusaineet eivät sido kuparia!), mutta onko se aina tarpeellinen? Meillä käytetään Easy Lifen FFM:a, se on edullista (vajaa 60e 5l kanikka) ja riittoisaa (10ml per 30l uutta vettä) enkä voi väittää, että meillä mitään suurempia ongelmia olisi kalojen terveyden kanssa ollut. Meidän kanssa samassa talossa asuu muitakin akvaarioharrastajia, yhden tiedän käyttävän AquaSafea (meilläkin oli sitä kerran, mutta en voinut sietää sen geelimäistä sinistä olemusta ja huonoa sekoittuvuutta veteen) ja yhdestä tiedän, ettei käytä mitään. Kumpikin on ihan onnellinen tilanteeseensa. Jotenkin vaan on tuntunut turvalliselta lisätä jotain vedenparannusainetta, kun ei ole mahdollisuutta seisottaa vaihtovesiä missään.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Kultakaloilla en käytä muuta kuin C-vitamiinia kloramiinin hajottamiseksi + B-vitamiinia (ei haittaakaan). Raskasmetallipitoisuudet on täällä niin pieniä ainakin kylmävesihanasta tulevassa vedessä, että niiden sitomiseksi ei luultavasti tarvitse erillistä ainetta. Jos laittaisin lämminvesihanasta, käyttäisin vedenparannusainetta, koska putkista liukenee silloin kuparia. Seisotan veden sopivan lämpöiseksi isossa astiassa paitsi kultakaloille, joille menee kylmää suoraan hanasta.

Mulla on monta purkkia joskus halvalla ostamaani Biotopolia, jota laitan nyt poikasten 100-litraiseen ja seura-akvaariooni (koska sitä sattuu olemaan ja poikaset voi olla herkempiä pienillekin määrille raskasmetalleja). Tosin barbinpoikanen eli alkuaikansa vedessä, joka oli osittain C-vitamiinilla käsiteltyä seura-akvaarion vettä ja osittain "raakaa" hanavettä, koska en tiennyt poikasen olemassaolosta, joten kovin haitallisia määriä metalleja ei silläkään perusteella ole. Poikasakvaarioon laitan vedenvaihdoissa yleensä puolet hanavettä ja puolet seura-akvaarion vettä, jotta vesiarvot ja bakteerikanta pysyisivät mahdollisimman lähellä toisiaan monnisten tulevan siihen akvaarioon muuton takia. B-vitamiinia laitan noillekin. En ole huomannut eroa kalojen terveydessä tai käyttäytymisessä C-vitamiinin ja Biotopolin käytön välillä seura-akvaariossa.

Biotopol sitoo tehokkaasti kuparin (testasin jokin aika sitten) ja sen perusteella todennäköisesti sellaisetkin raskasmetallit, joita ei kotikonstein tule mitattua. Vesilaitoksen nettisivuilta olen käynyt katsomassa mittaustuloksia ja Ympäristö.fi-sivustolta kaloille suositeltuja pitoisuuksia.
Kultakalat
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Zansku kirjoitti:Voogle on lääkkeenomainen aine, ei sinänsä vedenhoitoaine. Se sisältää jotain kasviuutteita, mineraaleja ja vitamiineja. Me ollaan onnistuneesti käytetty sitä tilanteessa, jossa kalalla on joku oire, joka ei ole varsinainen sairaus (vaikka pilkkutauti), mutta jotenkin minua ainakin arveluttaisi sen käyttö viikottain.
Tiedän, ettei ole vedenparannus/hoitoaine vaan enemmänkin poikkeustiloihin kaloilla. Kuitenkin syyt, miksi nyt kippaan tuota Aquasafea akvaarioon ovat kalojen herkkyys saada ihotauteja - ei siis varsinaisesti se, että eliminoisin joitain ominaisuuksia tai haittoja vedestä. Siksi mun tapauksessani tuo Voogle voisi hyvin korvata vedenparannusaineen. En tiedä mikä tuollaisessa kalojen yleiskuntoa parantavassa aineessa voisi niille olla vaarallista viikoittain lisättynä, oletan Vooglessa olevan lähinnä jotain vitamiineja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”