Sairaus vai mikä?!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Tonni
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Sairaus vai mikä?!

Viesti Kirjoittaja Tonni »

Heij. Tänään huomasin 110l suhkot tuoreessa (kypsyneessä akvaariossa 2viikkoa vanha :) Yhdellä neontetralla pieni pala pyrstöä jäljellä samoin alaevää lähtenyt. Mietin et onko sairas vai onko tiikeribarbit näykkinyt, onko niillä tapana!? Akvaariossani on tosiaan tällähetkellä 8 neontetraa ja 6 tiikeribarbia. Päivittäin olen seurannut nitriitti ja nitraattia ja nollaa näyttänyt jo 4päivää, eikö tämä tarkoita että veden pitäisi olla puhdasta ja hyvänlaatuista. 4päivää sitten vesivaihdettu. Mitä täs kannattaa tehä, lopetanko kalan vai ?! kasvaako evät yleensä takaisin. Hjälppiä kaivataan :) Kiiitooos
Niin ja toisellakin neontetralla vähän pyrstöstä lähtenyt, aivan kuin olisi näykitty.
hh_
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Sairaus vai mikä?!

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Kypsässä akvaariossa pitäisi muodostua nitraattia. Miten kypsyttelit altaan? :)

Luultavasti evät on näykitty, kasvavat kyllä pikkuhiljaa takaisin. Seuraile kalan vointia.
Tiikeribarbit ovat melkomoisia häiriköitä liian pienessä altaassa ja liian pienessä porukassa. Sinulla valitettavasti molemmat käyvät toteen.
Nämä kalat kasvavat todella kookkaiksi ja vaativat tilaa suhteellisen ärhäkän luonteensa vuoksi. Isossa parvessa agressiot yleensä jakautuvat tasaisesti ja elo on oman parven sisällä rauhallista ja muut kalat jätetään omiin oloihinsa. Näykkiväisyyteen näillä on kuitenkin aika taipumusta, eli eivät ole parasta seuraa liehuvaeväisille lajeille.

Sinuna luopuisin tiikeribarbeista kokonaan ja hankkisin tilalle jotain hiukan rauhallisempaa, altaan kokoon sopivampaa lajia. :)
Tonni
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tonni »

No hyvä kuulla ettei mistään sairaudesta ole kyse.. Kyl akva o kypsytetty, Nitraattipiikki ollu katos jolloin tein vedenvaihdon..nyt siis ollu nitriitti ja nitraatti nollas neljättä päivää..
Eikö tämä ole hyvä!? varmuuden vuoksi kävin liikkeessäkin testauttamas veden :)
Mä otin vasta tiikeribarbit ku myyjä niit suositteli ja sanoo et tulee neontetrojen kans toimehe ja kauniita eläviä kaloja :) Kyl ne välil noit neontetroja ajaa pois ja näykkivänki mut voisko oottaa et tämmöne kausi menee niil ohi!? ku tosiaan ovat vasta akvaarioon tulleet:/ ja mitä jos pienen parven viä jotai kaloja tonne niiiii...
Kyllähä näit palstoja lukeneena nii monella o samas akvas neontetroja ja tiikeribarbia ja ei täs kauaa varmasti mene ku jo hommailen isomman akvaarionkin, on tää nii mugavaa :)
kiitoksia vastauksesta
hh_
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Itse en tiikereitä noin pieneen kyllä laittaisi, pieninä sintteinä sinun altaasi on niille riittävä mutta aikuiskokoon kasvettuaan ei tila riitä mitenkään päin. Lisäksi parvi on aivan minimaalinen ja kiusaamista omankin porukan kesken tulee varmasti noin pienellä porukalla esiintymään. Pienin ja heikoin yleensä ajetaan hengiltä. Tämä laji aiheuttaa yleensä ongelmia melkein kaikkien kalojen kanssa. Kolmatta parvikalaa en tuonne enää lähtisi sotkemaan, saat taatusti lisää päänvaivaa.

Näistä kasvaa oikeasti ihan valtavia, meillä ei aikanaan meinannut riittää 250l allas, vauhtia ja vipinää oli valtavasti kun kalat kiihdyttivät altaan päästä päähän. Suurin rouva oli sellainen +/- 8cm mörkö.

Vinkkinä, älä usko välttämättä kaikkia mitä se akvaariokauppias sanoo, kannattaa tarkastaa suositukset etukäteen.
Suositussa M. Varjon kirjassakin minimilitramäärä tiikeribarbeille taisi olla muistaakseni sellaiset 160l.
Suosittelisin että pistät ne tiikeribarbit nyt vain vaihtoon ja hankit jotain rauhallisempaa tilalle. :)

Neontetrojakin on tosi säälittävä joukkio,kasvata ihmeessä näiden parvikokoa.
Vasta päälle 20 yksilön parvessa on meillä näiden parvikäytös alkanut olla kohdillaan ja ovat uskaltautuneet rohkeasti esillekin.
hoketti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja hoketti »

Itse ostin myöskin juuri tuon kokoiseen akvaarioon myyjän suosituksesta tikruja ja alkuun kaikki meni hyvin. Ne olivat ainoina parvikaloina ja niitä oli ihan hauska seurata kun temmelsivät ja uivat paikasta toiseen hurjalla vauhdilla. Hurja oli myös vauhti millä kasvoivat. Kun olivat kasvaneet täyteen kokoonsa niin meno oli kyllä semmoista että huh. Pohjalle olin ostanut monnisia ja kaikista kasveista ja piiloista huolimatta monnisten selkäevät lyhenivät päivä päivältä enemmän ja enemmän. Alkuun luulin että kyseessä on evärutto ja sitä koitin hoitaakin mutta tarkempi tiirailu paljasti että pohjalla, vaikkakin kasvin alla piilossa, lepäilevät monniset olivat tiikereiden näykkymisen kohteena jatkuvasti.

Myöhemmin ostin suuremman altaa, 250l, ja silti monniset joutuivat aina tikrujen hyökkäilyjen kohteeksi. Silloin päätin että vaikka niin ihania ovat omalla tavallaan niin saavat tikrut muuttaa muualle. Omaa päätöstäni luopua tikruista puolsi myös se että olin haaveillut lehtikaloista ja niiltä olisivat evät taatusti lähteneet jo ensimmäisenä päivänä.

Minulle jäi vähän ikävä tunne siitä että myyjä nimenomaan suositteli minulle 110litraiseen akvaarioon tiikruja enkä itse tajunnut ollenkaan miten isoiksi kasvavat. Nykyään en osta yhtäkään kalaa ilman että olisin ensin lueskellut kirjoista tietoa ja myös täältä netistä kokemuksia. En myöskään kysele neuvoja kalojen suhteen muualta kuin "luotto" kaupasta josta tiedän saavani oikeasti asiantuntevaa palvelua.

Eikös olekin kiva harrastus tämä akvaarion pito, itse hurahdin täysin kun ensimmäisen altaani sain reilu vuosi sitten :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”