Cichlasoma dimerus

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Cichlasoma dimerus

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

http://www.youtube.com/watch?v=7vWfKsbU ... re=related

Tässä videolla näitä näyttäisi uivan. Aivan ihania kaloja ja vilkkaita.
mutta mistään en löydä näistä tietoa, onko niin harvinainen tapaus. Ja onko sillä mitään suomalaista nimeä?
Voiko laittaa pienten parvikalojen seuraan, esim. kardinaalitetrojen. ja kuinka monta näitä mahtuu 500litraiseen(200x50x50).
Kertokaapa kalasta, parvikala vai pariskunta, käyttäytyminen yms.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
kala-Jalmari
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: Cichlasoma dimerus

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

eikös thompsonilla ole näitä? :o Korjatkaa jos olen väärässä . [;)]
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Kyseessä on kaksoskirjoahven. Mielestäni olen täälläkin nähnyt myynnissä poikasia, vaikka kai se aika harvinainen kyllä on. Rauhalliseksi sitä kehutaan. Googlaa ja hae täältä, aika paljon osumia tuli, kun kokeilin.

Mä olen vähän sitä mieltä, että kirjoahvenia vois olla per laji aina pariskunta (jos siis on pareina pidettävä laji), koska jos lisääntyy, niin ihmeeseenhän niiden poikasten kanssa joutuu, jos samaa lajia on useampia kutupareja. Siksi mieluummin useita lajeja ja jokaisesta kutupari kuin yhdestä lajista monta kutuparia. Olettaen, että akvaario on riittävän suuri ylipäätään usealle kutuparille.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Zansku kirjoitti:Kyseessä on kaksoskirjoahven. Mielestäni olen täälläkin nähnyt myynnissä poikasia, vaikka kai se aika harvinainen kyllä on. Rauhalliseksi sitä kehutaan. Googlaa ja hae täältä, aika paljon osumia tuli, kun kokeilin.

Mä olen vähän sitä mieltä, että kirjoahvenia vois olla per laji aina pariskunta (jos siis on pareina pidettävä laji), koska jos lisääntyy, niin ihmeeseenhän niiden poikasten kanssa joutuu, jos samaa lajia on useampia kutupareja. Siksi mieluummin useita lajeja ja jokaisesta kutupari kuin yhdestä lajista monta kutuparia. Olettaen, että akvaario on riittävän suuri ylipäätään usealle kutuparille.
Yritin hakua, mutta ei niissä juurikaan mitään kerrota. Käyttäytymisestä ja allasseurasta...yms.
Googlestakaan ei apua, ulkomaalaisilta sivuilta ehkä löytyy, mutta tuo kielipuoli ei ole vahvinta alaani. :(
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Kilu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Kilu »

No Oulun seudulla nämä eivät ainakaan ole harvinaisia, laskeskelin tuossa, että reilu 100 kpl dimeruksen poikasia olen pistänyt eteenpäin viime vuoden aikana. Tällä hetkellä on jäljellä vain nämä poikaset tehtaillut pariskunta. Ovat rauhallisia, ehkä jopa hieman säikkyjä. Rauhallisia siis ovat, mutta kutua ja poikasiaan kyllä puolustavat sitten senkin edestä ja niitä poikasia sitten kanssa tulee jatkuvasti. Pariskuntanahan näitä pidetään, mutta kannattaa ottaa näitä alkuun useampi, kun varsinkin pienemmistä on sukupuolia vaikea erottaa. Näin on suurempi todnäk, että joukossa on molempia sukupuolia. Kaikki pienet pitkulaisen malliset tetrat kyllä päätyvät näiden ruokalistalle eli en suosittele. Ruokailutyyli on hidasta, sellaista miettimistä ja vilkkaampien kalojen kanssa tuntuu ruoka-aikoihin jäävän vähän jalkoihin. Ihan mukava laji kuitenkin.

Suomenkielinen nimi on KAKSOISkirjoahven. Tuolla jotain lontooksi: http://www.cichlid-forum.com/articles/c ... imerus.php, http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... php?id=208
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

kala-Jalmari kirjoitti:eikös thompsonilla ole näitä? :o Korjatkaa jos olen väärässä . [;)]
Ei ole ei, meillä on nykyään enempi noita tonkijoita. :)
kala-Jalmari
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

VesiEläin kirjoitti:
kala-Jalmari kirjoitti:eikös thompsonilla ole näitä? :o Korjatkaa jos olen väärässä . [;)]
Ei ole ei, meillä on nykyään enempi noita tonkijoita. :)
Taas olin väärässä :mrgreen:
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
reiska70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja reiska70 »

Pk-seudulla noita löytyy ainakin espoosta lemmikki-express kaupasta.
päivä kerrallaan, kaksi parhaana..
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Itselläni oli näitä 4 450l altaassa ja kun kasvoivat isoiksi niin alkoivat ihan älyttömästi ajaa toisiaan takaa...eli reviirit tuntuivat pieniltä tuon kokoisessa altaassa. Koiraat ajoivat myös naaraat ja kaikki muut kalat pois omilta reviireiltään. Lopuksi joiduin luopumaan 3 koska meno meni liian rajuksi ja muut kalat kyhjöttivät altaan toisessa reunassa. Yhden naaraan jätin itselle jota kiusattiin ja nyt näyttää viihtyvän hyvin. Loput 3 dimerusta pääsivät isoon altaaseen.
Leiarius
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Leiarius »

Zansku kirjoitti:Mä olen vähän sitä mieltä, että kirjoahvenia vois olla per laji aina pariskunta (jos siis on pareina pidettävä laji), koska jos lisääntyy, niin ihmeeseenhän niiden poikasten kanssa joutuu, jos samaa lajia on useampia kutupareja. Siksi mieluummin useita lajeja ja jokaisesta kutupari kuin yhdestä lajista monta kutuparia. Olettaen, että akvaario on riittävän suuri ylipäätään usealle kutuparille.
Itse en pidä/pitäisi yhtään kutuparia seura-altaassa, koska isojen kirjoahventen agressiivisuus muita kohtaan on aika julmaa katsottavaa. Vaikka olisi yli tonninnen allas, niin lopputulos on yleensä aina niin että kutupari on vallannut 50-80% altaasta ja muut ovat alistuneena jossain nurkassa kyhjöttämässä. Mieluummin oma kutuallas jos haluaa katsella ja hämmästellä kuinka uutta elämää syntyy.. :D
CecilyHenry
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja CecilyHenry »

Minulta löytyy täältä Helsingistä vielä myynti kokoisia poikasia. Ovat harvinaisia eläinkauppojen altaissa, joten siksi ei tietoakaan tahdo löytyä.
Meillä ovat oikein leppoisia muita kaloja kohtaan, toisiaan kyllä hätyyttelevät jonkin verran kutuaikaan, mutta eivät kovin isoa aluetta valtaa.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Leiarius kirjoitti:
Zansku kirjoitti:Mä olen vähän sitä mieltä, että kirjoahvenia vois olla per laji aina pariskunta (jos siis on pareina pidettävä laji), koska jos lisääntyy, niin ihmeeseenhän niiden poikasten kanssa joutuu, jos samaa lajia on useampia kutupareja. Siksi mieluummin useita lajeja ja jokaisesta kutupari kuin yhdestä lajista monta kutuparia. Olettaen, että akvaario on riittävän suuri ylipäätään usealle kutuparille.
Itse en pidä/pitäisi yhtään kutuparia seura-altaassa, koska isojen kirjoahventen agressiivisuus muita kohtaan on aika julmaa katsottavaa. Vaikka olisi yli tonninnen allas, niin lopputulos on yleensä aina niin että kutupari on vallannut 50-80% altaasta ja muut ovat alistuneena jossain nurkassa kyhjöttämässä. Mieluummin oma kutuallas jos haluaa katsella ja hämmästellä kuinka uutta elämää syntyy.. :D
Ei pidä yleistää, sillä osa tulee loistavasti toimeen muiden kanssa ja pitää vain poikasista erossa muut.
Nimimerkillä: useampi kirjoahven kutenut altaissa. Tosin minulla ei ole vuosiin ollut yhtään seura-akvaariota vaan aina geotooppi, mutta on sielläkin niitä muita kaloja. ;)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Leiarius
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Leiarius »

paul kirjoitti:Ei pidä yleistää, sillä osa tulee loistavasti toimeen muiden kanssa ja pitää vain poikasista erossa muut.
Nimimerkillä: useampi kirjoahven kutenut altaissa. Tosin minulla ei ole vuosiin ollut yhtään seura-akvaariota vaan aina geotooppi, mutta on sielläkin niitä muita kaloja. ;)

Ei pidä yleistää, ei niin.. Mutta ei pidä myöskään ottaa akvaariota täyteen kutupareja ja vain toivoa että kaikki menisi hyvin?
Luitko esimerkiksi ninnuliinin viestin agressiivisista dimeruksista? Jos sinulla on nimimerkkisi perusteella ISOJA kirjoahvenia useampikin kutenut, niin tiedät kyllä joidenkin yksilöiden muuttuvan erittäinkin häijyiksi kutuaikaan.
KrisAnn
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KrisAnn »

Dimerushan ei ole ISO ahven, vaan lähinnä keskikokoinen. Ahventen äksyilyn määrä kutuaikana on kiinni niin monesta asiasta (kuun asento, naapurin kengännumero ym...?), ettei siihen oikein mitään yleispätevää voi sanoa. Minulla kutee nyt tulikirjoahven joka pitää vanneahvenet noin kahden kalanmitan päässä (puoli metriä) jälkeläisistään. Lehtikaloja tämä kutupari ei noteeraa millään tavalla. Nämä ovat henkimaailman juttuja sanon minä. [;)]
CecilyHenry
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja CecilyHenry »

Meillä dimerukset ovat tulleet loistavasti toimeen muiden kalojen kanssa, toisiaan hieman höykyttäneet kutuaikana, mutta esimerkiksi pienet intiaaninsulatkin saaneet olla aivan rauhassa vaikka olisivat näyttäneet dimerusten suuhun mahtuvan. Mutta mielestäni yksi pari/allas olisi sopiva, tai nuorempia pieni parvi josta pari löytyisi.
outi83
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Mulla on nuita 3 kpl, yksi naaras ja kaksi koirasta (kutupari ja alistuva pikkuveli). Ikää niillä on nyt reilu vuosi. Kaverina niillä on monnisia, imumonneja ja safiiritetroja. Otin niiltä kaikki kutualustat pois kun meni kutuhommat ihan mahdottomaksi ja kutivat, söi kudun, kutivat söi kudun jne. Nyt ei ole uutta kutua tullut aikoihin kun ei ole tarpeeksi hyvää kutualustaa.
Ovat kasvien suhteen aika hankalia ja tappaa helposti kasvin ku kasvin [}:)]

Pikkutetrat meni parempiin suihin eli ei pienten kalojen kanssa samaan altaaseen.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Leiarius kirjoitti:
paul kirjoitti:Ei pidä yleistää, sillä osa tulee loistavasti toimeen muiden kanssa ja pitää vain poikasista erossa muut.

Ei pidä yleistää, ei niin.. Mutta ei pidä myöskään ottaa akvaariota täyteen kutupareja ja vain toivoa että kaikki menisi hyvin?
Luitko esimerkiksi ninnuliinin viestin agressiivisista dimeruksista? Jos sinulla on nimimerkkisi perusteella ISOJA kirjoahvenia useampikin kutenut, niin tiedät kyllä joidenkin yksilöiden muuttuvan erittäinkin häijyiksi kutuaikaan.
Ei pidä ei eikä kannata hirveästi tunkea kutupareja altaaseen todellakaan, mutta vastaus olikin tuohon alla olevaan kohtaan.
Leiarius kirjoitti:Itse en pidä/pitäisi yhtään kutuparia seura-altaassa, koska isojen kirjoahventen agressiivisuus muita kohtaan on aika julmaa katsottavaa. Vaikka olisi yli tonninnen allas, niin lopputulos on yleensä aina niin että kutupari on vallannut 50-80% altaasta ja muut ovat alistuneena jossain nurkassa kyhjöttämässä.
Eli ei pidä yleistää :)

Itselläni on isoja ja pienempiä kirjoahvenia kutenut akvaarioissa vuosien mittaan.
Yhtään ongelmatapausta ei ole ollut.
(kirjoahvenia ollut seeprakotilokutijoista oskareihin)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
outi83
Junior Member
Junior Member
Viesti:

^Meillä dimerukset valtaa aika pienen osan kun kutevat, ei koko allasta. Monniset saa hääräillä ihan miten haluavat kunhan ei ihan kudulle mene, sitten tulee vasta häätö. Safiiritkin osaa pysyä tarpeeksi kaukana ja saavat kyllä uiskennella muualla altaassa ihan rauhassa. Nyt kun eivät ole aikoihin kutenut niin saa olla pikkuveli dimeruksin rauhassa, se saa kyllä kyytiä kutupuuhien aikaan. Mutta täytyy luopua siitä jos pariskunta alkaa taas kovin kutujuttuja suunnittelemaan.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
missumi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja missumi »

Mä hain noita noin vuosi sitten 3kpl uuteen altaaseeni yheltä harrastajalta, vaikka mulla ei ollut niistä juuri mitään muuta tietoa kuin mitä ahvenista nyt yleensä irtoaa. No edelleenkään en ole varma niiden sukupuolista... Ainakaan keskimmäisen, niitä on kolme eri kokoista nimittäin. Ja tietoa tästä nimenomaisesta lajista ei ole edelleenkään sen enempää. Naurettavinta on se, että mun koulubiologialla luulin, että naaraat tekee kudun. No näistä isoin tekee sen noin kerran kahdessa viikossa yleensä suodattimen pintaan ja puolustaa sitä sitten todella kiukulla. En laittais kättäni veteen :D Kertaakaan siitä ei ole mitään tullut, vaan pikkuhiljaa parissa päivässä kutu katoaa. Vaikka kuin olen nenä lasissa, en ole päässyt näkemään minne se katoaa, ja epäilen että tää isoin ahven syö sen itse?! Muuten ovat mun mielestä rauhallisia kaloja ja elävät sovussa muiden kanssa (monnisia, odessanbarbeja, leväbarbeja...), mutta ennen kutua tää keskimmäinen ja suurin ottaa yhteen aika rajusti. Oon miettinyt, et keskimmäisestä tarvis kai luopua? Hienointa noissa on värin vaihtaminen; valkoisesta mustaan!
240l
outi83
Junior Member
Junior Member
Viesti:

^C. Dimerukset tekee kudun ja vahtii kutua ja sitten poikasia yhdessä. Kutu on ensin suodattimessa ym, sitten jompikumpi tai kumpikin tekee hiekkaan kuopan ja siirtää kudun kuoppaan. Kuopassa poikaset kasvaa ja sitten lähtee pikkuhiljaa uiskentelemaan ja laajentamaan reviiriä. Vanhemmat vahtii poikasia koko ajan yhdessä ja noukkii poikasia ja sylkee takasin kuoppaan. Näin ainakin meillä. Onneksi poikaset on aina hävinnyt ennen ku on isoiksi kasvanut.
Tilpehööri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

Kilu kirjoitti:Suomenkielinen nimi on KAKSOISkirjoahven.
Eikä ole vaan kaksoskirjoahven. Virallisten nimien listan mukaan: http://www.fishbase.org/comnames/Common ... Code=39400
Tamus
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tamus »

Meillä on ollut nyt reilun kuukauden verran 320 litraisessa C. Dimerus pariskunta ja ovat kyllä aivan ihania kaloja. Erittäin touhukkaita, älykkäitä ja tulevat noiden mustatetrojen kanssa ainakin hyvin juttuu. Kovia ovat touhuilemaan ja varsinkin tuo neitokainen kaivelee kasveja pohjasta, mistä en kyllä ole kauhean iloinen. Mutta vaikkeivat ole ihan värikkäimmästä päästä, niin ovathan nuo kauniita katsella.

Meillä on nyt ensimmäinen kutu kuoriutunut ja poikaset on altaan nurkassa kuopassa. vanhemmat pitävät kovasti jälkikasvusta huolta ja pelkäänkin että ne ehtivät kasvaa ihan isoiksi saakka. Mihinköhän ihmeeseen ne sitten tungen? :( Meillä kun ei ole oikein petokaloja altaassa, vain nuo mustatetrat ja pari isohkoa partista.
kalakamu3
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalakamu3 »

Meilläkin kovasti kutevat kudun perään, mutta täällä ainakin poikaset hukkuu maailman menoon viim. muutaman viikon kuluessa mikäli niitä ei pelasta.... joten jos altaassa vaan on joku muukin kala niin kyllä ne karanneet poikaset joku napsii pikkuhiljaa :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”