Sopiva kalasto n. 180l akvaan?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Saaratetra
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Sopiva kalasto n. 180l akvaan?

Viesti Kirjoittaja Saaratetra »

Heipä hei!
Kotonani on ollut akvaario, joka tosin kyyhöttää nyt vielä autotallin nurkassa odottamassa uudelleen käyttöön ottamista. Into akvaarioihin on palannut takaisin tauon jälkeen, ja ajattelin laittaa sellaisen taas vaihteeksi pystyyn ja hakea "purkkini" sisätiloihin.
Ja mietiskelen tässä, millaisia kaloja n. 180l akvaan voisi laittaa.
Olen ajatellut ainakin yhtä taistelukalaa tai sitten haaremia, hunajarihmakalahaaremia/pariskuntaa, kardinaalitetroja, muutamia kuparimonnisia ja yhtä partamonnia. Lisäksi jonkinnäköinen kääpiöahvenpariskunta voisi olla kiva jos vain mahtuu, olisiko pandakääpiöahven hyvä? Tai töyhtökääpiöahven? Mahtuuko 180l akvaan tuon verran kaloja, entä tulevatko nuo ehdottamani kalat toimeen keskenään? En tahtoisi akvaani alituisia tappelunnujakoita.
Ihan hirveästi minulla ei akvaarioista ole kokemusta, ja jos jotkut lajit eivät sovi niin tilalle saa jotakin muuta sitten tietysti ehdottaa. :''3

Kiitos jo etukäteen!
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Sopiva kalasto n. 180l akvaan?

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Vähän riskialtis on kyllä tuo kokoonpano. Helpointa ja varminta olisi valita noista pääkalalajeista (taistelukala, rihmakala, kirjoahven) yksi ja ottaa niitä pari tai haaremi. Jos haluat kuitenkin näistä kahta lajia, niin yksinäinen taistelukala ja pohjaa asuttava kirjoahvenpariskunta olisi varmaan jees.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Tuon kokeiseen en välttämättä lähtisi laittamaan taistelukaloja ja rihmakaloja, koska molemmat luokitellaan pintakaloihin, ja ovat reviirikaloja kummatkin lajit, että suosittelen että valitset jomman kumman.

Kardinaalitetrat juu käy, jos et muuta parvikalaa aio ottaa niin niitä mahtisi ainakin 20kpl. Monnisia kannattaa ottaa ihan kunnon parvi 10+. partamonni joo menee.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Saaratetra
Starting Member
Starting Member

Kiitos kovasti vastauksista! :'3
Minä vähän ajattelinkin ettei rihmakalat ja taistot ole ehkä ihan hyvä idea samassa altaassa, taidan siis ottaa tosiaan taistokoiraan ja sinne alakertaan sen ahvenparin.
Kardinaalitetroja otan varmaan joko sen 20, TAI sitten 10, ja lisäksi 10 kupari- tai muuta tetraa :) Monnisia ehkä 9-10 ja se partamonni. (=
HemuliRocks
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja HemuliRocks »

Kannattaa ottaa huomioon, minkälaisen ahvenpariskunnan ottaa taistelukalan kanssa. Yksi hyvä ehdotus olisi perhoskirjoahven. Niitä on mulla ollut pariskunta taistelukalan kanssa ja hyvin tulivat toimeen. Älä ainakaan missään nimessä ota palettikaloja, sillä silloin taistelukalalla ei ole eviä enään viikon jälkeen. Eli, lue tarkasti ahvenien soveltuvuuksista muiden kalojen kanssa, ennen kuin ostat pariskunnan. Pieni vinkki vain ;)

Voin vielä myös varoittaa, että kuparitetrat voivat alussa vähän näykkiä taistelukalan pyrstöä. Mutta myöhemmin, noin 2 viikon kuluttua, ne kyllästyvät siihen ja taistelukala saa silloin olla rauhassa. Eikä edes tarvi huolehtia kovin paljoo, sillä kyllä se taistelukala osaa pitää puolensa. Ja kaikki tämä siis, omien kokemuksien mukaan :D
-Akvaario ja 2 koiraa :)
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Mäkin voin ihan kertoa että yksi isompi parvi on aina hienomman näköinen kuin 2 pientä. Myös töyhtökääpiöahven ja vaikkapa loistokääpiöahven käyvät taistojen kanssa, mutta tuosta perkoskirjoahvenesta olen kuullut että ovat aika herkkiä, että harkitsisin itse ehkä jotain vähän helpompaa.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Mulla on 180 -litraisessa kaksi parvea, ja itse taas tykkään siitä vaihtoehdosta enemmän. Kun uimatilaa kuitenkin todennäköisesti löytyy, voit hyvin nostaa parvikoot kymmenestä 12-15 yksilöön, jopa ylikin.

Perhoskirjoahvenet ovat tosiaan vähän turhan herkkiä, mutta kirjoahventen joukosta löytyy varmasti joku kiva ja sopiva laji kunhan teet vähän lisätutkimusta :)
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Carnation
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Carnation »

HemuliRocks kirjoitti:Kannattaa ottaa huomioon, minkälaisen ahvenpariskunnan ottaa taistelukalan kanssa. Yksi hyvä ehdotus olisi perhoskirjoahven. Niitä on mulla ollut pariskunta taistelukalan kanssa ja hyvin tulivat toimeen. Älä ainakaan missään nimessä ota palettikaloja, sillä silloin taistelukalalla ei ole eviä enään viikon jälkeen. Eli, lue tarkasti ahvenien soveltuvuuksista muiden kalojen kanssa, ennen kuin ostat pariskunnan. Pieni vinkki vain ;)

Voin vielä myös varoittaa, että kuparitetrat voivat alussa vähän näykkiä taistelukalan pyrstöä. Mutta myöhemmin, noin 2 viikon kuluttua, ne kyllästyvät siihen ja taistelukala saa silloin olla rauhassa. Eikä edes tarvi huolehtia kovin paljoo, sillä kyllä se taistelukala osaa pitää puolensa. Ja kaikki tämä siis, omien kokemuksien mukaan :D
Itsellänikin oli perhoskirjoahven pariskunta taistojen kanssa. Kutuaikana saivatkin sitten taistot kyytiä (sekä ukko, että akat), ja lopulta myös kutuajan ulkopuolella.
Saaratetra
Starting Member
Starting Member

Terve taas :D
Akvaario taitaakin olla 160-litrainen, eikä 180 kuten aiemmin muistin. Eihän siinä hirveää eroa ole, mutta olen jo muutenkin alkanut vähän miettimään, että ottaako niitä ahvenia ollenkaan. Mietin vaan että monniset saattaa jäädä aika ahtaalle, ja eiväthän ne välttämättä taistonkaan kanssa kovin sopuisasti aina elele? Että pitäisikö ihan suosiolla unohtaa ne ahvenet ja jäädä unelmoimaan taistosta? Voisihan sille taistoukolle sitten varmaan vaikka pari-kolme tyttöystävää hommata lisäksi, mitä mieltä olette?
Muu kalasto olisi varmaankin sellainen 15-20 kardinaalitetraa, partis ja 9-10 leopardi- tai kuparimonnista. Kumpi noista monnisista sopisi paremmin?
Toivottavasti viitsitte vastailla taas näihinkin. :'D
Carnation
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Carnation »

Sinuna tosiaan unohtaisin ne ahvenet, ja keskittyisin siihen taistoon ;)
Voit hyvin hommata sen kolme naarasta kaveriksi, mielummin samasta parvesta ristiriitojen minimoimiseksi. Pohjalle voisit ottaa kuparimonnisia, sillä leopardimonniset taitavat arvostaa hieman viileämpää vettä? Itse vältä sitä, että kalat joutuvat olemaan äärilämpötiloissa. Siksi siis kupareita :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”