Parannusaineiden lisääminen
Valvoja: Moderaattorit
Re: Parannusaineiden lisääminen
Vettä vaihdettu taas hieman, nyt kaikki muut arvot hyvinä paitsi tuo KH on alimmalla värillä. Selittäkääs mulle mitä se KH nyt oikein tekee, käsittääkseni se auttaa PHta pysymään tasaisena? Entä jos PH on pysynyt tasaisena KHn mataluudesta huolimatta? Lisäsin taas ihan hitusen soodaa sekaan.
"Aurum Potestas Est" - Artemis Fowl
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Saatkin lisätä joka vedenvaihdossa soodaa pari millilitraa, jos vaihdat puolet vedestä kerralla. Eilen mittasin oman hanaveteni KH:n ja on noin 1 eli laskenut entisestään. Jos KH on hyvin matala, esim. vuorokautiset hiilidioksidimäärien vaihtelut saattavat päästää pH:n laskemaan liian alas. Yöllähän hiilidioksidia kertyy enemmän, koska silloin kasvit eivät yhteytä. Voit tarkastaa, tapahtuuko akvaariossasi tällaista pH:n vaihtelua mittaamalla pH:n iltapäivällä ja uudestaan seuraavana aamuna. Jos huomaat jotain eroa, voit ruveta lisäämään joka vedenvaihdossa 3 millilitraa soodaa, mutta mieluiten vasta parin viikon kuluttua tällä isommalla annostuksella, kun kalat ovat ensin tottuneet nykyiseen.
Kultakalat
Nyt on pari viikkoa taas vaihdeltu vettä ja lisäilty soodaa, tuloksetta. Arvot yhä nämä:
No3 0-40
No2 0
GH 150 (hard, liuskan tokavika vasemmalta)
Clo 0
kH 0
pH 6,8
En ymmärrä! Välillä KH on noussut, ja GH laskenut, mutta sitten ne heti seuraavana päivänä valuu takas vanhoihin arvoihin. En oikein tiedä enää mitä pitäisi tehdä, kalat ovat yhä säikkyjä, mustaneontetrat varsinkin tärisevät kannon takana. Apuva!
No3 0-40
No2 0
GH 150 (hard, liuskan tokavika vasemmalta)
Clo 0
kH 0
pH 6,8
En ymmärrä! Välillä KH on noussut, ja GH laskenut, mutta sitten ne heti seuraavana päivänä valuu takas vanhoihin arvoihin. En oikein tiedä enää mitä pitäisi tehdä, kalat ovat yhä säikkyjä, mustaneontetrat varsinkin tärisevät kannon takana. Apuva!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Onko siinä testissä siis erikseen KH:lle arvo 0, vai näyttääkö se 0-40 kuten aiemmassa viestissäsi olet kertonut? Joka tapauksessa olisi ehkä syytä lisätä hiukan soodaa vedenvaihtojen välilläkin, ehkä 1 ml kerralla. Itsellänikin KH laskee vedenvaihtojen välillä 2:sta 1,5:een, ja on ollut tarkoitus lisätä soodaa sillä välillä, mutta en ole saanut aikaiseksi.
Eipä ole pH-arvoon vaikuttanut ainakaan testien mukaan... Sinun olisi ehkä hyvä hankkia tippatesti KH:lle, koska jos arvo nousee testiliuskojesi seuraavalle tasolle, et voi olla varma, kuinka paljon se itse asiassa on noussut. pH:n testaus antaa tuossa tietenkin helpotusta määrittelyyn, vaikka sekin on yleensä tippatestillä tarkempaa. Itse testaan nyt tilanteen ollessa tällainen KH:n kaksinkertaisella vesimäärällä, jolloin saan tuloksen 0,5 yksikön tarkkuudella, kun testi normaalisti näyttää 1 yksikön tarkkuudella. Jos liikkeessä suhtaudutaan nuivasti asiakkaan kysymyksiin ja sanotaan vain, että kyllä nuo on meillekin riittäneet, voi miettiä, kuinka vakavissaan ottavat asiakkaan muutkin akvaario-ongelmat ja saattaa kertoa asiantuntemuksenkin tasosta. Tosin toiselta myyjältä olisit voinut saada toisenlaisen vastauksen.
Kalojesi säikkynä olo voi johtua jostain muustakin kuin alhaisesta KH:sta, kun pH ei kuitenkaan tuon alhaisempi ole. Pitäisikö sinun hankkia enemmän kasveja, jotta ne uskaltaisivat tiheikköjen turvin laajentaa uintialuettaan? Mainitsit aiemmin, että sinulla on 5 kasvia, mikä kuulostaa aika vähältä, riippuen tietenkin mitä kasveja ovat ja miten paljon ovat kasvaneet. Kasvien lisääminen kuluttaa todennäköisesti karbonaatteja nopeammin ja siten laskee KH:ta, jolloin soodaa joutuisi lisäämään aiempaa enemmän/useammin. Onneksi sooda on halpaa.
Itse muuten ostan ruokasoodaa 900 g:n purkeissa, jotka maksavat kolmisen euroa kaupan maustehyllyssä.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kalojesi säikkynä olo voi johtua jostain muustakin kuin alhaisesta KH:sta, kun pH ei kuitenkaan tuon alhaisempi ole. Pitäisikö sinun hankkia enemmän kasveja, jotta ne uskaltaisivat tiheikköjen turvin laajentaa uintialuettaan? Mainitsit aiemmin, että sinulla on 5 kasvia, mikä kuulostaa aika vähältä, riippuen tietenkin mitä kasveja ovat ja miten paljon ovat kasvaneet. Kasvien lisääminen kuluttaa todennäköisesti karbonaatteja nopeammin ja siten laskee KH:ta, jolloin soodaa joutuisi lisäämään aiempaa enemmän/useammin. Onneksi sooda on halpaa.

Kultakalat
Liuska näyttää siis 0, 40, jne, ja 0 on ollut aivan vaalea, 40 tummempi. Aiemmin kun olen sanonut arvon olevan välissä, olen tarkoittanut että väri on siitä väliltä, ei aivan kumpaakaan. Nyt väri oli täysin 0:n värinen. En tosiaan meinannut enää etsiä akvaariotuntemusta kyseisestä liikkeestä.
Olen viimekerran jälkeen saanut hommattua muutaman kasvin lisää, joten ei pitäisi avarasta tilasta olla kiinni.
Voi olla muuten että tuo KH ei pääse kunnolla kohoamaan tuon kasvimäärän takia, yksi pitkä kasvi on päässyt vähän villiintymään ja uiskentelee vedenpinnassa melkein akvan toisella puolella juurien ollessa maassa toisaalla... Lisäilen soodaa useammin, eihän tästä tule nyt yhtään mitään
Olen viimekerran jälkeen saanut hommattua muutaman kasvin lisää, joten ei pitäisi avarasta tilasta olla kiinni.
Voi olla muuten että tuo KH ei pääse kunnolla kohoamaan tuon kasvimäärän takia, yksi pitkä kasvi on päässyt vähän villiintymään ja uiskentelee vedenpinnassa melkein akvan toisella puolella juurien ollessa maassa toisaalla... Lisäilen soodaa useammin, eihän tästä tule nyt yhtään mitään

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Moi! Tulen esittämään eriävän mielipiteen.
Minä pidän tuota soodan lisäämistä melko tarpeettomana puljaamisena, varsinkin kun KH on mitatttu liuskoilla, niin siitä ei voi oikein varmaa lukua sanoa. Kun jos lisäät sitä soodaa, niin kannattaa kyllä ehdottomasti hankkia tippatestit pH ja KH:n mittaukseen. Varsinkin tuohon pH: n selvittämiseen suosittlen JBL:n tarkkaa pH-testiä. Ja ph:ta ei minun mielestäni tuolla happamista vesistä kotoisin olevalla kalastolla kannata nostaa.
Minun näkemykseni mukaan pH ei romahda akvassa yölläkään jos ei ole (huonosti säädettyä) hiilidioksidilevitystä ja suodatin/suodattimet on suunnattu niin että pintavesi on liikkeessä, niin kalojen ja kasvien tuottama hiilidioksidi haihtuu ilmaan eikä laske pH:ta. Meidän vedessä KH on 2 ja pH ei keiku yö/päivä-rytmistä.

Minun näkemykseni mukaan pH ei romahda akvassa yölläkään jos ei ole (huonosti säädettyä) hiilidioksidilevitystä ja suodatin/suodattimet on suunnattu niin että pintavesi on liikkeessä, niin kalojen ja kasvien tuottama hiilidioksidi haihtuu ilmaan eikä laske pH:ta. Meidän vedessä KH on 2 ja pH ei keiku yö/päivä-rytmistä.
Meillä akvassa on lasikansi, vaikuttaako jotenkin tuohon hiilidioksidin hajoamiseen? Sen verran ilmatilaa on että nurkissa on kulmat ruokkimiselle ja laitteiden johdoille. En voi pitää akvaa ilman kantta, koska taloudessa on kissoja jotka saattais hyvin piankin uida akvassa.
Jahas, muutto takana ja samat ongelmat jälleen altaassa, sekä tuossa isossa että nanossa. Alan lisäilemään soodaa hyvin varovasti.