Mitä haluat akvaarioliikkeestä ja mitä ostat netin kautta?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
reiska70
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Mitä haluat akvaarioliikkeestä ja mitä ostat netin kautta?

Viesti Kirjoittaja reiska70 »

Tervehdys Akvaarioharrastajat! Olen harrastanut akvaarioita ihan kakarasta lähtien ja teini iän tauon jälkeen taas yli 15vuotta pääasiassa makean veden altaita mutta viimeiset pari vuotta myös suolaista. Olen tässä jonkin aikaa saanut seurata läheltä akvaario ja eläinkaupan toimintaa. Paljon tuntuu menevän kaupaksi yleisimpiä kala ja kasvilajeja, mutta erikoisemmat jäävät altaisiin vaikka hinnatkin ovat hyvin kohtuulliset. Sama koskee myös ruokaa ja hoitovälineitä.Tuntuu että usein käy niin että kun asiakas tulee putiikista hakemaan jotain muuta kun kaloja tai kasveja esim. vesitestejä niin jos se ei ole heti saatavilla niin se tilataan netistä. Näitä vesitestejä on niin monenlaisia ja monelta valmistajalta että tuntuisi mahdottomalta pitää moista varastoa jo ihan käyttöiän takia. Tiedän että lähes testin kun testin saa kauppaan haettua viikossa mutta se ei riitä tai netin kautta saa halvemmalla. Haluaisinkin tiedustella että mitä tavaraa te ostatte akvaario kaupasta ja mitä tilaatte ulkomailta. Ja onko se niin että kun on tietyn merkin löytänyt niin siinä pysytään.
Itse olen pääosin ostanut kaiken tavarani pk-seudun akvaarioliikkeistä joissa olen kierrellyt ja jutellut kauppiaiden kanssa ihan riesaksi astikin..Ainoastaan käytetyt altaat ja meripuolen elävät olen käynyt haqkemassa harrastajilta kun nämä ovat olleet lopettamassa omaa harrastustaan. Olen sitä mieltä että kun ostan vaikka sisäsuodattimen ja siihen tulee takuu on paljon kätevämpää hoitaa se tutun liikkeen kautta kun yrittää selvittää asiaa ulkomaan kielillä netin kautta. Olen kyllä tilannut myös joitakin kertoja kavereiden kanssa yhteistilauksina lähinnä merivesitavaraa Hong Kongista mutta halvat hinnat muuttuivat pian kohtalaisen saman hintaisiksi kun kaupoissakin kun päälle tulivat postikulut ja tulli ja arvonlisävero. Tosin näitäkin olisi pystynyt kiertämään kaikenmaailman kepposilla mutten kokenut mielekkääksi.
Tosiaan kun olen seurannut kaupan toimintaa on tullut mieleen että jos itsekin lähtisin yrittämään. Olisi niin hyvän tuntuisia tilaisuuksia tilata erilaisia erikoisia kaloja ja koralleja, ja myös mahdollisuuksia tuoda uusia akvaarioväline-merkkejä Suomeen.Tarkoitus olisi myös kotimaisilta harrastajilta ottaa myyntiin erilaisia poikueita ja kasveja. Mutta jos tilanne onkin sellainen että tarjontaa on jo tarpeeksi ja kaikki ovat jo tottuneet netistä hakemaan mitä tarvitsevat niin en tiedä maksaako vaivaa...Vaikka akvaarioiden hoito ja uusien erikoisten kalojen tuonti ja esillepano mieltäni kovin nostattaa. Mua kiinnostaisi myös erilaisten pienten nano-altaiden tuonti ja niihin sopivat rapu ja sammal-lajit tietenkin! Putiikki nousisi jonnekin pk-seudulle.
Mutta nyt kaipaisin siis kovasti kommentia että maksaako vaivan ja mitä haluasitte kaupasta hakea (merkit, lajit jne.)ja mitä sinne ei kannattaisi laittaa. Ja tietenkin kaupan ilmeeseen ja muuhunkin tarjontaan olisi mukava vinkkejä saada. Tässä kyselyssä on nyt oma lehmä ojassa mutta olen sitä mieltä ettei tälläinen puoti kannata ellei kuuntele mitä asiakkailla on sanottavana. Tästähän saa vinkkiä nyt kaikki liikkeet jotka vain lukevat teidän vastauksianne. Paljon erilaisia ehdotuksia ja vastauksia, toiveita ja toteamuksia, Kiitos! Ja nämä vastaukset todellakin vaikuttavat nyt paljon siihen rupeanko puuhaan vai jätänkö väliin!
Hyvää kesää!
päivä kerrallaan, kaksi parhaana..
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Mitä haluat akvaarioliikkeestä ja mitä ostat netin kautta?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Tätä aihepiiriä on kosketeltu aika monessa ketjussa. Mielestäni tässä ei ole kyse eettisestä valinnasta pikkuputiikin ja nettikaupan välillä vaan puhtaasti jonkinlaisesta ideologisesta Don Quijote-tyyppisestä taistelusta tuulimyllyjä vastaan. Jo pari vuosikymmentä ovat useat pienet erikoiskaupat kärsineet kannattavuusvaikeuksista. Ensin tulivat suuret automarketit ja kauppaketjut eri aloille ja sitten vielä nettikaupat. Valokuvausliikkeet, muotiputiikit ja maaseudun lähikaupat alkoivat hävitä ympäristöstämme kasvavaa vauhtia. Lemmikkiala ei ole tästä poikkeus. Ala on kuitenkin koettu jostain syystä niin seksikkääksi, että kun yksi liike lopettaa, tulee tilalle aina toinen. Tilanne on vähän sama kuin baareissa ja muissa juottoloissa. Aina löytyy kiinnostuneita jatkajia.

Minä laskeskelin tässä, että meidän perheemme maksaa tälle yhteiskunnalle joka kuukausi noin 2500 euroa erilaisina veroina ja pakollisina maksuina. Suurin osa näistä rahoista käytetään tarkoituksiin, joihin minulla ei ole juuri minkäänlaista sananvaltaa: Starttirahoihin uusille kebabpaikoille, lenkkipolkuihin, uimahalleihin, kodinhoidontukiin, toimeentulotukeen laiskalle nuorisolle ja kehitysapuun jo ennestään ylikansoitettuihin maihin. Nämä käyttökohteet eivät ole minun valitsemiani, enkä minä niitä halua tukea. Kun jotain jää sitten käytettäväksi kulutukseen, en halua enää tällä rahalla tukea liiketoimintaa, jonka kannattavuusedellytykset ovat jo lähtökohtaisesti heikot.

Mielipiteeni on, että Suomessa on liikaa akvaarioliikkeitä. Tästä johtuen meillä ei ole tarpeeksi korkealaatuisia yrityksiä alalla. Mielestäni on täysin oikein, että huonosti kannattavat liikkeet lopetetaan. Minä tarvitsen akvaarioliikettä hankkiakseni pakasteruokaa ja joskus kaloja. Tätä tarkoitusta varten en tarvitse välttämättä kuin yhden hyvän liikkeen vaikkapa Helsingissä.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Mä olen ostanut lähes kaikki mun akvaariot ja laitteet uutena akvaariolikkeestä. Jotain altaita on tullut ostettua käytettynä toisilta harrastajilta. Pääsääntöisesti ostan kaiken akvaariokaupasta, kaloja olen ostanut myös läheisestä faunattaresta toisinaan.
Joskus kun raha on tiukalla saatan tilata netistä vedenparannusaineita ja kasvilannotteita yms sillä hetkellä "pakollista", pääsääntöisesti kuitenkin ostan nekin liikkeestä.
Eniten kaipaisin niihin liikkeisiin joissa käyn parenpia taistelukaloja, halfmoon, crowntail, yms... Myös naaraita olisi kiva ostaa puhtaissa väreissä ja eri evämuodoissa(muitakin kuin kamputselaisia). Joskus satunnaisesti olen näitäkin löytänyt joistain liikkeistä. Eli puhdasvärisiä halfmoon taistoja tulee luultavasti tilattua ulkomailta jossain kohtaa.
Jos jossain pääkaupunkiseudun liikkeessä myytäisiin kokolasisia (suomalsia) altaita mittatilauksena, olisin kiinnostunut niistäkin. (En ole varma myydäänkö jossain, ei ole osunut mun silmään ainakaan.) Mä en ole tykkää kalusteakvaarioista, lähinnä tehtaiden standardi mittojen takia, koska niissä on pääsääntöisesti liian vähän leveyttä minusta.
ramdac
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Tuommosen Megazoon kun pistät pystyyn, sellaselle ois tilaa varmaan.

http://megazoo.com/company/standort.php?action=d&loc=4

Oon käyny just tuossa Rostockin Megazoossa ja pikkusen oli huuli ymmyrkäisenä. Sisällä oli mm. 20 000 litran karppilammikko johon oli vesiputous toisesta kerroksesta. Aika paljon oli tavaraa myös hyllyssä. Hinta kun kohillaan vielä, ei tarvi enää Saksasta kenenkään tilailla.
Gandalf
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Gandalf »

Itselläni raja on muiden kuin elävien osalta n. 350 €. Jos sen alle niin ostospaikka yleensä akvaarioon.fi. Jos enemmän niin vertailen saako ulkomailta selvästi edullisemmin. aina ei.

Valittettavasti myös epäilen, ettei eläville tuotteille ole kunnon markkinoita kuitenkaan Helsinki - Tampere - Turku kolmion ulkopuolella jatkossakaan ja niissäkin kilpailu on kovaa.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Jakulaari kirjoitti: Jos jossain pääkaupunkiseudun liikkeessä myytäisiin kokolasisia (suomalsia) altaita mittatilauksena, olisin kiinnostunut niistäkin. (En ole varma myydäänkö jossain, ei ole osunut mun silmään ainakaan.)
Mittatilausaltaiden saanti ei ole Suomessa mikään ongelma, mutta on aivan ymmärrettävää ettei kauppiaat mittatilaile kaikkien mahdollisien senttien välein allaskokoja varastoon. Mittatilausaltaat ovat yleensä tilaustavaraa ja saatavilla kohtuu nopeillakin toimitusajoilla. Suomalaiset altaiden tekijät ovat usein akvaarioalan kauppiaita, joista jotkin toimittavat myös altaat kotiovelle asti.

Olen huomannut, että moni harrastaja tuntuu harmittelevat tuotteiden, varaosien tai kalojen puutteita, mutta ovat kovin arkoja kysymään niiden saatavuuksista. Liiketilojen vuokrat ja muut liikkeen maksut ovat sen verran kovia, että hyllytilojen käyttö liikkeissä on mietittävä tarkkaan. Kaikkia tuotemerkkejä ei hyllyistä välttämättä löydy, mutta silti niitä on monista liikkeistä saatavilla tilauksessa.

Itse tilaan Saksasta meripuolen tarviketta, jos niitä ei Suomen liikkeistä saa. Tähän asti yleensä kerralla 12-15kg balling-jauheita sekä tiettyjä ruokia. Altaan rakennusvaiheissa pvc-osat jotka siellä puolet halvempia (esim. hanat...). Yhden tai kaksi hanaa vielä Suomesta ostaa, mutta kun niitä on tullut tarvittua hieman enemmän, tulee siitä jo säästöä. Näiden hanojen tilaaminen Saksasta ei kuitenkaan ole akvaarioliikkeiltä pois. Etralta enemminkin.
Balling-jauheet ja kunnon valikoima kala-/ koralliruokia (kuiva, pakaste ja elävä) niin ei ole näillänäkymin tarvetta asioida ulkomaailmaan.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itse valitsen ostopaikan useimmiten sen mukaan, missä on paras hinta-laatusuhde. Miksi suosin melkoisesti nettiostoksia on juuri vaivattomuus , hyvä hinta-laatusuhde, laaja valikoima sekä useimmiten myös melko helposti saatava ja kohtu runsas tiedon määrä, mitä tuotteen oheen on laitettu. Liikkeissä usein hyllyssä ei lue pahemmin mitään tuotteesta tai tuote on jossain tiskin takana eikä hintaakaan näe etukäteen. Noloa sanoa, ettei ota, jos hinta on korkea.

Nettimarkkinoiden lisääntyminen on mahdollistanut tuotteiden vertailun helposti. Luulenpa, että hinta olisi kivijalkaliikkeissämmekin kovempi, jos ei nettikauppoja olisi näin runsaasti tarjolla. Näin harrastus olisi entistä harvempien mahdollisuus, jopa hieman elitistinen. Toisaalta kun on mahdollisuus ostaa edullinen alku harrastukselle, myös kivijalkaliikekin saa hieman suuremman harrastajamäärän mukaan lisäasiakkaita. Ainakin itse en olisi pystynyt ostamaan tällaistakin akvaariosettiä laitteineen, kaloineen jne., jos kaikki olisi vain kivijalkaliikkeiden varassa - tai en olisi raaskinut ostaa. Myös kaloille on eduksi, että laitteisto on hyvä riittävä ja harrastajalla on vara ostaa hyvä setti.

Itse pidän myös nettiliikkeiden valttina sitä, että tiedon perusteella voin rauhassa punnita, ostanko tuotteen vai ei. Osaa tuotteista en ehkä edes tietäisi olevan, jos ei olisi nettiä ja se luo minulle ehkä jopa ostotarpeen. Itselläni on joskus myös vaivaava tilanne, että käyn kivijalkaliikkeessä enkä osta mitään. Tällainen fiilis jää täysin pois kun surfailen nettiliikkeissä. Myöskin liikkeestä toiseen ajelu on joskus hidasta ja hermojakin raastavaa pääkaupunkiseudulla - ainakin ruuhka-aikaan. Joskus ei myöskään liikkeessä ole tavaraa, jota nettisivuilla on - sekin harmittaa. Aina ei viitsi/tai ilkeäkään soitella ja kyseillä, onko jotain tuotetta liikkeessä vain ennemminkin ajelen paikalle. Olen myös huono tinkimään ja kivijalkaliikkeessä se on joskus toivottavaa. Itse tykkään klikata esim. suurtilajan aleprosentin sen suuremmin tinkimättä. Myöskin kuitti on selkeä nettitilauksessa eikä sarjaa "kalat", "tarvikkeet" jne....

Nettiliike on auki 24/7 ja usein paketti on helppo noutaa ja tulee nopeasti - ainakin Suomesta. Saksasta tulee tilailtua suodattimet ym. tekniset härvelit. Myös suomalaisia nettiliikkeitä käytän usein, kun tilailen tarvikkeita.

Paljon on hyvää ns. kivijalkaliikkeissä ja ilman niitäkin olisi tosi huono olla. Pyrin ostamaan sieltä, jos ostos tuntuu järkevältä ja hintakin kohdallaan. Mitään märkätuotteita en koskaan tilaile netin kautta (kasvit, kalat) ja minusta se aiheuttaa eläväisille myös stressiäkin. Toisaalta olen siirtynyt tukemaan harrastelijoita ja hintakin on usein kohdallaan. Myös harrastelijalla voi kala olla sopeutunut juuri esim. Hkin veteen tai olla loisvapaampikin. Toisaalta kaikkia kaloja ei voi saada harrastajilta ja liikkeet ovat oiva apu siihen. Tilailevat myös harvinaisempia kaloja ja kasveja.

Akvaariot olen ostanut aina liikkeistä tai ovat minulla 2. polven tuotteita ja ovat alunperin ostettu kivijalkaliikkeistä. Luotan siihen, että tuotetta ei kolhita matkalla ja minusta hintakin on ollut kohdillaan. Myös esim. kannot, joiden ulkomuoto vaihtelee, on hyvä nähdä etukäteen, vaikka netin kauttakin on tullut tilattua vaihtelevalla menestyksellä.

Myös akuuteissa kriisessä kivijalkaliike on ehdoton. Sieltä tulee hyvä apu esim. lääkkeen kera, jos kalat olisivat sairaita. MYöskin esim. suodattimen osan hajotessa täällä Hkissä yleensä avun saa kivijalkaliikkeestä nopeasti ja apu on asiantuntevaa. Toivoisin kuitenkin, että liikkeet satsaisivat kotisivuihinsa ja pitäisivät ne ajantasalla, vaikka olisivatkin puhtaasti vain ns. kivijalkaliike. Jo ajantasainen kalalista on mukava apu.

Jos asuisin kaukana Kehä-3:lta, akvaarioliike sijaitsisi varmastikin turhan kaukana ja valikoima olisi luultavasti huono huonon asiantuntemuksen kera....Onneksi pks:lla tilanne on kohtalaisen hyvä ja valintamahdollisuuksia löytyy.

Kivijalkaliikkeiden menetys olisi sääli, mutta en halua toimia vain hyväntekijänä huonolla omatunnolla tukemassa niitä vaan ostan kun minusta se on järkevä valinta - joskus lähes pakkokin. Myöskin pks:lläisenä minulla on hyvä tilanne valita monen vaihtoehdon välillä. Onneksi kivijalkaliikkeet saavat minultakin roposia - usein alle 100 euron ei voi liikkeestä lähteä kun niin nättejä kaloja uiskentelee altaissa kutsuvasti :mrgreen: . Toivottavasti jatkossakin...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

Vedenparannusaineet tilaan Saksasta koska on edullisempaa. Akvaariot ja kalat aina kivijalkaliikkeestä, melkeinpä myös suodattimet ja muun tekniikan varmistaakseni takuun pelittävän helposti. Heikkouteni ovat pikkasen harvinaisemmat lajit, joten se on itselleni sisäänheitto tuote :D
Arvostan kivijalkaliikkeessä lääkkeiden valikoimaa ja nopeaa saatavuutta. Pakasteruokaa meillä menee paljon, joten se antaa täydet pisteet kivijalkaliikkeelle.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Yksi harrastukseni on kierrellä lomilla ja erikseen tätä varten järjestetyillä matkoilla ulkomaisia yleisöakvaarioita ja kivijalkaliikkeitä, joten niiltä reissuilta tulee yleensä hankittuakin kaikenmoista elävää ja tehtyä heräteostoksia uutuustavaroiden tai meillä tuntemattomien juttujen suhteen. Ruokia ostan yleensä monta litraa kerralla, ja se on ihan tuurista kiinni mistä se hyvä valikoima sattuu ensimmäiseksi eteen löytymään. Toki tilaan osan Saksasta koska käytän mieluusti Söll Organixia jota ei tuoda Suomeen. Aqua Safen, silloin kun sitä käytän, tilaan myös Saksasta todettuani että Suomesta on yksityishenkilönä toivottoman vaikeaa tilata mitään postitse muualle kuin omaan kotiosoitteiseen, kun taas saksalaiset eivät luonnollisestikaan ymmärrä ihmetellä mitään.

EI minulla ole mitään kotimaisiakaan kivijalkaliikkeitä vastaan, on vain normaalielämässä aivan liian vähän aikaa käydä niissä kovin usein. Ilta-aikaan auki oleminen olisi ihan ykkösjuttu edes parina iltana viikossa jotta pääsisin aloittajan tulevaan liikkeeseenkään saakka edes miettimään olisiko tarjolla jotain mitä potentiaalisesti tarvitsisin.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Luulenpa, että tällainen kahtiajako kivijalkakauppoihin ja nettiliikkeisiin on aikansa elänyt. Uudelta kaupalta edellyttäisin, että sieltä voi tilata myös netitse.
Raasu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Kaiken elävän haluan kaupasta muut voin tilata netistä! Toki en kyllä lähtisi pakasteruokaa tilaamaan.
En siis kovin helposti alkaisi tilaamaan edes kasveja nettikaupoista, täältä olen tilannut ja voin kuvitella tilaavani jatkossakin. Samaten kotiloita olen täältä tilannut, mutta en tilaisi muualta. Jotenkin luotan tähän porukkaan enemmän kuin nettikauppoihin :mrgreen:

Kaikki vedenparannusaineet, lannoitteet, kuivaruuat sun muut kyllä voin vaikka zooplussasta tilata. Niille, kun ei matkalla kovinkaan pahasti voi käydä, ei ainakaan kukaan kuole :)
470 litranen kalasoppa
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Kalat, kasvit ja kannot ostan akvaarioliikkeistä tai harrastajilta. Kaikki muut tuotteet tilaan netistä (tai harrastajilta) koska siellä on halvemmat hinnat ja saatavuus usein parempi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”