Kasvipaketit
Valvoja: Moderaattorit
-
monniomistaja
- Advanced Member

Kasvipaketit
Olenko ainut joka on sitä mieltä että kasvien ostaminen täältä on muuttunut melko hankalaksi ja kalliiksi?
Myynnissä on esim.kasvipaketti jossa on 5 eri lajia ja hinta 20e.
Siinä yleensä kaikki tiedot kasveista. Ei kuntoa, pituutta, levättömyyttä tai ovatko edes terveestä altaasta.
Pahimmassa tapauksessa siis voi saadaa 5 leväisiä, 5cm pätkiä ja kalasairauden kaupan päälle.
Tämä ei koske kaikkia, on myös ilmoituksia joissa on jopa kuvia kasveista ja selkeä selostus. Useimmiten kuitenkin
joutuu itse kysymään tiedot kasveista joka pitäisi olla ilmoituksessa mukana itsestäänselvänä asiana.
Ärsyttävä on myös se että paketissa on aina mukana myös sellaisia kasveja joka ei halua tai eivät menesty omassa altaassa. Lisäksi nämä kasvipaketit menevät jo parissa tunnissa.
HAS:n huutokauppa on ollut hyvä tilaisuus hankkia kasvit. Se on kuitenkin vain kerran vuodessa. Täytyykö alkaa hankkia kasvit liikkeistä?
Myynnissä on esim.kasvipaketti jossa on 5 eri lajia ja hinta 20e.
Siinä yleensä kaikki tiedot kasveista. Ei kuntoa, pituutta, levättömyyttä tai ovatko edes terveestä altaasta.
Pahimmassa tapauksessa siis voi saadaa 5 leväisiä, 5cm pätkiä ja kalasairauden kaupan päälle.
Tämä ei koske kaikkia, on myös ilmoituksia joissa on jopa kuvia kasveista ja selkeä selostus. Useimmiten kuitenkin
joutuu itse kysymään tiedot kasveista joka pitäisi olla ilmoituksessa mukana itsestäänselvänä asiana.
Ärsyttävä on myös se että paketissa on aina mukana myös sellaisia kasveja joka ei halua tai eivät menesty omassa altaassa. Lisäksi nämä kasvipaketit menevät jo parissa tunnissa.
HAS:n huutokauppa on ollut hyvä tilaisuus hankkia kasvit. Se on kuitenkin vain kerran vuodessa. Täytyykö alkaa hankkia kasvit liikkeistä?
Re: Kasvipaketit
Kasvipaketit on kyllä vähän ongelmallisia. Ja kasvien myyminen yleensäkin. Ite yritän aina kertoa onko kyseessä latvapistokkaat vai koko varret ja minkä mittaisia kasvit sitten ovat... Mutta onhan se vähän arviota kuitenkin. Ja toisaalta kasvien määrä pakattuna näyttää aina pienemmältä kuin mitä kirjoitettuna, vasta istutusvaiheessa sitä itsekin yleensä tajuaa että kyllä tässä juu on ihan se määrä mitä pitikin. En oo ite tarjonnut kasvejani kelleen, joka pyytää kasveja "levättömistä" altaista, koska en voi taata etteikö noiden mukana jotain levää tule enkä ole itselläni yhtään täysin levätöntä allasta edes pyrkinyt pitämään. Mutta muakin kiinnostaa kovasti, mitä kasvien ostajat kasveista tahtovat sitten tietää ja millä tavalla ilmaistuna.
-
monniomistaja
- Advanced Member

Itse ainakin toivoisin että ilmoituksessa olisi nimien lisäksi kappalemäärä sekä pituus ja onko kyse latvoista vai ei.
Sekä tärkein tieto että kasvit ovat terveistä altaista. Kasvien kunto saa myös luokitella sekä mainita onko niissä levää vai ei. Kotilovaarasta on myös hyvä mainita. 20-30 euroa suhteellisen pienestä kasvipaketista on myös aika paljon eikä ero liikkeiden hintoihin verrattuna ole enää kovin suuri. Toivoisin myös että kasveja voi ostaa useammin yksitellen tai vain pari lajia. Näin kasveja riittäisi myös useammille. Nyt jos haluaisi ostaa kasvit saa seurata myyntilmoitukset monta kertaa päivässä ja silti kasvit ovat usein jo mennyt.
Sekä tärkein tieto että kasvit ovat terveistä altaista. Kasvien kunto saa myös luokitella sekä mainita onko niissä levää vai ei. Kotilovaarasta on myös hyvä mainita. 20-30 euroa suhteellisen pienestä kasvipaketista on myös aika paljon eikä ero liikkeiden hintoihin verrattuna ole enää kovin suuri. Toivoisin myös että kasveja voi ostaa useammin yksitellen tai vain pari lajia. Näin kasveja riittäisi myös useammille. Nyt jos haluaisi ostaa kasvit saa seurata myyntilmoitukset monta kertaa päivässä ja silti kasvit ovat usein jo mennyt.
-
-Kubla-
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Toi on totta ja lisäks mun mielestä kasvipaketit on kallistunut täällä ihan hirveästi.
Ennen sai paljon kasveja 5-10:llä eurolla, mutta nykyään tolla hinnalla saa yhden kasvin. 
-
Anniquu_
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Minäkään ei kovin innostunut tuosta pakettimyynnistä ole. Aika harvoin ne paketin kaikki kasvit kinnostavat. Mutta ymmärrän kyllä sen käytännön myyjän kannalta, helpompi kuin asioida monen ostajan kanssa. Joskus kun olen ollut vailla jotain tiettyä kasvia, niin silloin on ostoilmoitus toiminut hyvin.
Minun mielestäni peruskasvien hinnat eivät ole täällä nousseeet mitenkään erityisesti. Nuo "kalliit kasvit" ovat mielestäni olleet lähinä niitä, joita ei kaupasta saa kuin tuurilla tai tilaamalla, jos silloinkaan. Minulla on sellainen fiilis, että nuo arvokkaamat ovat olleet itse ulkomailta tilattujen harvinaisuuksien "karsintatuotteita". Tyyliin ensimyynti Suomen markkinoilla.
Noiden harrastajien akvaariossa kasvattamien peruskasvienkin kanssa kannatta muistaa, että ne ovat valmiiksi sopeutuneet vedenalaiseen elämään. Kauppojen kasvit ovat yleensä ilmakasvatettuja, niin niiden kasvuunlähto veden alla voi olla selvästi hitaampaa -niistä voi tulla puolikuolleita ennen kuin ne alkavat tehdä uposlehtiä.
Tervetuloa syksyllä Tampereelle, TAS järjestää silloin huutokaupan. 
Minun mielestäni peruskasvien hinnat eivät ole täällä nousseeet mitenkään erityisesti. Nuo "kalliit kasvit" ovat mielestäni olleet lähinä niitä, joita ei kaupasta saa kuin tuurilla tai tilaamalla, jos silloinkaan. Minulla on sellainen fiilis, että nuo arvokkaamat ovat olleet itse ulkomailta tilattujen harvinaisuuksien "karsintatuotteita". Tyyliin ensimyynti Suomen markkinoilla.
MainosHAS:n huutokauppa on ollut hyvä tilaisuus hankkia kasvit. Se on kuitenkin vain kerran vuodessa.
Noista hinnoista vielä: nykysellään on tarjolla paljon vaativia kasveja, ja ymmärrän kyllä että hyväkuntoiset kasvit maksavat. Sitä tavan kauraa, mitä minäkin olen vähäsen myynyt, saa kyllä melko halvalla, mutta osa myyjistä on todellisia kasviakvaristeja joilta saa ostettua hirmu hyväkuntoisia suurempiakin eriä samaa kasvia. Niistä sietää vähäsen pyytääkin hintaa, jos ovat harvinaisempaa laatua.
-
PasEri
- Junior Member

- Akvaarioseurat: HAS
TAS:n huutokauppaan ollaan tulossa - hienoja tapahtumia, huutokaupat siis!
-
monniomistaja
- Advanced Member

Ongelma on se että nykyisin melkein kaikki myytävät kasvit myydään paketteina. Ja usein niissäkin on enimmäkseen tai pelkästään peruskasveja mutta hinta silti väh.se 20. Kunnosta, määrästä ym.ei juuri mitään tietoa. Ihan peruskasveja olen itsekin etsinnyt.
TAS:n huutokaupassa olisi kiva käydä mutta kasveista tulisi turhaan kalliita kun matkustaa Helsingistä
Ostoilmoituksia on ollut muutamia mutta niihin on aika harvoin vastattu.
TAS:n huutokaupassa olisi kiva käydä mutta kasveista tulisi turhaan kalliita kun matkustaa Helsingistä
Ostoilmoituksia on ollut muutamia mutta niihin on aika harvoin vastattu.
-
jejoka
- Member

Empä ole tuota tajunnut että ihmiset myyvät pelkkiä latvojakin. Itsellä kasveista myynti-ilmoitus ja kaikki mitä haluaa ostaa on kyllä vähintään 15cm/hillitön puska koska ovat niitä tavan kasveja. Ei tulisi pieneen mieleenkään lähettää jotain "roskia". Hinnoistakin pystyy aina neuvottelemaan mikäli isompaa tilausta.
Kerran saanut pettyä kun ei myyjä ollut ilmoittanut hankakellussammaleessa olevasta limaskasta. Siinä istuin sitten pari tuntia erotellakseni kasvit toisistaan
Loistavaa, että tällainenkin ketju tehty niin saa myyjä(t)kin uusia näkökulmia asiaan.
Kerran saanut pettyä kun ei myyjä ollut ilmoittanut hankakellussammaleessa olevasta limaskasta. Siinä istuin sitten pari tuntia erotellakseni kasvit toisistaan
Loistavaa, että tällainenkin ketju tehty niin saa myyjä(t)kin uusia näkökulmia asiaan.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Mistä saakka latvapistokas = roska?
-
Sisso
- Advanced Member

Niin, mikä vika on latvapistokkaissa? itse ostan juuri niitä varsin mieluusti koska monilla köynnöstävillä alaosat on törkeässä kunnossa (ei ongelma sinänsä) ja raakkaisin ne kuitenkin pois ennen akvaan laittoa.
Mitä tulee paketteihin, joillekin ne tietysti on ihan ok mutta monasti joukossa on syystä tai toisesta ei-toivottuja lajeja. Jos paketissa on itseä kiinnostavaa kasvia, olen laittanut myyjälle siitä kyssäriä ja pyytänyt vaikka ilmoittamaan kun seuraavan kerran karsii jos ei halua erottaa yhtä lajia paketista. Hyvin on toiminut näin. Välillä kyllä ihmetyttää hinnat, "perusvesitähdikistä" voidaan pyytää melko huimiakin summia! Erikoisemmat on erikoisempia, niistä voi pyytää mitä parhaaksi näkee.
Maisu: löysitkö muuten sitä etsimääsi Aponogetonia koskaan? Itseäni on jäänyt kaihertamaan se, että oma pieni taimeni sitä katosi mystisesti ja henkilön keneltä sitä sain, tiedot on sittemmin hävinneet. Valtavan hieno kasvi kyseessä. Ja erikoinen kasvutapa!
Mitä tulee paketteihin, joillekin ne tietysti on ihan ok mutta monasti joukossa on syystä tai toisesta ei-toivottuja lajeja. Jos paketissa on itseä kiinnostavaa kasvia, olen laittanut myyjälle siitä kyssäriä ja pyytänyt vaikka ilmoittamaan kun seuraavan kerran karsii jos ei halua erottaa yhtä lajia paketista. Hyvin on toiminut näin. Välillä kyllä ihmetyttää hinnat, "perusvesitähdikistä" voidaan pyytää melko huimiakin summia! Erikoisemmat on erikoisempia, niistä voi pyytää mitä parhaaksi näkee.
Maisu: löysitkö muuten sitä etsimääsi Aponogetonia koskaan? Itseäni on jäänyt kaihertamaan se, että oma pieni taimeni sitä katosi mystisesti ja henkilön keneltä sitä sain, tiedot on sittemmin hävinneet. Valtavan hieno kasvi kyseessä. Ja erikoinen kasvutapa!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
jejoka
- Member

Niin siis, jos muotoilisi paremmin kun ei taas muista ettei kukaan ole ajatustenlukija
Itse siis ostin yhdeltä latvapistokkaita jotka paljastuivatkin sitten hyvin hyvin pieniksi ja eivät edes alkaneet kasvaa. Jäi jostain kumman syystä tuo roska vertaus itselleni niistä. Tietysti pitää muistaa etteivät kaikki kasvien myyjät ole noin ku. päitä kuin tämä joka minulle myi. Sen takia myyn itse vain suht isoja kasveja.
En siis tarkoittanut loukata ketään ja olen pahoillani mikäli näin on käynyt.
Itse siis ostin yhdeltä latvapistokkaita jotka paljastuivatkin sitten hyvin hyvin pieniksi ja eivät edes alkaneet kasvaa. Jäi jostain kumman syystä tuo roska vertaus itselleni niistä. Tietysti pitää muistaa etteivät kaikki kasvien myyjät ole noin ku. päitä kuin tämä joka minulle myi. Sen takia myyn itse vain suht isoja kasveja.
En siis tarkoittanut loukata ketään ja olen pahoillani mikäli näin on käynyt.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
-
Fisutar10
- Elite Member

- Viesti:
Itse ostan kaiken elävän suoraan kaupasta tai harrastajalta. Näin näen mitä saan. Ymmärrän toki lähetyksetkin, ainakin, jos asuu hieman syrjemmässä ja vaihtoehdot vähissä. Pks-ihmisenä raahaudun ostopaikalle. Näin usein näen myös altaat, mistä tuotteet ovat. En myöskään lähettele itse, etten aiheuta pettymyksiä muille - puhumattakaan, en luota lähetysten nopeuteen ja siihen, etteikö matkalla voisi tapahtua jokin ongelma kasveille. Ehkä kierteiset voisin kuvitella lähettäväni, mutten lähettele niitäkään.
Matkalla kasvi kuitenkin hiven kärsii ja kasvuun lähtö voi olla huonoa. Mitä vähemmällä stressillä muutto sujuu, sen parempi. Kuva kertoo paljon, muttei sekään välttämättä anna aina oikeaa kuvaa. Ilman aitoa kuvaa väärinkäsitys voi olla suurempi. Ihmiseten "hyväkuntoinen", "tuuhea iso pensas" ja "suuri" ovat suhteellisia käsitteitä ja ymmärrettävää, että väärinkäsityksiä tulee tahattomastikin.
Varmasti rehellisiä myyjiä pilvin pimein ja hyväkuntoisia kasveja lähtee. Mutta aina riski, kun saa paketin, ettei homma mene putkeen...Itse en myöskään osta mitään, jos en maksa heti livenä harrastajalle tai myy, jos en saa rahaa käteen tuotteesta heti:).
Moni lähettänee mieluusti "paketin", jos ei halua puljata ostajien kanssa 10 sentin kaupoilla koko ajan tai lähettää yhtä kasvin vartta (10 centtiä/kpl-tyyliin), joka ei kovin lyö leiville työmääräänsä nähden.
Paljon olen törmännyt mukaviin ostajiin ja myyjiin tämän harrastuksen parissa - todella mukava lisä kauppojen ohessa
.
Matkalla kasvi kuitenkin hiven kärsii ja kasvuun lähtö voi olla huonoa. Mitä vähemmällä stressillä muutto sujuu, sen parempi. Kuva kertoo paljon, muttei sekään välttämättä anna aina oikeaa kuvaa. Ilman aitoa kuvaa väärinkäsitys voi olla suurempi. Ihmiseten "hyväkuntoinen", "tuuhea iso pensas" ja "suuri" ovat suhteellisia käsitteitä ja ymmärrettävää, että väärinkäsityksiä tulee tahattomastikin.
Varmasti rehellisiä myyjiä pilvin pimein ja hyväkuntoisia kasveja lähtee. Mutta aina riski, kun saa paketin, ettei homma mene putkeen...Itse en myöskään osta mitään, jos en maksa heti livenä harrastajalle tai myy, jos en saa rahaa käteen tuotteesta heti:).
Moni lähettänee mieluusti "paketin", jos ei halua puljata ostajien kanssa 10 sentin kaupoilla koko ajan tai lähettää yhtä kasvin vartta (10 centtiä/kpl-tyyliin), joka ei kovin lyö leiville työmääräänsä nähden.
Paljon olen törmännyt mukaviin ostajiin ja myyjiin tämän harrastuksen parissa - todella mukava lisä kauppojen ohessa
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
Pullahiiri
- Katalysaattori

Itse taas myyn lähinnä pistokkaita koska miltei kaikki kasvini ovat sellaisia, että niiden latvapistokkaat voi ja pitääkin tökätä hiekkaan, mm. vesitähdikit, vesirutto, Pogostemon ym.
Hinnasta on mun mielestä turha marista, myyjä voi pyytää mitä vaan ja joko maksat tai et, oma valinta.
Itse ainakin olen yrittänyt hinnoitella noita suht järkevästi, jotta saisin ne menemään, kun kerran olen myyntiin laittanut niin ei ole silloin itselläni niille tarvetta. Kovin kausittaista on tuo menekki, välillä viedään käsistä ja edellinen meni lahjoitukseen kun ei ollut kiinnostuneita (hurjan kallis 5 euron kasvipaketti).
Jos on jotain tiettyä kasvia hakusessa niin ei kai siinä muu auta kuin ostoilmoitus tai kysellä myyjältä jos myy vain kyseistä lajia. Itse en ainakaan ala postittelemaan mitään yhtä lajia, vie aikaa ja vaivaa muutenkin se postittaminen.
Hinnasta on mun mielestä turha marista, myyjä voi pyytää mitä vaan ja joko maksat tai et, oma valinta.
Jos on jotain tiettyä kasvia hakusessa niin ei kai siinä muu auta kuin ostoilmoitus tai kysellä myyjältä jos myy vain kyseistä lajia. Itse en ainakaan ala postittelemaan mitään yhtä lajia, vie aikaa ja vaivaa muutenkin se postittaminen.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
Sisso
- Advanced Member

Fisutar10 kirjoitti: Matkalla kasvi kuitenkin hiven kärsii ja kasvuun lähtö voi olla huonoa. Mitä vähemmällä stressillä muutto sujuu, sen parempi. Kuva kertoo paljon, muttei sekään välttämättä anna aina oikeaa kuvaa. Ilman aitoa kuvaa väärinkäsitys voi olla suurempi. Ihmiseten "hyväkuntoinen", "tuuhea iso pensas" ja "suuri" ovat suhteellisia käsitteitä ja ymmärrettävää, että väärinkäsityksiä tulee tahattomastikin.
Itse tilaan kasveja jonkun verran ulkomailta. Ne ovat pääsääntöisesti matkassa aika tasan viikon ja useimmat ovat siinä kunnossa kuin olisivat nostettu juuri akvasta eikä kärsineimpienkään kanssa ole ollut ongelmia kun olen raakannut huonot osat niistä pois ja kasvi on saanut hetken toipua. Päivä-pari postissa ei tunnu missään.
En muutenkaan ota kauheasti ressiä meille saapuvien kasvien kunnosta koska jos olosuhteet ovat kohdillaan, jotakuinkin kaikki kasvit lähtevät hyvin kasvuun ja korjaavat niin levä- kuin kasvuongelmat muutamassa päivässä. Jos eivät, tiedän, että pytyssäni on jostain syystä ko kasville epäsuotuisat olot, mutta ei se myyjän vika ole! Kukaan tuskin ihan mätiä kasveja sentään lähettelee...?! On tietysti toivottavaa, että myyjä antaa aina mahdollisimman totuudenmukaisen kuvan myymästään tuotteesta, mutta ei se vika aina ole kirjoittajassakaan.... Kasvien kuntoa voi olla hyvin vaikea kuvailla ilman että joku ymmärtää sen omalla tavallaan.
Silloin kun myydään erikoisempia kasveja, tavataan niitä myydä yksittäin (laji/kpl) mikä on tietysti ihan mukava juttu. Vaatiihan se vähän vaivaa myyjältä mutta toisaalta ainakin itse olen hyvin kiitollinen niille myyjille jotka jaksavat nähdä vaivaa sen takia että nämä erikoisemmatkin vaihtavat omistajia ja ehkä samalla leviävät yleisempäänkin käyttöön.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
fortuna70
- Junior Member

- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland,TAS
Tuossa asiassa on monta puolta pakettina myy siksi mielellään että postittaminen on kuitenkin kohtalainen homma. Tosin eihän niitä saisi edes postittaa ilmoitti minulle virkailija postissa kuten ei mitään elävää postin sääntöjenmukaan kuulemma!
Sisson kanssa siitä samaa mieltä että enemmin ostan latvapistokkaan kuin huonokuntoisen alaosan. Pituuden mainitsemin on toki on mutta ei aina helppoa kun on eri tapoja mitata kasvi. Tuli huomattua kun taannoin myin erään kasvin ja sain valituksen että mitta ei ole niin paljon kuin sanoin. Kyseessä oli pitä lehtinen kasvi ja mitan annoin noin altaan korkeuden perusteella kun lehdet oli pinnassa. Ostaja mitta oli pelkkä ranka ilman lehtiä ja tokikin se oli eri. Tosin tämä on ainakin itselle suoraan sanonut joka olisi ollut tyytymätön. Kiitosta sen sijaan on tullut useinkin kuten sitä on myös antanut.
Toki noi mahdolliset salamatkustajat on hyvä mainita.Varsinkin jos ne ovat iso ongelma. Nimimerkillä alunasta huolimatta jostain on joskus joku postitorvi ilmestynyt altaisiin. Mitä levään tulee jos se ei ole mitään tyyliin rihmat roikkuu kasvista vaan esim yksittäisen lehden reunassa on piste jonka voi karsia pois en tiedä onko se sitten leväinen vai ei? Onhan tässä se ikuisuus kysymy toisen mielestä hyväkuntoinen ei sitä jonkun mielestä ole. Itsekkin olen joskus esim rusolehteä ostanut ja saanut muutaman 10cm latvan ja hinta on posteineen ollut jopa 7€ kun taas vastaavasti samalla rahalla saanut hyväkuntoisen 20cm oksat.
Kasvien kalleus on suhteellista sekin. Kunto ja määrä vaikuttaa paljon asiaan. Lisäksi toiselle iso määrä on sellainen että se riittää pääsemään alkuun toiselle se voi olla pieni nippu ja hinta voi olla sama. Kun kasvit myydään pakettina onhan aina mahdollista kysyä ostaa osaa paketista tai vain yhtä kasvia. Kuvia voi aina laittaa mutta jos ne otetaan altaasta vasta postituksen tai noudon yhteydessä se on hieman hankalaa siis näyttää se määrä kuvina. Lisäksi jos paketissa on vaikka se 5-7lajia niin onko se todella silloin kallis kun yksi kasvi voi erikseen maksaa neljäsosan tai jopa puolet ko paketista? Itsekkin olen maksanut muutamista kasveista todella paljon kun olen ne vain halunnut ja riski on iso kun ei tiedä menestyykö laji altaassa. Ei ne hyväkuntoiset kasvit kuitenkaan ihan ilmaiseksi kasvattajalle kasva altaaseen:)
Sisson kanssa siitä samaa mieltä että enemmin ostan latvapistokkaan kuin huonokuntoisen alaosan. Pituuden mainitsemin on toki on mutta ei aina helppoa kun on eri tapoja mitata kasvi. Tuli huomattua kun taannoin myin erään kasvin ja sain valituksen että mitta ei ole niin paljon kuin sanoin. Kyseessä oli pitä lehtinen kasvi ja mitan annoin noin altaan korkeuden perusteella kun lehdet oli pinnassa. Ostaja mitta oli pelkkä ranka ilman lehtiä ja tokikin se oli eri. Tosin tämä on ainakin itselle suoraan sanonut joka olisi ollut tyytymätön. Kiitosta sen sijaan on tullut useinkin kuten sitä on myös antanut.
Toki noi mahdolliset salamatkustajat on hyvä mainita.Varsinkin jos ne ovat iso ongelma. Nimimerkillä alunasta huolimatta jostain on joskus joku postitorvi ilmestynyt altaisiin. Mitä levään tulee jos se ei ole mitään tyyliin rihmat roikkuu kasvista vaan esim yksittäisen lehden reunassa on piste jonka voi karsia pois en tiedä onko se sitten leväinen vai ei? Onhan tässä se ikuisuus kysymy toisen mielestä hyväkuntoinen ei sitä jonkun mielestä ole. Itsekkin olen joskus esim rusolehteä ostanut ja saanut muutaman 10cm latvan ja hinta on posteineen ollut jopa 7€ kun taas vastaavasti samalla rahalla saanut hyväkuntoisen 20cm oksat.
Kasvien kalleus on suhteellista sekin. Kunto ja määrä vaikuttaa paljon asiaan. Lisäksi toiselle iso määrä on sellainen että se riittää pääsemään alkuun toiselle se voi olla pieni nippu ja hinta voi olla sama. Kun kasvit myydään pakettina onhan aina mahdollista kysyä ostaa osaa paketista tai vain yhtä kasvia. Kuvia voi aina laittaa mutta jos ne otetaan altaasta vasta postituksen tai noudon yhteydessä se on hieman hankalaa siis näyttää se määrä kuvina. Lisäksi jos paketissa on vaikka se 5-7lajia niin onko se todella silloin kallis kun yksi kasvi voi erikseen maksaa neljäsosan tai jopa puolet ko paketista? Itsekkin olen maksanut muutamista kasveista todella paljon kun olen ne vain halunnut ja riski on iso kun ei tiedä menestyykö laji altaassa. Ei ne hyväkuntoiset kasvit kuitenkaan ihan ilmaiseksi kasvattajalle kasva altaaseen:)
Akvaariot 324l , 600l , 130l,120l ja poikasallas +/-20l
http://aijaa.com/v.php?i=006638765959.jpg, http://aijaa.com/v.php?i=006858937193.jpg Monnisten allas,
http://aijaa.com/003959769823 monnisten allas nyt, http://aijaa.com/0056310673604 600l
http://aijaa.com/v.php?i=006638765959.jpg, http://aijaa.com/v.php?i=006858937193.jpg Monnisten allas,
http://aijaa.com/003959769823 monnisten allas nyt, http://aijaa.com/0056310673604 600l