840l kiekkoaltaan suunnittelua
Valvoja: Moderaattorit
-
Piiskuri
- Starting Member

- Sukupuoli: Mies
840l kiekkoaltaan suunnittelua
Moro!
Läheltä omiakin kysymyksiä meneviä ketjuja jokunen oli, mutta päädyinpä kuitenkin tälle alueelle selkeyden vuoksi tekemään uuden, ettei tarvitse moneen eri ketjuun kirjoitella.
Kysymyksiä on vähän laidasta laitaan, mutta erityisesti ainakin aluksi tekniikkaan liittyen. Kiekkokaloja olisi päälajiksi tarkoitus ottaa, eli muiden kalojen ja kasvien suunnittelua on sen pohjalta ketjuun tulossa. Etelä-Amerikan geotooppi olisi tarkoituksena, mutta jos joku kala tai kasvi jostain muualta aivan erityisen hyvin sopisi joukkoon, niin tästä voinee hieman joustaa. Toimiva kokonaisuus menee tällä kertaa maantieteellisten rajojen edelle tarvittaessa. Ehdotuksia saa esittää ja niitä mielellään otetaan vastaan. Muiden kalojen osalta ei vielä varsinaisesti mitään ehdotuksia itselläni vielä ole, ketjuja on kyllä tullut luettua yhteensopivista kaloista. Ensin tarkoitus saada tekniikkapuoli selväksi.
Wromakin 840l Exclusive paketti (200x60x70cm) olisi tarkoitus tilata, ajankohta heinä-syyskuussa kunhan päästään muuttamaan tilavampaan asuntoon. Ensimmäisenä kysymyksiä suodatuksesta: Ulkosuodattimeksi olen ajatellut vähintään joko Eheim Classic 2260 tai Eheim Professionel 3 2080. Jälkimmäistä jossain oli hieman haukuttukin, että vanha classic olisi parempi. Tästä mielipiteitä? Hagen Fluval FX5 olisi myös yksi vaihtoehto samasta kokoluokasta. Valmistajan ilmoittamien tilavuuksien mukaanhan kaikki näistä riittäisi jo yksinäänkin, mutta mitä olen lukenut, niin lähes kaikki tuntuvat suosittelevan vähintään kahta ulkosuodatinta tämän kokoluokan altaisiin. Ilmeisesti valmistajat ovat selkeästi liian optimistisia ja eihän suodatusta ikinä ole liikaa... Mitä ehdottaisitte mahdolliseksi toiseksi ulkosuodattimeksi? Sisäsuodatinpuolella tuohon pakettiin kuuluu Resunin sisäsuodatin, jonka mallista ja laadusta ei ole tarkempaa tietoa. Onko tästä mukana tulevasta Resunista kenelläkään kokemuksia? Kaveriksi/tilalle voisi varmaan ajatella Eheimin 2252.
Valaistuksesta ja kasveista: Ajatuksena olisi tehdä kohtuullisen runsaskasvistoinen allas. Kasveja saisi oikeastaan olla niin paljon, kuin vaan todennäköisesti saisi menestymään ilman (ainakaan alkuvaiheessa) sijoittamista monimetalleihin ja CO2 lisäykseen. Olisi mukavaa jos osaan allasta saisi jotain matalaa pohjassa kasvavaa "nurmikkoa" kasvatettua, ellei sitten jo käytännössä ala vaatimaan CO2 ja eri luokan valaistusta? Paketin mukana tulevassa valaisinkannessa on valmiina 2x T8 58w ja tilaa kannessa on asentaa vähintään kaksi putkea lisää. T5 todennäköisesti tehokkaampana vaihtoehtona tulee laitettua eli yhteensä watteja saisi siis vähintään 224w. Mikäli CO2 lisäys olisi tarpeellinen ja hyödyllinen, niinkuin saattaisi olla myös kiekoille hyvänä ja helppona (?) keinona pH:n laskemiseen, se olisi vielä mahdollinen toteuttaa. Monimetallit taitaa mennä liikaa budjetin yli varsinkin, kun paketin mukana tulevan valaisinkannen poisjättämisestäkään ei juuri mitään alennusta saa. Mieluummin sitten joudutaan karsimaan kasvistossa.
Ajatuksia ja ehdotuksia toivotaan kalojen, suodatuksen, kasvien ja valaistuksen osalta. Tarkentelen itsekin vielä kysymyksiä ja ajatuksia sitä mukaa kun mieleen tulee ja suunnitelma etenee.
Läheltä omiakin kysymyksiä meneviä ketjuja jokunen oli, mutta päädyinpä kuitenkin tälle alueelle selkeyden vuoksi tekemään uuden, ettei tarvitse moneen eri ketjuun kirjoitella.
Kysymyksiä on vähän laidasta laitaan, mutta erityisesti ainakin aluksi tekniikkaan liittyen. Kiekkokaloja olisi päälajiksi tarkoitus ottaa, eli muiden kalojen ja kasvien suunnittelua on sen pohjalta ketjuun tulossa. Etelä-Amerikan geotooppi olisi tarkoituksena, mutta jos joku kala tai kasvi jostain muualta aivan erityisen hyvin sopisi joukkoon, niin tästä voinee hieman joustaa. Toimiva kokonaisuus menee tällä kertaa maantieteellisten rajojen edelle tarvittaessa. Ehdotuksia saa esittää ja niitä mielellään otetaan vastaan. Muiden kalojen osalta ei vielä varsinaisesti mitään ehdotuksia itselläni vielä ole, ketjuja on kyllä tullut luettua yhteensopivista kaloista. Ensin tarkoitus saada tekniikkapuoli selväksi.
Wromakin 840l Exclusive paketti (200x60x70cm) olisi tarkoitus tilata, ajankohta heinä-syyskuussa kunhan päästään muuttamaan tilavampaan asuntoon. Ensimmäisenä kysymyksiä suodatuksesta: Ulkosuodattimeksi olen ajatellut vähintään joko Eheim Classic 2260 tai Eheim Professionel 3 2080. Jälkimmäistä jossain oli hieman haukuttukin, että vanha classic olisi parempi. Tästä mielipiteitä? Hagen Fluval FX5 olisi myös yksi vaihtoehto samasta kokoluokasta. Valmistajan ilmoittamien tilavuuksien mukaanhan kaikki näistä riittäisi jo yksinäänkin, mutta mitä olen lukenut, niin lähes kaikki tuntuvat suosittelevan vähintään kahta ulkosuodatinta tämän kokoluokan altaisiin. Ilmeisesti valmistajat ovat selkeästi liian optimistisia ja eihän suodatusta ikinä ole liikaa... Mitä ehdottaisitte mahdolliseksi toiseksi ulkosuodattimeksi? Sisäsuodatinpuolella tuohon pakettiin kuuluu Resunin sisäsuodatin, jonka mallista ja laadusta ei ole tarkempaa tietoa. Onko tästä mukana tulevasta Resunista kenelläkään kokemuksia? Kaveriksi/tilalle voisi varmaan ajatella Eheimin 2252.
Valaistuksesta ja kasveista: Ajatuksena olisi tehdä kohtuullisen runsaskasvistoinen allas. Kasveja saisi oikeastaan olla niin paljon, kuin vaan todennäköisesti saisi menestymään ilman (ainakaan alkuvaiheessa) sijoittamista monimetalleihin ja CO2 lisäykseen. Olisi mukavaa jos osaan allasta saisi jotain matalaa pohjassa kasvavaa "nurmikkoa" kasvatettua, ellei sitten jo käytännössä ala vaatimaan CO2 ja eri luokan valaistusta? Paketin mukana tulevassa valaisinkannessa on valmiina 2x T8 58w ja tilaa kannessa on asentaa vähintään kaksi putkea lisää. T5 todennäköisesti tehokkaampana vaihtoehtona tulee laitettua eli yhteensä watteja saisi siis vähintään 224w. Mikäli CO2 lisäys olisi tarpeellinen ja hyödyllinen, niinkuin saattaisi olla myös kiekoille hyvänä ja helppona (?) keinona pH:n laskemiseen, se olisi vielä mahdollinen toteuttaa. Monimetallit taitaa mennä liikaa budjetin yli varsinkin, kun paketin mukana tulevan valaisinkannen poisjättämisestäkään ei juuri mitään alennusta saa. Mieluummin sitten joudutaan karsimaan kasvistossa.
Ajatuksia ja ehdotuksia toivotaan kalojen, suodatuksen, kasvien ja valaistuksen osalta. Tarkentelen itsekin vielä kysymyksiä ja ajatuksia sitä mukaa kun mieleen tulee ja suunnitelma etenee.
840l + 126l
Re: 840l kiekkoaltaan suunnittelua
Tämä juttu kosketti sillä tavalla, että voin ihan omasta kokemuksesta neuvoa jotain. Ilmeisesti aiot tilata Kalajutusta tuon paketin? Tilauksessa voi kestää huonolla tuurilla useita kuukausia riippuen siitä milloin toimitus Puolasta tulee. Jos ajattelee itse allasta, niin se on näyttävä, koska se on korkea. Toisaalta se on valmistettu hieman vihertävästä lasista, ei OptiWhitesta. Lasi on silikoonattu moitteettomasti, mutta ei ole paksuudeltaan aivan normit täyttävää. Akvaarion korkeus kuitenkin haittaa kaasujen vaihtoa altaassa, niin että pintavedenkierrosta on huolehdittava hyvin. Tällöin esimerkiksi vain yhden suodattimen varaan jättäminen on riski. Allas painaa tietysti kohtalaisesti (lähes parisataa kiloa), joten nostamiseen kannattaa ehkä hankkia Bilteman imukuppinostimia (ehkä 3kpl):
http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityoka ... tin-20830/
Akvaarion jalusta on tuollaista pinnoitettua lastulevyä, mutta se on kyllä tukeva. Toisaalta jos siihen pääsee imeytymään vettä, voivat seuraukset olla katastrofaaliset. Säätöjä ei ole, joten lattian tulee olla täysin suora. Itse laitoin akvaarion alle:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... pRuE0BwEk0
Lisäksi pitää muistaa kootessa kiertää kannen ruuvit kokonaan levyn sisään ja niitä muovisuojia ei päälle saa laittaa.
Valaisinkannen neuvoisin jättämään pois tilauksesta kaikesta huolimatta. Wromakin valaisimet ovat kaikki hyvin heikkolaatuisia ja niissä ilmenee vikoja jo aivan varhaisessa vaiheessa. Loisteputkien kannat ovat tuossa suuressa mallissakin aivan surkealla tavalla kiinni rungossa. Itselläni on yksi putki jo täysin pimeänä, koska kanta irtosi. Resunin suodatin on myös aivan turha ja erittäin heikkolaatuinen (ei ole minulla enää toiminut aikoihin). Eli kaiken kaikkiaan tilaisin vain korkeintaan altaan ja jalustan. Näin saat alennusta pakettihinnasta ja voit tilata laadukkaampaa tekniikkaa muualta. 4*58 Wattia ei ole riittävä tai parempi sanoa, että valo ei kanna pohjalle saakka tuossa altaassa. Mutta tähän ei voi varmuudella sanoa mitään, koska minullakin oli noilla neljällä putkella ( ja reflektoreilla) kasvatettu upea Blyxa japonica-matto (ilman hiilareita), kunnes kirjobarbit ottivat kasvin ruokalistalleen.
Suodatuskysymys on on oma lukunsa. Eheim Classic 2260 on suuri ja voimakas suodatin, joka juuri ja juuri mahtuu tuohon Wromakin kaappiin, jos kansisuojan jättää pois ja kääntää moottorin kyljelleen. Se on kuitenkin äänekäs ja painava käsitellä joten minä luovuin siitä. Suodatus on minulla tällä hetkellä seuraava: JBL Cristal Profi e1500 ja Eheim Classic 2217, Eheim Powerline 2252 sekä kaksi Eheim Aquaball powerheadilla varustettua omatekoista sisäsuodatinta. Ilmaa pumppaa lisäksi 1-2 ilmapumppua riippuen siitä paljonko noita on vapaana muusta käytöstä. Nyt olen ajatellut hankkia altaaseen vielä vedenkiertoa vauhdittamaan tällaisen:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... koIm6C9bwJ
Suodatus ei ole minulla ehkä aivan tyydyttävällä tasolla, koska suodattimien puhdistusväli on kohtalaisen lyhyt (noin 3kk ulkosuodattimilla ja 1-2 viikkoa sisäsuodattimilla). Kalasto on runsas ja ruokinta sen mukaista. Kiekkokalat tiettävästi vaativat melkoisen puhdasta vettä joten sinulla haastetta riittää. Kiekkolämmöissä ei myöskään kasvien kasvattaminen ole aivan ongelmatonta. Ne kun kasvavat parhaiten hieman viileämmässä vedessä.
http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityoka ... tin-20830/
Akvaarion jalusta on tuollaista pinnoitettua lastulevyä, mutta se on kyllä tukeva. Toisaalta jos siihen pääsee imeytymään vettä, voivat seuraukset olla katastrofaaliset. Säätöjä ei ole, joten lattian tulee olla täysin suora. Itse laitoin akvaarion alle:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... pRuE0BwEk0
Lisäksi pitää muistaa kootessa kiertää kannen ruuvit kokonaan levyn sisään ja niitä muovisuojia ei päälle saa laittaa.
Valaisinkannen neuvoisin jättämään pois tilauksesta kaikesta huolimatta. Wromakin valaisimet ovat kaikki hyvin heikkolaatuisia ja niissä ilmenee vikoja jo aivan varhaisessa vaiheessa. Loisteputkien kannat ovat tuossa suuressa mallissakin aivan surkealla tavalla kiinni rungossa. Itselläni on yksi putki jo täysin pimeänä, koska kanta irtosi. Resunin suodatin on myös aivan turha ja erittäin heikkolaatuinen (ei ole minulla enää toiminut aikoihin). Eli kaiken kaikkiaan tilaisin vain korkeintaan altaan ja jalustan. Näin saat alennusta pakettihinnasta ja voit tilata laadukkaampaa tekniikkaa muualta. 4*58 Wattia ei ole riittävä tai parempi sanoa, että valo ei kanna pohjalle saakka tuossa altaassa. Mutta tähän ei voi varmuudella sanoa mitään, koska minullakin oli noilla neljällä putkella ( ja reflektoreilla) kasvatettu upea Blyxa japonica-matto (ilman hiilareita), kunnes kirjobarbit ottivat kasvin ruokalistalleen.
Suodatuskysymys on on oma lukunsa. Eheim Classic 2260 on suuri ja voimakas suodatin, joka juuri ja juuri mahtuu tuohon Wromakin kaappiin, jos kansisuojan jättää pois ja kääntää moottorin kyljelleen. Se on kuitenkin äänekäs ja painava käsitellä joten minä luovuin siitä. Suodatus on minulla tällä hetkellä seuraava: JBL Cristal Profi e1500 ja Eheim Classic 2217, Eheim Powerline 2252 sekä kaksi Eheim Aquaball powerheadilla varustettua omatekoista sisäsuodatinta. Ilmaa pumppaa lisäksi 1-2 ilmapumppua riippuen siitä paljonko noita on vapaana muusta käytöstä. Nyt olen ajatellut hankkia altaaseen vielä vedenkiertoa vauhdittamaan tällaisen:
Suodatus ei ole minulla ehkä aivan tyydyttävällä tasolla, koska suodattimien puhdistusväli on kohtalaisen lyhyt (noin 3kk ulkosuodattimilla ja 1-2 viikkoa sisäsuodattimilla). Kalasto on runsas ja ruokinta sen mukaista. Kiekkokalat tiettävästi vaativat melkoisen puhdasta vettä joten sinulla haastetta riittää. Kiekkolämmöissä ei myöskään kasvien kasvattaminen ole aivan ongelmatonta. Ne kun kasvavat parhaiten hieman viileämmässä vedessä.
-
KalaKissa
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Me tilasimme Wromakin ''allaspaketin'' (jätimme kannen pois) meidän kylän akvaarioliikkeestä, se tais tulla suoraan maahantuojalta ja tismalleen sovittuna päivänä se toimitettiin kerrostalon pihaan. Niin ja meillä ei ollu käytössä imukuppeja vaan ne kantoliinat ja hyvin saatiin allas meille. Meillä on tuo kyseinen Fluval FX5 ja toimii hyvin, suodattimen kaverina on JBL cristal profi e1500. Tuo yhdistelmä toimii meillä hyvin. Ja mäkin suosittelen kahta suodatinta jo siinäkin mielessä jos toinen suodatin menee rikki niin on viel yks suodatin pyörittämässä allasta. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
-
arish3000
- Junior Member

- Akvaarioseurat: 850l,460l,2koiraa ja kissa
Meillä on 850l allas ja toiminnassa on eheim 2260 ja eheim professionel 3e 2078, sisäsuodatin löytyy eheim powerline 2048... Noilla ollaan pärjännyt ja hyvin tyytyväinen:)
-
Piiskuri
- Starting Member

Kiitos vastauksesta! Kalajutusta itsekin tuota pakettia katselin. Vieläkö olet sinnitellyt mukana tulevalla valaisinkannella? Jos ja kun olet varmaan itsellesikin ehtinyt katsella vaihtoehtoja sen tilalle, millaisia osaisit suositella?kirahvi1 kirjoitti:
Täytyykin tätä suodatusta suunnitella melko tarkkaan. Ehdottomasti kaapin sisään sen täytyisi mahtua, kun allas kerran tulee olohuoneeseen paraatipaikalle. Äänekkyydestä on vaikea sanoa kuulematta, että haittaako kovaääninen suodatin ja mitä pitää kovana äänenä. Ainakaan samassa tilassa ei nukuta, joten siinä mielessä hurinat ei haitanne niin paljoa. Haasteitahan tässä tulee kyllä vastaan ja kuuluvat asiaan, kunhan eivät aina olisi pelkästään taloudellisia haasteita...kirahvi1 kirjoitti:
840l + 126l
-
Piiskuri
- Starting Member

Tuossahan onkin jo varsin hyvä syy käyttää kahta suodatinta. Eipä ehtinyt tulla heti mieleen. Teillä taisi olla itse rakenneltu LED valaisinkansi? Ei taida omat taidot eikä aika riittää rakenteluun, joten täytyy noista valmiista vaihtoehdoista valita.KalaKissa kirjoitti:Me tilasimme Wromakin ''allaspaketin'' (jätimme kannen pois) meidän kylän akvaarioliikkeestä, se tais tulla suoraan maahantuojalta ja tismalleen sovittuna päivänä se toimitettiin kerrostalon pihaan. Niin ja meillä ei ollu käytössä imukuppeja vaan ne kantoliinat ja hyvin saatiin allas meille. Meillä on tuo kyseinen Fluval FX5 ja toimii hyvin, suodattimen kaverina on JBL cristal profi e1500. Tuo yhdistelmä toimii meillä hyvin. Ja mäkin suosittelen kahta suodatinta jo siinäkin mielessä jos toinen suodatin menee rikki niin on viel yks suodatin pyörittämässä allasta.
Fluval ja JBL ilmeisesti mahtuvat sopivasti tuonne Wromakin kaappiin? Onko kenelläkään tarkemmin tietoa tai kokemuksia Fluval FX5 vs. Eheimin vastaavan kokoiset? Ainakin tällä hetkellä Zooplus myy Fluvalia mukavalla tarjouksella.
KalaKissa ja kirahvi1: Minkä kuljetusliikkeen kautta teillä tuli Wromakit? Tulitteko kysyneeksi, että olisiko lisäpalveluna voinut ostaa toimitusta huoneistoon asti? Mielenkiinnolla odotan niitä talkoita, joissa allas kannetaan ehjänä ilman hissiä 6. kerrokseen... Nokkakärryillä se voisi ehkä helpoiten onnistua.
840l + 126l
Tuon Wromakin kahden kaapin sisämitat ovat (syvyys*leveys*korkeus) 54*42*64cm. Lisäksi tulisi huomioida, että suodattimen letkujen pitäisi mahtua kulkemaan akvaarion taakse ilman taittumisia.
Minä en osaa neuvoa parasta mahdollista valaistusratkaisua, mutta väistämättä päätös pitäisi minunkin kohta tehdä, koska neljästä putkesta vain kolme enää toimii. Olen kyllä lisännyt kanteen LED-keittiövalaisimen, mutta sen valoteho on kyllä aika surkea.
Jossain aiemmassa ketjussa pohdin näitä kahta vaihtoehtoa:
840-litraiseen menisi 12 putkea Arcadian Eco-Aquaa (LED) 19W ja hintaa kertyisi 1380 euroa.
Arcadian OT-2 Overtank Luminaire (60cm, T5) menisi 4 kpl (16*24W) ja hintaa kertyisi 1400 euroa
Monimetalleja en ole ajatellut laittaa, koska silloin pitäisi laittaa vielä kansilasit ja sellaiseen vaivaan en kyllä rupea.
Karvalakkisysteemi olisi tietysti sellainen, että laittaisi vaikkapa Litiman T8-tuplavalaisimia kaksi kappaletta rinnan (4*58W). En tiedä menisikö noita peräti kolmekin rinnakkain:
http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?p=657
...ja onhan Litimalla T5-vaihtoehtokin:
http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... php?p=1506
Nyt kun asiaa miettii, niin hintaero on aika huomattava verrattuna Arcadiaan.
Reflektorithan noihin tietysti pitäisi myös hankkia.
Kalajuttu käyttää kulloinkin edullisinta kuljetusfirmaa, mutta en tiedä noista kantopalveluista. Meillä allas tuli sisälle Roclalla, mutta portaita ei tietysti tarvinnut nousta.
Minä en osaa neuvoa parasta mahdollista valaistusratkaisua, mutta väistämättä päätös pitäisi minunkin kohta tehdä, koska neljästä putkesta vain kolme enää toimii. Olen kyllä lisännyt kanteen LED-keittiövalaisimen, mutta sen valoteho on kyllä aika surkea.
Jossain aiemmassa ketjussa pohdin näitä kahta vaihtoehtoa:
840-litraiseen menisi 12 putkea Arcadian Eco-Aquaa (LED) 19W ja hintaa kertyisi 1380 euroa.
Arcadian OT-2 Overtank Luminaire (60cm, T5) menisi 4 kpl (16*24W) ja hintaa kertyisi 1400 euroa
Monimetalleja en ole ajatellut laittaa, koska silloin pitäisi laittaa vielä kansilasit ja sellaiseen vaivaan en kyllä rupea.
Karvalakkisysteemi olisi tietysti sellainen, että laittaisi vaikkapa Litiman T8-tuplavalaisimia kaksi kappaletta rinnan (4*58W). En tiedä menisikö noita peräti kolmekin rinnakkain:
http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?p=657
...ja onhan Litimalla T5-vaihtoehtokin:
http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... php?p=1506
Nyt kun asiaa miettii, niin hintaero on aika huomattava verrattuna Arcadiaan.
Reflektorithan noihin tietysti pitäisi myös hankkia.
Kalajuttu käyttää kulloinkin edullisinta kuljetusfirmaa, mutta en tiedä noista kantopalveluista. Meillä allas tuli sisälle Roclalla, mutta portaita ei tietysti tarvinnut nousta.
Tämmöinenkin löytyi googlaamalla:
http://www.akvaterra.eu/verkkokauppa/li ... -2541.html
...tosin en tiedä, miten tuon kanssa voi tehdä huoltotoimenpiteet, jollei mitään luukkua ole (pitäisi tiedustella asiaa).
...tosin en tiedä, miten tuon kanssa voi tehdä huoltotoimenpiteet, jollei mitään luukkua ole (pitäisi tiedustella asiaa).
-
KalaKissa
- Senior Member

Pakko taas linkittää oma akvaario projekti tänne, sielä on noista tekniikka hommeleista sun muusta. Vaikka mulla hitusen pienempi allas niin toivottavasti jtn hyötyy löytyy.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 1&t=187035
Ja senverran vielä että jouduimme hankkimaan lisää letkua ulkosuodattimiin koska letkujen pituus jäi pahasti vajaaksi altaan korkeuden ja letkujen asettamisen takia.
Joo noi suodattimet mitkä meillä on niin sopii todella hyvin kaappeihin ja saatiin vielä sinne ylivuotomuoviboxit mahtumaan. En muista mikä auto meille kiikutti altaan mutta en usko että kaameen moni tavaran kuljettaja kantaa altaan ihan kotiin asti ellet sitten muuttofirmaa palkkaa.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 1&t=187035
Ja senverran vielä että jouduimme hankkimaan lisää letkua ulkosuodattimiin koska letkujen pituus jäi pahasti vajaaksi altaan korkeuden ja letkujen asettamisen takia.
Joo noi suodattimet mitkä meillä on niin sopii todella hyvin kaappeihin ja saatiin vielä sinne ylivuotomuoviboxit mahtumaan. En muista mikä auto meille kiikutti altaan mutta en usko että kaameen moni tavaran kuljettaja kantaa altaan ihan kotiin asti ellet sitten muuttofirmaa palkkaa.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
-
Piiskuri
- Starting Member

Tämähän vaikuttaisi ihan hyvältä vaihtoehdolta ainakin hinta/watti -suhteen perusteella. Olettaen että T5 valo jaksaa puskea 70cm syvän akvaarion pohjaan asti jo noilla wateilla. Näin aluksi pitkälle toista tuhatta pelkästään valaistukseen sijoittamiseen tuntuisi vähän turhan paljolta. Tarvittaessa kyllä sitten karsitaan kasveista mieluummin ja kehitellään sitten mahdollisesti tulevaisuudessa. Voisinkin laittaa kyselyä tuonne akvaterraan, että onko mitään huoltoluukkuja.kirahvi1 kirjoitti:Tämmöinenkin löytyi googlaamalla:
840l + 126l
-
Piiskuri
- Starting Member

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... &mpath1=44
Tuossa voisi myös olla yksi vaihtoehto, jos lähtisinkin suunnittelemaan kansilasilla? Mitenkäs nuo monimetallien wattimäärät menevät suhteessa T5, kuinka paljon tulisi olla tuohon?
Tuossa voisi myös olla yksi vaihtoehto, jos lähtisinkin suunnittelemaan kansilasilla? Mitenkäs nuo monimetallien wattimäärät menevät suhteessa T5, kuinka paljon tulisi olla tuohon?
840l + 126l
Kiinnostava ketju koska harkitsen itsekin tuon 840l altaan tilaamista kalajutusta syksyllä. Tosin pelkän altaan...olen kuullut että saattaa joutua odottelemaan todella kauan kaapistoa. Valaistukseksi tulee 2x150w monimetallit. Taitaa monimetallit valaista paremmin pohjalle asti tämän korkuisessa akvaariossa. Kaksi ulkosuodatinta laitan myös...vanhasta 450l siirtyy juuri tuo classic 2260. Tosiaan 2260 on iso ja mahtuu juuri ja juuri nykyiseen juwelin 80cm korkean kaapiston sisälle. Kaapisto vaimentaa suodattimen ääntä huomattavasti eikä ole häirinnyt vaikka allas sijaitsee olohuoneessa.
Tässä akvaariossa kiehtoo juuri tuo korkeus(70cm) mikä toisaalta hieman huolettaa. Yleensähän valmistajat eivät suostu tekemään 12mm lasista kuin 65cm korkean altaan? Tosin ei taida tämä nykyinenkään 450l wromak täyttää kaikkia normeja lasien paksuuden suhteen.
Tässä akvaariossa kiehtoo juuri tuo korkeus(70cm) mikä toisaalta hieman huolettaa. Yleensähän valmistajat eivät suostu tekemään 12mm lasista kuin 65cm korkean altaan? Tosin ei taida tämä nykyinenkään 450l wromak täyttää kaikkia normeja lasien paksuuden suhteen.
Viimeksi muokannut Entti_, 15:02, 30.05.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Piiskuri
- Starting Member

Oikeastaan enemmän asiaa tutkiessani monimetallivalaisimet alkoivatkin vaikuttaa ihan hyvältä idealta. Jostain syystä oletin niiden olevan paljon kalliimpia. Ellen nyt sitten ole sattunut katsomaan jotenkin väärin aivan väärää hinta- ja kokoluokkaa. Valaisinasiantuntijoiden apua kaivattaisiin! 
840l + 126l
-
Piiskuri
- Starting Member

Tervetuloa ketjuun mukaan! Toivottavasti et pahastune, jos laitan viestisi ihan yleisesti tähän ketjuun:Entti_ kirjoitti:Kiinnostava ketju koska harkitsen itsekin tuon 840l altaan tilaamista kalajutusta syksyllä. Tosin pelkän altaan...olen kuullut että saattaa joutua odottelemaan todella kauan kaapistoa. Valaistukseksi tulee 2x150w monimetallit. Taitaa monimetallit valaista paremmin pohjalle asti tämän korkuisessa akvaariossa. Kaksi ulkosuodatinta laitan myös...vanhasta 450l siirtyy juuri tuo classic 2260. Tosiaan 2260 on iso ja mahtuu juuri ja juuri nykyiseen juwelin 80cm korkean kaapiston sisälle. Kaapisto vaimentaa suodattimen ääntä huomattavasti eikä ole häirinnyt vaikka allas sijaitsee olohuoneessa.
Niinhän se olikin, että väärässä kategoriassa olin hintoja katsellut. Onkos nuo elohopeapurkauslamput sitten mistään kotoisin?Entti_ kirjoitti: Noi lamput mitä linkitit tossa 840l ketjussa on elohopeapurkauslamppuja ei monimetalleja. Mee osioon hanging lights jos monimetalleja haluat katella.
Tällästä oon itelle aatellu. http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... 7At8j4xCTj
Onhan noilla hintaa. 1x150w on jo 200e ainaki ja 2x150w 400e uutena. Siis noi hienot olohuonekelpoiset. Sitte on tietenki noita halvempia raksa malleja joita en kyllä ite laittas olohuoneeseen.
840l + 126l
-
Piiskuri
- Starting Member

http://www.akvaterra.eu/verkkokauppa/ha ... -p-49.html
Mielipiteitä tästä? Ei nyt aivan design malli, mutta hinta houkuttelee. Mitenköhän noin yleisesti tuosta rungon pituudesta ja polttimoiden määrästä pitäisi ajatella. Tuossakin watit olisi kohdallaan, mutta vain kaksi polttimoa 100cm rungossa, eli leviääkö valo riittävän tasaisesti 200cm altaaseen?
Ensimmäisessä viestissä juttelin, ettei sitä hiilaria olisi välttämättä tarkoitukesna hankkia, mutta kyllähän sitä toisaalta voisi lähteä suunnittelemaan siltäkin pohjalta, että hankkisi kunnolla valoa ja hiilarit ja runsaan kasvillisuuden alusta asti.
Mielipiteitä tästä? Ei nyt aivan design malli, mutta hinta houkuttelee. Mitenköhän noin yleisesti tuosta rungon pituudesta ja polttimoiden määrästä pitäisi ajatella. Tuossakin watit olisi kohdallaan, mutta vain kaksi polttimoa 100cm rungossa, eli leviääkö valo riittävän tasaisesti 200cm altaaseen?
Ensimmäisessä viestissä juttelin, ettei sitä hiilaria olisi välttämättä tarkoitukesna hankkia, mutta kyllähän sitä toisaalta voisi lähteä suunnittelemaan siltäkin pohjalta, että hankkisi kunnolla valoa ja hiilarit ja runsaan kasvillisuuden alusta asti.
840l + 126l
-
Thompson
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
2x250W kuulostaa melko kovalta 2 metriseen altaaseen? Kun meillä vielä oli kasveja omassa altaassa, käytettiin yhtä 150W valaisinta per metri ja valo kyllä riitti kasveillekin. Polttimovalinnat onkin sitten toinen juttu, on arpapeliä saada kaksi tai kolme samanväristä polttimoa vaikka samasta erästä ne hankkisikin.
Suodatuksen kanssa ei kannata säästellä. Vajavainen suodatus käy hermoille jos joka viikko pitää räplätä ja putsata. Itsekin jaksoimme sitä muutaman vuoden mutta vasta nyt viiden vuoden jälkeen ollaan tilanteessa jossa vedenvaihto 1200 litraiseen kestää 20min eikä yhtään suodatinta tarvitse puhdistella ja availla viikottain. Nykyään valaistuskin on laskenut 2x100 wattiin kun kasveja ei tarvi elättää.
Vanha 2260 Eheimi siirtyi 300 litraiseen ja pörisee siellä oletettavasti loppuvuoden ilman tarvetta putsailla sitä.
Suodatuksen kanssa ei kannata säästellä. Vajavainen suodatus käy hermoille jos joka viikko pitää räplätä ja putsata. Itsekin jaksoimme sitä muutaman vuoden mutta vasta nyt viiden vuoden jälkeen ollaan tilanteessa jossa vedenvaihto 1200 litraiseen kestää 20min eikä yhtään suodatinta tarvitse puhdistella ja availla viikottain. Nykyään valaistuskin on laskenut 2x100 wattiin kun kasveja ei tarvi elättää.
Vanha 2260 Eheimi siirtyi 300 litraiseen ja pörisee siellä oletettavasti loppuvuoden ilman tarvetta putsailla sitä.
-
Sisso
- Advanced Member

Meillä ei ole tuon kokoista pyttyä, mutta valon ja hiilarin kanssa on tullut sähläiltyä ja toivottavasti jotain opittua... Kannatan tota vimeistä ajatustasi: kunnon valot ja hiilari+lannoitus kuntoon niin onnistumisen eväät pitäisi olla paketissa. Kiekkolämmöt asettaa kasvilajien suhteen hiukan rajoituksia, lämpö on myös omiaan kasvattamaan leviä. Totesin tämän itse kun ihan samoilla peleillä siisti akva alkoi puskemaan leviä kun lämmöt nousi kiekkojen saapumisen takia kunnes sain tilanteen taas hallintaan.
Monimetallien kanssa tarviit 90% varmasti hiilarin, T5n kanssa voi ehkä pärjätä ilmankin riippuen valon määrästä. Ehkä tässä tapauksessa ihan jo akvan korkeuden takia kandee hommata heti kättelyssä riittävät tuikut ja hiilarin niille kaveriksi. Itse en harkitsisi elohopeapurkauslamppuja, ovat vähän menneen talven lumia. Lisäksi jälleenmyyntiarvo on huono, jos niitä kukaan edes enää tahtoo ostaa. Multa laukesi kaksi uudehkoa Hagen Glo T5-valaisinta lyhyen ajan sisällä, enää en koske halpislamppuihin pitkällä tikullakaan ellei tule oikeasti kunnon takuu mukana. Mieluummin vaikka vanhat Giantit akvan päälle (niinkun nyt onkin...), vähemmän murhetta! Musta 2x150w metalli voisi olla ok ton kokoseen pyttyyn, sillä valomäärällä kyllä kasvattele jo kaikkia mahdollisia kasveja, myös etuosan matalia. Mitä enemmän valoa-> enemmän lannoitusta+hiilaria->enemmän karsittavaa. Jos et halua kasvatella paljon valoa/hiilaria vaativia kasvilajeja ja etualan kasveiksi "riittää" esim melalehedet, voi akvasta saada vehreän ilman hiilaria ja ihan T8lla:
Akva oli paljas 2kk sitten, vain konnanputki tuli pitkänä, hiljaksiin olen jakanut puskia omiin tarpeisiin ja levittäytyminen jatkuu edelleen. Toiveissa kunnon viidakko. Lämpö +28c, akva 60cm korkea Wromak. Jokunen kasvi keskiosaan vielä hakusessa. Kun valoa oli T5 ja meni paineellinen hiilari, karsin kasveja joka viikko, nyt 2-4vkon välein. Levää ei missään. Tää siis vaihtoehtona paljolle valolle: vähän valoa, vähän hoitoa mutta kasvisto suht peruskauraa.
Monimetallien kanssa tarviit 90% varmasti hiilarin, T5n kanssa voi ehkä pärjätä ilmankin riippuen valon määrästä. Ehkä tässä tapauksessa ihan jo akvan korkeuden takia kandee hommata heti kättelyssä riittävät tuikut ja hiilarin niille kaveriksi. Itse en harkitsisi elohopeapurkauslamppuja, ovat vähän menneen talven lumia. Lisäksi jälleenmyyntiarvo on huono, jos niitä kukaan edes enää tahtoo ostaa. Multa laukesi kaksi uudehkoa Hagen Glo T5-valaisinta lyhyen ajan sisällä, enää en koske halpislamppuihin pitkällä tikullakaan ellei tule oikeasti kunnon takuu mukana. Mieluummin vaikka vanhat Giantit akvan päälle (niinkun nyt onkin...), vähemmän murhetta! Musta 2x150w metalli voisi olla ok ton kokoseen pyttyyn, sillä valomäärällä kyllä kasvattele jo kaikkia mahdollisia kasveja, myös etuosan matalia. Mitä enemmän valoa-> enemmän lannoitusta+hiilaria->enemmän karsittavaa. Jos et halua kasvatella paljon valoa/hiilaria vaativia kasvilajeja ja etualan kasveiksi "riittää" esim melalehedet, voi akvasta saada vehreän ilman hiilaria ja ihan T8lla:
Akva oli paljas 2kk sitten, vain konnanputki tuli pitkänä, hiljaksiin olen jakanut puskia omiin tarpeisiin ja levittäytyminen jatkuu edelleen. Toiveissa kunnon viidakko. Lämpö +28c, akva 60cm korkea Wromak. Jokunen kasvi keskiosaan vielä hakusessa. Kun valoa oli T5 ja meni paineellinen hiilari, karsin kasveja joka viikko, nyt 2-4vkon välein. Levää ei missään. Tää siis vaihtoehtona paljolle valolle: vähän valoa, vähän hoitoa mutta kasvisto suht peruskauraa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Tuli muuten tuossa mieleen, että jos tuosta pakettihinnasta ei saa kovin kummoista alennusta jättämällä valaisinkannen pois, niin se ehkä kannattaa ottaa mukaan ulkonäöllisistä syistä. Minä voin sitten ostaa sinulta kolmella kympillä tuon itse valaisinosan ja kehys jää sinulle.Piiskuri kirjoitti:http://www.akvaterra.eu/verkkokauppa/ha ... -p-49.html
-
KalaKissa
- Senior Member

Kun me jätettiin valaisin kansi veks niin paketin hinnaks tuli 985€ ja tuossa on rahti mukana, minusta ei ole paha altaan ja jalustan hinnaks. Pitipä kysyä et millaset rappuset teillä on Piiskuri? jos joudutte raahaa altaan kuudenteen kerrokseen. Meillä on kierreportaat ja kolmanteen piti raahata allas ja se oli melko kaameeta touhua. 
-
Piiskuri
- Starting Member

Montako oli kantamassa?KalaKissa kirjoitti:Kun me jätettiin valaisin kansi veks niin paketin hinnaks tuli 985€ ja tuossa on rahti mukana, minusta ei ole paha altaan ja jalustan hinnaks. Pitipä kysyä et millaset rappuset teillä on Piiskuri? jos joudutte raahaa altaan kuudenteen kerrokseen. Meillä on kierreportaat ja kolmanteen piti raahata allas ja se oli melko kaameeta touhua.
840l + 126l
-
Piiskuri
- Starting Member

Olin Kalajuttuun yhteydessä ja valaisinkannen poisjättäminen pudottaa hintaa 248e eli kyllä se taitaa pois jäädä säästetyt rahat laitetaan parempaan valaistukseen.kirahvi1 kirjoitti:Tuli muuten tuossa mieleen, että jos tuosta pakettihinnasta ei saa kovin kummoista alennusta jättämällä valaisinkannen pois, niin se ehkä kannattaa ottaa mukaan ulkonäöllisistä syistä. Minä voin sitten ostaa sinulta kolmella kympillä tuon itse valaisinosan ja kehys jää sinulle.Piiskuri kirjoitti:http://www.akvaterra.eu/verkkokauppa/ha ... -p-49.html
840l + 126l
-
KalaKissa
- Senior Member

No neljä miestä sitä oli kiskomassa ylös ja mää migreenikohtauksen uhrina olin vaan kattomassa ja jelppimässä avun tarpeen tullen. Joo tulipa mieleen että kannattaa pyytää altaan alle hitusen isompi levy kun se antaa melko hyvän tuen altaalle ettei väänny kun sitä kantaa me meinaan pyydettiin levyä sinne alle tukemaan allasta ja styroksia niihin kulmiin. Sillo kun allasta kannettiin niin kaikki vastaan tulevat kysy et mitä sinne tulee (uteliaat naapurit) ja sanoimpa että sinne tulee käärme mutta ne ei tienny et mitä käärmettä tarkoitin, noh tulihan sinne Käärmekala. 
-
Piiskuri
- Starting Member

Joitain aikaisempia viestejäsi eri ketjuissa olenkin lukenut, täytyy niitäkin vielä selailla ja lisäkysymyksiä saattaa vielä olla tulossa valaistukseen ja lannoitukseen liittyen kunhan suunnittelu etenee. Leviääkö tuo metallien valo niin hyvin, että kaksi polttimoa riittää valon tasaisen jakautumisen kannalta keskelle 200cm pitkää allasta? Kyllä entistä enemmän lähden kallistumaan sille kannalle, että valoa ja hiilaria, niin ei sitten ainakaan jää harmittamaan että olisi jäänyt liikaa pullonkaulaksi ja joutuisi jälkeenpäin parantelemaan. Lämpimässä menestyvistä kasveistakin saa antaa ehdotuksia, itse en ole vielä suuremmin ehtinyt perehtyä siltä kannalta. Hiilareista täytyy vielä lisää opiskella muista ketjuista kun on kuitenkin uusi juttu omalla kohdalla. pH controllerilla toimiva sen ainakin tulisi olla niin hoituu sitten samalla lannoitus ja pH:n säätö.Sisso kirjoitti:Meillä ei ole tuon kokoista pyttyä, mutta valon ja hiilarin kanssa on tullut sähläiltyä ja toivottavasti jotain opittua... Kannatan tota vimeistä ajatustasi: kunnon valot ja hiilari+lannoitus kuntoon niin onnistumisen eväät pitäisi olla paketissa. Kiekkolämmöt asettaa kasvilajien suhteen hiukan rajoituksia, lämpö on myös omiaan kasvattamaan leviä. Totesin tämän itse kun ihan samoilla peleillä siisti akva alkoi puskemaan leviä kun lämmöt nousi kiekkojen saapumisen takia kunnes sain tilanteen taas hallintaan.
840l + 126l
-
Piiskuri
- Starting Member

Ihan mielenkiinnosta, vaikka onkin vielä reilusti omaa suunnitelmaa isompi, millaiset suodattimet ennen ja nykyään tuossa altaassa?Thompson kirjoitti:2x250W kuulostaa melko kovalta 2 metriseen altaaseen? Kun meillä vielä oli kasveja omassa altaassa, käytettiin yhtä 150W valaisinta per metri ja valo kyllä riitti kasveillekin. Polttimovalinnat onkin sitten toinen juttu, on arpapeliä saada kaksi tai kolme samanväristä polttimoa vaikka samasta erästä ne hankkisikin.
840l + 126l
-
Thompson
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Meillä oli käytössä vuoronperään kaikenlaisia suuria ulkosuodattimia joko yksin tai kaksin kappalein. Lisäksi oli 1-2 Eheim 2252 sisäsuodattimia. Lopulta päädyin ratkaisuun jota kaikissa isommissa yleisöaltaissa ja lammikoissa käytetään, eli hiekkasuodattimeen. Tämän lisäksi on itsetehty valutussuodatin joka on erittäin tehokas hapettamaan vettä. Hiekkasuodattimen pumpulla tehdään vedenvaihdot 32mm letkua pitkin ja puolet sujahtaa vessanpyttyyn alle viiden minutin. Täyttö tosin kestää ainakin vartin.
Aiheesta kirjoitin tuolla http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 8&t=202097
Aiheesta kirjoitin tuolla http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 8&t=202097