Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Johtuuko pyrstön vinous selkärangasta? Kuva tietenkin helpottaisi asiaa.. Jos johtuu niin syynä on väärät vesiolot jotka käyristävät selkärankaa (pehmeä vesi) tai sisäsiittoisuus. En itse antaisi näiden poikasten lisääntyä edelleen tai antaisi muille harrastajille, koska selkärangassa oleva mutka on periytyvä vika. Tietenkin voi olla joku pyrstön jalostettu erikoismuoto, mutta jos on rangasta johtuva vika suosittelisin niiden poikasten lopettamista joilla vika selvästi on..
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
-Sintti-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -Sintti- »

cassie_86 kirjoitti:Johtuuko pyrstön vinous selkärangasta? Kuva tietenkin helpottaisi asiaa.. Jos johtuu niin syynä on väärät vesiolot jotka käyristävät selkärankaa (pehmeä vesi) tai sisäsiittoisuus. En itse antaisi näiden poikasten lisääntyä edelleen tai antaisi muille harrastajille, koska selkärangassa oleva mutka on periytyvä vika. Tietenkin voi olla joku pyrstön jalostettu erikoismuoto, mutta jos on rangasta johtuva vika suosittelisin niiden poikasten lopettamista joilla vika selvästi on..

Juu eläinkaupassa käytiin, ja eläinkauppias sanoi, että jos selkäranka ei ole parantunut siihen mennessä, kun se on sukukypsä, kala pitää lopettaa, ellei halua samanlaisia lisää :( ... Ja voi olla, että niiden kalojen joiden selkäranka on vinossa, että ne ovat olleet emonsa mahassa ahtaassa tilassa :roll: ?
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Kyllä se naaras synnyttää ne vek silloin kun ovat liian suuria. En usko, että vino pyrstö siis johtuu tuosta ahtaudesta.

Mä toin Lappeenrannantuliaisena neljä tosi kaunista platya! Yksi oli pruutannut kuljetuspussiin useita poikasia. Ne on nyt kaikki nanossa karanteenissa, poikasista en ole varma onko kaikki hengissä kun ovat niin pieniä ja läpinäkyviä vielä. Isommat neljä ovat ainakin tosi hyväkuntoisen oloisia. Sunset-värisiä, sinistä hohdetta kyljessä ja mikkihiirikuvio pyrstössä. Mietiskelen, miten yhdistelen näitä, kun en tiedä miten tuo mikkihiirikuvio periytyy ja tuottaako se lopulta sitten muutakin kuviota. Mutta sehän toisaalta selviää sitten ajan kanssa kyllä! Tarvii vaan nyt malttaa pitää nuo karanteenissa ja totuttaa pääaltaan bakteereihin pikku hiljaa (ja toisin päin).

Pääallas tuntuu kyllä ilman näitäkin aika täydeltä, mutta tilanne helpottaa sitten kun poikaset kasvavat myyntikokoon.
-Sintti-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -Sintti- »

kerttu kirjoitti:Kyllä se naaras synnyttää ne vek silloin kun ovat liian suuria. En usko, että vino pyrstö siis johtuu tuosta ahtaudesta.

Mä toin Lappeenrannantuliaisena neljä tosi kaunista platya! Yksi oli pruutannut kuljetuspussiin useita poikasia. Ne on nyt kaikki nanossa karanteenissa, poikasista en ole varma onko kaikki hengissä kun ovat niin pieniä ja läpinäkyviä vielä. Isommat neljä ovat ainakin tosi hyväkuntoisen oloisia. Sunset-värisiä, sinistä hohdetta kyljessä ja mikkihiirikuvio pyrstössä. Mietiskelen, miten yhdistelen näitä, kun en tiedä miten tuo mikkihiirikuvio periytyy ja tuottaako se lopulta sitten muutakin kuviota. Mutta sehän toisaalta selviää sitten ajan kanssa kyllä! Tarvii vaan nyt malttaa pitää nuo karanteenissa ja totuttaa pääaltaan bakteereihin pikku hiljaa (ja toisin päin).

Pääallas tuntuu kyllä ilman näitäkin aika täydeltä, mutta tilanne helpottaa sitten kun poikaset kasvavat myyntikokoon.

Meillä on enimmäis osa poikasista sunset- sekä mikkihiiri-värisiä :roll:
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Meilläkin mikkihiiri tuntuu olevan melko hallitseva piirre, mikkihiiri naaraan poikaset on lähes kaikki aina mikkihiiriä, joskus jopa hypännyt sukupolven yli (ei yhtään mikkihiirtä altaassa, naaras joka ei itse omistanut kuviota, periytti sen poikasiin, naaraan omalla emällä oli mikkihiirikuvio).
Palatakseni selkäranganvinouteen en ole ikinä itsellä huomannut tai muiltakaan kuullut, että ahtaat olot masussa voisi aiheutaa vinoitumista, epäilen vahvasti :roll:
Itse haaveilen että, perustaisin altaan erikseen pikkusintelle. Helpompi olisi kerätä myyntiin menevät kalat ja omaan jalostuseen jäävät platyt, saas nähdä miten sitä sitten jaksaa alkaa värkkämään.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja TauluLiitu »

Meiltä löytyy tällä hetkellä 3 kpl sunsetteja, aikeissa käydä ostamassa parventyngälle jatketta lähiaikoina.. Jos uskallan, jostain syystä kaikki kaupasta ostetut kalat ovat kuolleet, mutta niiden poikaset porskuttaa oikein virkeänä ja terveen näköisinä. Erilaisia värityksiä olis kyllä kiva saada tuonne :roll:
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Ensimmäisenä tulisi itselle mieleen liian suuri ero kaupan altaan ja oman altaasi välillä, ainakin jos kalat ovat ostettaessa hyväkuntoisia tms. Karanteeraatko uusia kaloja ja mitkä ovat altaasi vesiarvot? Tiedätkö yhtään liikkeen altaan vesi arvoja tai sitä mistä päin ovat liikkeeseen tulleet? Kauko-idän surullisen kuuluisista suolaan totutetuista kaloista olet varmaan jo kuulutkin :(
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja TauluLiitu »

cassie_86 kirjoitti:Ensimmäisenä tulisi itselle mieleen liian suuri ero kaupan altaan ja oman altaasi välillä, ainakin jos kalat ovat ostettaessa hyväkuntoisia tms. Karanteeraatko uusia kaloja ja mitkä ovat altaasi vesiarvot? Tiedätkö yhtään liikkeen altaan vesi arvoja tai sitä mistä päin ovat liikkeeseen tulleet? Kauko-idän surullisen kuuluisista suolaan totutetuista kaloista olet varmaan jo kuulutkin :(
Nyt kun mietin tarkemmin, niin ostin ne platyt noin vuoden ennen kuolemia, joten vesiarvoista tuskin on kyse. En karanteenaa uusia kaloja tilanpuutteen vuoksi. Vesiarvot unohdin tietysti mitata tänään kiireen vuoksi, mutta kovetan vettä kipsillä 15-20 paikkeille (tippatestien hankintaa odotellessa joudun turvautumaan liuskoihin). Alkuperästä ei ole tietoa, tokihan voisin käydä liikkeestä kysymästä samalla kun menen tarjontaa katsomaan. Kyllä vain olen kuullut :/
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

TauluLiitu kirjoitti:Meiltä löytyy tällä hetkellä 3 kpl sunsetteja, aikeissa käydä ostamassa parventyngälle jatketta lähiaikoina.. Jos uskallan, jostain syystä kaikki kaupasta ostetut kalat ovat kuolleet, mutta niiden poikaset porskuttaa oikein virkeänä ja terveen näköisinä. Erilaisia värityksiä olis kyllä kiva saada tuonne :roll:

Tätä ilmiötä esiintyy kyllä vaikka vesiarvotkin olisi samat... Tai ainakin nuo kaupasta juuri ostetut yksilöt ovat heikompia, laihempia jne kuin harrastajavaihdoissa saadut.

Minä sain kerrankin haavittua yhden pulluran synnyttämään tuonne pikkualtaaseen! Oon haavinu useamminkin sinne jonkun, mutta ei ne oo suostuneet tuolla synnyttämään. Tuo oli jo niin järkyttävän kokoinen, että sen oli hankala liikkua, ja haaveilin että se ruuttaa tuonne semmosen hillittömän kokosen pesueen :). No, olin sitten ite ihan älyttömän ajattelematon ja typerä - kun huomasin altaassa parin päivän päästä poikasia ja naaraan mahan pienentyneen, aloin välittömästi haavimaan naarasta takaisin suurempaan altaaseen (on tommonen aikuinen yksilö, en todella halua pitää sitä 20 litran altaassa pidempään kuin on pakko). Vasta kun pulautin sen suureen altaaseen katsoin että hetkinen, se synnyttää vielä... No, onpahan sitten sielläkin niitä poikasia. Helppo vaikka myydä nuo mitkä tuli nanoon ja pitää ittellä ne, jotka meni tuonne isoon altaaseen. Mua vaan kovasti ois kiinnostanut, että montako poikasta sillä mahassa oli. Nanosta laskin illalla muistaakseni 13, voi olla enemmänkin.

Outoa tuossa tapauksessa oli, että naaraan selkä näyttää nyt vääntyneeltä. Odottelen että palautuuko se normaaliksi. Jos sille ajatuksissaan piirtää sen järkälemäisen mahan tajuaa, että selkä lienee ollut tuossa asennossa jo aiemmin mutta sitä ei ole tajunnut sen mahan kanssa. Ilman mahaa selkä on ollut normaali. Eli saas nyt nähdä palautuuko se ja mistä on kyse.
wintsu82
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja wintsu82 »

täällä myös platyja:) 6kpl 2 tyttöö ja 4poikaa ja nyt ihan yllärinä ainaskin viisi poikasta:) kolme täysin punaista ja kaksi mikkihiirtä ja yksi musta,oranssi... asustelevat 140l akvaariossa miljoonakalojen, täplämonnien, sukarapujen ja kuparisten kotiloiden kanssa.. oma harrastukseni on ihan alkuvaiheessa, noin kaksi kuukautta on akvaariot ollu... 300l akvaario odottelee asukkeja:) kun en oikein tiedä mitä kaloja haluaisin:)

terv:Wintsu
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Onko kenelläkään millikset ja platyt risteytyneet? Jostain syystä näin väitetään eikä minulla niitä ole yhdessä. Mutta toisaalta tuntuu uskomattomalle, että ne risteytyisi - ainakaan todennäköisesti, ehkä harvinaislaatuisesti. Jos lisivät keskenään, millaisia ovat poikaset?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
007
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 007 »

Olen kyllä kuulut platyjen+miekkapyrstöjen ja miljoonakalojen+mollien lisäntyneen, mutta en ole kuullut platyjen ja millisten lisääntymisestä,
enkä kyllä uskokkaan, että voisivat lisääntyä, kun kuuluvat eri sukuun millikset Poecilia-sukuun ja platyt Xiphophorus-sukuun, mutta mistäs sitä tietää....
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

007 kirjoitti:Olen kyllä kuulut platyjen+miekkapyrstöjen ja miljoonakalojen+mollien lisäntyneen, mutta en ole kuullut platyjen ja millisten lisääntymisestä,
enkä kyllä uskokkaan, että voisivat lisääntyä, kun kuuluvat eri sukuun millikset Poecilia-sukuun ja platyt Xiphophorus-sukuun, mutta mistäs sitä tietää....
Juu, näin minäkin olen asian ajatellut ja kuulostaa uskottavalle:). Platyt ja miekkikset varmasti risteytyvät. Molli, millis ja hohtomillis samaa sukua ja voisivat lisiä. Hohto tosin melko pieni, mutta varmaankin mahdollista. Millikset ja hohdot pidän visusti erillään:).

Luulen, että jalostuskin käyttää miekkapyrstön ja platyn risteytymistä hyväksi.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Joo, siis platy, miekkapyrstö ja kirjoplaty on akvaariokaloina todella sekavaa kantaa jo. Mutta kuitenkin edelleen miekkapyrstö ja platy/kirjoplaty on erotettavissa toisistaan. Mulle eläinkaupassa väittivät saaneensa Ruotsin tukusta tiedon, että mollit ja platyt risteytyisivät, mutta tuo on ainoa kerta kun sellaista olen todella kuullut. Mikään löytämäni lähde ei tuota väitettä tue. No, nyt on sitte omakin laboratorio pystyssä kun on platyjen seassa pari mustamollia :).
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Vihdoin sain tehtyä pitkään mielessä olleen projektin, joka oli tehtävä ennen helteitä. Kävin viemässä 15 poikasta liikkeeseen ja sain vaihdossa kaksi mustaa urosta ja kaksi erittäin hyvän väristä tuxedo naarasta. Viime viikolla oli tullut ruotsin kuorma, josta löytyy parhaat platyt lähes poikkeuksetta, ainakin täällä päin. Nyt saa kesän yli kasvatella taas noita pikkusinttejä joita näkyi olevan ihan kiitettävästi. Milloinkahan saisi aikaiseksi pyydystää ne eri altaaseen kasvamaan jolloin myyminenkin olisi paljon helpompaa :?
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Multa kuoli tämän viikon alussa yksi sunset-koiras. Se meni vaaleaksi, haljuksi, ja kuoli nopeasti. Yllätys yllätys, oli kaupasta ostettu yksilö. Ehti olla mulla puolisen vuotta, mutta pysyi laihana. Tuo kuolemantauti tosin tuli hirmu äkkiä, ja vain hälle ja yhdelle toiselle, toinen näyttää toipuneen siitä omin voimin. Tavallaan se siis menee yksittäistapauksena, mutta jotenkin kuitenkaan ei. Tarviiko hammaskarppien kanssa vaan hyväksyä se, että niitä tippuilee silloin tällöin? Toisessa altaassa on ollu samat kalat kolmisen vuotta, tosi pienin muutoksin (oisko yksi tai kaksi kuollu, kalojen lukumäärä parikymmentä), ja siksi tuntuu niin hullulta että platyaltaassa kuolemia tuntuu olevan silloin tällöin vaikka mitä tekisi.

Vesiarvot siellä pysyy tasaisina, nykyisin jopa se lämpö joka ennen oli ongelma reistailuineen... Eli siellä on
pH 7-7,5
GH 8-10 (muutaman kerran lipsahtanut 12 asti)
lämmöt 25
nitriittiä ei ole

Ainoa, minkä keksin olevan altaassa pielessä, on suodatusteho. Yksi Eheim classic 2213 ei jaksa ylläpitää virtausta, joka nappaisi kaikki kögät matkaansa kun akvaario on 85cm pitkä. Suodatin on myös herkästi limaantuva ja putsatessa parin kuukauden välein todella likainen. Etsin nyt lisäsuodatusta siis. Jos jotain muuta kuulostaa jonkun korvaan että pitäis korjata, niin kertokaa ihmeessä!

Nanossa on kasvamassa parikymmentä pikkuista. Ne on hopeanhohtoisen mikkihiirikuvioisen sunsetin jälkeläisiä, niistä tulee varmasti tosi kauniita <3. Nyt pitäis parille ihmiselle vähän valikoida että mitä kaloja pystyis myymään... Haluan pitää itselläni osan keskikoon poikasista, joten valinnanvaraa ei ole ihan hillittömästi. Mutta kansoitus on kuitenkin melko rankka tuolla varsinaisessa altaassa, että ihan hyvä niitä on vähäsen harventaa. Alkuperäisiä oransseja on jäljellä enää joku 6 kpl, kaikki semmosia suuria ja ihania ja vähäsen iäkkäämmän oloisia, niistä nyt en luovu millään.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Eilen ostettu platyjengiini sinitäpläisiä platyjä. Katsotaan millaisia poikasia tulee aikanaan oranssien platysteni kanssa:). Hieman vaatii totuttelua oranssien jälkeen. Täyssininen vaikutti paleltuneelle ihmiselle, joten se jäi kauppaan:).
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Itsellä ainakin olen huomannut että platyja vain tipahtelee silloin tällöin. Yleensä juuri "heikotustaudin" yhteydessä, naaraat ison poikueen jälkeen ja myös joskus urokset. Olet hyväksynyt asian ja luulen että hammaskarppien nopea lisääntymiskierto on osa syy ettei kaikki yksilöt jaksa niin pitkään kuin normaali keski-ikä olisi odotettavissa. Onneksi on myös niitäkin poikkeuksia, naaraissakin jotka on jo kolmannella elinvuodella menossa ja tekevät poikasia normaaliin tahtiin :D
Kesä on myös minulla vaikea platyjen suhteen silloin tuntuu että kaloja kuolee muuhun vuoteen suhteuteutettuna paljon ja joskus jopa tekee mieli heittää hanskat tiskiin platyjen suhteen. Onko muilla sama ongelma kuin minulla, platyt on tosi herkkiä veden lämpötilan nousuun? Vaikka pinnassa vesikiertää rivakasti ja vedenvaihdot pitää kunnossa yli 26"C;n lämmöt tappaa heikoimmat yksilöt lähes poikkeuksetta [}:)]
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

cassie_86 kirjoitti:Itsellä ainakin olen huomannut että platyja vain tipahtelee silloin tällöin. Yleensä juuri "heikotustaudin" yhteydessä, naaraat ison poikueen jälkeen ja myös joskus urokset. Olet hyväksynyt asian ja luulen että hammaskarppien nopea lisääntymiskierto on osa syy ettei kaikki yksilöt jaksa niin pitkään kuin normaali keski-ikä olisi odotettavissa. Onneksi on myös niitäkin poikkeuksia, naaraissakin jotka on jo kolmannella elinvuodella menossa ja tekevät poikasia normaaliin tahtiin :D
Kesä on myös minulla vaikea platyjen suhteen silloin tuntuu että kaloja kuolee muuhun vuoteen suhteuteutettuna paljon ja joskus jopa tekee mieli heittää hanskat tiskiin platyjen suhteen. Onko muilla sama ongelma kuin minulla, platyt on tosi herkkiä veden lämpötilan nousuun? Vaikka pinnassa vesikiertää rivakasti ja vedenvaihdot pitää kunnossa yli 26"C;n lämmöt tappaa heikoimmat yksilöt lähes poikkeuksetta [}:)]
Kaipa hammaskarpit ovat kohtalaisen lyhytikäisiä, kun lisääntymiskiertokin nopea. En ole nähnyt yhdenkään platyn kuolleen. Tosin ne ovat seura-akvassa, jossa plekot, omput ym. kalat tehnevät kuolleista kaloista nopeasti selvän. Mutta luulen, että jonkun kalan olisin nähnyt kelluvan kuolleena, jos olisivat herkkiä kuolemaan. Myöskään näistä kantaemoistani en ole nähnyt kenenkään kuolevan ja ne ovat superisoja ja pulleita. Lämmöt ovat 26 tuntumassa koko ajan, kesällä korkeammallakin.

Haavin satsin myyntiin ja matkalla ollessani oli tullut hurja määrä lisää oranssipäitä:). Muutaman lisäplatyn ostin lisäämään geenivariaatiota ja ovat ulkoisestikin eri värisiä. Tämä on pehmeän veden kanta ja pehmeässä vedessä pärjännyt hyvin:). Alkuperäiskanta vaikuttaa myös paljon.

Milliksillä olen havainnut naaraiden olevan herkempiä, joskin niitäkin näistä miljoonasta näen kuolleena ääriharvoin. Varmasti poikastehtailu rasittaa kalaa, erityisesti naaraita. Lämpö nousee kesäisin niillekin tuonne 28 akuutisti. Yritän pitää max 26, yleensä alle.

Hyvä veden laatu ja ilmastus luultavasti antaa anteeksi muutaman asteen heilahdukset. Ainakin helpottaa tilannetta. Vaihtelen vettä runsaasti ja suodatuskin on melko runsas ilmastuksen kera.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Kaipa hammaskarpit ovat kohtalaisen lyhytikäisiä, kun lisääntymiskiertokin nopea. En ole nähnyt yhdenkään platyn kuolleen. Tosin ne ovat seura-akvassa, jossa plekot, omput ym. kalat tehnevät kuolleista kaloista nopeasti selvän. Mutta luulen, että jonkun kalan olisin nähnyt kelluvan kuolleena, jos olisivat herkkiä kuolemaan. Myöskään näistä kantaemoistani en ole nähnyt kenenkään kuolevan ja ne ovat superisoja ja pulleita. Lämmöt ovat 26 tuntumassa koko ajan, kesällä korkeammallakin.
Kauanko sulla on platyja ollut?

Mulla on nyt kuusi aikuista platya noita "alkuperäisiä" eli niitä, jotka viime vuoden puolella altaan mukana mulle tuli. Näiden lisäksi on sitten kuusi muuta: kaksi sunset-poikasta, kaksi sunset-hopea-mikkihiirtä, kaksi sunsettia. Ja nanossa viitisentoista minipoikasta kasvamassa... Joku uudemmista platyista taitaa syödä poikasia, koska poikastuotanto tuntuu vähentyneen tai siis pari mahaa käsittääkseni tyhjentyi ilman, että varsinaisesti näin poikasia. Ei kyllä haittaa mitään... Yksi vaihtoehto tietty on, että mollit syö niitä, mutta ovat sen verta pieniä vielä etten ihan usko. Tällä hetkellä ei ole yksikään yksilö räjähtämässä.

Lämpöön liittyvät kuolemat on mulla johtuneet ennemmin liian kylmästä kuin liian kuumasta vedestä, koska ne heilahdukset lämmöissä on olleet alaspäin.

En oikein tiedä miten suhtautua näihin pehmeän veden kantoihin... Mikä sulla Fisutar on altaassa GH? Meillä on siis kaivoveden GH 2, enkä todellakaan siihen viiti platyja laittaa. Siinä on jonninmoinen ero onko se GH 2 vai 6 vai 10 - ja kaikkia näitä olen kuullut sanottavan pehmeäksi vedeksi.
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Mietin kanssa että kuinka kauan Fisutarella on platyja ollut, minusta on luonnollista että platyjen ikä on noin 1,5-3v.. Jos kalat elävät pitempään, se on minusta jo tutustumisen arvoista! Pehmeässä vedessä ei minulla ainakaan platyt pärjää.. Mutta olen Kertun kanssa samoilla linjoilla..
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

kerttu kirjoitti:
Kauanko sulla on platyja ollut?

Mulla on nyt kuusi aikuista platya noita "alkuperäisiä" eli niitä, jotka viime vuoden puolella altaan mukana mulle tuli. Näiden lisäksi on sitten kuusi muuta: kaksi sunset-poikasta, kaksi sunset-hopea-mikkihiirtä, kaksi sunsettia. Ja nanossa viitisentoista minipoikasta kasvamassa... Joku uudemmista platyista taitaa syödä poikasia, koska poikastuotanto tuntuu vähentyneen tai siis pari mahaa käsittääkseni tyhjentyi ilman, että varsinaisesti näin poikasia. Ei kyllä haittaa mitään... Yksi vaihtoehto tietty on, että mollit syö niitä, mutta ovat sen verta pieniä vielä etten ihan usko. Tällä hetkellä ei ole yksikään yksilö räjähtämässä.

Lämpöön liittyvät kuolemat on mulla johtuneet ennemmin liian kylmästä kuin liian kuumasta vedestä, koska ne heilahdukset lämmöissä on olleet alaspäin.

En oikein tiedä miten suhtautua näihin pehmeän veden kantoihin... Mikä sulla Fisutar on altaassa GH? Meillä on siis kaivoveden GH 2, enkä todellakaan siihen viiti platyja laittaa. Siinä on jonninmoinen ero onko se GH 2 vai 6 vai 10 - ja kaikkia näitä olen kuullut sanottavan pehmeäksi vedeksi.
"Alkuperäinen" tarkoittaa minulla hieman vajaata vuotta. Olivat silloin ostaessani nuoria aikuisia. Erityisesti nyt ne ovat alkaneet todenteolla lisääntyä, kun aikuisia alkaa olla runsaasti. Alkuperäisaikuiset eroittuvat ns. jättiläisinä. Ulkoisin, että poikastuotanto hiipuu, jos uutta verta ei hanki akvaan säännöllisesti. Sama on havaittavissa miljoonakaloihin ja moniin muihinkin kaloihin. Sukusiitos alkaa lisääntyä riippuen tietysti alkupopulasta. GH Stadissa on noin 3. Olen nähnyt pehmeässä vedessä monella muullakin Stadissa platyskoja eikä näytä olevan ongelmissa. Tosin muiden altaita en tiedä. Sanoisin GH10 jo hieman kovaksi, hieman kovaksi tms. Ainakin omani ovat hyvin vilkkaita ja poikasia on hyvin runsaasti altaassa. Seura-altaassa aina hiven on poikashävikkiä muiden suihin tai emojen, mutta olen valinnut altaaseeni poikasystävälliset fisut.
http://www.youtube.com/watch?v=co7miDthWaE&feature=plcp (musiikki hirveää, en ihan varma miksi laitoin sen)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Joo, tuo GH 10 on keskikovaa noin virallisesti, mutta jos vesi on sitä hanasta tullessa moni mieltää sen pehmeäksi vaikkei sitä ole :). En osaa epäillä etteikö nuo kalaset olis terveitä, oon aiemminkin ihaillut tuota videota!

Tuntuu vaan niin kummalliselta, kun noita täällä omassa altaassa kupsahtelee ja sitten pehmeessä vedessä jossain toisaalla kaikki on ok eikä kalat sairastele. Mulle tullessa oli kaloja ihan hillitön määrä, ja samat kalat oli viitisen vuotta lisineet keskenään. Kieroja yksilöitä oli joukossa ja niitä ei mulla syntyneissä platynpoikasissa enää ole ollut.

Laskeskelin, että n. 50 platya olen pistänyt eteenpäin uusille ihmisille tänä aikana (olikohan se lokakuu kun ostin tuon altaan?). Kupsahtaneita on niitäkin riittänyt: Alun teilaustalkoissa, kun yritin saada sairauksia ja sisäsiittoisuuttakin kuriin, meni arviolta 20 yksilöä. Tämän lisäksi on tuon alun jälkeen kuollut ehkä jotain 10 kalaa, mikä musta on tosi paljon. Kuolinsyyt on olleet mun ymmärryksen mukaan seuraavia, arvailuja siis tässä:
- Pari menee sen piikkiin, että lämmöt laski liikaa
- Pari on ollut jytkyjä ja siten kenties vanhoja
- pari eläinkauppaostosta ei koskaan saanut lihaa luiden ympärille
- Tuo yksi naaras, josta kirjoitinkin aiemmin että vääntyi pulautettuaan melko ison poikueen maailmaan, on viimeisin kuollut. Sen kuolema vaikutti saman tyyppiseltä kuin toisen naaraan aiemmin, paitsi että se toinen ei ehtiny pulauttaa niitä poikasia pois: uinnista tulee puolelta toiselle vaappuvaa ja yleiskunto heikkenee. Tän toisen mä kyllä päästin itse päiviltä ennen kuin ehti kuolla.
- Joku kala kuoli laitettuani uudet, karanteenatut hankinnat altaaseen, vaikka olin akvaarion "rokottanut", luullakseni joku toisilla ollut bakteeri

Jospa kuolemat tästä vähän rauhottuisivat. Kaikki nykyiset aikuiset yksilöt näyttää tosi hyviltä kyllä. Nuo alkuperäisen porukan kuusi kalaa on sellaisia, etten ikinä tohtisi niitä kelleen antaa tai myydä. Olen alkanut ylipäätään luovuttaa ainoastaan ihan poikasia, tilanteesta riippuen tosi pieniäkin oon pistänyt eteenpäin. Niistä ainakin voi olla varma, että pitäis sitä elämää riittää edessäpäin!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

kerttu kirjoitti:Joo, tuo GH 10 on keskikovaa noin virallisesti, mutta jos vesi on sitä hanasta tullessa moni mieltää sen pehmeäksi vaikkei sitä ole :). En osaa epäillä etteikö nuo kalaset olis terveitä, oon aiemminkin ihaillut tuota videota!

Tuntuu vaan niin kummalliselta, kun noita täällä omassa altaassa kupsahtelee ja sitten pehmeessä vedessä jossain toisaalla kaikki on ok eikä kalat sairastele. Mulle tullessa oli kaloja ihan hillitön määrä, ja samat kalat oli viitisen vuotta lisineet keskenään. Kieroja yksilöitä oli joukossa ja niitä ei mulla syntyneissä platynpoikasissa enää ole ollut.

Laskeskelin, että n. 50 platya olen pistänyt eteenpäin uusille ihmisille tänä aikana (olikohan se lokakuu kun ostin tuon altaan?). Kupsahtaneita on niitäkin riittänyt: Alun teilaustalkoissa, kun yritin saada sairauksia ja sisäsiittoisuuttakin kuriin, meni arviolta 20 yksilöä. Tämän lisäksi on tuon alun jälkeen kuollut ehkä jotain 10 kalaa, mikä musta on tosi paljon. Kuolinsyyt on olleet mun ymmärryksen mukaan seuraavia, arvailuja siis tässä:
- Pari menee sen piikkiin, että lämmöt laski liikaa
- Pari on ollut jytkyjä ja siten kenties vanhoja
- pari eläinkauppaostosta ei koskaan saanut lihaa luiden ympärille
- Tuo yksi naaras, josta kirjoitinkin aiemmin että vääntyi pulautettuaan melko ison poikueen maailmaan, on viimeisin kuollut. Sen kuolema vaikutti saman tyyppiseltä kuin toisen naaraan aiemmin, paitsi että se toinen ei ehtiny pulauttaa niitä poikasia pois: uinnista tulee puolelta toiselle vaappuvaa ja yleiskunto heikkenee. Tän toisen mä kyllä päästin itse päiviltä ennen kuin ehti kuolla.
- Joku kala kuoli laitettuani uudet, karanteenatut hankinnat altaaseen, vaikka olin akvaarion "rokottanut", luullakseni joku toisilla ollut bakteeri

Jospa kuolemat tästä vähän rauhottuisivat. Kaikki nykyiset aikuiset yksilöt näyttää tosi hyviltä kyllä. Nuo alkuperäisen porukan kuusi kalaa on sellaisia, etten ikinä tohtisi niitä kelleen antaa tai myydä. Olen alkanut ylipäätään luovuttaa ainoastaan ihan poikasia, tilanteesta riippuen tosi pieniäkin oon pistänyt eteenpäin. Niistä ainakin voi olla varma, että pitäis sitä elämää riittää edessäpäin!
Kalan hyvinvointi on kokonaisuus enkä tuijottaisi yksin vain tuota veden kovuutta - toki sekin vaikuttaa ja siihen vaikuttaa kalan tausta lajin lisäksi. Viljelty muoto pehmeämmässä vedessä eri asia kuin murtovesiviljely aasiassa. Villi kala esim. plekoissa ei välttämättä niin kestävä kuin viljelty muoto. KUn ostaa vielä saman veden alueelta esim. Helsingin vesi, kala on sopeutunut kyseiseen veteen jo etukäteen. Hammaskarppien evoluutio myös nopeaa, eli geneettinen perimä jo tukee pehmeää vettä joillakin, kovaa joillakin.

Mutta itse vaihtelen vettä hyvin usein akvaan, suodatusta on paljon (joiden mukaan liikaakin). Ruokin fisuja hyvin monipuolisesti yms. Täydellistä hoitoni ei ole - jos siihen yhtä totuutta onkaan. Mittailen myös vesiarvoja melko usein ja vipinää kinttuihin tulee, jos jotain poikkeavaa esiintyy....

Vesiarvotkin kertovat paljon...myös muut kuin GH eli lämpö, nitriitti, nitraatti, ph/KH ja niiden vakaus.

Akva on kuitenkin kokonaisuus, kalapopula siellä jne...jollakin voi olla hieman erikoisia kombinaatioita ja hyvin menee, joillakin sama yhdistelmä tuottaa taas harmia...vaikka tietyt perussäännöt toki on...
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Ruokinta on minulla ollut yksi avain parempaan yleiskuntoon kaikilla kaloilla ja platyilla näkyy pian myös poikastuotannossa (kuten monnisillakin). Kun aloin harrastamaan akvaarioita ruokinta oli hyvin suppeaa, merkeiltään ja laadultaankin välillä [:I] Kun tietämystä alkoi tulla niin aloin ostaa parempia ruokia ja esim. platyt syö nykyään viherpohjaista perusruokaa, lisäksi parista-kolmesta muiden merkkien ruuista heittelen välillä vaihtelua jonka lisäksi kalat saavat välillä survareita tms, yleensä kalat eivät syö samaa ruokaa kuin kerran päivässä, aamulla toista ja illasta jotain muuta.. Kun siirryn tähän vaihtelevampaan systeemiin kalat ovat pysyneet terveempinä ja liikkeistäkin ostetut kalat alkavat saada lihaa ruodon päälle parissa viikossa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”