Kalanhaju
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kalanhaju
Akvaario haisee kalalle. On haissut muutaman kuukauden eli koko ajan kun on mulla ollut. Joskus aiemmin aiemmat altaat on haisseet putsauksen yhteydessä, mutta tämä haisee muulloinkin. Mistähän voisi johtua?
Litroja 100
pH 7
GH 8 (kipsi käytössä)
nitriittiä nolla
nitraattia 10-25
lämpö 23
pohjalla K-raudan 0,5-1,2 mm hiekka, haisi jo ennen tämän laittoa
suodatin Eheim classic 2213
kalasto platyja ja partamonni, platyja liikaa
lisätyt aineet: Tetran vedenparannusaine, Seachem flourish tosi pienellä annostuksella, hiekassa lannoitetabuja (7balls ja joku Tetran)
kasveja jonninverran, kasvavat mukavasti tällä hetkellä
Litroja 100
pH 7
GH 8 (kipsi käytössä)
nitriittiä nolla
nitraattia 10-25
lämpö 23
pohjalla K-raudan 0,5-1,2 mm hiekka, haisi jo ennen tämän laittoa
suodatin Eheim classic 2213
kalasto platyja ja partamonni, platyja liikaa
lisätyt aineet: Tetran vedenparannusaine, Seachem flourish tosi pienellä annostuksella, hiekassa lannoitetabuja (7balls ja joku Tetran)
kasveja jonninverran, kasvavat mukavasti tällä hetkellä
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kalanhaju
Tää on niin hauska kysymys, että on pakko vastata: Koska siellä on kaloja?
Kysyjä varmaan tarkoittaa kuitenkin jotain normaalia pahempaa hajua, sinilevää? Onko mitään levää? Pohja lapottu säännöllisesti? Vedet vaihtuu kerran viikossa?

Kysyjä varmaan tarkoittaa kuitenkin jotain normaalia pahempaa hajua, sinilevää? Onko mitään levää? Pohja lapottu säännöllisesti? Vedet vaihtuu kerran viikossa?
Kappas, kaloja tosiaan on, kun tarkemmin katsoo
. Haju siis aivan eri kuin toisessa altaassani. Pohja ei liene syyllinen, koska pohjamateriaali on kokonaan vaihtunut ja haju on edelleen. Vettä vaihtuu kerran viikossa puolet ja lisäksi vähän siinä välissä, platyja on paljon ja sottaavat melkoisesti. Kierteisiä on, mutta pöyhin pohjaa myös itse jonkin verran. Sinilevää ei ole. Tupsulevää vähän, turkkilevää jonkin verran, viherleviä ajoittain. Levät tuntuu olevan nyt ihan hyvin hallinnassa. En tiedä kuuluuko tuo haju sitten vaan asiaan, kun vesi on emäksisempää ja kovempaa kuin toisessa altaassani. Oletin hajun vähenevän, kun kasvit alkavat kasvaa hyvin ja tasapainoa löytyy, mutta ei. Höh!

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
Eihän siellä missään ole kuollutta kalaa? Meille tuli monnin kuolemasta vahva kalanhaju.
Ei kyllä pitäis olla ruumiita. Pohjalle vaihdettu hiekka jokin aika sitten, haju oli ennen tätä ja tämän jälkeen. Voisin suodattimen letkut puhdistaa vielä - oon ne putsannut pari viikkoa sitten, mutta jos siellä kuitenkin olis jotain. En millään keksi mitään muuta, mitä vois tehdä. Kyllä mä tuon hajun kanssa voin elää, mutta mieluummin kuitenkin hoidan altaita jotka ei lemua. Mikä selittää eron mun kahden altaan välillä - happamuus? Kalalajit? Kovuus? Kansoitus? Vedenparannusaine, ei kai se nyt hajua aiheuta?!
-
- Advanced Member
Ihan snadisti muistelen, että moitin aina platyaltaani hajua... Nyt kun sitä ei enää ole, en ole moista muistanutkaan... Ehkäpä se on se pikkasen kovempi vesi ja jos platyilla on joku ominaishajunsa...
Kissaakin kiinnosti aina platylä, kerran kun kansi jäi liikaa raolleen oli kissa kalassa siellä... ehkäpä se haisi ruualle...
Kissaakin kiinnosti aina platylä, kerran kun kansi jäi liikaa raolleen oli kissa kalassa siellä... ehkäpä se haisi ruualle...
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Katalysaattori
Kuollut kala ei kyllä haise kalalle vaan jollekin todella, todella paljon pahemmalle. Yh. Jos sulla on vaan liikaa kalaa siellä? 

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Platyja en muista nuuhkineeni enkä muista omieni aikoinaan haiskahdelleen niin että olisin kiinnittänyt siihen huomiota, mutta leväbarbien olen huomannut dunkkaavan oikei huolella. Joku aiempi parvi kun meni nukkumaan altaan yläosiin ja allas oli sängyn vieressä, niin tämä astmaatikko joutui laittamaan kansilasit.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
Meillä kalanhaju loppui heti kun tuon kuolleen monnin poisti, tosin tuskin oli ollut niin kauaa kuolleena että olisi alkanut mätänemään. Malawi ei haissut kalalle, joten kova vesi itsessään tuskin haisee.Pullahiiri kirjoitti:Kuollut kala ei kyllä haise kalalle vaan jollekin todella, todella paljon pahemmalle.
-
- Advanced Member
Mun kaksi akvaariota haisee ihan erilaisille keskenään. Kultakala-altaassa on tosiaan kalanhaju. Hyvin mieto, raikas, ei mitenkään häiritsevä. Sellainen, miltä terveen ja elävän kalan pintakerros tuoksuu ja vähän merellinen vivahde. Tulee mieleen kalatori, jossa myydään tuoretta kalaa ja melkein voi kuvitella lokkien kirkunan.
Kovetan sen vettä kipsillä ja magnesiumkloridilla, GH noin 12. Sooda nostaa KH:n seitsemään ja pH:n 7,6:een. Suodatus on tehokas ja vettä vaihtuu hieman enemmän kuin tämän hetkisen kuormituksen vuoksi tarvitsisi (yksilömäärä suositellussa maksimissa, mutta kalat vielä kasvuvaiheessa). Kalatiheyden perusteella seura-akvaarioni pitäisi haista enemmän kalalle, mutta siinä on sellainen tavallinen "järviveden " tuoksu. Siihen en lisää kipsiä, vain ripauksen magnesiumkloridia Ca/Mg- suhteen tasaamiseksi.
Kipsillä voi olla tekemistä hajun muodostuksen kanssa, jos se reagoi kaloista erittyviin aineisiin. Ehkä kerttu:n akvaariossa suuri kalamäärä voimistaa tuota hajua. Voisi luulla, että korkea lämpötila kiihdyttäisi hajun muodostumista, mutta kerttu:n akvaariossa ei ole ylenmääräisen lämmintä. Pääasia on, että haju ei ole mikään mädäntyneen kalan haju. Kalamäärän vähentäminen olisi tietysti hyvä juttu. Synnyttävien kanssa siihen pitääkin varautua lisääntymisen takia ja samalla kun kalamäärä vähenee, sinne on varaa ottaa silloin tällöin uusia kaloja tuomaan uutta verta. Tuo pH 7 on ihan normaali eikä itsessään pitäisi aiheuttaa mitään hajua. Vedenparannusaine tuskin on syyllinen. Itse en lisää mitään kaupallista vedenparannusainetta ja hajua muodostuu silti.

Kipsillä voi olla tekemistä hajun muodostuksen kanssa, jos se reagoi kaloista erittyviin aineisiin. Ehkä kerttu:n akvaariossa suuri kalamäärä voimistaa tuota hajua. Voisi luulla, että korkea lämpötila kiihdyttäisi hajun muodostumista, mutta kerttu:n akvaariossa ei ole ylenmääräisen lämmintä. Pääasia on, että haju ei ole mikään mädäntyneen kalan haju. Kalamäärän vähentäminen olisi tietysti hyvä juttu. Synnyttävien kanssa siihen pitääkin varautua lisääntymisen takia ja samalla kun kalamäärä vähenee, sinne on varaa ottaa silloin tällöin uusia kaloja tuomaan uutta verta. Tuo pH 7 on ihan normaali eikä itsessään pitäisi aiheuttaa mitään hajua. Vedenparannusaine tuskin on syyllinen. Itse en lisää mitään kaupallista vedenparannusainetta ja hajua muodostuu silti.
Kultakalat
Porukka on tosiaan pienenemään päin, lahjoittelen näitä pois koko ajan ja nyt menee satsi vielä eläinkauppaankin. Projekti on ollut jäissä syksyllä koetun suuruton takia, tarkoitus oli että ylikansoitus hälvenee aiemmin. Porukan satunnaiset pienenemiset ei ole vaikuttaneet hajuun vielä, mutta tosiaan noitahan on tullut yhtä paljon lisää jo syntyvyyden takia kuin mitä olen pois saanut... Jospa se haju vähän lievenee sitten kun saan sen suuremman satsin vietyä sinne eläinkauppaan (tää kalojen lahjoitteluhan tosiaan näiden kanssa tulee olemaan jatkuvaa).
Kipsi saattaa siis vaikuttaa. Meillä vesi on luonnostaan tosi pehmeää, joten kipsiä saa lisätä jo tuohon kasiin pääsemiseksi. Toinen allas ei haise yhtään miltään, mutta tällaiselle kalanhajusta herkästi nyrpistävälle tyypille tuo platylan haju on ajoittain ärsyttävä. Toinen allas, jonka vettä en koveta ja johon en lisää vedenparannusainetta (aiemmin mainitun suuruton takia olen tän platylan kanssa ollut tarkkana, että parannusaine tulee aina laitettua, vaikkei sillä ehkä suurempaa tarvetta enää olisikaan), ei tosiaan haise ei sitten yhtään.
Kukaan ei kuitenkaan osaa yhdistää tuota mihinkään varsinaiseen ongelmaan? Kansilaseja altaassa ei ole, ja ne on kyllä muutenkin hankinnassa, joten niillähän tuota voi korjata niin kuin maisu olikin joskus tehnyt. Haluan vaan varmistaa, etten sulje silmiäni joltakin oikealta ongelmalta ja piilota sitä vaan itseltäni muhimaan taustalle.
Kipsi saattaa siis vaikuttaa. Meillä vesi on luonnostaan tosi pehmeää, joten kipsiä saa lisätä jo tuohon kasiin pääsemiseksi. Toinen allas ei haise yhtään miltään, mutta tällaiselle kalanhajusta herkästi nyrpistävälle tyypille tuo platylan haju on ajoittain ärsyttävä. Toinen allas, jonka vettä en koveta ja johon en lisää vedenparannusainetta (aiemmin mainitun suuruton takia olen tän platylan kanssa ollut tarkkana, että parannusaine tulee aina laitettua, vaikkei sillä ehkä suurempaa tarvetta enää olisikaan), ei tosiaan haise ei sitten yhtään.
Kukaan ei kuitenkaan osaa yhdistää tuota mihinkään varsinaiseen ongelmaan? Kansilaseja altaassa ei ole, ja ne on kyllä muutenkin hankinnassa, joten niillähän tuota voi korjata niin kuin maisu olikin joskus tehnyt. Haluan vaan varmistaa, etten sulje silmiäni joltakin oikealta ongelmalta ja piilota sitä vaan itseltäni muhimaan taustalle.
-
- Advanced Member
LOL! Repesin! Dunkkaavan oikein huolella! Hyvin sanottu ja oikein aloin kuvittelemaan, kuinka ne tälläytyi omistajansa kiusaksi dunkkaamaan siihen pintakerrokseen, ikään kuin koira, joka pieraisee ja siirtyy sivummalle, kun ei itsekään kestä sitä hajua... Meni ot, mutta oli niin nasevasti sanottu...maisu kirjoitti:Platyja en muista nuuhkineeni enkä muista omieni aikoinaan haiskahdelleen niin että olisin kiinnittänyt siihen huomiota, mutta leväbarbien olen huomannut dunkkaavan oikei huolella. Joku aiempi parvi kun meni nukkumaan altaan yläosiin ja allas oli sängyn vieressä, niin tämä astmaatikko joutui laittamaan kansilasit.
Elikkä kaloilla voi olla jokin ominaishajunsa... Meidän akvaliikkeessä on isohko allas, jossa on iso tummaleväpleko ja se allas haisee minusta mudalle. Ei se haise, mutta mielleyhtymäni on, että plekot haisee mudalle...

1000 litraa vesivahinkoa
Kyllähän kaloilla ominaishajunsa on, joten siinä mielessä ihan varteen otettava teoria. Osa meistä on varmaan haistellut kalaa nimeltä kuore eli norssi; kala joka haisee aivan tuoreelle kurkulle. Hämmentävä otus. wikipedialinkki. Näin voisi ajatella, että jotkin akvaariokaloista haisevat jopa häiritseviä määriä. Jonkun kalalajin kanssa ihmettelin itsekin akvaarion hajuja; yksi haisi kalalle, toinen runsaskasviselle (=rehevöityneelle) joelle tai järvelle, ja yksi ei oikein miltään.
Tekniseltä kulmalta; eikö aktiivihiilen pitäisi kyetä poistamaan vedestä hajua muodostavia ainesosia?
Tekniseltä kulmalta; eikö aktiivihiilen pitäisi kyetä poistamaan vedestä hajua muodostavia ainesosia?
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Kyllä siinä niin on nyt käynyt, että ylikansoituksen väistyttyä muiden ihmisten riesoiksi on tää hajuongelmakin lientynyt vallan vähäiseksi. Eli en syytä yksittäisiä pienenpieniä suloisia platyjani täysin vialliseksi lajiksi kaikin puolin, vaan heitän ihan vaan pienen huomautuksen että voisitteks te ihan pikkusen himmata sitä lisääntymispuolta hetkeksi...
Mulla ainakin bakteeritulehduksen saanut milis haisi kuin ketunsyötti, kun otin sen pois kitumasta akvaariosta. Muuten haisee semmoiselle humukselle, multa/vesisekoitukselle. 

Aikaisemmin kun tupakoin (en sisällä), niin akvaarioni eivät tuoksuneet juuri miltään. Nyt minulla on kaksi akvaariota, isompi 330 litrainen tuoksuu makealta, en osaa paremmin kuvailla tätä tuoksua. Ei ole mitään leväongelmaa, joten tuoksu ei johdu siitä. Pari leväbarbia on kylläkin
Toinen vähän aikaa sitten perustettu 120 litran akvaario ei tuoksu juuri miltään, vaikka siellä on piilevää ja sinilevää (on tällä hetkellä pimennettynä). Ei minua nuo tuoksut häiritse, kunhan vaan ihmettelen, kuinka erilaiselta akvaariot voivat tuoksua.

-
- Advanced Member
Mulla selvisi jossain vaiheessa, mistä kalanhaju johtui. Altaassa oli kaksi tehokkaalla virtauksella varustettua laatikkomallista suodatinta, joissa oli ensimmäisenä suodattavana materiaalina paksut vaahtomuovilevyt. Ilmeisesti syömätöntä kalanruokaa kertyi suodattimiin ja koska suuri osa kalanruoasta sisältää kalaa, suodattimia putsatessani huomasin vaahtomuovien haisevan voimakkaasti kalalle. Jokin aika sitten vaihdoin suodatusta niin, että enää ei ole noita paksuja vaahtomuovilevyjä vaan materiaalina on lähinnä makaroneja ja pallukoita ja virtaus suodattimen läpi on pieni, muu osa pumppujen tehosta on ohjattu kierrättämään vettä altaan sisällä. Enää en ole havainnut tuollaista kalanhajua.
Kultakalat
Minä olen havainnut kalanhajua omissa akvaarioissani ainoastaan silloin, kun niissä on ollut synnyttäviä hammaskarppeja. Varsinkin perhostokat ovat lemunneet kalalle. Myös miljoonakala-akvaario haiskahti tuoreelle kalalle. Voisiko haju tulla platyista? Tai sitten se johtuu kalalle haiskahtavista kalanruuista.
Platyallas ei ole täysin hajuton, mutta luulen sen pahemman kalanhajun johtuneen bakteeritulehduksesta, platyista yleensä ja liian vähästä virtauksesta altaassa.