MA7xGE:n akva!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
en
Advanced Member
Advanced Member

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja en »

8O jaahas. Mul on ollut 10v Bilteman 0-koon hiekka 300l altaassa jossa oli miekkakasveja ja köynöskasveja paljon, eikä ikinä mikään kuollut kasveista. ja EI , ei ollut paljoa kierteisiäkään. Muissakin altaissaa on ollut 0 tai 1 koon hienoa hiekkaa alle tai yli 10v ilman ongelmia, niissä ei edes ole kierteisiä ollutkaan.

Mutta mustassa pohjassa ei ole ikinä kasvanut mikään minulla kunnolla. Yhtä mustaa pohjamateriaalia on edelleen yhdessä purkissa kun se materiaali ei kaloja haittaa, toisin kuin useampi muu kokeiltu musta haittasi, sielä kasvaa hitaasti muutama kasvilaji, muut menehtyy...
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

en kirjoitti:...
Mutta mustassa pohjassa ei ole ikinä kasvanut mikään minulla kunnolla. Yhtä mustaa pohjamateriaalia on edelleen yhdessä purkissa kun se materiaali ei kaloja haittaa, toisin kuin useampi muu kokeiltu musta haittasi, sielä kasvaa hitaasti muutama kasvilaji, muut menehtyy...
Kuten kuvista näkyy, mulla molemmissa altaissa mustat pohjat. 8O
En näe mitään ongelmaa näiden kanssa, tai no mulla on tuo kasvisto pyörinyt ympäri-ämpäri-viemäri reissua koko ajan... [;)] :?
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
GreenEyes
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja GreenEyes »

Hyviltä näyttää akvaariot, varsinkin tuo E-Amerikka. Kasvit näyttää kyllä viihtyvän.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Mullakin on omassa akvaariossani samanlaista mustaa soraa kuin magella. Itselläni kasvit kasvaa hyvin ja terveinä, mutta huono puoli on siinä että niitä saisi joka viikko olla nykimässä ja karsimassa, kun meeinaa aina tuo pinta mennä aivan täyteen.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
jejoka
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Mulla on myös samaa mustaa mutterissa (ja kenelleköhän kiitos... :roll: [;)] ) ja kasvit voi hyvin. Aiemmin oli 115L minkä myin pois niin siinä oli kans sitä samaa ja kasvit ei oikeen viihtyny, mutta se johtui ihan vain siitä että hommasin sen viime syksynä ja muuti joulukuussa enkä lannoittanut silloin millään aineilla "kun ei me niitä lannoitettu silloin vanhassakaan akvaariossa 2000 luvin vaihteessa"...

Vaihdoin mustan myös pois osittain sen takia, että olen niin laiska etten jaksa paljoa pohjaa lapota niin nyt on sellaista (säkin infon mukaan) 0,1-0,7mm, mutta kaveri joka tekee hiekka puhalluksia työkseen sanoi ettei se ole nähnytkään sitä 0,7mm. Laitoin isompaan vaihdettaessa sekaan 0,3(?)-1,0mm hiekkaa ettei menisi tukkoon. Rivarissa (nykyään paritalo) on vielä 1 kolo jossa on vain sitä bilteman hiekkaa enkä ole kyllä huomannu että olis ongelmia. Siellä on jotain melalehteä(?) ja hyvin jaksaa kun kerran kk saa karsia ettei pohja olis niin tukossa ja piikkisilmillä olisi tilaa uida. Olen kyllä jättänyt pohjalle vähän reilummin kasveja jotta pääsevät taistojen päähän pistoja karkuun ja suojaan luolien lisäksi.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja TauluLiitu »

KalaKissa kirjoitti:Juu melko hienorakenteinen hiekka tekee kasveille sen eettä juuret menee piloille ja kasvi lahoo pystyyn. Minkäs kokoista hiekkaa sun altaassa on TauluLiitu ?
No siitä se sitten varmaan johtuukin. Pohjalla n. 0.5 mm mustaa hiekkaa, seassa vähän isompia vaaleita hippuja. Mutta vaikka mulla on ihan samaa hiekkaa toisessa altaassa, siellä samasta nipusta otetut anubiaat kasvaa tos hyvin :?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mrrr!

Nyt meni taistoihin hermo, tänään kuoli taas taistojätkä. [}:)]
Aamulla sillä oli kiduskannen reunat aika tummat, muttei eronnut muuten normaalista, käyttäymiseltään tai muulta ulkomuodoltaan. :|
Sitten oli päivällä döödännyt! [}:)]

Eikä noissa neljässä tytössä ole näkynyt mitään, poikia vain on mennyt "1-2-3..." :? [}:)]

Nyt vaihtuu ala!

Hmm... Paikallisen akvaarioliikkeen sivuille on tullut tulimakkarakaloja... ja tällä kertaa myös makkarakaloja... 8-)
Hunajarihmatkin voisi... Tai perhoskirjo/keltakäppänäpari... No, katsotaan mitä tästä tulee... :twisted:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
hh_
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Taistot ovat joskus yllättävän lyhytikäisiä, koskaan ei tiedä kuinka kauan elävät.
Pisimmillään meillä asusteli ukko vajaa kaksi vuotta kun taas toinen eli ostosta vain vajaat 3kk.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hmm... Mulla on tuolla aikaisemmin kai listaa, mutta mä muistaisin näin: 2 kaupasta ostettua, 1 Haddockin jättiläinen, ja 3 Tia-Teresialta. :?

Toi ei meinaan ole ihan normaalia... :x
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
GreenEyes
Member
Member

Viesti Kirjoittaja GreenEyes »

Multa ääni perhoskirjoille! :D
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

GreenEyes kirjoitti:Multa ääni perhoskirjoille! :D
Hmm... Mutta keltakäppänät ovat kuulemma kestävämpiä... :|

Anyways, tänään lähtee taistotytöt, tilalle tulee hunishaaremi... Kiltti poika ja vielä kiltimmät tytöt, kannattaa ehkä silti pitää toinen allas "vapaana", kunnes yhteiselon sujuvuus on varmaa... N. kuukausi, ehkä. 8-)

Ja ennen kuin joku pillastuu "Nyt se aikoo ottaa affenia!!!" niin niille on kyllä jo varakoti (...ainakin pitäisi olla) mikäli eivät tule toimeen keskenään... [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
VSK
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja VSK »

Perhoskirjoahvenet ovat varsin herkkiä kaloja joten ehkä mielummin nuo keltakääpiöt.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

VSK kirjoitti:Perhoskirjoahvenet ovat varsin herkkiä kaloja joten ehkä mielummin nuo keltakääpiöt.
Keltakäppänät voitti, sijoituskodin emäntä haluaa kuulemma mieluummin keltakäppäniä kuin perhosia. 8-)

Ooh, nyt tuolla uiskentelee kaksi (kolmas oli tehnyt yön aikana kiilautumis-itsarin) tulokasta, sohivat rihmoillaan kuin kaksi sokeaa valkoisilla kepeillään. :mrgreen:
Kyhnyttävät siellä vierekkäin; "Hei koita tätä", "Vau!" :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
jejoka
Member
Member

Ai sullakin ne tampiot harrastaa sitä? [;)] Just laskin et oon menettäny jo 5 kardinaalitetraa eheimin pick upille ja samaisen suodattimen taakse hävisi ne kaksi taisto tyttöä aikanaan alussa (tosin tulivat itse elävinä pois kunhan olivat riutuneet tarpeeksi laihoiksi), Turkoosi pk (taisto)herrakin meinasi jäädä jumiin siihen reikään mikä on suodattimen päällä johtoa varten. Asioista silloin viisastuneena en ole pitänyt sisäsuodattimia enää takalasissa vaan sivulla jotta voin aina joka päivä tarkastaa onko joku ääliö mennyt taakse.

Ot kaikki omppo oksat kuorittuna 8-) Nyt enää odotetaan tietoa, koska on muutto jotta pääsen sitten sisustamaan akvaariot uudestaan. En viitsi alkaa järkkäilemään koko aikaa josko tasapaino pysyisi paremmin kohdillaan.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

jejoka kirjoitti:
Ot kaikki omppo oksat kuorittuna 8-) Nyt enää odotetaan tietoa, koska on muutto jotta pääsen sitten sisustamaan akvaariot uudestaan. En viitsi alkaa järkkäilemään koko aikaa josko tasapaino pysyisi paremmin kohdillaan.
Hei hyvä Jeggu! :mrgreen:

Eihän siihen mennyt aikaa kuin ... 3 kk? :mrgreen:

Täällä olisi vieläkin toi toinen allas ja se pikkuläjä oksia, jonka jätit viime kerralla... [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
jejoka
Member
Member

Taitaa tuo silarin haistelu jäädä vähäksi aikaa ellet sitten saa kaupattua mulle jotai 500+l allasta. Oli meinaa sen verran tehokas käry kun vessassa koonasin sen 200sen ettei tarvinnu kauaa olla ku silmät alko vuotaa ja lapsen vaipan vaihto paikkakin siirtyi jostain kumman syystä olkkariin... :roll: sen vierheen tein sillo et vetäsin siihen 2-3l kuvausaltaaseen silarit olkkarissa ja maaliskuussa parvekkeen ovi auki nukkuminen ei ollu mitään hirveen hehkeetä [}:)] mutta toisaalta nythän on kesä niin siinähän se menis. Ukko ei vaa taitais tykätä siitä hyyttys määrästä joka tulis sisälle kun kitisee nyt jo ku iltasin pidän ovee auki etten tukehdu kuumuuteen. Aamulla saakin aina listiä hyttysarmeijan kaloille ruuaks. Eipähän mene paljoa taistojen ruokintaan kun on lounaaksi hyvin syöneitä hyttysnaaraita :twisted:
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tänään sitten äiti sai yllätysidean: Käydään Myllyssä!

Mukaan tarttui pari (toivottavasti...) keltakääpiöahvenia... Ja altaasta löytyi ylläri; n. 1cm pitkä milliksen poikanen, taisi tulla T-T:ltä hunisten mukana, pehmeää kantaa.
Kun kerta on E-A-fisu, niin heitin 63-tankkiin.

Nyt on sitten altaat täynnä fisua. Ellen joskus hanki jotain halpaa, pientä rasboraparvea tuohon Aasiaan, niin nyt on sitten täyttä. 8-)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Jos käyttäisit ne rahat kunnollisiin vesitesteihin. Yhden kalan hinnalla saat kyllä jo yhden testin. Ei tuossa oo mitään järkeä, että kaloja kiertää altaissa eikä missään välissä selvitetä, millaista se vesi ihan kunnolla on ja mistä ne kuolemat vois johtua. Ei kai nyt mitkään pilalle jalostetut taistelukalatkaan noin vaan kupsahda?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Noo nii no joo, onhan mulla jo pH-testi kun joku sitä suositteli ahvenia ajatellen, siinä 7-7.5 se näyttää. 8-)

Syy tosin on voinut olla taistotytöissä, kun kuitenkin ovat taistelukaloja pienessä altaassa... :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
spotted
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja spotted »

Siis minkä kokoinen se sun "Aasia" on?

Samaa mieltä kertun kanssa, jotain ryhtiä nyt tuohon hommaan. Vesitestit käyttöön ja altaisiin otetaan vain niihin sopivia kaloja. Ne on oikeasti todella pieniä ne sun altaat (mikäli nyt olen oikein ymmärtänyt).
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

spotted kirjoitti:Siis minkä kokoinen se sun "Aasia" on?

Samaa mieltä kertun kanssa, jotain ryhtiä nyt tuohon hommaan. Vesitestit käyttöön ja altaisiin otetaan vain niihin sopivia kaloja. Ne on oikeasti todella pieniä ne sun altaat (mikäli nyt olen oikein ymmärtänyt).
40l.

Mutta tankissa ei tosiaan ole muita kaloja, vain sukarapuja siistimässä ja ruokana. 8-)

Vesitestit ostoslistalla, nyt rahaa keräämään...
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

kerttu kirjoitti:Jos käyttäisit ne rahat kunnollisiin vesitesteihin. Yhden kalan hinnalla saat kyllä jo yhden testin. Ei tuossa oo mitään järkeä, että kaloja kiertää altaissa eikä missään välissä selvitetä, millaista se vesi ihan kunnolla on ja mistä ne kuolemat vois johtua. Ei kai nyt mitkään pilalle jalostetut taistelukalatkaan noin vaan kupsahda?
Täällä on ihan pehmeä vesi joka soveltuu juurikin nuille fisuille. Panikoijille tiedoksi, että vaikka ei toisella itsellään ole vesitestejä arsenaalia, niin niitä saa lainailla täällä muilta harrastajilta ja sen lisäksi meillä on erittäin palveleva eläinkauppa joka mittaa pyydettäessä akvavedestä ihan melkein mitä keksiikin pyytää [;)]

...Mullakin on testejä aika arsenaali kaapissa, mutta eipä niitä juurikaan tule käytettyä kun akvan kerran on saanut kypsäksi ja toiminnan vakaaksi. En mä ainakaan mittaa jokaisen kalan kuollessa vesiarvoja ja ala vikaa hakemaan vedestä, jos ei silmin mitään ole muuta havaittavissa. Tuskin kukaan muukaan oikeesti niin tekee.
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Tia-Teresia kirjoitti:
kerttu kirjoitti:Jos käyttäisit ne rahat kunnollisiin vesitesteihin. Yhden kalan hinnalla saat kyllä jo yhden testin. Ei tuossa oo mitään järkeä, että kaloja kiertää altaissa eikä missään välissä selvitetä, millaista se vesi ihan kunnolla on ja mistä ne kuolemat vois johtua. Ei kai nyt mitkään pilalle jalostetut taistelukalatkaan noin vaan kupsahda?
Täällä on ihan pehmeä vesi joka soveltuu juurikin nuille fisuille. Panikoijille tiedoksi, että vaikka ei toisella itsellään ole vesitestejä arsenaalia, niin niitä saa lainailla täällä muilta harrastajilta ja sen lisäksi meillä on erittäin palveleva eläinkauppa joka mittaa pyydettäessä akvavedestä ihan melkein mitä keksiikin pyytää [;)]

...Mullakin on testejä aika arsenaali kaapissa, mutta eipä niitä juurikaan tule käytettyä kun akvan kerran on saanut kypsäksi ja toiminnan vakaaksi. En mä ainakaan mittaa jokaisen kalan kuollessa vesiarvoja ja ala vikaa hakemaan vedestä, jos ei silmin mitään ole muuta havaittavissa. Tuskin kukaan muukaan oikeesti niin tekee.
Joo, hyvä jos saa mitattua vettä jossain! pH 7-7,5 on aika korkea mun käsitykseni mukaan... Ainakin perhoskirjoahvenien kannalta, mutta niitäpä ei vielä oo tainnu altaissa pulahtaakaan :).

Vaikkei "jokaisen kalan kuollessa" mittaisikaan vesiarvoja, niin ennen uusia hankintoja useiden kalojen kuoltua voisi olla passelia vähän lähemmin tarkastella, että mistä ne kuolemat voisi johtua. Pienissä altaissa arvot heittelee niin paljon helpommin kuin suuremmissa vieläpä. Voisin ite ainakin taipua ajattelemaan, että näiden akvaarioiden toiminta ei liene vielä vakaata, kun kaloja kupsahtelee. Ja sit kun on kyseessä mielestnäi ihan fiksusti palautteen vastaanottava tyyppi, niin sitä voi sanoa mitä tulee mieleen :P .
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kerttukin puhuu asiaa, kokemuksen kautta, samoin kuin T-T. Molempien texteistä löytyy kyllä ylösotettavia faktoja. [;)]

No, nyt on käynyt niin, ettei ole kukaan kuollut... Päin vastoin..

Heitin tuossa äsken sapuskaa tankkeihin, ja aloin laskemaan isomman altaan kaloja: 4-8-12-14 mustaneonia neljästätoista, kattarit 2-3-4 joo, millisvauvakin tuolla mussuttaa... Affenia piti vähän odottaa, mutta sitten tämä pienempi (uros, kait...) tuli esiin, syömää. Toista ei näkynyt MISSÄÄN. 8O Sitten jotain vilahti karvalehtien seassa... Jotain kiiltävää... HOLY MOLY!!! Se on MUSTANEONIVAUVA!!!! :mrgreen: 1cm pituinen vauveli kävi syömässä. :3

Pian tämän jälkeen tuli toinen affena esiin, tai no, näyttäytyi piilostaan kannon takaa, muttei tullut syömään. Olisikohan sillä jokin syy olla piilossa... [;)]

Aika hassua, nyt sitten mulla on tähänastiset kasvakit 1kpl korurihmoja (joka tosin katosi taistojen aikana), 1 kotoaan karannut millisvauva ja sitten tämä uusin... Toivottavasti parvi sitten kasvaa VIRALLISESTI puolitoistakymmeniseksi. :mrgreen: Annoin sen mennä villinä ja vapaana tuolla, en aio pyydystää mihinkään haaviin, tuolla sen on turvallisempi olla kun on piiloja... Ja on kyllä niin ketterä että HUH-HUH. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
jejoka
Member
Member

Jee mage, vihdoinkin sulla alkaa olee onni puolellasi :P Kyllä se siitä vielä onnistuu, mutta hommaa kuitenkin ne tippatestit. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”