Auttakaas vasta-alkajaa suunnittelemaan 317l (130p x 46l x 53k cm ) altaan kalasto,altaassa on nyt pari partamonni urosta,ja vajaa 10 kupari-ja albiinomonnista,sekä pehmeästä vedestä ostettuja miekkapyrstöjä (tiedän että on kovan veden kala)..jos laittasin miekkikset eteenpäin uuteen kotiin niin mitä voisin altaaseen laittaa ja minkä verran mitäkin? Ja JOS jätän miekkikset altaaseen niin mitäs niitten kaveriksi?
Vesiarvot CI2 = 0, NO3 = 0 NO2 = 1 Gh = 8 KH = 6 pH = 6,8
317l kalasto
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: 317l kalasto
Itse asiassa GH ja pH ovat ihan hyvät, varsinkin, jos miekkikset ovat pehmeistä vesistä. Voit ottaa esimerkiksi seuraavanlaisen kalaston:
2 ruostekirjoahventa
10 - 12 keltabarbia
10 - 12 keisaritetraa
Nämä hankit vaikka aluksi.
2 ruostekirjoahventa
10 - 12 keltabarbia
10 - 12 keisaritetraa
Nämä hankit vaikka aluksi.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Vetesi ei ole kuitenkaan aivan pehmeää, ja jos miekkapyrstöt tosiaan ovat pehmeän veden kantaa (eikä sellaista, joka vain ehtii lisääntyä nopeammin kuin nääntyy pois), voit hyvin pitää ne.
Koska miekkapyrstöt ovat suhteellisen isoja ja vilkkaita kaloja, ei niiden kaveriksikaan kannata mitään aivan nynnyä laittaa. JukkaV:n ehdottamat keltabarbit tai muut vilkkaat barbit sopivat, tai vaihtoehtoisesti suurehkot tetrat. Sateenkaarikalojenkin joukosta kannattaa katsella kiinnostavia lajeja, tosin niille saattaa kovuutta joutua vielä nykyisestään nostamaan, mutta partamonni ja monniset kyllä sopeutuvat siihen. Esimerkiksi sädekala, kultapyrstösateenkaarikala ja kultasinisilmä kuulunevat upeimpiin akvaariokaloihin.
Ovatko vesiarvot varmasti oikein? Jos ovat, altaasi ei ole kypsä: kypsässä akvaariossa nitriitti (NO2) on aina nollassa, ja nitraattia (NO3) syntyy hiljalleen kalojen aineenvaihdunnan lopputuloksena. Et kerro, millä asteikolla lukusi ovat, mutta jos nitriittiä on 1 mg/litra, se on jo myrkyllisissä lukemissa - äkkiä vettä vaihtamaan siis. Oletko perehtynyt akvaarion kypsyttämiseen, ja kuinka olet sen toteuttanut?
Koska miekkapyrstöt ovat suhteellisen isoja ja vilkkaita kaloja, ei niiden kaveriksikaan kannata mitään aivan nynnyä laittaa. JukkaV:n ehdottamat keltabarbit tai muut vilkkaat barbit sopivat, tai vaihtoehtoisesti suurehkot tetrat. Sateenkaarikalojenkin joukosta kannattaa katsella kiinnostavia lajeja, tosin niille saattaa kovuutta joutua vielä nykyisestään nostamaan, mutta partamonni ja monniset kyllä sopeutuvat siihen. Esimerkiksi sädekala, kultapyrstösateenkaarikala ja kultasinisilmä kuulunevat upeimpiin akvaariokaloihin.
Ovatko vesiarvot varmasti oikein? Jos ovat, altaasi ei ole kypsä: kypsässä akvaariossa nitriitti (NO2) on aina nollassa, ja nitraattia (NO3) syntyy hiljalleen kalojen aineenvaihdunnan lopputuloksena. Et kerro, millä asteikolla lukusi ovat, mutta jos nitriittiä on 1 mg/litra, se on jo myrkyllisissä lukemissa - äkkiä vettä vaihtamaan siis. Oletko perehtynyt akvaarion kypsyttämiseen, ja kuinka olet sen toteuttanut?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pehmeästä vedestä ostettuja on miekkapyrstöt ja hyvin voivat eikä lisääntyminen ole ollut räjähdysmäistä kuitenkaan,tai ovat kyllä lisääntyneet mutta suurin osa poikasista on syöty. Yksikään aikuinen kala ei ole kuollut ja ovat kuitenkin olleet
minulla jo 2-3kk.
Veden testasin Tetra Test 6in 1 liuskatesteillä,tippatestejä olen tilannut..Nyt näytti tulokseksi Kloori 0, NO3 = 10mg/l, NO2 = 1mg/l , GH 8, KH 6 ja pH 6,8
Pohjamateriaali on vanhasta akvasta jonka kypsytin Prodibio Bio Digestillä, sitten nyt isommassa akvassa on suodattimet jotka on siirretty valmiista akvasta suoraan tuohon pesemättä (mattosuodattimet) ja lisäksi olen laittanut noita Bio Digest ambulleja.
Meniskö kalastoksi Sinijuovatonkija pariskunta ja Sinirihmahaaremi noitten jo olemassa olevin lisäksi?
minulla jo 2-3kk.
Veden testasin Tetra Test 6in 1 liuskatesteillä,tippatestejä olen tilannut..Nyt näytti tulokseksi Kloori 0, NO3 = 10mg/l, NO2 = 1mg/l , GH 8, KH 6 ja pH 6,8
Pohjamateriaali on vanhasta akvasta jonka kypsytin Prodibio Bio Digestillä, sitten nyt isommassa akvassa on suodattimet jotka on siirretty valmiista akvasta suoraan tuohon pesemättä (mattosuodattimet) ja lisäksi olen laittanut noita Bio Digest ambulleja.
Meniskö kalastoksi Sinijuovatonkija pariskunta ja Sinirihmahaaremi noitten jo olemassa olevin lisäksi?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kypsytys kuulostaa tapahtuneen aivan oikeaoppisesti. Voi olla, että liuskatesti vain näyttää väärin: nitriittiä ei pitäisi olla kypsässä akvaariossa mitattavaa määrää, ja 1 mg/l näkyisi kyllä jo kalojen käyttäytymisessäkin, jos luku pitäisi paikkansa.
Sinijuovatonkijoista en tiedä mitään, mutta sinirihmakalahaaremi kyllä mielestäni sopii. Kunhan tarjolla on tyyniä paikkoja, pintakasveja ja kasvitiheikköjä, joihin nahinoissa tappiolle joutunut osapuoli pääsee piiloon.
Sinijuovatonkijoista en tiedä mitään, mutta sinirihmakalahaaremi kyllä mielestäni sopii. Kunhan tarjolla on tyyniä paikkoja, pintakasveja ja kasvitiheikköjä, joihin nahinoissa tappiolle joutunut osapuoli pääsee piiloon.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Epäilen kanssa että nuo liuskat valehtelee,ainakin kalat näyttää voivan hyvin ja ovat virkeitä yms.
Mä eilen ostin liikkeestä ton sinijuovatonkija pariskunnan ja sinirihmakala haaremin ja hyvin ovat ainakin vielä tullut toimeen,kukaan ei jahtaa ketään..ja rihmoille on tyyntä ja piiloja myös.
Mä eilen ostin liikkeestä ton sinijuovatonkija pariskunnan ja sinirihmakala haaremin ja hyvin ovat ainakin vielä tullut toimeen,kukaan ei jahtaa ketään..ja rihmoille on tyyntä ja piiloja myös.