Tunnustusten luola
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Tunnustusten luola
Tuli toissapäivänä ostettua 5 platya pehmeän veden akvaarioon..
Huomasin, etteivät pärjää hyvin, joten lähtivät takaisin kauppaan.
Olisikait sitten pitänyt uskoa, että ei se keskikovan/kovan veden kala vaan voi sopeutua pehmeään veteen.
Kyllä ketuttaa, onneksi ehdin viedä takaisin ajoissa.
Huomasin, etteivät pärjää hyvin, joten lähtivät takaisin kauppaan.
Olisikait sitten pitänyt uskoa, että ei se keskikovan/kovan veden kala vaan voi sopeutua pehmeään veteen.
Kyllä ketuttaa, onneksi ehdin viedä takaisin ajoissa.
Kyllä riskinotto aina kannattaa.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
- Viesti:
Pakko kai se on keventää omaatuntoa täälläkin...Laiskuus on paheeni..
Nytkin pitäisi yksi (kolmesta) ulkosuodatin putasta ja vaihtaa hiukka vettä poikastankkiin ja yhteen isoon tankkiin mutku...miks se alottaminen on AINA niin hankalaa, mulle isäntä hommas vielä letkun jonka avulla on todella helppoa putsata se suodatin ja vaihtaa osa vedestä mut silti miks mä oon niin saamaton..
Musta on huomattvasti kivempaa kattoo telkkaria ja syödä suklaata...mut ei auta...en halua kalojen kärsivän...Miltäkoöhän itsestään tuntuisi lillua "likaisessa" uima-altaassa..YÖK...
Ja muistan silloin aikanaan kun meillä oli kanssa 128litranen tankki niin siellä oli pusukala,2helmirihmakalaa,2 marmorilehtikalaa,seeprakaloja,intiaaninsulkia,kardinaalitetroja,levänuoliainen ja leväbarbi,keltabarbeja,kuparimonnisia,albiinomonnisia (silloin kuparimonneja)...just tulisiko mieleenikään nykyään tunkea moista kalasoppaa samaan pikku lätäkköön..No ei todellakaan...
...
Nytkin pitäisi yksi (kolmesta) ulkosuodatin putasta ja vaihtaa hiukka vettä poikastankkiin ja yhteen isoon tankkiin mutku...miks se alottaminen on AINA niin hankalaa, mulle isäntä hommas vielä letkun jonka avulla on todella helppoa putsata se suodatin ja vaihtaa osa vedestä mut silti miks mä oon niin saamaton..

Musta on huomattvasti kivempaa kattoo telkkaria ja syödä suklaata...mut ei auta...en halua kalojen kärsivän...Miltäkoöhän itsestään tuntuisi lillua "likaisessa" uima-altaassa..YÖK...

Ja muistan silloin aikanaan kun meillä oli kanssa 128litranen tankki niin siellä oli pusukala,2helmirihmakalaa,2 marmorilehtikalaa,seeprakaloja,intiaaninsulkia,kardinaalitetroja,levänuoliainen ja leväbarbi,keltabarbeja,kuparimonnisia,albiinomonnisia (silloin kuparimonneja)...just tulisiko mieleenikään nykyään tunkea moista kalasoppaa samaan pikku lätäkköön..No ei todellakaan...

600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
-
- Member
- Viesti:
No nyt se laiskuus sitten kostautui...nitriittiä akvaariossa...
Ja 2 aivan turhaa kalakuolemaa jotka olisin voinut vältää hyvinkin...
Sovitaanko niin että koska meistäkin jokainen vihtyy puhtaassa kodissa niin pidetään kalojenkin koti siistinä ja puhtaana jookos?
Mulle tuli ainakin ihan järkyttävän huono omatunto ja kiire tehdä asialle jotain ennenkun menee loputkin kalat tukehtumalla hapenpuutteeseen..
Ja 2 aivan turhaa kalakuolemaa jotka olisin voinut vältää hyvinkin...
Sovitaanko niin että koska meistäkin jokainen vihtyy puhtaassa kodissa niin pidetään kalojenkin koti siistinä ja puhtaana jookos?
Mulle tuli ainakin ihan järkyttävän huono omatunto ja kiire tehdä asialle jotain ennenkun menee loputkin kalat tukehtumalla hapenpuutteeseen..
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Puhdas akvaario = hyvä mieli
Tunnustan, taas on jäänyt altaiden hoito ihan minimille.
Vesien vaihtoa ehkä pikemminkin kerran kuukaudessa kuin kerran viikossa koko kevään ja alkukesän ajan. Keittiön 140L ei ihan oikeesti nähnyt sisälle, koska kasvit olivat vallanneet koko altaan pinnasta pohjaan, etulasista takalasiin. Ihme että hunajarihmakalat hengissä, kun pinta täynnä lumpeen lehtiä, monnisista useampi kuollut, eivät varmaan päässeet haukkaamaan happea ja vesi muutenkin hapettomampaa koska lämmintä eikä veis tietenkään liikkunut juuri lainkaan? 120L ei ihan yhtä ryteikköä, mutta levää senkin edestä, sitä inhaa viherlevää ja nimenomaan pinnalla kasvien päällä isoina laittoina, ihan kupliakin oli seassa. Yäk!
Mutta nyt on hyvä mieli, kun kaikki altaat on tällä viikolla karsittu, suodattimet putsattu ja vedet vaihdettu. Annoin vielä kaloille punaista pakastesurvaria ja vitamiinia lepyttelyksi.

Tunnustan, taas on jäänyt altaiden hoito ihan minimille.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mutta nyt on hyvä mieli, kun kaikki altaat on tällä viikolla karsittu, suodattimet putsattu ja vedet vaihdettu. Annoin vielä kaloille punaista pakastesurvaria ja vitamiinia lepyttelyksi.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
-
- Member
- Viesti:
Joo se on jännä juttu miten "pienestä" mutta kalojen hyvinvoinnin kannalta välttämättömästä asiasta sitä tulee hyvälle tuulelle ja onhan niitä huomattavasti mukavampi katsella kun näkee kaikki kalat ja sen että onko niillä asiat kunnossa ja meillä ainakin vedenvaihto ja tankissa lutraaminen saa monniset (Pandamonniset) onnesta sekaisin...niille saa kyllä nauraa... 

-
- Junior Member
Täällä sama juttu.Veden vaihtoa tulee vetkutettua välillä vähän liian kauan.
Mutta monnit todella innostuu kyseisen operaation jälkeen vedättää kauheata rallia ympäri akvaariota.
Pandamonnit tekee sitä kyllä muutenkin,mutta veden vaihdon jälkeen huomattavasti reippaampaan tahtiin.
Mutta monnit todella innostuu kyseisen operaation jälkeen vedättää kauheata rallia ympäri akvaariota.
Pandamonnit tekee sitä kyllä muutenkin,mutta veden vaihdon jälkeen huomattavasti reippaampaan tahtiin.

-
- Member
- Viesti:
Jep...mä just putsasin niiden suodattimen ja oon taas vedenvaihdossa jotta sen nitriitin sais alaspäin saa nähdä millasen bailut siellä tänään on.... 

-
- Elite Member
Mie onnistuin tappamaan töyhtökääpiöahven naaraan, kun en jaksanu/kehannu/viittiny vaihtaa kahteen viikkoon vesiä 128L akvaariosta. ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Ketuttaa vieläkin, että olin niin pahuksen hidasjärkinen niilinhaukien petomaisuuden herätessä. Ennakkomerkeistä ja varoitteluista huolimatta hengestään ehti päästä kahdeksan kalaa, ennen kuin viimein tajusin missä mennään ja siirsin pienet kalat omaan altaaseensa. Sen jälkeen kaikki elikot ovatkin voineet hyvin, vaikka ankeriasmonnit edelleen osoittavatkin mieltään moisista mullistuksista. Viikset vilahtavat jo välillä, kyllä ne ovat leppymään päin.
Toinen mikä hävettää on se, että olen niin laiska mittailemaan vesiarvoja. Miten sen testisetin kaivaminen laatikosta voi muka olla niin vaikeaa? "Kyllä se vesi on varmaan samanlaista kuin viimeksikin", ja viime kerrasta on ties kuinka kauan.
Toinen mikä hävettää on se, että olen niin laiska mittailemaan vesiarvoja. Miten sen testisetin kaivaminen laatikosta voi muka olla niin vaikeaa? "Kyllä se vesi on varmaan samanlaista kuin viimeksikin", ja viime kerrasta on ties kuinka kauan.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Minun paheeni ovat suuremmat petokalat ja niiden hankkiminen.
Onneksi korkea hinta estää useassa tapauksessa niitä hankkimasta, nyt olen kuitenkin valtavan työn jälkeen onnistunut paikantamaan Mustapiraijoita yhdestä liikkeesta halpaan hintaan.
Puolustuksekseni voin sanoa, että kala on vasta todella pieni ja kyseessä on kuitenkin äärimmäisen hitaasti kasvava laji.
Olen myöskin kaivanut kaiken mahdollisen käsiin saatavan tiedon lajista ja sen vaatimuksista.
Valtavan altaan hankkiminen on siis vasta onneksi useiden vuosien päässä, se pärjäilee monta vuotta isommassa altaassani.
Huh, tulipa viimeinkin kerrottua synneistäni suurimman
Onneksi korkea hinta estää useassa tapauksessa niitä hankkimasta, nyt olen kuitenkin valtavan työn jälkeen onnistunut paikantamaan Mustapiraijoita yhdestä liikkeesta halpaan hintaan.
Puolustuksekseni voin sanoa, että kala on vasta todella pieni ja kyseessä on kuitenkin äärimmäisen hitaasti kasvava laji.
Olen myöskin kaivanut kaiken mahdollisen käsiin saatavan tiedon lajista ja sen vaatimuksista.
Valtavan altaan hankkiminen on siis vasta onneksi useiden vuosien päässä, se pärjäilee monta vuotta isommassa altaassani.

Altaassa uiskennellut Serrasalmus rhombeus, Serrasalmus sanchezi, ja tällä hetkellä Serrasalmus manueli, sekä Pygocentrus nattererit.
http://www.opefe.com/ Paljon piraijainfoa
-
- Member
Itsellä vähän samoja asioita kuin edellä mainitut.
Olen helposti innostuva luonne, joten kaikki rahat uppoaa uusiin kalalajeihin ja sitten niille on lopulta hankittava lisää uimatilaa, taas bongattava jostain uusi akvaario koska silleinä purkissa en kuitenkaan ryhdy pitämään.
Lopulta huusholli on kirjaimellisesti täynnä altaita ja alan itsekkin tajuta, että ratkaisu tähän on vaihtaa pienempiä akvaarioita isompiin, jotta keskenään yhteen käyvät lajit saa samaan altaaseen.
Samaan nurkkaan kun mahtuu korkeampi akvaario isommilla litroilla, missä on on ollut pienempi.
Seurauksena loputon homma, jatkuvaa veden kypsyttelyä, eikä ainakaan vapaa- ajan/rahan käytössä mitään ongelmia..
Ei mitään pelkoa että rikastumaan pääsisi, tää harrastus nielee kaiken.
Ihan hullua hommaa siis, jos joskuskaan järjellä ajattelee.
Mieskin on nähtävästi yhtä tykästynyt akvaarioihin kuin minä, koskapa ei toppuuttele vaikka ehdottaisin valas allasta makkariimme.
Olen helposti innostuva luonne, joten kaikki rahat uppoaa uusiin kalalajeihin ja sitten niille on lopulta hankittava lisää uimatilaa, taas bongattava jostain uusi akvaario koska silleinä purkissa en kuitenkaan ryhdy pitämään.

Lopulta huusholli on kirjaimellisesti täynnä altaita ja alan itsekkin tajuta, että ratkaisu tähän on vaihtaa pienempiä akvaarioita isompiin, jotta keskenään yhteen käyvät lajit saa samaan altaaseen.
Samaan nurkkaan kun mahtuu korkeampi akvaario isommilla litroilla, missä on on ollut pienempi.
Seurauksena loputon homma, jatkuvaa veden kypsyttelyä, eikä ainakaan vapaa- ajan/rahan käytössä mitään ongelmia..
Ei mitään pelkoa että rikastumaan pääsisi, tää harrastus nielee kaiken.
Ihan hullua hommaa siis, jos joskuskaan järjellä ajattelee.
Mieskin on nähtävästi yhtä tykästynyt akvaarioihin kuin minä, koskapa ei toppuuttele vaikka ehdottaisin valas allasta makkariimme.

Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
No minun paheeni ovat monnit ja niiden hankkiminen.
Muista kaloista en monestakaan oikeen tykkää, mutta monnit on NIIN ihania persoonallisia, kauniita, älykkäitä ja vaikka mitä...
Aina löytyy joku uusi laji minkä haluaisin, mutta ei oo tilaa, rahaa, mahdollisuutta tai ylipäätään se ei vain soveltuisi altaisiini, mutta aina vaan
jonkun monnin haluaisin vielä, aina, kun suunnittelen uutta kalastoa uuteen akvaan tms. pohja tulee heti "ylitäyteen" monneja ja muita pohjakaloja.
Onko mulla joku "viiksi-parta-imukuppi-fobia", vai mikä? Tulevaisuudessa haluaisin vielä ISON-monnilätäkön, mutta sen hankkimiseen on vielä paljon aikaa...

Muista kaloista en monestakaan oikeen tykkää, mutta monnit on NIIN ihania persoonallisia, kauniita, älykkäitä ja vaikka mitä...
Aina löytyy joku uusi laji minkä haluaisin, mutta ei oo tilaa, rahaa, mahdollisuutta tai ylipäätään se ei vain soveltuisi altaisiini, mutta aina vaan
jonkun monnin haluaisin vielä, aina, kun suunnittelen uutta kalastoa uuteen akvaan tms. pohja tulee heti "ylitäyteen" monneja ja muita pohjakaloja.
Onko mulla joku "viiksi-parta-imukuppi-fobia", vai mikä? Tulevaisuudessa haluaisin vielä ISON-monnilätäkön, mutta sen hankkimiseen on vielä paljon aikaa...

Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Blogini
-
- Junior Member
Pakko vielä tunnustaa turhamaisuuteni pohjan putsauksen kanssa.
Vihaan pohjanpuhdistusta, koska sen jälkeen hiekka asettuu todella rumasti takaisin ja tumman pohjan seassa vaalempaakin hiekkaa, joten
hyppii "kivasti" silmille.
Vihaan pohjanpuhdistusta, koska sen jälkeen hiekka asettuu todella rumasti takaisin ja tumman pohjan seassa vaalempaakin hiekkaa, joten
hyppii "kivasti" silmille.
Kyllä riskinotto aina kannattaa.
-
- Member
- Akvaarioseurat: HAS
Eikös fobiat ole jotain pelkoja?007 kirjoitti: Onko mulla joku "viiksi-parta-imukuppi-fobia", vai mikä? Tulevaisuudessa haluaisin vielä ISON-monnilätäkön, mutta sen hankkimiseen on vielä paljon aikaa...

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itsellänikin tuppaa nuo veden vaihdot aina venähtämään vaikka tuolla komerossa olisikin tuo puutarhaletku. Tosin onneksi vaihtelen vettä useammin kuin tehosiivoan, koska silloin olisi turhan kallista ostella koko ajan uusia kaloja. Tälläkin hetkellä odottelee kirjahylly kasaamista (eihän senkään ostoon mennyt kuin 7kk...) jotta saisin vaatehuoneen kaaoksen siirrettyä siihen. Vaatehuoneessa on ihan karsea kasa niitä laatikoita jotka sopii tuohon expediteen joiden takia ei edes uskalla avata vaatehuoneen ovea ettei putoaisi niskaan.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
-
- Elite Member
Tuo veden testaus on kyllä miula kanssa semmonen juttu jota en enää nykyään harrasta juuri lainkaan, eikä miula edes ole mitään muita testejä kun useamman kuukauden vanha ph testi. Olen tässä miettiny silleen, että kohan nyt vaihdan vesiä akvaariosta trpeeksi paljon ja tarpeeksi usein, niin kyllä ne vesiarvot pysyy hyvinä ilman seuraamistakin.
jejoka kirjoitti:Eikös fobiat ole jotain pelkoja?007 kirjoitti: Onko mulla joku "viiksi-parta-imukuppi-fobia", vai mikä? Tulevaisuudessa haluaisin vielä ISON-monnilätäkön, mutta sen hankkimiseen on vielä paljon aikaa...Fetissi on kai lähempänä pakkomiellettä
![]()

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Blogini
-
- Katalysaattori
Eikös piraijat ole parvikaloja kuitenkin..? Jos yhtä vaan pidät..Vle1ko kirjoitti:Minun paheeni ovat suuremmat petokalat ja niiden hankkiminen.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Elite Member
- Viesti:
Tännehän tarvittaisiin Aqua-Web-pappi, jolle tunnustettaisiin synnit 

Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Junior Member
Ei, Mustapiraija lukeutuu Serrasalmuksiin jotka ovat pääsääntöisesti erakkona eläviä lajeja,
ja useamman yksilön samassa tankissa pitäminen johtaa väistämättä sillifileisiin
Sen sijaan Pygocentrukset(esim Punapiraija) ovat parvikaloja joita en kuutta vähempää tankkiin uskaltaisi laittaa.
ja useamman yksilön samassa tankissa pitäminen johtaa väistämättä sillifileisiin

Sen sijaan Pygocentrukset(esim Punapiraija) ovat parvikaloja joita en kuutta vähempää tankkiin uskaltaisi laittaa.
Altaassa uiskennellut Serrasalmus rhombeus, Serrasalmus sanchezi, ja tällä hetkellä Serrasalmus manueli, sekä Pygocentrus nattererit.
Mullakin on tuo vedentestaus sellanen asia, mitä en harrasta. Hyvin näyttää sammakot ja omput voivan, paitsi toki tuo yksi, joka oli sairas jo tullessaan.
Vaihtelen vettä kerran (tai kaksi kertaa) viikossa ja se saa riittää niin kauan, kun elukat voivat hyvin. Toki alan mittailemaan, jos alkaa näyttää, ettei alukat ja kasvit enää pärjää.
Vaihtelen vettä kerran (tai kaksi kertaa) viikossa ja se saa riittää niin kauan, kun elukat voivat hyvin. Toki alan mittailemaan, jos alkaa näyttää, ettei alukat ja kasvit enää pärjää.
470 litranen kalasoppa
-
- Senior Member
Mulla on sellainen omatunnon taakka, että kun mulla on 10kpl albiinomonnisia, niin olen aina luullut että ovat kuparimonnisia, ja pitänyt niitä lämpimässä vedessä. Mutta nyt näyttäisi olevan että ovatkin ehkä täpliä, ja ovat olleet aina liian lämpämässä vedessä, ja siksi osa on tainnut jäädä kitukasvuisiksi 

160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
-
- Katalysaattori
Jaa jaa. No sitten. Ajattelin että kaikki piraijat ovat parveilijoita. Aina oppii jotain uutta!Vle1ko kirjoitti:Ei, Mustapiraija lukeutuu Serrasalmuksiin jotka ovat pääsääntöisesti erakkona eläviä lajeja,
ja useamman yksilön samassa tankissa pitäminen johtaa väistämättä sillifileisiin![]()

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
-
- Elite Member
- Viesti:
Uteliaisuuttani katsoin lajista tietoa ja ajauduin Youtube-videoiden pariin. Minusta niissä kyseinen laji (Serrasalmus rhombeus, jos oikein ymmärsin lajin) oli hyvin virikkeettömässä ympäristössä ja lähinnä ärsytyksen kohteena...Mutta en väitä, etteikö niille voisi tarjota hyvää elinympäristöä, mutta niistä videoista ei yhdestäkään sellaista tullut ilmi. Oli kuin tiikeri olisi laitettu 2mx2m kalterihäkkiin (em. on nähty Kiinassa), eikä tiikeri näyttänyt ihan hyvävointiselle. Joskin sitä oli helppo katsoa kun ei päässyt piiloonPullahiiri kirjoitti:Jaa jaa. No sitten. Ajattelin että kaikki piraijat ovat parveilijoita. Aina oppii jotain uutta!Vle1ko kirjoitti:Ei, Mustapiraija lukeutuu Serrasalmuksiin jotka ovat pääsääntöisesti erakkona eläviä lajeja,
ja useamman yksilön samassa tankissa pitäminen johtaa väistämättä sillifileisiin![]()
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
No, joka tapauksessa joku voi onnistuakin kalan hoidossa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Junior Member
Joo, ei kyllä itelläkään riitä ymmärrys tuolle jenkkien tyylille pitää noita kaloja..
Tai ylipäänsä se tyyli, että laitetaan esimerkiksi aivan tyhjään akvaarioon kaloja ja siten pakotetaan ne olemaan näytillä..
No, mä teen kaikkeni että saan tehtyä Mustapiraijalle niin hyvän elinympäristön kuin vain suinkin pystyn.
Jaan sitten myöhemmässä vaiheessa vähän kokemuksia matkan varrelta.
Tai ylipäänsä se tyyli, että laitetaan esimerkiksi aivan tyhjään akvaarioon kaloja ja siten pakotetaan ne olemaan näytillä..
No, mä teen kaikkeni että saan tehtyä Mustapiraijalle niin hyvän elinympäristön kuin vain suinkin pystyn.

-
- Elite Member
- Viesti:
Mukava kuulla, että olet pohtinut asiaa:). Näytti, että jopa lapsia oli "opetettu" ärsyttämään kalaa ja laukaisemaan saalistusviettiä...ja ympäristö ei "ihan" vastannut viihtyisää elinympäristöä...Vle1ko kirjoitti:Joo, ei kyllä itelläkään riitä ymmärrys tuolle jenkkien tyylille pitää noita kaloja..