Tarkennus: siis lyömällä veistä jollain esineellä, vaikka puukalikalla. Kyllä tuo autohommakin toimii. Valitse sitä varten paikka, jossa sotku ei haittaa. Ei siis ihan kotioven edessä. Luulisin, että autohommaa varten muovipussissa saisi olla pieniä reikiä, ettei pussi räjähdä ja sisältö lennä ympäriinsä.Kiksu kirjoitti: lyömällä veistä ylhäältäpäin
Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3
Kultakalat
Yök yök yök! Juu taidan laittaa iskän tappamaan tuon sampin, ei taida itsestä olla siihen. Muutaman päivän tarkkailen vielä sen vointia, mutta jos ei parempaan ala mennä, niin sitten saapi mennä.
Mä niin toivoin, että nuo kaikki tulisi kuolemaan silleen siististi niinkuin siskon samppi, joka vaan löytyi kuolleena akvasta
Mä niin toivoin, että nuo kaikki tulisi kuolemaan silleen siististi niinkuin siskon samppi, joka vaan löytyi kuolleena akvasta

470 litranen kalasoppa
-
- Senior Member
Mukava ompeluputki tänään, aamu kasilta aloitin ja nyt vasta lopetin ompelun (tauot tuli kyllä pidettyä)... . Täytyy vaan painaa tuunia että sais noista töistä hitusen rahaa käteen ja kun niiden pitää olla tän kuun lopussa valmiit ja hommaa ja sovitusta riittää.
Vaivan palkan laitan säästöön merivesiakvaariota varten ja se saa mut painaakin tätä duunia, toivottavasti ei iske hermoromahdus. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
- Viesti:
Kohta menee hermot ton perhanan taistonaaraan kanssa ja se lähtee yhtä nopeesti kun tulikin....
Eilen poimin taas pinnalta yhden pandamonnisen ilman pyrstöä...ja kuka muukaan sitä harjottaa kun toi Juurakon Hulda..
Tuskin nyt mustakiilakyljet...(kö)?..
...hetken vielä katson mutta yksikin monninen kun löytyy vielä raadeltuna niin sit heilahtaa sakset tai kiehuva vesi...
Eilen poimin taas pinnalta yhden pandamonnisen ilman pyrstöä...ja kuka muukaan sitä harjottaa kun toi Juurakon Hulda..
Tuskin nyt mustakiilakyljet...(kö)?..
...hetken vielä katson mutta yksikin monninen kun löytyy vielä raadeltuna niin sit heilahtaa sakset tai kiehuva vesi...

600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
-
- Senior Member
Tällä viikolla pääsee testaan kuinkahyvin noi tuulettimet hoitaa tehtävänsä, muistelen edelliskesänä kun oli huonot viilennysvälineet altaassa että lämmöt pomppi tälläisenä +23'C kesäpäivänä semmoisessa 27-28'C akvalämmöissä, tällähetkellä akvaarion lämmöt on semmoset 24'C ja tuo altaassa pyörii vaan yks tuuletin ja sekin vain puoliteholla. 

126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
-
- Elite Member
Kasvattaakko helmimonnisten seuraavasta kudusta poikas parvi vai eikö kasvattaa, kas siinä jonkiilainen pulma. 

Mun ei ihan vielä tarvikaan tappaa samppia. Se on nimittäin mennyt huomattavasti parempaan kuntoon. Vesipöhö on alkanut hellittää ja silmäkin näyttää paremmalta, vaikka toki onkin yhä harmaa, ei se väri siitä tule muuttumaan enää.
470 litranen kalasoppa
Muuttoa pukkaa ja vähän tressaa ja jännittää kui toi 270 levee allas punnerretaa portaita pitkin tonne kolmanteen kerroksee, tulee jo hiki pelkästä ajatuksesta, ainakin tuskan hiki
Sitten on noita kalanpoikasia vielä tuolla altaassa, saas nährä mitäs ne (helmimonnin, salamanterien ja lineolatojen) tykkää tästä ruljanssista.
Taitaa tulla kokopäivän projekti

Sitten on noita kalanpoikasia vielä tuolla altaassa, saas nährä mitäs ne (helmimonnin, salamanterien ja lineolatojen) tykkää tästä ruljanssista.

900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
-
- Elite Member
- Viesti:
Huh, otan osaa. Monta allasta pitää siirtää? Lienee apuvoimia? Pitkä muutto? Ennakoin putkiremonttianijoedoe kirjoitti:Muuttoa pukkaa ja vähän tressaa ja jännittää kui toi 270 levee allas punnerretaa portaita pitkin tonne kolmanteen kerroksee, tulee jo hiki pelkästä ajatuksesta, ainakin tuskan hiki![]()
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Otan vain tuon pitän/leveän altaan mukaan, muut myin pois ja kiekoille hommasin uuden isomman altaan kuvia voin päivittään tässä matkanvarrella
Pari kaveria varmaan pitää kutsua talkoisiin.

Pari kaveria varmaan pitää kutsua talkoisiin.
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
-
- Advanced Member
Otin eilen kultakaloilta välipleksin pois joten kaikilla on käytössä koko allas. Pojat jahtasivat aluksi varsinkin isoa naarasta. Nyt tilanne on jo rauhoittunut, satunnaista jahtaamista tapahtuu silloin tällöin, mutta yksittäinen kala ei joudu olemaan pitkään kohteena. Pojat on sentään yli vuoden joutuneet seuraamaan toisten touhuja pleksin takaa ja aina haikailleet sinne, joten ei ihme, että ovat nyt aika innoissaan. Aika ihanaa nähdä koko porukka yhdessä, tätä on odotettu. 

Kultakalat
-
- Junior Member
Aamupäivä menikin pohjalapon käyttöä opetellessa. Vettä vaihtui 1/3, pohjaa pöyhin hieman ja leviä pyyhin pois, tuli oikein voittajafiilis
kun taas vedenvaihtopäivä :) Huomenna nokka kohti sadetassua ja ostamaan artemiaa/surviaissääsken toukkia kalasille ja tsekkaamaan, onko taistot saapuneet. Lämpömittarikin pitäis löytää, ei ole vain kunnollista kohdalle osunut.. Yhtään en muuten tiedä, minkä näiköisiä taistoja tulossa, 1uros ja 3-4 naarasta. Ilta mennytkin seuraillessa, joko tuo parttisnaaras Nemesis nappailis tuota kurkunpalasta, joo ei ole koskenutkaan, huomenna uusi yritys kesäkurpitsalla, nirso neiti näköjään.
kun taas vedenvaihtopäivä :) Huomenna nokka kohti sadetassua ja ostamaan artemiaa/surviaissääsken toukkia kalasille ja tsekkaamaan, onko taistot saapuneet. Lämpömittarikin pitäis löytää, ei ole vain kunnollista kohdalle osunut.. Yhtään en muuten tiedä, minkä näiköisiä taistoja tulossa, 1uros ja 3-4 naarasta. Ilta mennytkin seuraillessa, joko tuo parttisnaaras Nemesis nappailis tuota kurkunpalasta, joo ei ole koskenutkaan, huomenna uusi yritys kesäkurpitsalla, nirso neiti näköjään.
Kyllä riskinotto aina kannattaa.
-
- Junior Member
On ihanaa taas omistaa kaksi akvaariota reilu vuoden tauon jälkeen!
Nyt sit miettii vähän kalastoa,20l akvasta tulee rapula,mut mitä sukarapuja sinne laittais,siinä pulma
50l tulee kai joku sekala,ei oo vielä varma,paljoahan sinne ei mahdukkaan kun on niin pieni,mut jos jotain kivaa kekkasis..Oon taas niin innoissani kaikesta,mut mies ei taida olla
näihin kuviin,näihin tunnelmiin ;D

Jotenkin "heräsin" tänään siihen, kuinka nopeasti on vuosi mennyt, tuntuu kuin viime kesä olisi juuri ollut. Vuoteen on mahtunut paljon iloa, surua ja menetyksiä, uusia paikkoja ja ihmisiä, uusia tärkeitä ystäviä, paljon lotraamista ja allasjumppaa, vanhojen harrastusten herättelyä, uusi perheenjäsen..
Kaikkea sitä.
Vaan tänään litramäärät taas moninkertaistuvat, josko se sysäisi projekteja sen verran eteenpäin että voisi noita pienempiä altaita ottaa pois käytöstä ja lykätä varastoon.
Kaikkea sitä.
Vaan tänään litramäärät taas moninkertaistuvat, josko se sysäisi projekteja sen verran eteenpäin että voisi noita pienempiä altaita ottaa pois käytöstä ja lykätä varastoon.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Täällä on parhaillaan vedenvaihto meneillään ja sen jälkeen uudet kalat saavat pulahtaa karanteenista pääaltaisiin. Olen ensi viikon reissussa ja olisi hyvä saada sitä ennen hoidettavien altaiden määrä minimiin ja elikot kotiutumaan uusiin purkkeihinsa. Kääpiöripsimonnit taidan kyllä jättää vielä muutamaksi päiväksi karanteeniinsa. Näin yhtenä yönä taskulampun valossa jotain kovin kosioleikin näköistä, ja niin epätodennäköiseltä kuin onnistuminen tuntuukin, haluan kokeilla josko poikasia ilmestyisi, jos saavat olla hetken keskenään ilman ahneita ankeriasmonneja.
Sain eilen lahjoituksena keskenkasvuisen nokijuovamonnin. Nyt odottelen mielenkiinnolla, mahtavatko kauhutarinat kalan aggressiivisuudesta pitää paikkansa. Tyrmistyttävän upeannäköinen eläinhän tuo on, helposti altaideni kaunein kala.
Sain eilen lahjoituksena keskenkasvuisen nokijuovamonnin. Nyt odottelen mielenkiinnolla, mahtavatko kauhutarinat kalan aggressiivisuudesta pitää paikkansa. Tyrmistyttävän upeannäköinen eläinhän tuo on, helposti altaideni kaunein kala.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Junior Member
Voi tätä ilon päivää! Sitruunatetrani olivat kuteneet ja kudusta oli jäänyt yksi poikanen eloon, sai sitten nimekseen Simppu :')
Akvaario voi ihan hyvin ja uudet kasvitkin pärjäilevät hienosti.
Kummastelen vain tuota kasvejeni kasvuvauhtia, johtuneekohan sitten lannoiteaineesta (sera florena tms.) vai valon saannista?
Harmittaa, kun nyt tuo akvaario "täynnä" kasveja, ettei enää mitkään muut, kuin matalat (jaavansammal) mahdu sekaan,
vedenalaisesta paratiisistahan olen aina haaveillut.
Akvaario voi ihan hyvin ja uudet kasvitkin pärjäilevät hienosti.
Kummastelen vain tuota kasvejeni kasvuvauhtia, johtuneekohan sitten lannoiteaineesta (sera florena tms.) vai valon saannista?
Harmittaa, kun nyt tuo akvaario "täynnä" kasveja, ettei enää mitkään muut, kuin matalat (jaavansammal) mahdu sekaan,
vedenalaisesta paratiisistahan olen aina haaveillut.
Hiukka vajaa 600l malawi pystyssä vihdoin, jee! Seuraavaksi voisi alkaa noita 100l ja siitä alle olevia purkkeja laittaa varastoon ja jättää 200l suuremmat. Tai ehkä nukkumista ennen sitä...
-
- Senior Member
Toivottavasti anoppi osaa hoitaa kalojen ruokinnat oikein viikon ajan. Sovittiin kyllä määrät ja kirjoitin ne vielä paperillekkin ja lisäksi sovittin, että pitää paastopäiviä pari välissä. On kyllä ennenkin hoitanut akvaariot mutta ei noin pitkää aikaa. Lisäksi jännittää että suodattimet toimii yms. no pitää tulla käymään jos tulee jotain, vajaa 100km on mökille, mutta ei kehtaa ottaa riskejä.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
-
- Advanced Member
Tuli tilattua fairy shrimpsien (suomeksi, öh, ei mitään hajua..) munia saksasta. Tai saksankielen taidottomana näitä oletan tilanneeni. Täytynee laittaa keijufarmi käyntiin.
Jos kaikki menee nappiin, niin näitä voi sitten helposti postitella haluaville poikasten/aikuisten kalojen ruoaksi tai lemmikeiksi. Ovat kyllä rumia kuin mitkä, mutta eihän se ole ennenkään haitannut tässä harrastuksessa.

-
- Member
- Viesti:
Nyt alkaa ihan oikeesti kohta potuttaa ja oikein olan takaa....
Mä haluan sen isomman akvaarion ja nyt sitten ukko pistää kapuloita rattaisiin...
Perhanan perhana...mä sanoin että mä haluan noille Papukaijakaloille isomman tankin ja myyn ton yhen alta pois...
Ja etenkin kune ne on sen verran näyttäviä ja upean näköisiä niin haluan sen tohon olohuoneeseen jossa ne olis esille KUNNOLLA...
Nyt ne on ängetty peräkammariin fisutorniin jossa kukaan ei edes käy kun kerran päivässä eli minä ja ruokkimassa lätäköt...POTUTTAA NIIN ETTÄ ON 7 METRIN SARVI OTSASSA...
Ja kun kerran tää akvarismi on MUN harrastus niin minkä perhanan takia mä en saa sitten hankkia kunnon tiloja fisuille...kai se on parempi myydä sit kaikki pois ja pitää vaan kissat ja koirat ja puput...sillä itellään on toi pirun äkänen papukaija joka ei voi sietää mua missään muodossa...TOSI REILUA...
Mä haluan sen isomman akvaarion ja nyt sitten ukko pistää kapuloita rattaisiin...
Perhanan perhana...mä sanoin että mä haluan noille Papukaijakaloille isomman tankin ja myyn ton yhen alta pois...

Ja etenkin kune ne on sen verran näyttäviä ja upean näköisiä niin haluan sen tohon olohuoneeseen jossa ne olis esille KUNNOLLA...
Nyt ne on ängetty peräkammariin fisutorniin jossa kukaan ei edes käy kun kerran päivässä eli minä ja ruokkimassa lätäköt...POTUTTAA NIIN ETTÄ ON 7 METRIN SARVI OTSASSA...
Ja kun kerran tää akvarismi on MUN harrastus niin minkä perhanan takia mä en saa sitten hankkia kunnon tiloja fisuille...kai se on parempi myydä sit kaikki pois ja pitää vaan kissat ja koirat ja puput...sillä itellään on toi pirun äkänen papukaija joka ei voi sietää mua missään muodossa...TOSI REILUA...

600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
-
- Senior Member
Meillä taas mies itse ehdotti tuon 175-litraisen altaan vaihtoa isompaanQuu007 kirjoitti:Nyt alkaa ihan oikeesti kohta potuttaa ja oikein olan takaa....
Perhanan perhana...mä sanoin että mä haluan noille Papukaijakaloille isomman tankin ja myyn ton yhen alta pois...![]()

Nyt sitten tosiaan itsellä pää höyryää tuon 375-litraisen kalaston suunnittelun kanssa, oli pakko availla jälleen blogiakin... kun vaan ehtis vielä kirjoittamaankin. Tavoitteena olisi lauantaina ottaa uusi allas käyttöön, taitaa tulla aika rumba

- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
-
- Member
- Viesti:
No kun tuolla on netti pullollaan suhteellisen edullisia ja silti reilun kokoisa lätäköitä ja olen jättäny koneen auki ja näyttänyt...mutta kun ei....
Ja mä yritin selittää sille miljoonaan kertaan että mitä isompi niin vähemmän se kaipaa sitä läträämistä...
Mut kun ei tunnu menevän kalloon....mä hoidan muutenkin jo käytännössä yksin 5 huonetta ja keittiön, ison pihan kaikki kukkaistutukset, koko pirun elukkatarhan....
Mä meen kohta ihan oikeesti lakkoon ja lakkaan tekemästä yhtään mitään...sittenpä näkee...
Imuriin ja lattialuuttuun tartun vasta sitten kun saan hankkia sen isomman...
Niin, toinen mihin hän vetoaa ettei ole tilaa...HALOO tahvo...mä sanoin ainakin sen seittemän miljoonaa kertaa että myyn ton yhden pois ja mulle jää sit se torni ja sit tulis se iso tohon olkkariin eli TÄSMÄLLEEN sama määrä kun on nykyään...![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ja mä yritin selittää sille miljoonaan kertaan että mitä isompi niin vähemmän se kaipaa sitä läträämistä...
Mut kun ei tunnu menevän kalloon....mä hoidan muutenkin jo käytännössä yksin 5 huonetta ja keittiön, ison pihan kaikki kukkaistutukset, koko pirun elukkatarhan....
Mä meen kohta ihan oikeesti lakkoon ja lakkaan tekemästä yhtään mitään...sittenpä näkee...

Imuriin ja lattialuuttuun tartun vasta sitten kun saan hankkia sen isomman...
Niin, toinen mihin hän vetoaa ettei ole tilaa...HALOO tahvo...mä sanoin ainakin sen seittemän miljoonaa kertaa että myyn ton yhden pois ja mulle jää sit se torni ja sit tulis se iso tohon olkkariin eli TÄSMÄLLEEN sama määrä kun on nykyään...
-
- Member
- Sukupuoli: Mies
Täälläkin on akvaarion suurennus aika, 225l saa siirtyä varastoon ja ensviikolla haetaan 317-litranen giant. 

useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
-
- Junior Member
Iisalmessa pyörähtäessä tuli käytyä Ylä-Savon lemmikissä, kardinaalitetroja hain parveen lisää + kaikkea muuta tuikitarpeellista.
Alkanut tuntua tuon akvaarion sisustus rumalle, kasvejen paikkoja en esteettiseltä näkökulmalta ole miettinyt ja muutama koriste ja kivenmurikka
siellä kans. Haluais tehdä jotain hienoa/muutoksia tohon, mutten uskalla, menis kuitenkin päin pe******.

Ei ole enää ihan samannäköinen, kasveja tullut lisää + toinenkin kivi tykkikoristeen viereen.
Alkanut tuntua tuon akvaarion sisustus rumalle, kasvejen paikkoja en esteettiseltä näkökulmalta ole miettinyt ja muutama koriste ja kivenmurikka
siellä kans. Haluais tehdä jotain hienoa/muutoksia tohon, mutten uskalla, menis kuitenkin päin pe******.

Ei ole enää ihan samannäköinen, kasveja tullut lisää + toinenkin kivi tykkikoristeen viereen.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
No johan nyt taas piti sattua.
Katselin eilisiltana pitkään 180-litraiseen akvaarioon, ja kaikki näytti olevan kunnossa. Tänään kauppareissulta palatessa joka ainoassa kalassa on vaaleaa täplää. Se on sitten ensimmäinen tautiepidemiani kymmeneen vuoteen.
Jännittää vain, ettei se olisi samaa, joka tappoi paikalliselta kauppiaalta kolmatta sataa kalaa lääkityksestä huolimatta. Ja tietty se, että lähden maanantaina viikoksi reissuun. Tämähän se vasta sopivasti osui. 
Katselin eilisiltana pitkään 180-litraiseen akvaarioon, ja kaikki näytti olevan kunnossa. Tänään kauppareissulta palatessa joka ainoassa kalassa on vaaleaa täplää. Se on sitten ensimmäinen tautiepidemiani kymmeneen vuoteen.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.