hippikala kirjoitti:Paljon tietoa on varmaankin myös akvaarioseurojen viljelyraporteissa, mihinkähän nekin loppujen lopuksi päätyvät? Eikö nykypäivänä olisi mahdollista laittaa viljelyraportitkin nettiin jakoon? Tai tehdä vaikkapa gradu kokoamalla yhteen tietoa vuosien varrella tehdyista raporteista?
Lainasin vain tämän pätkän, vaikka kirjoitusessasi oli paljon muutakin hyvää asiaa, josta olen samaa mieltä. Tuo viljelykilpailu... Mitään suoran käden tietoa minulla ei ole, tämä perustuu siihen mitä olen täältä lukenut...

Mutta siis, niitä raportteja ei käsittääkseni ole työstetty mitenkään, ne ovat "jossain", mitä ilmeisimmin Suomen Akvaarioliitolla, mutta elän siinä käsityksessä, että se järjestö on tauolla/kuopattu, eli en siis osaa sanoa, että missä ne ovat... Ne saattaisivat olla myös seurojen viljelyvastaavilla, mutta mielestäni ne raportit on pitänyt lähettää tuonne Akvaarioliittoon. Tuota viljelykilpailua ei kai edes enää ole, saatan nyt huijata, mutta muistaakseni se olisi ollut viimeisen kerran vuonna 2009. Niiden viljelyraporttien hyödyntämisestä/jossain muodossa nettiin laittamisesta on täällä AW:ssa keskusteltu, mutta asia ei liene edennyt. Voisi olla aiheellista perustaa uusi topikki tai kaivaa se vanha viljelykilpailuketju täältä esiin, kun tämä asia varmaankin hukkuun tämän ketjun syövereihin.... Kovasti vastasin, vaikka en asiasta mitään tiedäkään...
Anniquu_ kirjoitti:Kiitos mvarjo, kun kommentoit keskustelua. Rohkenen esittää toiveen mahdolisia tulevia kirjoja koskien. Olisin hyvin innostunut lukemaan vielä Akvaariokalat-kirjaa laajempaa selvitysta kalojen ioni- ja osmoottisesta säätelystä, eli tavallaan "solutason perusteluja" sille, että miksi kala vaatii oikeat vesiarvot (pH, kovuus). Olen yrittänyt etsiä aiheesta tietoa, mutta ainakaan suomen kielellä ei ole varsinaista kalabiologian teosta tullut vastaan. Vai voitko suositella jotain tiettyä kirjaa? Myös suositus (helppotajuisesta) englannin kielisestä kirjasta on tervetullut.
mvarjo kirjoitti:Pidetään asia mielessä. Oikeastaan tarvittaisiin kokonainen kirja, jossa paneuduttaisiin perusteellisesti käsittelemään kalojen käyttäytymistä ja elintoimintoja, siis myös ioni- ja osmoottisesta säätelystä (sellainen on kyllä suunnitteilla). Aihe ei vain ole kovin ”seksikäs”, joten kustantajaa sellaiselle kirjalle on vaikea löytää. Perusteellista tietoa näistä asioista ei ole suomeksi, niistä kerrotaan hajanaisesti eri teoksissa ja yleensä varsin ylimalkaisesti. Parhaita englanninkielisiä teoksia on David Evansin toimittama Physiology of Fishes, mutta se ei ole kovin helppolukuinen.
Kiitos tuosta Physiology of Fishes vinkistä. Hankin sen kaukolainana Jyväskylän yliopistosta "koelukuun", ja se on kyllä sellainen teos, että jossain vaiheessa ostan sen omakseni. Ajan kanssa ja keskittyen sen lukeminen kyllä onnistuu, ja kalabiologian salat aukeavat.
Lisävinkki itse kalasta kiinnostuneille.

Sain itse täällä taannoin vinkin, että ne kirjat, jotkä käsittevät Suomen luonnonkaloja, sisältävät aika moni myös kalabiologian asiaa. Rippunen yhdessä kirjassa ja toinen ripaus toisessa, mutta niidenkin pohjalta saa jonkinverran kasattua tietoa siitä, että miten kala "toimii". Sitten on sellainen kirja kuin Aarno Kleemolan Veden kemiaa ja fysiikkaa akvaarion omistajille ja vesien suojelusta kiinnostuneille. Siinäkin on jotain, varsinkin pH:hon liittyvää asiaa, mutta sitä lukiessa on huomattava , että se on ilmestynyt 1991, eli jotkin asiat ovat erilailla tänäpäivänä...