Melkein puolitoista viikkoa yhteiseloa 6 tulisukaravun kanssa takana ja hyvin tuntuvat viihtyvän Kuudesta otuksesta vain 2 on niin täsmälleen samannäköisiä ettei niitä oikein tunnista erilleen. 3 rapusta ovat heivanneet jo kerran kuorensakin ja näyttävät syövän ne nopsaan... Semmonen tuli mieleen kysyä kokeneemmilta, että onkohan tuota 23 litran nanoakvaariota tarpeen lapota tasaiseen tahtiin vai miten pitkälle riittää pelkät vedenvaihdot (otan siis astialla vettä n. 1/4 pois ja korvaan uudella). Putsaisko se lappoaminen pohjaa tehokkaammin? Akvaario näyttää kaiken kaikkiaan vielä toistaiseksi tosi siistiltä, mopanipuun juurakko tummentaa vettä jonkin verran mutta ei häiritsevästi, tuntuu että jo 2 vedenvaihdon jälkeen on vähentynyt. Osaisinkohan liittää tänne joku päivä kuviakin...
Riippuu paljolti pohjamateriaalista ja suodattimien tehokkuudesta lappoamisen tarve. Mikäli pohjalle tuntuu kertyvän jätettä, kannattaa se toki aina vedenvaihtojen yhteydessä poistaa. Tuolloin vähennetään altaan kuormitusta. Mopanipuuta ei suositella pidettäväksi rapujen kanssa.
Miten te saatte noista pienistä ja vikkelistä sukaravuista noin hyviä kuvia? Mitä ihmeen asetuksia käytätte? Vaikka ite kuinka yritän niin ei onnistu. Tulee vaan hirveetä huttua. :B
Jess! Tuo pieni rili-ryhmä on saanut uusia jäseniä, pieniä poikasia on pörrännyt altaassa muutaman päivän . Olikos täällä monella nuita tiikerisukarapuja?
Nyt kun tuo meidän 1 rapurouva on raskaana ja munia on julmettu määrä, niin tuli nyt vasta mieleen kysäistä että tuleekos raskauden onnistuessa noista jokaisesta munasta rapuvauva...? Vai selviääkö vain osa munista ravuksi asti? Ajattelin vaan että jonkin aikaa voi nanoakvaariossa käydä kuhina, jos niitä lapsosia ei sitten ihan heti voi pistää eteenpäin maailmalle. Tai ainakin eläinkaupassa joskus sanoivat etteivät myy pikkuisia kun eivät selviä siirrosta uuteen kotiin.
tikkuhirviö kirjoitti:Kannattaa varautua kuhinaan, jos mikään kala/suodatin ei syö rapusia. Ainakin minulla keltaiset sukaravut lisääntyvät nanoakvassa aika hyvää tahtia..
Eipä tuolla akvaariossa asusta ketään muita kuin 6 rapusta... Vähän kauhulla olen aamuisin nyt akvaarioon kurkistellut ja pelännyt että toinenkin rapu napsahtaa raskaaksi Ainakin kuvittelen 6 ravusta 2 olevan naaraspuolisia koon yms. perusteella. Mitenkähän vanhoina niitä mahd. rapuvauvoja voi pistää maailmalle?
KML kirjoitti:Mä en löydä mun sinisiä Mehiläisiä mistään
No voi että, jos ne on vaan kannon koloissa, siellä munkin on aina ( suurin osa ) toki se on lajina muita pienempi ja menee kaloille makupalaksi, jos sellaisia on. Miljoonakalat ei nyt kuiteskaan ole syöneet, mutta jos isompia löytyy.
mitkä sukarapu lajit eivät risteydy keskenään? ja onko kellään kokemusta noista saksalaisista nettikaupoista? (onko ravut selvinnyt suomeen asti hengissä)
kiitos jo etukäteen
Taas oli mökkireissuni aikana kuollut yksi sakura, enää kaksi jäljellä :/ En tiedä sitten, kannattaako niitä uusia enää hankkia kun tuntuvat kuolevan aina..
Jaahas, mun mehiläiset ei sitten selvinneet siitä, että Eväkäs oli laittanut altaaseen kansilasit ennen lähtöämme mökille. Kun tulin käymään kotona, lämmöt 32 astetta... Omppuparkojenkin kuoret ihan rapistuneet (vanhimmilla) ja varmaan puolet hohtomilliksistä kuollu. Paksa.
Oon ollu täs nyt muutaman päivän kotona ja otin toki ensimmäiseksi valot pois, kansilasit pois ja lisäsin pintavedenkiertoa. Vedenvaihtoa tehdessä paljastu sitten koko komeus.
Mehiläissukiksia haluan kuitenkin vielä, menevät sitten ihan rapulaksi kypsymässä olevaan nanoon. Jos sinne ottas jotain muutakin lajia, niin mikä vois olla kiva? Joku, joka on riittävän eri näkönen eikä risteydy mehiläisen kanssa ja menis muutenkin samoissa vesissä.
On tilattu ja ketjussa on paljon juttuja tilauksista ja ongelmista. Joskus toki tulevat ongelmitta, mutta muutamaan otteeseen on pitänyt uhata poliisillakin.
Jokainen tilaus on oma seikkailunsa....
Enpä totisesti uskonut silmiäni tänään iltasella kun kurkin rapuallasta vähän tarkemmin!
Olen vähitellen luopunut toivosta että saisin nuo tulisuat pysymään elossa, 5-6 sitkeää taistelijaa sieltä löytyy edelleen sakuroiden seasta, mutta tänään... ! Yksi niistä on yllättäen raskaana ja lilliputti-mariannekarkkeja löytyi vaikka miten monta !
Aika mieletön fiilis!!! Niin hienoa että!
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Näin kyllä kysymyksen, mutta ei ole näinä rapuvuosina tullut tuollaista vastaan. Onko muutos suuri? Luulisi, että kuolevat nopeasti ( niinhän sukaravut tekee )
jos on joku tauti. Laita kuva, niin nähdään onko normiväritystä. Kyllähän punaruskeaa ja oranssinsävyä voi olla mehiläisillä.
Ne ei vaikuta mitenkään sairailta. Punertavaa on siinä pyrstön tyvessä eniten, mutta jotnekin muutenkin niistä on tullut punahohtoisia. Mietin liittyykö jotenkin esmes sukukypsyyteen. Mulla ei ole ollut mehiläissukia aiemmin, eikä näitäkään kun vasta joitakin kuukausia joten ehkä alkavat nyt vasta olla aikuisia? Vesiarvot on muuttuneet hippasen happamammaksi, mutta mitään hirmu radikaalia ei oo tapahtunut. Kuvaa en saa millään noista, ovat niin pieninä... Terveiltä ne noin muuten vaikuttaa. Ilmeisesti ei oo siis mitään itsestäänselvää, minkä sukarapuilijat tietäis heti .