APUA APUA!!!! Nitriitti, nitraatti ongelmaa!!!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Kalaa kalaa
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: APUA APUA!!!! Nitriitti, nitraatti ongelmaa!!!

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Sinuna odottelisin nyt ihan rauhassa että ampullit alkavat tehota, mutta pitäisin vesiarvoja silmällä jottei nitriitti tuosta enää nouse.
Sen aavistuksen vaaleanpunaisen värin useimmat kalat yleensä vielä sietää,siis niin etteivät siihen kuole, kun et anna lukeman tuosta alkaa kohoamaan..Tietysti mitä nopeammin sen saa laskemaan sen parempi.

Itsellä kuoli yksi kala salaa altaaseen niin , etten huomannut asiaa ennenkuin nitriitin noustessa yllättäen .

Osoittainen vedenvaihto ei auttanut, niinpä arvasin että syyn on oltava kuollut kala joka jatkuvasti myrkyttää vettä ja sellainen sitten löytyikin kannon alta.Kuollut pohjakala.

Silloin toimin kuin sinä nyt, vaihdoin vettä rankalla kädellä .Ja pöyhin hiekkaakin, imuroiden lapolla pohjasta nousevat roskat pois ( koko hiekan pesua en kannata minäkään, koska siinä lähtee sitten hyvät bakutkin mukana )
Sitten vain ampullit sinne ja odottelemaan tilanteen rauhoittumista.

Itse olen muuten ampullien ohella pitänyt varalla nitriitin poistoon tarkoitettua ainetta, nestemäistä siis. Niitä on erilaisia.Yksi ainakin oli Nitrivec. Osa niistä on ollut todella hyviä, en muista oliko juuri tuon niminen mutta jokin niistä oli sellainen maitomainen aine ja toimi kyllä, oli edullinenkin. Netistä sen googlaamalla bongasin.

Mikään muista kaloistani ei kuollut vaikka nitriitti oli jonkin aikaa testissä pikkuisen koholla, kun vain sitä raikasta vettä vaihtoi reilusti sekaan.

En usko bakuissa olevan yliannostusvaaraa, olen ainakin itse lisännyt niitä välillä hieman enemmän kuin ohje käski, eikä tullut mitään ongelmia.
Mutta jos jollain on tästä toisenlaisia kokemuksia kertokoon.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
GiantCatFish
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja GiantCatFish »

Tuolla akvaarioon.fi sivuilla lukee ettei ole yliannostus riskiä! Bakuilla siis.
450L Kiekkola
Ahvenpirkko
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Ahvenpirkko »

Okei, kiitos taas näistä avuista...:)
taidan tuota nitrivec-ainetta vielä hommata juu...toivottavasti alkais nyt sujua vähän paremmin tää uus harrastus. Ja jos huomenna vaikka olis jo vähän paremmat "arvot" vesillä:)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”