Levien kasvattelijoita?
Valvoja: Moderaattorit
Levien kasvattelijoita?
En tarkoita mitään viherlevälaattojen kasvatteluita, vaan niiden koristeellisempien levien pitoa altaassa ihan sisustuksellisena osana. Löytyykö semmoista väkeä ja onko teillä mimmoisia leviä? Pics or it didn't happen!
Ulkomaisilla harrastajilla on kaikenmoisia upeita sinisiä, violetteja, pinkkejä, monivärisiä, hauskoja vihreitä ja ties minkämoisia leviä altaissaan, vähän kateeksikin käy.
Ulkomaisilla harrastajilla on kaikenmoisia upeita sinisiä, violetteja, pinkkejä, monivärisiä, hauskoja vihreitä ja ties minkämoisia leviä altaissaan, vähän kateeksikin käy.
-
bluefish1
- Senior Member

- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Re: Levien kasvattelijoita?
Itselläni on ilmeisesti tuota punaista kuplalevää
. On kyllä ihan nättiä, kun ei ole levinnyt kauheasti. Levät olisi kyllä mielenkiintoisia. Tyhmä kysymys, että myydäänkö näitä leviä ihan akvaliikkeissä vai?
En tiedä saavatko tukuista mitään leviä tänne kotomaan liikkeisiin, mutta ulkomailla (lue: ainakin jenkeissä) jotkin liikkeet, varsinkin nettikaupat myyvät kaikenmoista hauskaa levää. Tietenkin eniten niitä liikkuu harrastajien välillä. Vilkaisepas vaikka tätä. *drool*
-
bluefish1
- Senior Member

No onpas komeita, kiitoksia linkistä! Tuo vihreä Gracilaria olisi kyllä hieno!
OMG! Mulla on kutosta ja seiskaa
Ja joitain muitakin tuolla on kyllä... Ei tosin mitään sinisiä!
Ja joitain muitakin tuolla on kyllä... Ei tosin mitään sinisiä!
Uuu. Mutta pics or it didn't happen!
Bongasin viime vuonna Saksassa akvaarioliikkeen altaissa joitakin hauskoja leviä, mm. tosi siistiä sinistä. Mutta en tietenkään sitten lähtenyt kyselemään että suostuisivatko rapsuttelemaan niitä minulle tuliaisiksi. Olisi todellakin pitänyt.
Bongasin viime vuonna Saksassa akvaarioliikkeen altaissa joitakin hauskoja leviä, mm. tosi siistiä sinistä. Mutta en tietenkään sitten lähtenyt kyselemään että suostuisivatko rapsuttelemaan niitä minulle tuliaisiksi. Olisi todellakin pitänyt.
-
Kalakaverit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
Saa niitä joitain tilattua ja on joskus tilattukin, mutta kiinnostus niihin oli aika vähäistä.
Monet ovat kalkkirunkoisia leviä, joita ei myöskään välttämättä haluta kuluttamaan kallisarvoista kalkkia altaasta.
Monet ovat kalkkirunkoisia leviä, joita ei myöskään välttämättä haluta kuluttamaan kallisarvoista kalkkia altaasta.
-
bluefish1
- Senior Member

Tämä ei nyt varsinaisesti tähän aiheeseen, ehkä kuulu, mutta onko viherleviä mahdollisuus kasvattaa ihan pääaltaassa? Monella olen vain huomannut niitä olevan ala-altaassa ym. Ovatko kuinka vaateliaita olojen suhteen, jos yrittäisi jonkun pienen altaan kyhätä?
Ei ne ehdi kasvaa jos on välskäreitä...
Nimim. "Ei ne ehdi kasvaa kun on välskäreitä"
Nimim. "Ei ne ehdi kasvaa kun on välskäreitä"
Jos tuollaisia jostain saisi, ostaisin kyllä mielelläni, kalkin kulutus ei ole mielestäni ongelma (ainahan sitä voi lisätä). Mulla on tällä hetkellä refussa vain jotain punaista makrolevää, sitä oli ensin pääaltaassa iso köntti mutta joku ilmeisesti mieltyi sen makuun ja sain pelastettua refuun vain n. 5x7cm palasen. Lisäksi pääaltaassa on jonkin verran halimedaa. Näiden lisäksi hankkisin kyllä mielelläni muitakin makroleviä, varsinkin tuollaisia vähän erikoisempia.
Aikanaan kun iteselläni oli riuttaa vuosina 93´-08´ minulla ori kausi jolloin kasvattelin erillaisia leviä. Ne olivat kauniita ja hyödyllisiä, käyttävät nitraattia vedestä ja kuona aineet poistuvat myös harventamalla kasveja. Muistaakseni joitakin Halimeda lajeja ja ainakin Caulerpan muistaan. Niistä oli prolifera(leveämpi levymäinen), racemosa( pieniä ryppäitä, kuplia), ja taxifolia (viuhkamainen) ja oli punaisia kuplamaisia leviä joita kutsuttiin muistaakseni red grape-iksi. Oman suosikkini oli Valonia sp. vihreitä kovia peukalonpäänkokoisia palluroita (ostiin Kimiltä) ja vihreän siima-lankkamainen levä jota sain Keijo ystävältäni aikanaan Särkäniemestä. Jälkimäinen näytti vähän Eheimin Ehfifix suodatinlankalta. Ihan Cool! Niille jotka harrastavat merihevosia, neulakaloja tai erillaisia katkarapuja, suositteleen. Well, näin oli 15 vuotta sitten.
L. B