NO3 ongelma

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
mire
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

NO3 ongelma

Viesti Kirjoittaja mire »

Mulla alkaa menemään kohta herne nenään ton nitraatin kanssa.Siis alotetaan alusta,mulla on siis 360l akvaario ja vaihdan tarkasti veden joka viikko,mittaan mahd.arvot jne. Mutta kummasti tuo NO3 vaan on 10MG-25MG välillä.Epäilen että johtuu ruokinnasta,mutta en ole varma,voiko se olla?Ruokin kalat 2x pvässä.Aamusin ja iltasin.Ja nyt päätin että pidän kyllä kerran viikossa paastopäivän kaloille jos se se edes yhtään helpottais kun jostain luin että jotkut tekevät niin.Tänään ennen kuin aloin vaihtamaan vesiä akvaariooni niin mittasin NO3 oli tuon 25mg ja veden vaihdon jälkeen oli laskenut tuohon 10mg.Pintakasveja olen lisännyt josko se nyt auttais kans.
(Tässä muuten muut mittaamani veden vaihdon jälkeen,
Ph 7,5
Kh 5
gH 5
NO2 0,5MG(yleensä tuo ollut kyllä tuon 0,0mg)
ja NO3 10MG

Mua vaan ärsyttää kun en saa alas tuota nitraattia. :(
Ilmeisesti ruokin kalasia liikaa? 8O
Mielestäni kaloja ei ole liikaa,mutta koska kuitenkin joku kysyy mitä purkista löytyy,tässä siis kalastoni:
3 lehtikalaa
2 haarniskamonnia
4 loistobarbia
1 banjomonni
3 täplämonnia
2 albiinomonnia
2 touhunuoliaista
12 kardinaalitetraa
6 mustatetraa
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: NO3 ongelma

Viesti Kirjoittaja Koss »

Miten paljon vaihdat vettä kerralla? Paljonko altaassa on kasveja? Entä mitä lajeja?
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Minä en näe tuossa nitraattiarvossa mitään ongelmaa. :) Tuo 25 mg/litra on ihan hyvä määrä kaloillekin, se ei oe missään nimessä liian korkea (ainakaan noille lajeille) ja taidat aika lailla puolet vaihtaa niin se tippuu tuohon 10 mg/litra. Ei paniikkia. :) Ja kasvithan nimenomaan tarvitsevat nitraaattia, jotkut sitä lisäävätkin, että saava tuon suuntaisia lukemia. Nollaan ei tuossa nitraatissa tarvitse pyrkiäkään.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Niin no ei tuo 25mg/l ole mikään hälyyttävä arvo, mutta hyvä sen syy on saada selville.
mire
Junior Member
Junior Member

Yleensä vaihdan n.30% tänään pikkasen enempi.Kasvien nimissä olen vähän viel ulalla,mut mielestäni tuo taka alalla oleva on keihäslehti,koko taka alan peittää kivasti kokonaan ja etu alalla on karvalehteä ja jotain muuta kasvia minkä nimeä en millään muista. Pinnalla on pistiaa.Kasveja hommaamassa olen lisää..
mire
Junior Member
Junior Member

Okei :D Helpotti kummasti ettei oo mitään ns.hälyyttävää :)
Kiitos vastauksista! :)
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Jos haluat nitraatin määrän laskevan tuosta, niin suosittelen vaihtamaan vettä vaikkapa 50% viikko. Lisäksi voisi kasvivalikoimiin ottaa nopeakasvuisia lajeja, kuten vedensuosikki, intianvesitähdikki ja vesirutto. Mutta kuten jo todettu, ei tuo nitraatin määrä ole vielä hälyyttävä , vaikkakin kalallisessa akvaariossa 25mg/l pidetään yleensä suositusten rajana.
mire
Junior Member
Junior Member

kiitos vinkistä ;)
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Yhdessä viestissäsi kerroit nitriitin olevan 0,5mg/l. Tuollainen pitoisuus on jo tappavan myrkyllinen.

Mitä testiä käytät? Ongan siinä varmasti vielä päiväys voimassa?

Oletko mitannut arvot myös suoraan vesijohtovedestä?
mire
Junior Member
Junior Member

Olen ottanut vesijohtovedestä myös testit.Ja tuo on Seran tippatesti(Sera aqua test setillä) millä olen ottanut.Aijaa,en ole tiennytkään sen olevan NIIN myrkyllinen!Kun Seran paperissa luki että siedettävää..Mutta silti en itse ollut tyytyväinen tulokseen.Tuossa on 5,0mg joka on myrkyllistä... Ja siis itselläni oli tuo 0,5mg..
mire
Junior Member
Junior Member

Ja päiväykset on voimassa ;)
Pappis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pappis »

Turvallinen NO3 määrä riippuu kaloista. Jotkut eivät siedä 10 mg/l, toiset viihtyvät vielä 20-40 mg/l pitoisuuksissakin. Olennaista akvaariossa on se, että liian matala NO3-pitoisuus ei ole kasveille hyväksi (esim. alle 1 g/l).

NO3 syntyy akvaarioon orgaanisen aineksen maatuessa tai mädäntyessä. Ensin aines muuttuu (osin) ammoniakiksi (NH3) /ammonium-ioneiksi (NH4), jotka bakteerien avulla hapettuessaan muuttuvat edelleen nitriitiksi (NO2) ja lopulta Nitraatiksi NO3). NH3, NH4 ja NO2 ovat kaloille myrkyllisiä. NO3 on kaikille kasveille erittäin tarpeellinen ravinne.

Kaloille liian korkea NO3-pitoisuus on haitallista, koska NO3 on voimakas hapetin. Se pyrkii hapettamaan metalleja (suom. mineraaleja, hivenaineita ja ravinteita), useimmiten kaloille haitallisiin tai ei-käytettävissä oleviin muotoihin. Siis, liian korkea NO3 haittaa kalojen luontaista aineenvaihduntaa ja kasvua, ja voi siksi olla myös jopa myrkyllistäkin (yli 100 mg/l).
Pappis
Junior Member
Junior Member

NH3, NH4 ja NO2 pitäisi olla terveessä ja oikein hoidetussa akvaariossa aina alle 0,1 mg/l.
mire
Junior Member
Junior Member

Juu tietoinen olen NO3 haitallisuudesta,mua hämäskin miksi se vaan on tuon melkein aina..
Pappis
Junior Member
Junior Member

Mulla se liikkuu tyypillisesti välillä 5-30 mg/l (juuri veden vaihdon jälkeen ja juuri ennen sitä).
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tosta nitraatista (NO3) mä en olisi huolissani, niinkuin muutkin on mieltä. Sen sijaan jos nitriitti (NO2) näyttää noin korkeaa lukemaa niin siitä jo olisin huolissani.

Jos hanaveden nitriitti on nolla, niin vedenvaihtojen avulla sen saa akvaariossakin nollaan. Nitriitti korkeina pitoisuuksina tarttuu kalan hemoglobiiniin ja syrjäyttää hapen veren kierrosta. Kala siis ei voi kovin hyvin koska ei saa riittävästi happea. Pahimmassa tapauksessa kala tukehtuu hengiltä.
mire
Junior Member
Junior Member

No millähän sitten saan tuon nitriitin nollaan?
mire
Junior Member
Junior Member

hups,luin hätäseen tuon sun kirjotuksen,sorry!siis joo,nitriittikin on nollassa kun olen terstannut,ja silti akvan vesi näyttänyt tuon 0,5mg
Pappis
Junior Member
Junior Member

Nitriittiä syntyy syömättömän ruoan hajotessa, sekä kalojen ulosteista.

Ruoki vähemmän, pidä paastopäiviä ja vaihda vettä päivittäin, kunnes nitriitti on selvästi alle 0,1 mg/l.
mire
Junior Member
Junior Member

Joo tänään jatkuu veden vaihto ja ruokaa vähentänytkin,ja tänään taitaapi tulla heti paastopäivä..Laittelen tilannetietoja kuinka menee :) Joten tämä tytsy lähtee NYT veden vaihtoon----> :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”