Hei, hieno vinkki toi vitamiinilisä
vastaanpa tännekin omasta kokemuksesta:
Mä hankin mustanorsukalan alkuvuodesta. Ensimmäisen kuukauden se oli todella arka ja söi siksi huonosti. Raukka oli muutenkin pieni lommomahainen rääpäle tullessaan. Muuton yhteydessä sisustin akvaarioni uudelleen ja kasveiksi jätin ainostaan miekkakasvia, joka on tehnyt akvaariosta hämärän ja viihtyisän oikestaan kaikille kaloille. Kasvin valtavuudesta huolimatta uimatilaa on runsaasti. Sisustustyö on vaikuttanut norsuun siten, että se ei piilottele enää ollenkaan, vaan uiskentelee ympäri akvaariota, puuhailee, kuljettaa kotiloita ja vain torkahtelee miekkakasvin lehtien välissä hetkittäin. Ei ole viettänyt enää aikaa omassa luolassaan, kun akvaario on kokonaisuudessaan viihtyisä.
Norsu on tosiaan tarkka ruuasta ja sen koosta. Meillä se syö tällä hetkellä keskikokoista punaista surviaista, artemiaa ja valkoista hyttystä. Näistä kahta jälkimmäistä se tulee hakemaan pinnalta ja surviaiset se syö pohjalta. Norsu on melko aggressiivinen ruoka-aikaan, joten monniset ym. saavat kyllä kyytiä mikäli osuvat kohdalle. Myös ympärillä parveilevat kongontetrat käyvät helposti sen hermoille. Ruoka-aikaan heitän nopeasti hiutaleet ja granulaatit veteen ja samantien sulatettu ja liotettu pakasteruoka norsulle, joka pörrää pinnan tuntumassa malttamattomana
Sanoisin, että akvaarion on hyvä olla alikansoitettu, mikäli meinaa norsun hankkia. Seurakalat mieluiten rauhallisia. Kotiloista norsu tykkää kovasti, siis leikkiä niillä, ei niiden kanssa

Akvaarion minimikooksi sanoisin 400 litraa, vaikka monet lähteet antavat sen 250l. Minua hetkittäin oikein harmittaa, että noinkin upea kala joutuu minulla olemaan vain 400-litraisessa. Se on älykäs ja yllättävän utelias ja jopa seuralliseksi sitä kutsuisin. Tykkää nimitäin seurata kättä ja sormia niin lasin samalta kuin toiseltakin puolelta. Kovasti virikkeitä kaipaa.
Mikäli norsuinnostus säilyy niin seuraavaan omaan asuntoon tilaan 1000-1100-litraisen altaan ja kymmenen norsua lisää