N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua
Valvoja: Moderaattorit
N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua
...bongattu Helsingin Akvaariokeskuksen juuri saapuneista lajeista. Nyt joku hardcore-harrastaja ostoksille ja raportoimaan tänne, heti oitis.
http://www.seriouslyfish.com/species/ca ... -tamandua/
http://www.seriouslyfish.com/species/ca ... -tamandua/
Re: N: Keltanorsukala Campylomormyrus tamandua
No en mä kyl mikään hardcore ole, ennemminkin tuo vauvanassu herätti hoivavietit ja massiivisen "novoihellanduudelispiäntä"-kohtauksen. Vein siis kotiin.
On se jo kaksi päivää pysynyt hengissä, liikuskelee aktiivisesti ja syökin jopa (mikä oli varsin positiivinen yllätys, olin ihan varma että se painuu vaan kuukaudeksi lähimpään hämärään koloon murjottamaan ja paastoaa ja kuihtuu pois).
Kokoa ainakin melkein viisi senttiä...

On se jo kaksi päivää pysynyt hengissä, liikuskelee aktiivisesti ja syökin jopa (mikä oli varsin positiivinen yllätys, olin ihan varma että se painuu vaan kuukaudeksi lähimpään hämärään koloon murjottamaan ja paastoaa ja kuihtuu pois).
Kokoa ainakin melkein viisi senttiä...

Mahtava juttu. Kaunis on kala. Pää vaikuttaa aika paksulta. Johtuneeko juuri nuoresta iästä. Uskaltaako kysyä hintatasoa? Kuinka monta näitä oli myynnissä?
Jooo, luulen että tuo isohko pää on ainakin suureksi osin ihan tuosta alamittaisuudesta johtuvaa, ja voip vähän olla tuon pokkarikameran linssin vääristymääkin plus että ties mistä asti reppanaa alunperin kuskailtu niin ettei välttämättä ihan parhaassa lihassakaan ole. Hinta oli yllättävänkin kohtuullinen 50€, jos ny vaikka "aina saatavilla oleviin" kiekkoihin vertaa (mä hinnankyselyvaiheessa vielä vähän elätin toiveita että se olis maksanut platinaa, kultaa ja timantteja niin ei ois ollu "pakko" ostaa
)
Tosin kyllähän tuossakin fileelle aika hyvän kilohinnan saa etenkin jos se viikon päästä päättääkin olla viihtymättä ja kuukahtaa...
En tullut kyllä tarkistaneeksi mutta jäin siihen käsityksen että tuo oli ainokainen laatuaan.

Tosin kyllähän tuossakin fileelle aika hyvän kilohinnan saa etenkin jos se viikon päästä päättääkin olla viihtymättä ja kuukahtaa...
En tullut kyllä tarkistaneeksi mutta jäin siihen käsityksen että tuo oli ainokainen laatuaan.
Mutta se on kuitenkin loistava asia, että syö jo nyt. Jos se oppisi syömään muutakin kuin surviaista eli ihan tavallista kuivaruokaa, se saisi myös vitamiineja tarpeeksi. Minä itse huolestuin kun pari kuonovihermonnista kuoli. Minä avasin ne ja sisäelimet olivat täysin surkastuneet. Ne kuitenkin söivät surviaista. Mitään muuta ne eivät syöneet. Ilmeisesti aliravitsemus iski. Tilasin sitten tuollaista vitamiinivalmistetta:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... jP4LdRdmb1
,joka on muuten keltaista ja muistuttaa sitä lapsille annettavaa Sana-Sol-valmistetta. Tuota voi sekoittaa ruokaan tai kaataa veteen. Ajattelin kuitenkin, että ruokaan laitettaessa en osaa annostella oikein. Olen sitten kaadellut sitä altaisiin pari kertaa viikossa. Täytyy kokeilla kaikenlaista.
Norsukalat eivät ole varmaankaan helpoimmasta päästä hoidettavia, koskapa esimerkiksi Berliinin Sea Lifessa on pari todella riutuneen oloista norsukalaa (Campylomormyrus elephas). Heillä kuitenkin luulisi olevan sitä knowhowta vaikka muille jakaa.
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... jP4LdRdmb1
,joka on muuten keltaista ja muistuttaa sitä lapsille annettavaa Sana-Sol-valmistetta. Tuota voi sekoittaa ruokaan tai kaataa veteen. Ajattelin kuitenkin, että ruokaan laitettaessa en osaa annostella oikein. Olen sitten kaadellut sitä altaisiin pari kertaa viikossa. Täytyy kokeilla kaikenlaista.
Norsukalat eivät ole varmaankaan helpoimmasta päästä hoidettavia, koskapa esimerkiksi Berliinin Sea Lifessa on pari todella riutuneen oloista norsukalaa (Campylomormyrus elephas). Heillä kuitenkin luulisi olevan sitä knowhowta vaikka muille jakaa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Viimeksi kun käväisin Kannelmäen Prisman Faunattaressa siellä oli samaisesta kalasta ainakin lappu altaan kyljessä. Kalaa itseään en mielestäni nähnyt ja myyjäkin oli varattu enkä ehtinyt jäädä odottelemaan.
Mä olen tuonne altaaseen nakellut muutaman kerran päivässä milloin mitäkin kalakaapista löytyvää (siellon tällä hetkellä vain muutama jämämiljoonakala seurana huolehtimassa tähteistä) ja kyllä se innokkaasti tutkii ihan kaikkea, ja todistetusti ainakin NLS small fish formulaa on mennyt mahaankin asti. Just laitoin sinne pienen murun jotain ötökkäpitoista tablettia ja kyllä se sitä innokkaasti kärsii (
) ja ilmeisesti syökin kun maha pullottaa. Jos vaan ruokahalu säilyykin yhtä hyvänä niin sen osalta ei pitäisi olla mitään hätää...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Johnny Winterin sanoin: Still alive and well?
Juup, ainakin toistaiseksi edelleen hyvin reipas ja eläväinen ja syö kuin pikku possu.
Tällä hetkellä ainoa hiukan epäilyttävä asia on tuo sivukuvassakin näkyvä valkoinen näppylä toisen silmän takana, vaan ei se ainakaan levinnyt ole eikä tunnu vaivaavan niin seuraillaan tilannetta...

Tällä hetkellä ainoa hiukan epäilyttävä asia on tuo sivukuvassakin näkyvä valkoinen näppylä toisen silmän takana, vaan ei se ainakaan levinnyt ole eikä tunnu vaivaavan niin seuraillaan tilannetta...
Näppy näkyy olevan. Noista ei voi sanoa mitä se on. Joillakin kaloilla olen joskus nähnyt samantapaisen. Ei se välttämättä haittaa elämää. Lääkitystä ei kannata ainakaan edes harkita. Noutaja tulisi varmasti hyvin äkkiä tämän lajin kohdalla.
Sain napattua kuvan tuosta monnisesta, jolla on ollut samantapainen näppylä kuin tuolla keltanorsukalalla. Tämä yksilö on ollut minulla nyt vähän yli puoli vuotta ja muistaakseni näppy oli tuossa jo alun alkaen. Kala on kokonaispituudeltaan noin 9cm, joten iän voisi olettaa olevan enemmän kuin seitsemän vuotta, jos kasvuvauhti on samaa luokkaa kuin sukulaisilla. Korkea ikä tietysti merkitsee suurempaa kasvainriskiä, mutta eihän näistä voi varmuudella tietää, mikä se oikein on. Pääasia on kuitenkin, että kala voi muuten hyvin. Mitään lääkitystä en uskalla kokeilla.
Pikkufantille kuuluu ihan hyvää. Ei se vielä juuri havaittavia määriä kasvanut ole, mut ehkä vähän tanakoitunut. Ruoka maistuu mainiosti, etenkin survaripäivinä.
Ja se näppyläkin näyttäis hävinneen itsekseen.

-
- Member
- Sukupuoli: Mies
hyvä kuva kun syö survaria. 

Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
Loistava juttu, kun ruoka on maistunut noin hyvin.
Hyvää joulua pikkufantille vai onko jo aihetta pävittää nimeä kokoluokkaa suurempaan.
Ronsu kiittää. Mikrofantti se edelleen on, mut ruoka maistuu ja kärsä heiluu aktiivisesti edelleen niin eipä siitä huolestua jaksa... 

Ronsusta fotoa, please.
No onpas suloinen, hellanduudelis sentään.