Putkiremontti tulossa, vinkkejä otetaan vastaan

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Dora
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Putkiremontti tulossa, vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja Dora »

Kerrostalossamme alkaa käyttövesiputkistoremontti n. kuukauden/2 kuukauden kuluttua (tarkkaa ajankohtaa ei vielä tiedossa). Tarkoituksena on vetää asuntoihin uudet vesiputket ja arvioitu asennusaika on päivä/huoneisto, ellei tule mitään ongelmia vastaan. Homma pitäisi olla viikossa ohi, tekevät siis viikossa yhden rappukäytävän asunnot valmiiksi. Meteli on naapurin kertoman mukaan to-del-la kova.
No, nyt sitten stressaan miten pitäisi noiden altaiden kanssa tehdä. Olkkarissa on kaksi allasta (340 litrainen ja 64 litrainen, isommassa mm. mustanorsukala ja lehtikala joiden en todellakaan halua stressaantuvan kuoliaaksi...!) Olkkarissa ei ole ovea ja kylpyhuone sekä eteinen sijaitsevat parin metrin päässä ja tietty siellä tulee olemaan pahin meteli :(
Pölyäkin tulee olemaan melkoisesti ja naapuri siitä erikseen vielä mainitsi että altaat kannattaa peittää mahdollisimman hyvin.
Miten ihmeessä mä suojaan altaat niin, ettei kalaraukat tukehdu pölyyn ja kuole metelin aiheuttamaan stressiin? Kyselin paikallisesta eläinkaupasta, josko voisivat ottaa ainakin norsun ja lehtikalan evakkoon pariksi viikoksi, mutta muuttokin osaltaan saattaa stressata kaloja... plääh :(
* 750 litrainen
* 64 litrainen
* Amerikanakita-tyttö s. 20.07.2008
* Amerikanakita-poika s. 6.9.2015
* 2 marsupoikaa
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Putkiremontti tulossa, vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Meillä oli tuossa vuosi sitten keittiöremontti alle puolen metrin etäisyydellä akvaariosta. Suojasin ja tilkitsin akvaariota, jottei pölyä menisi altaaseen, mutta hopeanväristä pölyä löytyi ulkosuodattimesta silti. Kaloja ei kuollut, eikä ongelmia esiintynyt. Melu ei kaloja häiritse, mutta tärinä (piikkauksesta tms) toki häiritsee. Tärinälle ei taida voida mitään. Teillä on varmaan vedet poikki jonkin aikaa ja se tulisi tietysti huomioida, niin että vaihtaa mahdollisimman paljon vettä juuri ennen katkosta.

Pöly leviää kaikkialle, joten kannattaa ostaa jokin peite, jolla erottaa olohuoneen remonttialueesta. Auttaisikohan liesituulettimen pitäminen päällä?
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Meillä laittoivat aikanaan muovisuojan eteisen ja olohuoneen väliin, ettei pöly leviä. Vaikka akvaario oli lähellä kylppäriä ja siellä todellakin piikattiin jne. kalat selvisivät hengissä, eikä pölyäkään altaaseen mennyt.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Jos remppafirma ei itse laita muovisuojia (kannattaa kysyä), voi itse käydä ostamassa remonttimuovia ja teippailla suoja-alue akvaarioita varten. Mulla on ollut pari kertaa eteisessä katonmaalausremontti ja molemmilla kerroilla firman puolesta laitettiin suojamuovit rajaamaan remonttialue ja lisäksi puhallin puhalsi letkua pitkin pölyistä ilmaa suoraan parvekkeen ovesta ulos. Hiomakoneiden meteli oli korvia huumaava ja varsinkin kaneja kävi sääliksi. Mitään pölyä ei kuitenkaan asunnon muihin osiin päässyt. Olin varautunut laittamaan kultakalojen altaan päälle pleksit suojaksi, mutta ei niitä tarvittukaan hyvän muovituksen takia.
Kultakalat
Dora
Starting Member
Starting Member

Kiitos vinkeistä ja omakohtaisista kokemuksista. Mua silti pelottaa varsinkin ton mustanorsukalan vuoksi. Voiko akvaarion ympärille koittaa rakentaa mitään "äänieristystä"? Ja millä mä saisin hyvin peitettyä altaan, siinä kun on kansilasit (4kpl ja isot ruokinta-aukot), altaan mittainen loisteputkivalaisin ja aquaelin uv-suodatin, josta tulee ilmastinletku altaan ulkopuolelle. Olisiko hyvä jättää porauspäiväksi allas ilman valoa, vai? Olohuoneen "oviaukko" on sen verran avara, että hyvästä muovituksesta huolimatta pölyä tulee varmasti olemaan joka paikassa... voisko akvaarion ympärille kehitellä jätesäkeistä pölysuojauksen?
Mä oon tässä koittanut kokoajan lohduttautua ajatuksella, että kun remppa on ohi niin kalat saa ainakin laadukkaampaa, puhtaampaa hanavettä joten rautakuparilikavesi on pian historiaa. Sen voimalla koitan purra hammasta ja kestää remontin ajan :mrgreen:
* 750 litrainen
* 64 litrainen
* 2 marsupoikaa
marvin1234
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja marvin1234 »

Remonttifirma kyllä pistää suojaukset huoneistoon, pölyä ei pitäisi kyllä tulla sen pahemmin. Meillä oli juuri putkiremontti (jatkuu toki toisessa rapussa vielä), joka kylläkin kesti reilun pari kuukautta (eli pääsette hyvin helpolla :) , meillä siis uuusittiin kokonaan kylpyhuone ja vessa) . Olohuoneessa ei ollut rempan jälkeen juuri enempää pölyä, kuin olisi ollut jos ei pariin viikkoon imuroi. Ja oviaukko on kanssa mallia avara. Me oltiin itse evakossa (samoin akvat), joten melusta ja tärinästä en osaa sen kummemmin sanoa.
Dora
Starting Member
Starting Member

^ meillä oli 4 vuotta sitten viemäriremontti, nyt siis uusitaan ainoastaan käyttövesiputket :) Viemäriremppa oli yllättävän siisti, pölyä ei tullut juurikaan kun porasivat ainoastaan kylppärissä ja keittiössä, josta pöly ei levinnyt muualle.
Toivon todellakin, ettei vastaan tule mitään yllättävää ja saavat putket uusittua sen yhden päivän aikana...
* 750 litrainen
* 64 litrainen
* 2 marsupoikaa
ninni_hoo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ninni_hoo »

Onpa mukava lukea näitä kokemuksia...meillä putkiremppa alkaa syyskuussa ja 6 viikkoa on vedet pois kämpästä. Hiukka huokalin vedenvaihdosta paikallisessa eläinkaupassa, niin oli sitä mieltä että hyvin pärjää kalat sen 6 viikkoa 8O
Mua kyllä hirvittää...puhdasta vettä saan kyllä haihtuneen tilalle lisättyä kun raahaan ämpäreillä alhaalta (asutaan kuutosessa), mutta vaihtamaan en sitä pysty. Täytyy vaan laittaa käpälät kyynärpäitä myöten ristiin ja ruokkia vaan ihan vähän :mrgreen:
180 L sekametelisoppaa, 20 L kirsikkasukia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”