seura/kasvialtaan muuttaminen Malawiksi tms.

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-noora-
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

seura/kasvialtaan muuttaminen Malawiksi tms.

Viesti Kirjoittaja -noora- »

Mulla on 720-litrainen hyvin kasvipitoinen seura-akvaario, jonka hoitaminen tällä hetkellä on vähän turhan työlästä, kun perhekoko kasvaa tiuhaan tahtiin... (kolmas lapsi syntymässä juuri esikoisen 4-vuotis synttäreiksi!) Olen aina tykännyt rehevistä kasvialtaista ja vähän aikaa sitten suunnittelin vielä kunnon hiilarisysteemien hankkimista tuonne, mutta nyt vaikuttaa siltä, että täytyy muuttaa allasta ainakin joksikin aikaa helpompihoitoiseksi. Kasvien perkaminen jatkuvasti vie vain liikaa aikaa ja sitten taas on epäsiistin näköinen olkkarissa, kun rehottaa täysillä.

Mietin vain nyt sitä, että kun altaassa on 2x 150W monimetallit, niin miten käy jos karsin kasveja rankalla kädellä ja vaihdan hidaskasvuisiin? Lannoitusta on pohjassa ja lisäksi vedenvaihtojen yhteydessä menee Easy Lifen Pro Fito. Easy Carboa olen joskus käyttänyt mutta nykyisin en vain muista enkä ehdi sitä joka päivä lorauttaa niin on jäänyt kokonaan pois. Tällä hetkellä lasiin tulee nopeasti vihreää levää, joka helposti irtoaa sienellä mutta on aika työläs. Pitäisikö kasvien vähennyksen myötä lamputkin laittaa vaihtoon?

Kalasto menisi myös vaihtoon/remonttiin, siihen tarviisin myös apuja. Tällä hetkellä altaassa on pikkulehtikaloja 6kpl, 3 helmirihmaa, 2 sinirihmaa, punapäätetroja, kiilakylkiä, tiikerinuoliaisia, leväbarbeja ja joitakin pieneksi jääviä plekoja (salamanteri, hieroglyfi, golden nugget ja helmipartis).
Uuden kalaston toivoisin olevan kivan näköinen mutta pääasia olisi kestävä, aika helppohoitoinen allas. Eli toivoisin selviäväni n. 2 vkon välein vedenvaihdoilla ilman kovin suuria koko altaan mylläyksiä joka kerta.
Suodatuksena Eheim 2252, Prof II kahdella ja kolmella korilla. Lisäksi pala mattoa, jonka takana noiden ulkosuodatinten imut. Vesi on pehmeä, lämpö nyt 26-27 mutta säädettävissä. Altaan mitat 200x60x60.

Kiitos jo etukäteen neuvoista, tässä syksyn aikana ajattelin muutosta tehdä, ennen kuin todellinen rumba kotona alkaa ;)
Kalaa kalaa
Member
Member

Re: seura/kasvialtaan muuttaminen Malawiksi tms.

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Se on ihan mielipide asia, muuta itse varmaan sinuna laittaisin kasvit ja kalat myyntiin.

Tilalle sisustaisin malawi akvaarion, ne on minusta aina olleet hienoja missä olen sellaisia nähnytkin, vaikka ovatkin kasvittomia.

Ei lannoitus ja perkuu huolia, vain jylhät kalliomaisemat sinne ja kirkasväriset malawit.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
-noora-
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja -noora- »

No sitä tässä mietin, että jos akvaariossa ei ole kasveja niin tuleeko noilla valotehoilla kauhea leväinvaasio? Silloin ei kai lannoitetakaan sitten ollenkaan?
marleena
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja marleena »

Mulla ei valitettavasti ole faktatietoa valotehon vaikutuksesta levien kasvuun, mutta varmastikin voit sen kasvienlannoituksen sitten lopettaa, kun ei kasvejaan kerran ole enää. ;D

Mutta sitä mää vaan meinasin, että jos ja kun päädyt siihen vaiheeseen että laitat kasvit (ja ehkä kalatkin) mäjelle, niin ilmoitteleppas siitä ihmeessä meille lähistön immeisille, jotta et ihan roskiin niitä paa... :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”