akvaarion kauneus vs. "siivous"

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pappis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 15:51, 26.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: kylä länsirannikolla

akvaarion kauneus vs. "siivous"

Viesti Kirjoittaja Pappis »

Tuossa omaa paljuani siivotessa alkoi päässä lievästi kiehua, kun pohjan lappoaminen aina irrottaa kasvit kellumaan, jos sen työn aikoo yhtään huolellisemmin tehdä. Kasvien asettelu takaisin on vähän arpapeliä ja lopputulos on useimmiten juuri sitä, mitä sattuu tulemaan! Parin päivän päästä harmittaa, kun se allas näytti kuintenkin paremmalta ennen siivousta kuin sen jälkeen.

Siitä ajatus lähti etenemään ja pikainen tarkistus haulla paljasti, että eipä ole akvojen siivouksesta paljoa täällä puhuttu. Siis, uusi ketju aiheelle alkuun!

Omassa 230 litraisessa ( http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=204081 ) altaassa "siivous" 1-2 vk:n välein sisältää:
- vesiarvojen testit vanhalle vedelle
- suodattimien (joka kerta) ja lämmittimen (harvemmin) putsauksen
- lasien kaapimisen tai harjaamisen puhtaaksi
- veden osittaisen vaihdon
- noin kerran kuussa pohjan lappoamisen & pöyhimisen

Kysymyksiä:

1. Missä järjestyksessä nuo toimenpiteet tekisitte ja miksi näin?
2. Mitä muita "siivous"-juttuja teet omassa altaassasi?
3. Niksejä, vinkkejä, yms. homman helpottamiseksi ja akvaarion "kauneuden" ylläpitämiseksi?
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 18:32, 05.07.2005

Re: akvaarion kauneus vs. "siivous"

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Sellainen pikku vinkki, että jos vaihtaa akvaarioon hiekkapohjan, ei sitä tarvitse koskaan lapota ja kasvit pysyy paikallaan [;)] Sonta ei uppoa sinne sekaan, vaan kulkeutuu suoraan suodattimeen. Kalat ja kasvit tykkää muutenkin enemmän hiekasta kuin sorasta. Suodatintakaan ei tarvitse joka putsauksen yhteydessä siivota, ainoastaan tarvittaessa. Ja jos tarvetta sille on 1x viikossa, on joku pielessä: suodatin alitehoinen tai akvaariossa aivan liikaa kuormitusta sen kokoon nähden.

Itse vaihdan tuohon 190l akvaarioon veden kerta viikkoon, ehkä sellainen 30-50% kerralla. Ulkosuodattimen siivoan kun on tarvetta (kerta vuoteen yleensä riittää), sisäsuodattimen samoin. Sisäsuodatin on vain "varalla" tuossa ja kerää hiukan roskaa, kun joistain köynnöskasveista kalojen käsittelyssä noita lehtiä ym. paloja irtoilee. Kerran parissa kuukaudessa yleensä on tälle ihan hyvä siivoustahti. Laseja en siivoa ikinä, ei ole tarvetta. Periaatteessa toimivassa akvaariossa, missä on kaikki kunnossa, ei pitäisi laseihin kertyä levää niin, että niitä tarvitsisi sen enempää putsailla. Partamonni ja otot hoitavat täällä talkkaripuolen, minun ei sitä tarvitse tehdä :mrgreen:

Eli parhaat siivousvinkit: hiekkapohja, säännölliset vedenvaihdot, kunnon suodatin, sopiva valaistus ja asiallinen ruokinta + kalasto, niin ei tarvitse sen enempää siivoilla :roll: Vedenvaihtojen ja kalojen ruokinnan ohella ainoa säännöllisesti tehtävä pakollinen toimenpide itselläni on kasvien karsinta, kun ne uhkaavat muodostaa läpitunkemattoman viidakon, missä ei edes sukaravut mahdu liikkumaan :mrgreen:
afrodite
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 22:34, 25.10.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: akvaarion kauneus vs. "siivous"

Viesti Kirjoittaja afrodite »

Minkälainen pohja sinulla on? Minulla Bilteman hiella ja on todella mukava putsauksen kannalta. Ei tarvitse kun pinnalta ottaa roskat pois. Ei ongelmia että kasvit lähtee putsauksen aikana. Soran kun taas joutuu pohaan asti lappoamaan.
720l kiekkola.
Pappis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 15:51, 26.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: kylä länsirannikolla

Re: akvaarion kauneus vs. "siivous"

Viesti Kirjoittaja Pappis »

Olen siirtymässä jokisorapohjasta hiekkapohjaan, tällä hetkellä noin puolet kumpaakin. Hiekkaa lappoessa likaa ei kyllä noussut sieltä juurikaan, mutta sorasta lapottu tavara oli todella mustaa. Onko hiekkapohjan kanssa todella niin, että sitä ei tarvitse lapota "ikinä"? Jotkut kuitenkin sanoo, että hiekkapohjaa pitää möyhiä silloin tällöin?

Mulla on 2 kpl sisäsuodattimia (tiedot aiemmin linkatussa ketjussa), putsaan ne 2 vk välein, muutoin tukkeutuvat kasvien palasista, "töhnästä" ja "mönjästä".

Kyllä meidän akvaarioon kertyy likaa laseihin. Se alkaa yleensä ensin näkyä jokisoran ja lasin välisessä pinnassa noin 2-4 vk:n päästä. Toinen, missä sitä alkaa näkyä herkästi, on JBL:n CO2-testin kirkkaassa muovikotelossa.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 18:32, 05.07.2005

Re: akvaarion kauneus vs. "siivous"

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Itse en ole ikinä laponnut hiekkapohjaa, enkä myöskään möyhinyt. Sitä varten on kierteiset, vaikka niitäkin on itselläni aina ollut vähän. Minulla tosin on aina ollut pohjaa tonkivia ja jopa sinne kaivautuvia kaloja, eli kai se on tullut siinä sitten möyhittyä. Pisimmillään minulla on ollut hiekkapohja akvaariossa 10v (sitä ennen siis soraa), ja koskaan ei ole tarvinnut lapolla niihin koskea [;)]

Tuo suodattimiesi putsaustahti kuulostaa hiukan sille, että kuormitus altaassa olisi melko rankka. Kaksi suodatinta kuitenkin, ja siltin jo tuossa ajassa tukkeutuvat. Itse laittaisin tuon kokoiseen jo ulkosuodattimen yhden sisäsuodattimen kaveriksi, mutta se nyt on vain henkilökohtainen mielipiteeni. Lisäksi olen laiskana todennut, että se säästää suodattimien pesuvaivalta :mrgreen:

Itse olen tosiaan leviltä välttynyt, laseja en ole nykyisessäkään asunnossa ollessani putsannut kertaakaan (vasta 1kk takana, mutta mitään merkkiä levistä ei näy) muuton jäljiltä. Vanhassa asunnossakaan ei tarvinnut laseja putsailla kuin yhdestä akvaariosta siitä kohdasta, mihin aurinko pääsi paistamaan. Eli hyvin helpolla pääsen itse akvaarioiden siivouksen kanssa, kun juuri mitään ei tarvitse tehdä.
Pappis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 15:51, 26.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: kylä länsirannikolla

Re: akvaarion kauneus vs. "siivous"

Viesti Kirjoittaja Pappis »

Aika hiljaista... Vai ettekö siivoa altaitanne?
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: akvaarion kauneus vs. "siivous"

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Hiekka tosiaan helpottaa hommaa. Mulla on platyaltaassa ollut ongelmana, että veden virtaus ei ole riittänyt heittämään kaikkea köhnää suodattimeen, joten olen putsannut hiekan pintaa pari kertaa viikossa ongelmakohdista lapolla. Nyt oon tuplannut suodatuksen ja kai tää nyt toimii paremmin koko allas.. Aasia-altaan vettä ei tarvi suuria määriä vaihdella, satalitraa on vettä ja kaksi ämpäria viikossa vaihdan, välillä enemmän. Tuossa altaassa köhnää kertyy sammalpuskien joukkoon, joten lappoan niitä. Laseja putsaan noin kerran kuussa kummastakin altaasta.
nicholaus82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 15:33, 05.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: akvaarion kauneus vs. "siivous"

Viesti Kirjoittaja nicholaus82 »

Itsellä kierteiset möyhivät hiekka pohjia ja vettä vaihdetaan joka viikko n.3 ämpärillistä ja jos kasveja paljon niin otan pelkällä letkulla ilman lappo osaa niin saa hyvin joka paikasta pohjan päällä olevat liat :) ainakin tuntuu että 100l olevaa aquaballia saa usein putsata, laseja puhdistan kerran kuussa
"pakkanen kesyttää nudistin"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”