levä joka muuttaa veden vihreäksi

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

levä joka muuttaa veden vihreäksi

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Hei!
Minulla on melkein heti perustamisen jälkeen vesi muuttunut vihreäksi. Vaikka olen kokeillut vaihtaa sitä 50-70% jopa peräkkäisinä päivinä, väri vaalenee vain hiukan ja kohta vesi on taas niin täynnä levää että ei meinaa läpi nähdä. Levä ei ole rihmamaista vaan jotain pikkiriikkisiä partikkeleita kai. Kasvit voi hyvin.
Valaisimessa minulla on meriveteen tarkoitettuja päivänvaloa jäljitteleviä putkia.
Olen laittanut ajastimen sammuttamaan valot keskellä päivää muutamaksi tunniksi.

Mitähän tälle sais tehtyä?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: levä joka muuttaa veden vihreäksi

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Vihersamennusta se saattaisi olla. Hoitokeinona on ruokinnan lopettaminen viikoksi, akvaarion peittäminen kokonaan ja pitäminen täysin pimeänä. Vettä tulee vaihtaa kerran päivässä viikon ajan vähintään kolmannes. Suodatin on pestävä päivittäin. Sitten vain toivotaan parasta. Pohjaa on lapottava, jotta kuolleet levät saadaan pois. Varmista, ettei yksikään auringon säde osu akvaarioosi aamulla, päivällä eikä illalla.

Tämmöisiä ohjeita tarjosi Ovitz blogissaan. Tähän ongelmaan on myös ihan tekninen ratkaisu eli UV:n käyttö:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... &path3=JBL

Jos tämä oli suolainen allas, niin niistä en kyllä tiedä yhtään mitään.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Kannattaa opetella käyttämään hakua ("Etsi"). Sillä löytää aikaisempia kirjoituksia asiasta kuten esim. tämä ketju: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... s#p7057422 :)
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Tällä nyt tuskin on mitään tekoa vihersamennuksen kanssa, mutta jos putket valaisimissa on tosiaan suolaveteen tarkoitettuja eli Kelvinit on korkeat, ne eivät ole optimaaliset makean veden vesikasveille. Niiden kasvu saattaa häiriintyä vääränlaisesta valosta, mikä ei ainakaan edistä akvan hyvinvointia ja saattaa hyvinkin ylläpitää leväongelmaa osaltaan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Sitähän mä mietin kanssa, siinä oli aluksi myös muutama sininen putki jotka vaihdoin käytettyyn valkoseen ja pari putkea vaan puuttuu paikoiltaan. Ei oo mitään levää pohjalla mitä lapota. Pitää kokella noita keinoja vaikka menee hankalaks puhdistaa koko takaseinän kokonen mattosuodatinlevy... Huonolla tuurilla tuo levähän palaa takaisin heti kun valot pistää takaisin.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

AnnaS kirjoitti:Kannattaa opetella käyttämään hakua ("Etsi"). Sillä löytää aikaisempia kirjoituksia asiasta kuten esim. tämä ketju: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... s#p7057422 :)
Joo tiedetään tiedetään... Mun kirjottamien viestien määrästä voi ehkä päätellä että oon pari kertaa ennenkin ollu täällä foorumilla... mutta kun en tiennyt mitä tämä on, niin vähän vaikea etsiä sanalla "vihersamennus" tai millään muullakaan sanalla mikä olis vastaus mun kysymykseen, muutenhan mun ei olis tarvinnut kysyä. Modet varmaan siirtää viestiketjun jos se niin kamalaa on että joku joskus aloittaa uuden viestiketjun.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Meillä oli yksi akvaario vihersamennuksen vallassa. Se lähti ihan sillä, että pimennettiin se reiluksi viikoksi. Sinä aikana kaloille vain todella maltillisesti ruokaa. Pohjaa, seiniä, sisustuksia taikka suodatinta ei pesty ennen eikä jälkeen pimennyksen ja sillä se levä lähti eikä ole takas tullut.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Okei, no hyvä jos kuitenkin vähän voi antaa ruokaa, mulla on tuolla hohtomillisten poikasia ja vaikka ne onkin jo aika isoja niin ei ne taida viikkoa pärjätä kokonaan ilman ruokaa.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
ÄmHoo

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Olikos se niin, että UV-suodatus auttaa vihersamennukseen myös? Värkin voisi saada ehkä lainaan joltakin?

M.
Kalaa kalaa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Itsellä sama ongelma ilmestyi kuin tyhjästä hammaskarppien akvaarioon.

Ei ole edes vasta perustettu vaan kauan jo toiminut, ja vesiarvot olleet vakaat.

Hassua vain että lähempänä ikkunaa olleet akvat ei kärsi minkäänlaisesta levästä ja ovat kirkasvetisiä,vaikka aurinko paljon helpommin pääsee niihin.
Onpa mulla yksi pienempi akvaario ollut jo puoli vuotta aivan ikkunan allakin, vastoin kaikkia ohjeistuksia, eikä siinä ole minkäänlaisia vesi/leväongelmia, koko allas voi hyvin.

Nyt tämä pimeimmän nurkan akvaario on sitten jatkuvasti vihreävetistä vaikka kuinka vettä vaihtaa..juuri tuota vihersamennusta.

Nyt pohdin voikohan suodatuksella olla asiaan vaikutusta?

Noissa lähempänä ikkunaa olevissa on minulla reilu virtaus , mutta hammaskarpeilla virtaus on vähäistä.

Ja hieman liikaa olen varmaan välillä ruokkinutkin, osa syy siinäkin, mutta en voi paastouttaa tätä allasta, kun siinä on paljon platyjen ja millisten poikasia, koko ajan syntyy uusia.

Jos tuossa ruokkii yhtään niukemmin, isot ahneet kalat hotkii kaiken ja poikaset jää nälkään. :/
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Kalaa kalaa kirjoitti:,

Nyt pohdin voikohan suodatuksella olla asiaan vaikutusta?
Noissa lähempänä ikkunaa olevissa on minulla reilu virtaus , mutta hammaskarpeilla virtaus on vähäistä.
mä lisäsin suodattimen kaveriksi kaksi kiertovesipumppua, ei auttanut...
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... s#p7090723

Kun vihersamennus iskee, siitä on vaikea päästä pois. Itselläni kyseinen akva superkirkkain vesi ja ongelma katosi. Puhuria oli paljon, mutta viidakko esti osin kuitenkin veden virtauksen. Keijulevä valjosi erityisesti liuskavesitähdikin lehdille ja pohjaan. Pari juttua lopulta tehosi ja vesi on superkirkasta.

Pistin huikean virtauksen (voisit laittaa ne kiertovesipumput täysille). Silloin keijulevä nousee irti kasveista ja pohjasta. Vesiletkulla, jossa hyvä pääsy pikku levillä pois akvasta kehiin ja reilu vedenvaihto (50-70%). Toinen vedenvaihto, kun kasvit ja kalat sallii esim. puolen vuorokauden kuluttua. Älä lisää kasviravinteita veteen. Muista vedenparannusaineet sun muut.

Jos mahdollista. Irrota osa kasveista ja huuhtele ämpärissä (keijulevä voi olla kasvien lehdillä).

Lisäsin yhden biopowerin ja suodatuskapasiteetti lisääntyi. Tärkeää, että riittävä biologinenkin suodatuskapasiteetti.

Pidä suodattimet puhtaina. Putsaa massat hyvin...huono suodatus yksi pääsyy, jos alitehoilla.

Luulen, että vedenvaihto jätti levät altaaseen (konsentroitui kasvien pinnoille ja pohjaan...). Kun iskit uudet vedet, levä mobilisoitui...Mikä pahinta, minulla yölläkin samennus paheni - nyt täysin kirkas vesi, ei ongelman häivää:). :D
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”