Pika-apua! Suodattimessa 2 monnisen poikasta, mitä teen?

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maria68
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Pika-apua! Suodattimessa 2 monnisen poikasta, mitä teen?

Viesti Kirjoittaja maria68 »

Olen tuolla "tänään meillä kutee" -ketjussa kertonut, että monniseni (luult leopardimonniset) kutivat ekan kerran 14.8. Poikasia ei ole kuitenkaan näkynyt, paitsi nyt kun piti pestä sisäsuodatinta niin sieltä löytyi 2 poikasta! Ovat ehkä päivä tai kaksi sitten tulleet kutupalleroistaan. Ne ovat minulla nyt ämpärissä, laitanko ne kelluvaan muoviseen poikasboksiin vai mitä teen? Oliko se niin, ettei poikasia saa sitten enää mielellään siirrellä, etteivät jää kääpiökasvuisiksi eli nyt pitäisi keksiä missä niitä kasvatan? Altaassa varmaan tulevat isojen monnisten syömiksi?
Eli mikä olisi nyt parasta, voisko joku auttaa?

lisäys* minulla on ylimääräisenä sera f700 suodatin, kannattaisiko sen kanssa laittaa joku viritelmä pystyyn isosta lasipurkista tms ja kuinka ison lasipurkin pitäisi silloin olla?
maria68
Junior Member
Junior Member

Re: Pika-apua! Suodattimessa 2 monnisen poikasta, mitä teen?

Kelluvaa poikasboxia ei löydy mistään, lienee kadonnut muutossa, eli se optio poissa laskuista. EN viitsisi laittaa enää takaisin muiden sekaan kun nyt tällä tavoin sieltä pelastuivat, eli ehdotuksia?
nuolimonni11
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

kuinka isoja poikaset on?
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
Quu007
Member
Member
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Minäkin löysin aikoinaan kuparimonnisen poikasen ulkosuodattimesta putsauksen yhteydessä muuta keinoa ei ollut kun kiikuttaa se vaan isoon akvaarioon jossa oli 2 haarniskamonnista samaan aikaan...siellä tuo hyvin porskutteli...piilopaikkoja oli tietenkin paljon eli jokaiselle löytyi sopiva kolo ja hyvin tuo Onniksi ristimäni poikanen siellä meni.. :D ..
Kasvillisuus auttaa tietenkin kanssa asiaa...
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
maria68
Junior Member
Junior Member

nuolimonni11 kirjoitti:kuinka isoja poikaset on?
No, kahden päivän ikäisiä eli pikku tikkusia joilla on silmät :)
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Ihan hyvän poikasboxin saa kun virittää tiheäsilmäisen haavin akvaarion reunaan. Jos perustat poikasaltaan, niin osta joku muovinen "kalupakki" tai rojuloota. Todennäköisesti niitä kyllä on joka huushollissa muutenkin. Lasipurkki ei ole oikein optimaalinen muodoltaan ja tilavuudeltaan. Noita poikasia on varmaan enemmänkin siellä. Ne eivät vain vielä ui. Osa tietysti kuolee tuon suodattimen takia.
maria68
Junior Member
Junior Member

Itseasiassa teinkin jo noin, miten Kirahvi sanoit. Olin vaan niin täpinöissäni kun ekasta kudusta tuli poikasia, että unohtui kaikki mitä olin ikinä lukenut poikasten kasvatuksesta :D Muistin kuitenkin, että minulla on läpinäkyvä iso muovilaatikko. Nyt siellä pyörii toi seran F700 (aika kova pyöritys kyllä ihan minimiasennossakin) ja laitoin toisesta akvaariosta kannon, johon olin just sitonut jaavansammalta. Ajattelin, että sammal tuo turvaa, kun suodatin pyörittää vettä aika vaudilla.

Pari kysymystä: lämpötila on nyt 26 astetta, onko OK? Kuinka usein ja kuinka paljon vaihdan vettä?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Lämpötila voisi tietysti olla asteen pari alhaisempikin, mutta se ei ole kriittistä. Jos sinulla on pieni lämmitin niin laittaisin sen 24 asteeseen, jotta esimerkiksi yön takia ei tapahtuisi suuria lämmön laskuja. Nitriittiä voi tulla, jos käytit uutta suodatinta, joten laittaisin pari kourallista pintahiekkaa kypsästä akvaariosta. Kuormitus on hyvin pientä tietysti, mutta vaihtaisin silti 10% päivässä vettä. Fullerin mukaan on hyvin tärkeää pitää leopardimonnisilla lämpötila tasaisena.
maria68
Junior Member
Junior Member

Mulla ei ole kuin 100 w lämmitin ylimääräisenä, ei mitään pikkulämmitintä. Kummassakin purkissani lämmöt pysyy aika tasaisina, niin en ole tarvinnut lämmittimiä. Pitänee hankkia jos lämpö heittelehtii.
Suodatin oli "uusi" mutta kanto tuli toisesta akvasta eli nyt vielä sitä pintahiekkaa pohjalle sitten.
Toivottavasti löydän poikasia lisää, kahdella onnistumisprosentit tuntuu aika pieniltä.
maria68
Junior Member
Junior Member

Mitä tämä nyt sitten on? Alkuperäiset monnisen poikaset edelleen elossa + 1 kaveri, jonka löysin myöhemmin. Asustelevat Ikean muoviboxissa. Olen vaihtanut vettä ohjeen mukaan päivittäin -> Äsken kippasin pinnalta vanhaa vettä pois kun huomasin, että pinta täynnä pikkiriikkisiä siimahäntiä, jotka ei liiku??? Ketä nämä on??? Ehdin nähtävästi kipata niitä runsain määrin viemäriin ennen kuin huomasin asian, mutta jäljellä on silti ainakin 20 kpl. Tulivatkohan nämä se kannon ja sammaleen mukana jonka siirsin monnisakvaariosta tähän muoviboxiin? Voi vitsi, että en tajunnut mitään kun aloitin vedenvaihdon. En voinut ymmärtää, että pinta on täynnä jotain "vauvoja".
Miksi ne on näin paljon pienempiä kuin nuo alkuperäiset kolme? Siis ehkä neljäsosan kooltaan? Ne ei kyllä liiku lainkaan, kelluvat siinä pinnassa tai menevät veden liikkeen mukana - onko ne kuolleita?
maria68
Junior Member
Junior Member

Tarkennan vielä, että kannon siirtämisestä on jo viisi päivää ja kudusta kymmenen. Eli onko sitten käynyt niin, että siirtäessäni kantoa nuo olisivat kuolleet ja nyt vedenvaihdon yhteydessä pelmahtivat pinnalle? Tässä boxissa ei kukaan ole käynyt kutemassa.
maria68
Junior Member
Junior Member

Jatkan yksinäni :mrgreen: Kyllä ne tyhjästä ilmestyneet poikaset ovat kuolleita, jää arvoitukseksi mitä oikein tapahtui.

Kysyisin jos joku osaa kertoa, että erottaako leopardimonnisen ja kuparimonnisen poikasia missä vaiheessa ja mistä ? Kun pikkasen olen edelleen epävarma onko nuo kolme poikasta kumman lajin edustajia.
Ja toinen kysymys: missä vaiheessa ne voi laittaa takaisin isoon akvaarioon?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Nyt sinä Maria olet aivan väärässä. Poikasia ei ilmesty tyhjästä. Kyllähän ne sankarivainajat ovat sieltä samasta altaasta mistä eloonjääneetkin. Kuparimonninen on vielä viikon ikäisenä melko väritön. Leopardimonnisella on viikon iässä melko suuri tumma täplä keskiruumissa. Kolmen kuukauden iässä ne lienee turvallista palauttaa pääaltaaseen. Trilineatus on silloin yleensä 22mm pitkä ja aeneus 26mm.
maria68
Junior Member
Junior Member

No siis kamoon, kyllä minä kuitekin keski-ikäisenä naisena tiedän, ettei haikara tiputa vauvoja, edes kala-altaaseen :D [;)] Tarkoitin "tyhjästä" tietenkin siinä mielessä mitä kirjoitinkin. Eli en ollut niitä tuonne laittanut, vaan olivat luultavasti tulleet sen kannon ja sammaleen mukana. Miksi löytyivät kuolleina, on minulle arvoitus.
EI tarvii ihan niin kirjaimellisesti ottaa 8-)

Kiitos noista tiedoista koskien monnisten eroja: poikasilla on selvä musta täplä keski/yläruumiissa, joten leopardimonnisepäilys vahvistuu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”