Innokkaan haaveilijan pää täynnä kysymyksiä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Re: Innokkaan haaveilijan pää täynnä kysymyksiä
Allas RO:ta puolilleen tai kolmanneksen vajaaksi, suolat sisään ja joku vispilä sitä sitten sekoittelemaan.
Pitoisuuksien täsmätessä sitte kiveä ja hiekkaa sisään ja vaikka 60l smartboksissa uutta suolavettä tekemään että saa altaan täyteen.
Itse tosin vedin letkulla täydellä hanapaineella altaan täyteen, mutta en sitä suosittele. RO vettä tosin siitä eteenpäin käyttänyt.
Pitoisuuksien täsmätessä sitte kiveä ja hiekkaa sisään ja vaikka 60l smartboksissa uutta suolavettä tekemään että saa altaan täyteen.
Itse tosin vedin letkulla täydellä hanapaineella altaan täyteen, mutta en sitä suosittele. RO vettä tosin siitä eteenpäin käyttänyt.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Sorry änkeen tähän omalla mietteellä ja mietin että voiko RO-laitetta sammutella välillä jos tarvetta on ettei tarvi sitä pieneen hetkeen .
Tyhmä kysymys mutta mieltä askarruttava juttu.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Sama täällä, hanavedellä on menty... Tollanen lähemmäs 2500 litraa RO-vettä ja meikäläisen hermot? No way!
Joo suosittelisin, että laittaisit ensin sen altaan hurraamaan pelkän veden kanssa, ja sitten jokusen päivän päästä kivet sisään, mutta sinulla on sen verran matkaa, että erillinen kivireissu tuskin tulee kysymykseen
Tosin, kivet nyt menee jossain purkissa jossa on kiertävä vesi.
Sitten, tätä suosittelen lämpimästi: laita ensin kivet oikein kivasti ajan kanssa jonkinlaisiin tukiin. Poraat vaikka reiät kiviin ja pujotat ne ohueen PVC-putkeen. Itse olen tehnyt niin. Sitten vasta hiekat, kun kivet on sisässä ja ajan kanssa laitettu. Maistelet ja tutkailet, ja heti jos joku kivi tympäsee, vaihdat sen oikeaan asentoon. Muuten on hankalaa jatkossa puljata niitä paikoilleen. Lue vaikka Merjan Riutta olohuoneessa-blogin viimeisin päivitys![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Joo suosittelisin, että laittaisit ensin sen altaan hurraamaan pelkän veden kanssa, ja sitten jokusen päivän päästä kivet sisään, mutta sinulla on sen verran matkaa, että erillinen kivireissu tuskin tulee kysymykseen

Tosin, kivet nyt menee jossain purkissa jossa on kiertävä vesi.
Sitten, tätä suosittelen lämpimästi: laita ensin kivet oikein kivasti ajan kanssa jonkinlaisiin tukiin. Poraat vaikka reiät kiviin ja pujotat ne ohueen PVC-putkeen. Itse olen tehnyt niin. Sitten vasta hiekat, kun kivet on sisässä ja ajan kanssa laitettu. Maistelet ja tutkailet, ja heti jos joku kivi tympäsee, vaihdat sen oikeaan asentoon. Muuten on hankalaa jatkossa puljata niitä paikoilleen. Lue vaikka Merjan Riutta olohuoneessa-blogin viimeisin päivitys
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Osa meni RO:na ja osa hanavetenä ekassa täytössä.. Tosin mulla ei ole tukia vaan paiskasin eka hiekat sisään ja päälle kasailin kiviä. Hyvin ne on siinä pysyneet. Tosin vetoan yleiseen vastarannankiiskinä olemiseeni
Kalakissa: väännä hana kii ja RO "sammuu" 

Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
-
- Katalysaattori
Joo siis laitteestahan lasketaan vettä läpi vain kun sitä vettä tarvitaan. Ja yleisenä suosituksena tais olla että antaa aina alkuun valua muutaman minuutin ennen kuin siirtää letkun pään sinne vesiastiaan.
-
- Senior Member
Elä hanki hydrometriä vaan http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... RAKTOMETRI
Mihin kaikkeen käyttäisit RO-vettä? Eikö se sun allas ollut 330x60x60cm? Onko sulla yli tonninen refu vai kasteletko nurmikonkin osmoosivedellä? Eikä sitä koko vesimassaa tarvitse vedenvaihdossa vaihtaa.Rapide1 kirjoitti:Sama täällä, hanavedellä on menty... Tollanen lähemmäs 2500 litraa RO-vettä ja meikäläisen hermot? No way!
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
Ei ole tuon kokoinen. Isompi on kyllä 
Ja tuossa on puhuttu altaan ensitäytöstä. Lue ketju ennenkuin kommentoit...

Ja tuossa on puhuttu altaan ensitäytöstä. Lue ketju ennenkuin kommentoit...
Jos mä vaan laitan hymiön 
Mitkä ne altaasi mitat muuten ovat? Iso se on, se on tullut selväksi.

Mitkä ne altaasi mitat muuten ovat? Iso se on, se on tullut selväksi.
Toistaiseksi varsin riittävät
Lämpömittarina menee täälä perus ulko-/sisälämpömittari Metallinen kärki on vain kastettu epoksiliimaan (2-komponentti) joka on vaaratonta kuivuttuaan. Tosin tämä nykyinen näyttää ~0.5 astetta liikaa, mutta mitäpä tuo kun sen tietää.Vilma06 kirjoitti: Mitäs tästä vielä puuttuu, että pääsisi kunnolla alkuun? Lämpömittari tottakai, mutta siitä minun pitikin kysyä neuvoa teiltä, millaista käytätte kun kaikissa tuntuisi olevan metallia? Ja sitten tietysti puuttuu vielä leväskraba, haavi, pihdit, vesiastioita.. Mitä vielä?
Ja muutes vähän hölmö kysymys, mutta miten ihmeessä olette täyttäneet ekaa kertaa altaan? Siis kun siihen menee se 250 litraa suolaa ja RO vettä, niin mihin ihmeen astiaan voi tuollaisen määrän tehdä valmiiksi ja sitten altaaseen laittaa? Kun RO-veden tekoonhan menee jonkin aikaa ja johonkin se vesi pitäisi säilöä että saa sitten heti täytettyä kun elävä kivi on laitettu.. Ei vain innostaisi ostaa pariakymmentä saavia ja sitten 18 niistä on turhia jatkossa?!
RO veden käyttöön ensitäytössä en ota kantaa, kun en käytä. Mutta varmaan kannattaa tehdä jotenkin noin miten tuossa aiemmat neuvoo. Allas valmiiksi niin täyteen kuin vain on mahdollista, siten että työskentely sinne vielä onnistuu, ja loput tuon kokoisessa altaassa mahtuukin jo aika pieneen tilaan. Ja no ei ne kivet varmaan ihan pintaan asti tule
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
Ok. Se oli sitten varmaan jonkun muun 330x60x60 merivesiallas, joka oli rakenteilla samoihin aikoihin kun sulle oli tulossa se isompi allas. Pahoittelen aiheuttamaani häiriötä ja poistun takavasemalle keskinkertaisen nanoni kanssa.Rapide1 kirjoitti:Toistaiseksi varsin riittävät
Btw. Meillä on perheessä kaksi hevosta mutta omaa en ole aikonut hankkia.
-
- Starting Member
Näillä ohjeilla selviääkin pitkälle tuon täytön kanssa, kiitos! Nyt pitää sitten pikkuhiljaa etsiä elävää kiveä ja noita tarvikkeita, lämpömittarin voisikin ostaa jo vaikka tänään prismareissulla, kiitos vinkistä Tykimies!
Hehee. Täällähän oli varsin mielenkiintoiset keskustelu päällänsä.
1. Meillä on RO päällä kun tarvii. Välillä pestään pyykkiä ja välillä vettä. O.o
2. Tää EI TODELLAKAAN ole tähtitiedettä. (kyllä mä noviisi teille vielä lysmatoja kasvatan...)
3. Rahaa menee, mutta ei tän harrastuksen tarvii tappokallis olla. Alotin just opiskelut ja altaan ylläpito täysin mun vastuulla...
1. Meillä on RO päällä kun tarvii. Välillä pestään pyykkiä ja välillä vettä. O.o
2. Tää EI TODELLAKAAN ole tähtitiedettä. (kyllä mä noviisi teille vielä lysmatoja kasvatan...)
3. Rahaa menee, mutta ei tän harrastuksen tarvii tappokallis olla. Alotin just opiskelut ja altaan ylläpito täysin mun vastuulla...
-
- Senior Member
Kysymykseni sopinee tähän topicciin...
Merivesiallas suunnitteilla ja tuli mieleeni tuo hanskojen käyttö suolaveden kans läträtessä. Kuinkas on, pitääkö, pitäisikö ja käyttääkö näitä kukaan? Ei kai sinne altaaseen käsiä kyynärpäitä myöten tarttekkaan laittaa, ainakaan kovin usein, mutta olisi tosiaan mielenkiintoista tietää miten yleistä hanskojen käyttö on suolaisen veden kanssa lotraajien keskuudessa
.
Merivesiallas suunnitteilla ja tuli mieleeni tuo hanskojen käyttö suolaveden kans läträtessä. Kuinkas on, pitääkö, pitäisikö ja käyttääkö näitä kukaan? Ei kai sinne altaaseen käsiä kyynärpäitä myöten tarttekkaan laittaa, ainakaan kovin usein, mutta olisi tosiaan mielenkiintoista tietää miten yleistä hanskojen käyttö on suolaisen veden kanssa lotraajien keskuudessa

Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
-
- Senior Member
Ja heti perään lisää kysymyksiä
.
1. Jos ja kun joskus pääsen siihen asti että on aika ostaa elävääkiveä, niin mistä tätä kannattaa ostaa?
2. Altaaseen laitan itsesuolaamani veden, mutta nyt olen lukenut useammastakin kohtaa täältä etteivät suinkaan kaikki ole käyttäneet RO-vettä. Välttämätöntä vai ei?
3. Veden jälkeen laitan korallihiekan (DSB) ja käsittääkseni vain osan elävästä kivestä, olenko ymmärtänyt oikein? Jos asia on noin niin sitten pitänee heittää useampi kivenhakureissu, en kai voi ostaa kaikkea tarvitsemaani kiveä yhdellä kertaa kun niitä en voi altaaseen kuitenkaan laittaa heti...
Mitäs muuta mun pitikään kysyä
...

1. Jos ja kun joskus pääsen siihen asti että on aika ostaa elävääkiveä, niin mistä tätä kannattaa ostaa?
2. Altaaseen laitan itsesuolaamani veden, mutta nyt olen lukenut useammastakin kohtaa täältä etteivät suinkaan kaikki ole käyttäneet RO-vettä. Välttämätöntä vai ei?
3. Veden jälkeen laitan korallihiekan (DSB) ja käsittääkseni vain osan elävästä kivestä, olenko ymmärtänyt oikein? Jos asia on noin niin sitten pitänee heittää useampi kivenhakureissu, en kai voi ostaa kaikkea tarvitsemaani kiveä yhdellä kertaa kun niitä en voi altaaseen kuitenkaan laittaa heti...
Mitäs muuta mun pitikään kysyä

DSB ei ole hyvä idea, se on pommi, joka odottaa että joku sitä möyhäsee.
Kaikki kivet kerralla.
ensin kivet, sitten perään hiekka
Kaikki kivet kerralla.
ensin kivet, sitten perään hiekka
-
- Katalysaattori
Itse aloitin altaan hanavedellä. Korvausvesi kun on RO:ta laimenee se kohtuu nopeasti siitä.
Kaiken kiven voi laittaa kerralla, Kimiltä Siniriutasta tai sitten Akvaariolinnasta sitä kannattanee hakea. Ja kandee tilata ennakkoon ja hakea heti tuoreeltaan kun saapuu. DSB taitaa olla katoavaa kansanperinnettä, mutta jos siihen päädyt niin muista olla ronkkimatta muuten kuin ihan pintahiekkaa. Ja järjestyshäiriöitä oli vesi, kivet ja hiekka. Alimmaksi voi laittaa vaikka kuivaa kiveä jos jää hiekan alle. Tartte sitä kallista siihen hassata.
Hanskoja on 2 paria ja käytän kyllä jos ei mitään tarkkaa puuhaa tarvitse tehdä. Tänään olin kyllä liki kainaloa myöten altaassa ilman niitä työnestimiä.
Kaiken kiven voi laittaa kerralla, Kimiltä Siniriutasta tai sitten Akvaariolinnasta sitä kannattanee hakea. Ja kandee tilata ennakkoon ja hakea heti tuoreeltaan kun saapuu. DSB taitaa olla katoavaa kansanperinnettä, mutta jos siihen päädyt niin muista olla ronkkimatta muuten kuin ihan pintahiekkaa. Ja järjestyshäiriöitä oli vesi, kivet ja hiekka. Alimmaksi voi laittaa vaikka kuivaa kiveä jos jää hiekan alle. Tartte sitä kallista siihen hassata.
Hanskoja on 2 paria ja käytän kyllä jos ei mitään tarkkaa puuhaa tarvitse tehdä. Tänään olin kyllä liki kainaloa myöten altaassa ilman niitä työnestimiä.
-
- Senior Member
Olen itse kovasti mieltynyt tuohon hiekkaan joten siksi sitä ajattelin, mutta mietitään sitäkin nyt vielä
.
Kiitos tiedoista ja hyviksi koetuista vinkeistä, taas pääsin askeleen kohti selvyyttä merivesimietteissäni.

Kiitos tiedoista ja hyviksi koetuista vinkeistä, taas pääsin askeleen kohti selvyyttä merivesimietteissäni.
Juuri näin, että miettii ja kysyy sitten, eikä toisinpäin...
RO-vesi. Ikuinen vedenjakaja
Itse en käytä.
Se pitää jokaisen ratkaista itse. Jos horjuu kahden vaiheilla, niin kannattais ehkä kaivella jostain käsiinsä(vesiyhtiöltä tms.) arvot paikallisesta vedestä. Jos oma kaivo, niin onkin hankalempi, ellei teetä mittauksia itse.
Jotain vedenparannusainetta kannattaa käyttää joka tapauksessa.

Se pitää jokaisen ratkaista itse. Jos horjuu kahden vaiheilla, niin kannattais ehkä kaivella jostain käsiinsä(vesiyhtiöltä tms.) arvot paikallisesta vedestä. Jos oma kaivo, niin onkin hankalempi, ellei teetä mittauksia itse.
Jotain vedenparannusainetta kannattaa käyttää joka tapauksessa.
Raskasta strategiaa
Njaah... Nuo vedenparannusaineet on itselle vähän sellainen, miten sen nyt sanoisi...
Epäilyksen aihe. Varsinkin merivedessä.
Itse en käytä RO-vettä. Syynä tähän on ihan yksinkertaisesti se, että asun omakotitalossa ja vesilasku ei ole kiinteä.
Joskus kesällä mittailin meidän vesijohtoveden arvoja, ja ihan kelvollisia näyttivät olevan.
Oma kaivo olisi parhautta, ja siinä tapauksessa todellakin käyttäisin RO-vettä!
Jos mahdollista, niin saturoituneen kalkkiveden käyttö korvausvetenä voisi olla hyvä juttu. Ymmärtääkseni kalkkijauhe sitoo vedestä epäpuhtauksia ja metalleja. Silloin ei tarvitse sitä käänteisosmoosia huudattaa korvausveden valmistukseen.

Itse en käytä RO-vettä. Syynä tähän on ihan yksinkertaisesti se, että asun omakotitalossa ja vesilasku ei ole kiinteä.
Joskus kesällä mittailin meidän vesijohtoveden arvoja, ja ihan kelvollisia näyttivät olevan.
Oma kaivo olisi parhautta, ja siinä tapauksessa todellakin käyttäisin RO-vettä!
Jos mahdollista, niin saturoituneen kalkkiveden käyttö korvausvetenä voisi olla hyvä juttu. Ymmärtääkseni kalkkijauhe sitoo vedestä epäpuhtauksia ja metalleja. Silloin ei tarvitse sitä käänteisosmoosia huudattaa korvausveden valmistukseen.
-
- Katalysaattori
Itse nimenomaan EN käyttäisi vedenparannusaineita. Jotenkin järki sanoo olemaan lisäämättä veteen mitään mitä ei voi sieltä itse mitata.
Onko noin kuin Rapide sanoo? Että kalkkivettä ei tarvitsisi tehdä RO-veteen?
Hanskoja käytän ihan aina. Pelkään rapuja.
M.
Hanskoja käytän ihan aina. Pelkään rapuja.
M.
Ei oo, kunhan valehtelen nälissäni, kuten aina ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)