monimetallivalaisin, käviskö mulle?
Valvoja: Moderaattorit
monimetallivalaisin, käviskö mulle?
Eli akvaariossa litroja 312,5 pituus 125 ja syvyys 50 ja korkeus 50.
Olen saanut käsityksen että monimetallivalaisimet ovat hyödyllisiä kun akvaarion korkeus on 60cm mutta mites sitten 50cm korkeaan akvaarioon? Sopiskos monimetallivalaisin meikäläisen purkkiin? jos sopii niin minkälainen sen tulisi olla?
Tietoni ovat tämän asian suhteen todella vähäiset..
Olen saanut käsityksen että monimetallivalaisimet ovat hyödyllisiä kun akvaarion korkeus on 60cm mutta mites sitten 50cm korkeaan akvaarioon? Sopiskos monimetallivalaisin meikäläisen purkkiin? jos sopii niin minkälainen sen tulisi olla?
Tietoni ovat tämän asian suhteen todella vähäiset..
Re: monimetallivalaisin, käviskö mulle?
Itse ainakin suosittelisin esim. 2x 75wattista valaisinta tuon kokoiseen, 125w taitaa olla jo liian voimakas? ja senkin kaveriksi kannattaisi hankkia hiilidioksidi jos ei kovin suurta levä ongelmaa halua. Itsekkin mietin aikanaan monimetallia 317 litraan mutta päädyin kuitenkin T5 valaisimeen, sillä sai vähän jaksotettua tuota valoa paremmin, kun oli neljä valaisinta ja sai vain esim. Kaksiputkeakin palamaan muutamiksi tunneiksi. (Nuo hiilidioksidit ja valaisin ois muuten myytävänä.
)
-
Piiskuri
- Starting Member

- Sukupuoli: Mies
Joo kyllähän se monietallien valo ylettyy pohjalle paremmin kuin loisteputkien.
Yksikin 150W tai 70W polttimo voisi jo tuon 125cm valaista vaihtoehtona 2x70W, mutta varmistakoon joku jolla kokemusta. Minulla on 2m pitkässä 2x150W. Ainakin noilla 140-150W vaihtoehdoilla valoa tulee paljon ja saat varautua CO2 lisäykseen ja lannoitukseen, ellei olekin jo. Millainen valaistus nyt on?
Yksikin 150W tai 70W polttimo voisi jo tuon 125cm valaista vaihtoehtona 2x70W, mutta varmistakoon joku jolla kokemusta. Minulla on 2m pitkässä 2x150W. Ainakin noilla 140-150W vaihtoehdoilla valoa tulee paljon ja saat varautua CO2 lisäykseen ja lannoitukseen, ellei olekin jo. Millainen valaistus nyt on?
840l + 126l
http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... php?p=1092
1 x 150 W (55 x 24 x 7 cm) ??
käviskös tuollainen? ja mikä olis sitten järkevin korkeus lampulle mitattuna akvaarion yläreunasta?
hiilarisysteemiä tällä hetkellä ei ole ja valaistus on tällä hetkellä 120cm loisteputket ja molemmat ovat osramin bioluxit..
kävin äsken googlettamassa ja hokasin että yksi putki tarjoaa jo 6500K..
mietin sitäkin vaihtoehtoa jos nostaisin tämän hetkistä valaisinta noin 20-30cm akvaarion yläpuolelle..? häviäisikö valaisutehoa liikaa? jos nosto on mahdollista niin näin nopeasti suunniteltuna valaisimen verhoilu piiloon voisi olla aika helppo nakki
Sori tämä jahkailu mutta yritän miettiä sitä edullisinta vaihtoehtoa joka kuitenkin miellyttäisi silmää.
1 x 150 W (55 x 24 x 7 cm) ??
käviskös tuollainen? ja mikä olis sitten järkevin korkeus lampulle mitattuna akvaarion yläreunasta?
hiilarisysteemiä tällä hetkellä ei ole ja valaistus on tällä hetkellä 120cm loisteputket ja molemmat ovat osramin bioluxit..
kävin äsken googlettamassa ja hokasin että yksi putki tarjoaa jo 6500K..
mietin sitäkin vaihtoehtoa jos nostaisin tämän hetkistä valaisinta noin 20-30cm akvaarion yläpuolelle..? häviäisikö valaisutehoa liikaa? jos nosto on mahdollista niin näin nopeasti suunniteltuna valaisimen verhoilu piiloon voisi olla aika helppo nakki
Sori tämä jahkailu mutta yritän miettiä sitä edullisinta vaihtoehtoa joka kuitenkin miellyttäisi silmää.
ja noista tämän hetkisistä putkista tulee aika vihreähkö yleissävy 
-
Sisso
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Mulle jäi nyt himppasen hämäräksi miksi valotehoa pitäisi lisätä? Valaisimen piilottamiseksi? Valaisin pois akvan päältä? Kyllä 50cm akvassa T8 riittää hyvin pohjalle peruskauralle, mutta ei niillä mitään Hemianthus mattoa kasvatella... Jos ainoa ongelma on putkien ikävä sävy, vaihda jotain muuta tilalle, 10 000K antaa jo raikkaamman vaikutelman 6500k kaverina. Vähän kyllä veikkaan, että 20-30cm nosto, jos kyseessä siis T8t, syö valotehoa turhan paljon. Tiedän kuulostavani äidiltäsi, mutta musta valo valitaan tarpeen mukaan (joka on mikä...?) , sitten selvitetään mitä ko valinnasta seuraa ja vasta sitten päätetään se, mikä on itselle paras vaihtoehto. Turhan moni nimittäin itkee jälkeenpäin kun tuli ladattua valoa tietämättömyyttään vähän turhan paljon. Jos päädyt metalliin, voisi 2x70w olla paras vaihtoehto, 1x150w tuottaa taatusti jo haastetta balansin löytymisen kanssa.
Enivei, jos suunnitelmissasi ei ole lisätä hiilaria kaasumuodossa, pysy kaukana monimetallista. T5-valo kohtuullisessa määrin vielä mennee ilman hiilaria mutta aika taiten saat sitäkin säätää ja voi olla ettei lopputulos enää juuri eroa T8sta. Tutustu tähän taulukkoon, se antanee vastauksen sun kysymykseesi http://www.plantedtank.net/forums/showt ... p?t=105774 (toinen taulukko ylhäältä). Ilman hiilaria haluat pysyä low-mediumissa jos valitset T5n. Korkeudella voit kikkailla aika paljon valomäärän kanssa kuten taulukosta selviää. Taulukosta ei löydy metalleja, mutta jos T5 on jo jyty, metalli on sitä monin kerroin. Paljosta valosta seuraa paljo lannoitus, niin mikroilla kuin makroillakin kunnon hiilari mukaan lukien, kannattaa miettiä onko valmis siihen, jaksaako. Jos, niin mikä ettei. Mitä vähemmän valoa, sen vähemmän hommaa mutta kasvivalikoimakin on rajoitetumpi.Hiilarin voi laittaa vähemmäläkin valolla, jolloin valolla rajoitetan kasvua ja samalla muuta hommaa, mikä on monen kavaristin mieleen.
Linkin eka taulukko on hyvä tutustumiskohde niille joita kiinnostaa kasveille oikeasti hyvä valo wateista, luxeista, luumeneista ynnä muista saivartelun sijaan. Jos aihe kiinnostaa, kannattaa etsiä Hoppyn muitakin viestejä. Ei varmaan kukaan tällä pallolla ole yhtä perehtynyt akvan valaisuun!
Enivei, jos suunnitelmissasi ei ole lisätä hiilaria kaasumuodossa, pysy kaukana monimetallista. T5-valo kohtuullisessa määrin vielä mennee ilman hiilaria mutta aika taiten saat sitäkin säätää ja voi olla ettei lopputulos enää juuri eroa T8sta. Tutustu tähän taulukkoon, se antanee vastauksen sun kysymykseesi http://www.plantedtank.net/forums/showt ... p?t=105774 (toinen taulukko ylhäältä). Ilman hiilaria haluat pysyä low-mediumissa jos valitset T5n. Korkeudella voit kikkailla aika paljon valomäärän kanssa kuten taulukosta selviää. Taulukosta ei löydy metalleja, mutta jos T5 on jo jyty, metalli on sitä monin kerroin. Paljosta valosta seuraa paljo lannoitus, niin mikroilla kuin makroillakin kunnon hiilari mukaan lukien, kannattaa miettiä onko valmis siihen, jaksaako. Jos, niin mikä ettei. Mitä vähemmän valoa, sen vähemmän hommaa mutta kasvivalikoimakin on rajoitetumpi.Hiilarin voi laittaa vähemmäläkin valolla, jolloin valolla rajoitetan kasvua ja samalla muuta hommaa, mikä on monen kavaristin mieleen.
Linkin eka taulukko on hyvä tutustumiskohde niille joita kiinnostaa kasveille oikeasti hyvä valo wateista, luxeista, luumeneista ynnä muista saivartelun sijaan. Jos aihe kiinnostaa, kannattaa etsiä Hoppyn muitakin viestejä. Ei varmaan kukaan tällä pallolla ole yhtä perehtynyt akvan valaisuun!
Viimeksi muokannut Sisso, 16:42, 06.09.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
juu jäi se pointti laittamatta tähän ihan kokonaan! Yksinkertaisesti haaveilen siitä että tuon valaisimen saisi pois akvaarion päältä..
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
Mulla on kolmesatasessa, 125 cm pitkä ja 50 cm korkea, yksi 70W monimetalli, korkeus altaan pinnasta n. 50 cm.
Ei hiilaria, ei kasveja, eikä levää, mutta näyttä hyvälle(valon ja varjon leikki, kun vedenpinta liikkuu).
Samaisessa altaassa oli myös aikoinaan kasveja ja hiilarit(ei juurikaan levää), mutta silloin oli myös 2 x70W monimetallit, n. 30-40 cm korkeudella pinnasta, että ihan kuinka haluaa.
Ei hiilaria, ei kasveja, eikä levää, mutta näyttä hyvälle(valon ja varjon leikki, kun vedenpinta liikkuu).
Samaisessa altaassa oli myös aikoinaan kasveja ja hiilarit(ei juurikaan levää), mutta silloin oli myös 2 x70W monimetallit, n. 30-40 cm korkeudella pinnasta, että ihan kuinka haluaa.
-
Sisso
- Advanced Member

Niin, toisaaalta eräskin on saanut massiivisen leväongelman 5-6-sataseen 3x70w metalleilla. Voi olla että homma toimii tai sitten ei, mutta todennäköisyyksien valossa on ainakin henkisesti hyvä olla varautunut siihen että levää puskee jos ripustaa päälle metallit ellei akva sitten ole suuri valotehoon nähden. Ei mulla ainakaan omien kokemusteni eikä lukemani perusteella ole kanttia sanoa, että lait vaan metallit jos en osaa neuvoa miten toimia jos tuleekin ongelmia. Mutta meillä ei ole ollut 70-wattisia koskaan joten tässä asiassa luottaisin enemmän niihin kenellä niitä on ollut. Tiedän tuttavapiiristä 700-litrasen, jossa oli 1x150w eikä mitään ongelmia ikinä vaikkei hiilaria mennytkään, oli sen verran korkea ja iso pytty että valomäärä oli ok siihen. Toisaalta silloin kun akvassa ei ole lainkaan kasveja, pelataan taas hiukan eri säännöillä, tämäkin on hyvä huomioida. Kasvien kanssa tilanne mutkistuu kun mukaan astuu ravinteet.
Meillä roikkui T8t vajaa 10cm akvan päällä, akva oli 60cm korkea ja kyllä cryptot kasvoi oikein nätisti. Otti ne korkeutta kun vertaa aikaan kun oli metallit tai T5t, mutta perusmatalat lajit pysyivät silti alta 10cm korkeina kuitenkin. Blyxa ei jaksanut kasvaa yhtään noin pimeässä joskin pysyi elossa ja muuten ok kunnossa. Valaistuksena oli siis 450l (150cm pitkä ja 60cm korkea)/4x36w. Sitä ennen oli T5 4x54w, hiilaria sai puskea melkoisia määriä kuten niitä edeltäneen monimetallinkin (1x150w) aikana.
Miltäs T5 2x39w kuulostaisi? Tai sitten 54w mutta ehkä vain yhdellä putkella ajettuna? Noi on osin vähän makuasioita, siis siloin kun valomäärät pysyy suht samoina, meillä T5 2x39w ei riittänyt valaisemaan suht samankokoista kun sun akvaa kovin nätisti, joten päädyin T8 2x36w + 1x30w jolla waloa riitti jo kivasti koko akvaan etuosaa myöten. Ja kyllähän T8tkin saa roikkumaan.
Meillä roikkui T8t vajaa 10cm akvan päällä, akva oli 60cm korkea ja kyllä cryptot kasvoi oikein nätisti. Otti ne korkeutta kun vertaa aikaan kun oli metallit tai T5t, mutta perusmatalat lajit pysyivät silti alta 10cm korkeina kuitenkin. Blyxa ei jaksanut kasvaa yhtään noin pimeässä joskin pysyi elossa ja muuten ok kunnossa. Valaistuksena oli siis 450l (150cm pitkä ja 60cm korkea)/4x36w. Sitä ennen oli T5 4x54w, hiilaria sai puskea melkoisia määriä kuten niitä edeltäneen monimetallinkin (1x150w) aikana.
Miltäs T5 2x39w kuulostaisi? Tai sitten 54w mutta ehkä vain yhdellä putkella ajettuna? Noi on osin vähän makuasioita, siis siloin kun valomäärät pysyy suht samoina, meillä T5 2x39w ei riittänyt valaisemaan suht samankokoista kun sun akvaa kovin nätisti, joten päädyin T8 2x36w + 1x30w jolla waloa riitti jo kivasti koko akvaan etuosaa myöten. Ja kyllähän T8tkin saa roikkumaan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
hannu
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Minulla on 60 cm korkeassa ja 150 cm pitkässä altaassa 2x 70W monimetallit. Ei hiilaria, pmdd:tä kerran viikossa. Kasvit kasvavat ja levä pysyy kurissa. Kun vaihdoin loisteputkista monimetalleihin, heikkeni kasvien kasvu. Loisteputkina oli 4x 36W 10 000K Aquastarit ja monimetalleissa 14 000 K polttimot. Kun vaihdoin monimetalleihin 10 000K polttimot, palasi kasvien kasvu normaaliksi. Samalla wattimäärällä en pysty näkemään kasvien tai levän kasvussa mitään eroa loisteputkien ja monimetallien välillä. Polttimoiden ja putkien väliset erot värilämpötilassa ja spektrissä vaikuttavat paljon enemmän, kuin tekniikoiden väliset erot.
Eli voisin kokeilla 2x70w monimetalleja mutta saan varautua mahdolliseen levän kasvuun. Täytyy harkita asiaa nyt huolella, myöskään hiilarin lisäys ei ole ihan mahdoton ajatus sitten joskus kun on varaa sellainen laittaa.
Kasveja löytyy altaasta ihan kiitettävästi ja toivoisin niiden myös kasvavan oli valaisu sitten mikä tahansa.
Nyt täytyy sitten miettiä että mikä olisi se paras valaistus meille.
Kiitos vastauksista todella paljon!
Kasveja löytyy altaasta ihan kiitettävästi ja toivoisin niiden myös kasvavan oli valaisu sitten mikä tahansa.
Nyt täytyy sitten miettiä että mikä olisi se paras valaistus meille.
Kiitos vastauksista todella paljon!
-
Sisso
- Advanced Member

Jep, tällä asenteella jos lähdet niin saat homman toimimaan varmasti. Todennäköisesti kiljukin riittäisi ihan ok jos et halua investoida heti paineelliseen systeemiin ja mikäli tilanne hiilaria ylipäätäään vaatii. Tässä kohtaa tuntuu pytyissä olevan valtavasti eroja, vesiarvoilla yms on osuutensa. Jos levää alka puskemaan urakalla, hiilarin lisäys on suht kiireellinen toimenpide, koska jo akvan valtaaman levän hävittäminen voi olla melko psyykettä rasittava homma ja siihen voi mennä jopa viikkoja. Kiljusysteemin kokoamiseen ei onneksi mene kuin max puolisen tuntia, jotta ei ole mikään viikkojen projekti sekään.pluu kirjoitti:Eli voisin kokeilla 2x70w monimetalleja mutta saan varautua mahdolliseen levän kasvuun. Täytyy harkita asiaa nyt huolella, myöskään hiilarin lisäys ei ole ihan mahdoton ajatus...