Tekniikka piiloon taustan taakse
Valvoja: Moderaattorit
Tekniikka piiloon taustan taakse
Mulle on tulossa Aquarockin tausta tuohon uuteen pyttyyn ( taitaapi olla lasikuitua).
Kertokaahan nyt niin,että meikäläinenkin tajuaa (ja kuvia kans) miten käytännössä tapahtuu tekniikan "piilotus" sinne taustan taakse?
suodatuksen hoitavat sekä sisä että ulkosuodatin.
Kertokaahan nyt niin,että meikäläinenkin tajuaa (ja kuvia kans) miten käytännössä tapahtuu tekniikan "piilotus" sinne taustan taakse?
suodatuksen hoitavat sekä sisä että ulkosuodatin.
Kyseessä olevasta taustasta sen enempää tietämättä voin kertoa miten oman BTN taustan kanssa olen toiminut.
Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan tausta sahataan sopivan kokoiseksi siihen porataan reiät jotta vesi pääsee sinne taakse + reiät suodattimien ulostulolle. Itse porasin n 6,5 cm läpimitaltaan olevan reiän "imupuolelle" ja pienemmät = suodattimen ulostuloputken kokoiset, "tulopuolelle". Tuon imupuolen reikään silikoonilla kiinni hyttysverkkoa takapuolelle, ettei sinne kalat joudu vahingossa. Ainakin BTN taustoissa sinne taakse jää väkisin niin paljon tilaa että hyvin mahtuu kaikki suodattimet + lämppärit sun muut mahdolliset vermeet. Tausta on reunoiltaan myös silikoonilla kiinni joten ainoat reitit vedelle kulkea on nuo reiät.
Tarkennukseksi vielä niin imupuoli on alhaalla kulmassa joten helppo piilottaa jonkun kiven tai kannon taakse ja ulostulo lähellä pintaa jotta saa liikettä pintaan.
Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan tausta sahataan sopivan kokoiseksi siihen porataan reiät jotta vesi pääsee sinne taakse + reiät suodattimien ulostulolle. Itse porasin n 6,5 cm läpimitaltaan olevan reiän "imupuolelle" ja pienemmät = suodattimen ulostuloputken kokoiset, "tulopuolelle". Tuon imupuolen reikään silikoonilla kiinni hyttysverkkoa takapuolelle, ettei sinne kalat joudu vahingossa. Ainakin BTN taustoissa sinne taakse jää väkisin niin paljon tilaa että hyvin mahtuu kaikki suodattimet + lämppärit sun muut mahdolliset vermeet. Tausta on reunoiltaan myös silikoonilla kiinni joten ainoat reitit vedelle kulkea on nuo reiät.
Tarkennukseksi vielä niin imupuoli on alhaalla kulmassa joten helppo piilottaa jonkun kiven tai kannon taakse ja ulostulo lähellä pintaa jotta saa liikettä pintaan.
-Miksi kalat "uivat"? Eivätkös oikeasti sukella?-
Eipä kestä
Toivottavasti auttaa. Tuo oli ihan vaan miten minä olen sen tehnyt ja aika lyhyt kuvaus. Jos se sun tausta on lasikuitua niin en usko että tarvitsee silikoonata kiinni jotta pysyy veden alla. Ainoa sitten jos ei halua että sinne ui kaloja. Jos kalat saa sinne mennä niin voi jopa tahallaan jättää vähän pieneksi niin ei tarvitse porata noita reikiäkään kunhan katsoo että ainakin suodattimesta ulos tuleva vesi pääsee "paraatipuolelle" esteettä. turha sitä vettä on kierrättää pelkästään taustan takana

Toivottavasti auttaa. Tuo oli ihan vaan miten minä olen sen tehnyt ja aika lyhyt kuvaus. Jos se sun tausta on lasikuitua niin en usko että tarvitsee silikoonata kiinni jotta pysyy veden alla. Ainoa sitten jos ei halua että sinne ui kaloja. Jos kalat saa sinne mennä niin voi jopa tahallaan jättää vähän pieneksi niin ei tarvitse porata noita reikiäkään kunhan katsoo että ainakin suodattimesta ulos tuleva vesi pääsee "paraatipuolelle" esteettä. turha sitä vettä on kierrättää pelkästään taustan takana

-Miksi kalat "uivat"? Eivätkös oikeasti sukella?-
Tästä löytyy haulla aiempaa keskustelua. Mutta tässä oma BTN-toteutukseni:
- tausta kiinni tiiviisti silikonilla
- taustaan reiät joista vesi pääsee imeytymään taakse. Reikien eteen sellaiset ritilät ettei kalat mene läpi. Saa akvaarioliikkeestä.
- taakse pumput ja suodattimet ja lämmittimet.
- pumppujen lähdöt takaisin kalapuolelle
Lisää selostusta ja kuvia http://www.juissi.com/akvaario/suodatus.php
-Juissi
P.S. Jos uudestaan tekisin, laittaisin niin isot aukot että kalatkin voi huoletta kuljeskella taustan taakse ja takaisin. Nyt sinne joskus jotenkin joutuu poikasia ja niitä on mahdotonta saada pois kapeasta välistä. Siellä ne sitten elelevät "pimeyden lapsina"
- tausta kiinni tiiviisti silikonilla
- taustaan reiät joista vesi pääsee imeytymään taakse. Reikien eteen sellaiset ritilät ettei kalat mene läpi. Saa akvaarioliikkeestä.
- taakse pumput ja suodattimet ja lämmittimet.
- pumppujen lähdöt takaisin kalapuolelle
Lisää selostusta ja kuvia http://www.juissi.com/akvaario/suodatus.php
-Juissi
P.S. Jos uudestaan tekisin, laittaisin niin isot aukot että kalatkin voi huoletta kuljeskella taustan taakse ja takaisin. Nyt sinne joskus jotenkin joutuu poikasia ja niitä on mahdotonta saada pois kapeasta välistä. Siellä ne sitten elelevät "pimeyden lapsina"

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JKL
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
"mattosuodatin" pangean taustan takana
Moi!
Tuossa www linkissä on kuvia mun pangean taustan taakse tekemästä suodattimesta. Vilkaise.
T:Pipsa-
Tuossa www linkissä on kuvia mun pangean taustan taakse tekemästä suodattimesta. Vilkaise.
Re: "mattosuodatin" pangean taustan takana
Upea tausta. Saako pangean taustoja muualta kun Tanskasta ja mitä joutuu pulittamaan?Pipsa- kirjoitti:Moi!
"A day without sunshine is like, you know, night."
Auttakee nyt vielä naista mäessä; mulle tuli nyt tänään elämäni ensimmäinen ulkosuodatin ( ja oon ihan huolesta kireenä milloinka vedet on lattialla...
)
Suodattuuko vesi kunnolla mikäli laitan putket taustan taakse,siis nämä imut ja puhallukset. Taustaa ei ole silikoonattu kiinni lasiin ja vedenpinnan sekä taustan yläreunassa on noin sentin rako,josta esim. kalat pääsevät mainiosti sujahtamaan taustan "väärälle" puolelle.
Niin ja saa kehua vielä,rohkaisuksi,kuinka hyvä ja turvallinen vaihtoehto ulkosuodatin on sisäsuodattimen lisäksi. Isäntä jo uhkasi avioerolla mikäli suodattimen takia tulee vesivahinko.

Suodattuuko vesi kunnolla mikäli laitan putket taustan taakse,siis nämä imut ja puhallukset. Taustaa ei ole silikoonattu kiinni lasiin ja vedenpinnan sekä taustan yläreunassa on noin sentin rako,josta esim. kalat pääsevät mainiosti sujahtamaan taustan "väärälle" puolelle.
Niin ja saa kehua vielä,rohkaisuksi,kuinka hyvä ja turvallinen vaihtoehto ulkosuodatin on sisäsuodattimen lisäksi. Isäntä jo uhkasi avioerolla mikäli suodattimen takia tulee vesivahinko.

Kunhan kaikki liitokset kiristää huolella ja katsoo että tiivisteet ovat paikallaan, niin kyllä se ihan turvallinen on.pumpkin kirjoitti:Auttakee nyt vielä naista mäessä; mulle tuli nyt tänään elämäni ensimmäinen ulkosuodatin ( ja oon ihan huolesta kireenä milloinka vedet on lattialla...)
Itse laittaisin (ja olen BTN-taustan kanssa laittanutkin) ulostulon "altaan" puolelle. Imupuoli taasen on piilossa taustan takana. Jos taustaan ei ole tehnyt minkäänlaisia reikiä jää toki suurimmat roskat ja bashat tällöin killumaan altaaseen. Tällöin voi olla hyvä olla olemassa sisäsuodatin roskankerääjänä altaan puolella, tosin silloin taas tulee tekniikkaa näkyviin altaan puolelle. Itse puhkaisin taustaan kaksi pyöreää reikää, joihin silikoonasin kiinni kasvipottien mukana tulevat ritilämäiset ruukut. Toimineet vallan mainiosti, vähän isommatkin roskat pääsevät lävitse, mutta kalat eivät.
No just,en kauaa jaksanut kuunnella tuota suodatinta ja vesi ei ollut yhtään sen kirkkaampaa kuin aiemminkaan. Ihan kaamean paksut ja pitkät sekä hankalasti akvaarion takse/kaappiin piilotettavat letkuhässäkät, jotenka lahjoitin auliisti suodattimen isännän "pihalammikko"-virittelyjen välineeksi
Taidanpa vaan tyytyä noihin sisäsuodattimiin,ettei tarvitse kakka housussa muutenkaan odotella mahdollista vesivahinkoa...

![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Taidanpa vaan tyytyä noihin sisäsuodattimiin,ettei tarvitse kakka housussa muutenkaan odotella mahdollista vesivahinkoa...
- Sukupuoli: Mies
Kuunnella? Mikäs kone sulla oli käytössä ja kuinka kauan? Kai olit töninyt sitä sen verran että oli kaikki ilma tullut ulos sieltä? Ainakin uudet vaahtomuovimassat pitävät ilmaa yllättävän kauan sisällään sitä pikku hiljaa päästäen. Vanhat "vettyneet" siinä parempia.
Täällä menossa pikku hiljaa hiukan erilainen yritys tuon tekniikan piilottamisessa taustan taakse.. Lisää infoa alkuvuodesta kun on jo oppirahat (toivon mukaan) maksettuna.
Täällä menossa pikku hiljaa hiukan erilainen yritys tuon tekniikan piilottamisessa taustan taakse.. Lisää infoa alkuvuodesta kun on jo oppirahat (toivon mukaan) maksettuna.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Re: Pangea
Pipsa- kirjoitti:Pangean taustaa saa tilattua ilmeisesti ainakin faunattaren kautta, sieltä minä tilasin. Maahan toimittaa muistaakseni Amazon Oy.
Ei ainakaan täällä Nokialla Faunatar niitä toimita kun kysyin...Onko muita ehdotuksia mistä saisi?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s