Lehtikaloja ehkä hankkimassa ??

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Mauno
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Lehtikaloja ehkä hankkimassa ??

Viesti Kirjoittaja Mauno »

hei olen hankkimassa isompaa akvaariota ja sitä kautta ajatus nousi

päähän olen nähnyt erin värisiä lehtikaloja ja kerrassaan upeita kaloja alan pitää niistä todella :)

sen tiedän että litramäärä on oltava esim n. 200 L pariskunnalle ja akvaarion oltava ainakin se 50 cm korkea

mutta mitä kokemuksia teillä on lehtikaloista ovatko vilkkaita,rauhallisia

mitä muita kaloja sopisi lehtikalojen kanssa

minulla on vanhoja miljoonakaloja mutta ovat vilkkaita ja pieniä eli lehtikala varmaan söisi ne kun miljoonakalatkin ovat niin mahtavia kaloja :(

ja onko muuten totta kun musta näyttää että pieninä poikasina ovat vaaleita ja vanhempina väri vaan korostuu ja paranee ?? onko totta ?? :D

kiitos vastanneille :)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Lehtikaloja ehkä hankkimassa ??

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Lähdetään siitä liikkeelle, että minimi pariskunnalle on tosiaan se 250 litraa.
Ja korkeutta vähintään se 50cm. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Kalaa kalaa
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Miljoonakalojen seuraan ei lehtis sovi, vaan syö ne suuhunsa.
Ja jos miljoonakalasi ovat kovaan veteen tottuneet, ei taas lehtis viihdy kovassa vedessä.

Mikset laita vanhoja millejä johonkin pienempään akvaarioon ja laita lehtikaloille omaa lajiallasta ?
Tai sitten lahjoita miljoonakalat pois.

Lehtis on muuten ihana laji, itselläni niitä on seitsemän.
Ovat ihan rauhallisia jos niillä on kylliksi tilaa, itselläni myös kutevat ahkerasti ja ihana pikku parvi poikasia on nytkin kutuakvaariossa kasvamassa. Näyttävät ihan hyttysparvelta ,kun samaan tapaan yhdessä parveilevat.

Lehtis on aloittelijallekin sopiva laji,ei siis ole ollenkaan vaikea hoitaa ja saada menestymään.
Mutta kuten yllä mainittiinkin, tarvitsee tilaa.
Siksi itselläkin lehtarit on jaettu eri altaisiin, yksi pariskunta yhteen.
Niiden seuraan voi sitten valikoida kyllä muita kaloja, jotka ei lehtarin suuhun sovi.

Kovasti virtaavasta vedestä eivät muuten pidä, suodatusta säätäessä huomioitava tämäkin seikka.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Mauno
Junior Member
Junior Member

hm joo vähän huonohomma kyllä kun miljoonakaloista en haluisi luopua mutta lehtikaloja haluaisin

eli vaikee tilanne ja kun en tiiä viittiikö 2 akvaariota sitten pitää :S

muuten kyllä arvelin että lehtikalat söisivät ne mutta ovat tottuneet pehmeään veteen

ja tuokin on vähän moninainen juttu jotkut pitää kyl pariskuntaa 200 L

jotkut sanoo et pariskunnalle 250 L tietenkin aina parempi mitä isompi

mutta jokatapauksessa mitkä kalat sopivisivat lehtikalan seuraksi parhaiten ??

mutta menestyyköhän huulirihmakalan tai palettikalan kanssa ?? kiitos tiedosta ja keltabarbia on turha taas mainita että se sopii lehtikalan kanssa :D
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

kais se vähän riippuu kalan luonteesta mutta meillä 500l ja viisi lehtikalaa. Selvästi pariskunta on muodostunut ja välillä kun pariskunta kutee niin ovat hieman kiukkuisia muita lehtikaloja kohtaan. Selvästi pariskunnalla oma reviiri toisessa päädyssä akvaa, yksi seilaa missä sattuu ja pari muuta taas kulkevat toisessa päässä. Ei pahempia nahinoita ole vielä syntynyt. Tiedä sitten onko oikein pitää noin montaa samassa.....

Lehtikalojen kanssa voit pitää joitain pienempiä ahvenia, esim. perhoskirjoahven pariskuntaa, mitkä liikuskelee enimmäkseen pohjan tuntumassa.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itse kyllä sinuna hankkisin toisen isomman akvan lehtikaloille, jos millit ovat rakkaita ja lehtarit. Jos sinulla on jo pieni akva, niin en möisi sitä pois vaan isompi akva lehtareille. Myös pienempi akva näppärä kutuakvana ym. erikoisemmissa tilanteissa. JOs millisi ovat pehmeän veden millejä, niin seuraan sopivat sinne muutkin juuri samaan veteen sopeutuneet hammaskarpit, jotka kuitenkaan eivät risteytyisi millisten kanssa. Hohtomillit risteytyvät yleisesti millien kanssa ja harvinaisemmin luultavasti mustat mollit.

Lehtikalat tosiaan syö nopeasti millisi, en suosittele. Lehtikalojen kanssa minulla on rusokirjoahvenia parvi. Moni suosittelee tosin ihan pariskuntaakin. Muutama ehkä tuossa 250 litran akvassa menisi luultavasti. Pariskunta vain lehtikaloja. Kun lehtikalan hankkii, pitää huomioida niiden henkilökemiat. Moni hankkii ensin monta lehtikalaa, joista valitsee kutuparin. Itse sain kalapaketissa valmiin pariskunnan, jotka melko sopuisia.

Lehtikalojen kanssa minulla on plekoja, ukkopartamonneja, nuoliaisia. Mitään pieniä makupaloja lehtikalalle en hankkinut :mrgreen: .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Mauno
Junior Member
Junior Member

jooh :( vaikea tilanne olen kyllä vähän päättänyt että 2 akvaariota en lähde pitämään elikkäs ehkä olis mietittävä että kumpia haluaa miljoonakaloja vai lehtikaloja

vanha partis kyl menis lehtikalojen kanssa mutta niih :(

se on vähän mistä kukakin tykkää mut lehtikalat ovat hienompia ja toisaalta nykyään kestävämpiä kuin esim jalostetut miljoonakalat

mutta jokaisella on mielipide mut sanokaas nytten lehtikalat vai millikset :)

siis tarkotan että jos hankin lehtikaloja niin tietenkin isopurkki :) mutta nyt haluan vastauksen :D kiitos
jejoka
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Mulla on 500l; 5 lehtikalaa joissa kutupari, 4 sateenkaariahventa joissa 2 kutuparia, 9 harlekiininuoliaista, 2 partislikkaa, juovaperhosnuoliainen, ripsimonnihybridi. Suunnitelmissa olisi joskus hommata tuonne vielä käärmekaloja pari-kolme riippuen miten saan.pohjalle piiloja tehtyä.

Kalat tulee toimeen keskenään useimmiten hyvin. Mitä nyt sattarit ottaa yhteen kun ääliöinä kutevat 15-20cm toisistaan, saa nähdä auttaako uusi sisustus tuohon ongelmaan. Lehtikala pari ärhentelee muille kudun aikana, mutta valtaavat silloin 1/3 tai puolet altaasta joten muut saa olla suht rauhassa.

Alunperin oli 4 lehtaria 325l mutta kutuparin muodostuttua yrittivät koko ajan tappaa ne kaksi muuta.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Kalaa kalaa
Member
Member

Oman kokemukseni mukaan lehtikala on kärtympi kutuaikana juuri omaa lajiaan kohtaan, ei ollut yhtä kiivaasti häätämässä muita mutta omaa sukulaistaan läksyttivät niin, että siirsin kolmannen pyörän eri akvaarioon.

Eli parempi on hankkia pariskunta kuin lauma lehtareita.

Tai jos hankit poikasina, sitten voi olla useampi ( lapsena kyllä viihtyvät sopuisasti laumassa ) , mutta voit varautua siihen että lehtikalan löytäessä mielitiettynsä ja kutuajan koittaessa, se voi alkaa tylyksi muille lehtiksille.Jolloin voit joutua myymään pois ne lehtikset joita höykytetään liikaa.

Kutevan lehtispariskunnan kanssa samassa olen pitänyt onnistuneesti ripsimonneja,sekä monen moisia kirjoahvenia.
Palettikalakin on ollut oikein sopuisasti lehtikalan kanssa.Ja on muutenkin helppohoitoinen kiva ja kaunis laji.
Mulla on nytkin palettikalat tuoreine poikasineen samassa akvassa lehtispariskunnan kanssa.
Ihme kyllä lehtikalat eivät ole näitä poikasia syöneet, vaikka hyvin vielä suuhun mahtuisivat.

Niin siis yleensäkin kaikki vähän isommat kalat jotka ei vaadi veden kovetusta, sopivat lehtikalan kanssa.

Samoin isot tetrat pärjäävät, mutta ne kannattaa sitten ostaa aikuisina, etteivät päädy lehtikalan ruuaksi.
Esmerkiksi timanttitetran kokoluokkaa olevat tetrat eivät päädy enää lehtikalan kitaan.

Ja mielipide; itse pitäisin mielummin lehtikaloja kuin miljoonakaloja.

Miljoonakala nykypäivänä on itse asiassa hankalampi hoitaa kuin lehtikala.
Itselläkin nuo akvaarioliikkeistä tulleet ovat kaikkea muuta kuin kestäviä millejä, heiveröisiä ovat ja lyhytikäisiä.
Nyt en enää edes ihmettele miksi juuri millialtaissa on näkynyt paljon kuoleita kaloja akvaarioliikkeissä. Kanta on vain niin sairaan huonoa nykyisin.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Mauno
Junior Member
Junior Member

joo sen oon jo tiennykkin lehtikaloista eli mielummin parettain ja niin hankinkin jos hankin

harmi vaan kun miljoonakalatkin ovat tottuneet kotiinsa ja ovat terveitä ja poikasiakin tuli mut tosiaan että 2 akvaa en kyl

ja hirveen isompaa akvaa ei pelkästään milleille kannata hankkii kun esim lehtikalat kävisivät mainiosti

tietenkin se koko pitää olla sitten semmonen 200-250 lehtikalapariskunnalle ja jos viel muutama partamonni ja jotakin kaloja

joo tosiaan palettikaloja mäkin mietin ne vois käydä
Mauno
Junior Member
Junior Member

mutta siis kokemuksia

eli ovat olleet varmaan aika kestäviä kaloja ??

onko kenellä ollut lehtikalojen kanssa pieniä kaloja

en nyt takoita semmosia pikku tetroja tai semmosii vaan

semmosii mitkä sopii samaan veteen ja sillein

joillakin ollut palettikaloja kanssa

ehkä ne ??
Kalaa kalaa
Member
Member

Itsellä par aikaa palettikalojen kanssa pari lehtistä ja kultapyrstösateenkaarikaloja kolmantena sopassa.

Mun lehtikalani viis veisaa palettikaloista.

Jopa poikaset on saaneet olla paleteilla ihan rauhassa, vaikka ovat lehtarin suuhun sopivaa kokoa.

Mutta palettikala viihtyy paljolti akvaarion pohjaosissa, lehtari taas pinnan tuntumassa / keskivedessä, niin ei ne toisiaan paljon noteeraa.

Ja kuten sanottu, lehtikala ON hyvin helppohoitoinen laji. Syökin yleensä mitä eteen pannaan.
heisku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja heisku »

Omien lehtikalojen kanssa olen pitänyt onnistuneesti esim kardinalitetroja. Tämä ei tosin aina toimi. Jos näitä meinaa samaan altaaseen niin en ainakaan lähtisi kokeilemaan suoraan kaupasta ostettuja 1cm:n mittaisia kardinaalitetroja aikuisten lehtikalojen seuraan [;)]

Suosittelen ehdottomasti isoon altaaseen lehtikaloja! Oppivat nopeasti tulemaan lasin taakse pällistelemään kun menee vähänkin lähemmäs :mrgreen:
kiekkola+pohjan asukit
[RiSu]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja [RiSu] »

Joo-o yleensähän siis nämä ovat pariskunta kaloja, mutta onko sitten niin että poikkeus vahvistaa säännön vai mikä, mutta mulla on yhdistelmänä yksi ukko, jolla on kaks akkaa ja ne elelee onnellisesti kolmestaan. Ukko kutee vuorotellen kummanki akan kaa ja akat hoitaa kutua yhdessä. Mutta siis tämä on vissiin todella harvinaista ;) hienoja kaloja kerta kaikkiaan (amosin kasvatteja btw) enkä luopus ikinä ;)
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
Mauno
Junior Member
Junior Member

kyllä mutta lähetelkääs kuvia lehtareistanne

ja sitten minkä värisiä teillä on tai olette nähneet

siis tiedättekö oudonkin näköisiä lehtareita esim valkea tai jokin outo väri ??

marmorit on aika hienoi :)

tietysti muutkin
[RiSu]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja [RiSu] »

En saa lisättyä omia kuvia, mutta käyppäs lukemassa semmonen ketju ku; mitäs lehtikaloja nämä on? Siellä on kuvia samallaisista mitä mulla on haaremi :) niiden takia ihastuin lehtareihin ;)
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
The Flower
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja The Flower »

Täälläkin mietitään lehtikaloja...
Mitenköhän 8 mustatetraa ottaisivat 2 lehtikalaa vastaan?
Akvaario on 250 litraa.
kerry74
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Mustatetrat ovat eviä näykkivää sorttia, joten en laittaisi samaan akvaarioon.
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Monnifan
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Meillä on lehtikalapari n 250l akvassa, jossa korkeutta tuo 50cm. Elävät yhdessä kaksitäpläbarbiparven ja monnien kanssa.
Barbien liikkuminen on niin erilaista, että eivät juurikaan ärsytä edes kutevaa lehtikalaa. Jos menevät munien lähelle, niin saavat kyytiä, mutta muuten ovat todella sopuisia. Barbit eivätmyöskään pelkää lehtareita. Voisin kuvitella, että samantyylisesti liikkuva kala, esim. rihmakala, voiyaisiin kokea uhkana, varsinkin kutuaikana.
En ole kokeillut yhteiseloa millisten kanssa, mutta meillä ainakin ovat todella ahneita ja esim. sukaravut pistellään parempiin suihin. Lehtikala on älykäs peto, joka osaa odottaa saaliin ilmestymistä piilostaan. Kiertelevät ja odottavat, kunnes saalis ei enää jaksa piilotella. Liian suurtakin saalista yritetään niellä, joten milliksiä ei välttämättä pelasta edes vähän liian suuri koko suupalaksi.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Mauno kirjoitti:kyllä mutta lähetelkääs kuvia lehtareistanne

ja sitten minkä värisiä teillä on tai olette nähneet

siis tiedättekö oudonkin näköisiä lehtareita esim valkea tai jokin outo väri ??

marmorit on aika hienoi :)

tietysti muutkin
Mulla on myynnissä kaksi paria, kuvia tossa myynti-ilmoituksessa : http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=207164
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
dabi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dabi »

Täällä nimimerkki "lehtikiin ihastunut"! Mielettömän näyttäviä ja seurallisia! Tulevat aina pälyilemään kun akvaarion ohi kävelee tai sitä menee ihastelemaan (josko ruokaa saisi ;) ). Mulla on vauvan hoitopöytä lehtiksien akvaarion vieressä ja sieltä kalat tuijottelevat vauvaa ja vauva niitä. Omani ovat toooosi ahneita, mutta rauhallisia, tykkäävät ottaa nopeitakin pyrähdyksiä, joten pituuttakin altaassa kannattaapi olla. Miltsit tosiaan tulee kyllä syödyiksi, etenkin poikaset. Omia lehtiksiä on tällä hetkellä viisi samassa pytyssä ja aina kun on uusi yksilö tullut niin sitä on kovasti syrkitty ja ajettu pois. Parissa päivässä ovat kuitenkin saaneet sovun aikaseksi ja tyytyväisen oloisina parvessa uiskentelevat.
Lehtikalani (nämä ovat siis aivan omien kokemuksien ja näkemyksieni pohjalta kirjoitettu) pitävät erityisesti isoista kasveista ja juurakoista kun niiden väleistä pääsee uiskentelemaan. Muistat vaan pitää myös aivan vapaata tilaa :)

Osaisiko joku kertoa minulle voinko laittaa hienoa hiekkaa lehtiksien akvaarioon? onko vaarana että sitä söisivät?
Tällä hetkellä akvaariossa on isompaa pyöreää ja vähän pienempää kiveä sekaisin. Eivät ole sitä sorkkineet juurikaan, mutta satunnaisesti ovat saattaneet pienempiä mustia kivia suuhunha pistää (sylkäisseet kyllä ulos)
200l kalat, 100l liskola, 360l uusi projekti, 3xSeropiHurttia & pikkuinen tytär <3
BLOGI: http://dabinblogi.blogspot.com (meidän perheen elämää)
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Jatkan tähän aiheeseen, vaikka vähän ohi meneekin minun huoleni. Minulla on ollut tuo sama lehtispari jo vuoden kaksistaan, viidestä poikasesta jäivät nämä kaksi jäljelle, muut nämä yhdessä höykyyttivät ja lahjoitin pois. Normaalisti päiväaikaan pariskunta ui täysin sovussa ja eivät ole hetkeäkään ilman toisiaan. Nyt sammutin altaasta valot ja lehtarit hyökkäsivät toistensa kimppuun niin että vesi lensi, jonkin aikaa tapeltuaan kyräilivät toisiaan, jonka jälkeen etuevillään tunnustelivat toisiaan ja näytti että kaikki olisi taas ok? Olisiko tuo voinut olla parin välienselvittely vai onko odotettavissa ruumiita? Mitään kutuyrityksiä parilla ei ole vielä ollut, mutta minun silmään naaras on aika pyöreä vatsastaan tällä hetkellä, voisiko uros rajummin yrittää saada naarasta kutemaan tms.? Hämmästyin vain kovin, koska kyseinen kaksikko ei ole ikinä ottanut keskenään yhteen, vain entisiä lajikumppaneita kiusattiin :?
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Ihuna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ihuna »

Hei

Meillä on 5 lehtikalaa, hieman liian pienessä akvaariossa, isompi hankkimassa (n.800-1000l)...Toisilleen ärhentelevät aika paljonkin, kaksi ei tule toimeen keskennään ollenkaan...Toivotaan jos isomman akvaarion myötä tilanne rauhottuisi.
Harrastus tauolla
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Itse huomasin että altaan koon muutoksella ei pahemmin ole ollut vaikutusta siihen että Lehtikalat rauhottuu. Tuossa nykyisessä altaassakin se vahvempi pariskunta kyykyttää sitä ns. heikompaa paria. Eli oma suositus on että vaan yks pari altaaseen oli se mitä kokoo tahansa.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
dabi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dabi »

Itse halusin pienen parven mieluummin kuin kutuparin, joten nyt on pelkkiä naaraita. Hyvin tulevat juttuun!
Pian on muutto 200litraisesta 360litraiseen :)
200l kalat, 100l liskola, 360l uusi projekti, 3xSeropiHurttia & pikkuinen tytär <3
BLOGI: http://dabinblogi.blogspot.com (meidän perheen elämää)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”