Meillä oli aikoinaan kun kun kimpsut ja kamsput yhteen pakattiin niin 2 Tankandoggia ja keskikokoinen villakoira jotka olivat mieheni ja itselläni oli sekarotuinen (sakemanni, belggari, suomen pystykorva ja afgaani sekoitus)..siis totaalinen Monteri ja samalla myös MonSteri...rakas ihan riiviö joka oli totaalisen heppahullu...
Valitettavasti sain myöhemmin tietää ostaneeni pennun pentutehtailijalta ja koira joudttiinkin lopettamaan 7 vuotiaana (kaikki veriarvot päin seiniä, maska ja munuais, haima, sokeri ja tulehdus-arvot).Koiralla ei pysnyt mikään sisällä ja oksensi vaan vettä...
Tanskandogit sitävastoin taas elivat molemmat reilusti yli 10-vuotiaiksi, narttu nukkui itse pois ja uros jouduttiin nukuttamaan takapään pettämisen ja pidätysvaikeuksien takia.
Villakoira eli taas muistaakseni noin 15 vuotiaaksi..
Nyt talouttamme hallitsee 3 ihanaa sekarotuista, 2 on samojedi-lapinkoira sekoitusta ja vanhin on sakemanni-belggari.
Ja tästä rotuasiasta voidaan olla todella montaa mieltä mutta itse olen ehdottomasti sitä mieltä että sekarotuiset on the BEST...luonteensa puolesta ainakin, fiksuja ja kilttejä.
Näistäkin kolmesta huomaa että kaikilla on omat hyvät ja huonot rotuominaisuutensa...sakemanni-belggari on kova vahtimaan mutta todella nuhjuke kun ollaan sisällä, keskimmäinen samojedi-lapinkoira on siis niin tyypillinen lapinkoira luonteeltaan että rauhallisempaa ja hiljaisempaa halinallea saa hakea ja nuorin on taas niin samojedi jääräpää räksy riiviö että joskus meinaa hermot mennä..samaan aikaa utelias ja arka...lutta lasse joka hakee hyväksyntää kaikilta, mitään ei usko ja komentaa takaisin kun sitä yrittää ojentaa...
Mutta itse ainakin olen kallistunut sekarotuisiin juuri niiden luonteen takia, meillä ovat kaikki "vapaan kasvatuksen" tuloksia ja jokainen on saanut muokata luonteensa sellaiseksi kun haluaa...ovat sosiaalisia ja aivan superihania mollukoita. Päivääkään en vaihtaisi pois...
Banjo eli meidän keskimmäinen pallero (31.10 täyttää 4v.)
Tässä koko koirakopla...harmaa on Kola -nuorin riivö...
Cindy meidän keppi- ja pallohöperö vanhin koiruus (7v.)
Kola täyttää 1.3.2012 2-v
Velipuolet (sama äitee eri isukki)