tippatesteistä...
Valvoja: Moderaattorit
-
lomi
- Starting Member

- Sukupuoli: Nainen
tippatesteistä...
Olen tähän asti käyttänyt liusketestejä akvaarioni vesiarvojen mittaamiseen. Nyt haluan siirtyä tippatesteihin. Olisiko tällainen esim. hyvä?
http://www.akvaarioon.fi/TetraTest-Anal ... 1481237582
http://www.akvaarioon.fi/TetraTest-Anal ... 1481237582
Kotoa löytyy 100l allas, jossa kardinaalitetroja, mustiamolleja, hopeamolleja, täplämonnisia ja partis.
Mies, lapsi ja kaksi kissaa löytyvät myös, mut ei altaasta!
-
Ruma mies
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Re: tippatesteistä...
Minulla ei ole tuollaista testisalkkua ollut koskaan, mutta yksittäiset Tetran tippatestit tuntuvat hyviltä ja täsmällisiltä. Testisalkussa on se haittapuoli, että joitakin testejä tarvitsee jatkuvasti (esimerkiksi pH) ja joitakin muita vain satunnaisesti tai ongelmatilanteissa (PO4, Fe).
Samoin nitriitti-, nitraatti- ja ammoniumtestit ovat sellaisia, että niitä tarvitaan jatkuvasti perustamisvaiheessa tai jos akvaario on epävakaa, mutta vakiintuneessa akvaariossa ... No, mielipidekysymys. Omissa akvaarioissani en ole mitannut nitriitti- ja nitraattiarvoja varmaan puoleen vuoteen.
Tarkoitan, että kun joitakin testejä tarvitaan jatkuvasti ja joitakin harvakseltaan, salkun sisältö kuluu epätasaisesti.
Samoin nitriitti-, nitraatti- ja ammoniumtestit ovat sellaisia, että niitä tarvitaan jatkuvasti perustamisvaiheessa tai jos akvaario on epävakaa, mutta vakiintuneessa akvaariossa ... No, mielipidekysymys. Omissa akvaarioissani en ole mitannut nitriitti- ja nitraattiarvoja varmaan puoleen vuoteen.
Tarkoitan, että kun joitakin testejä tarvitaan jatkuvasti ja joitakin harvakseltaan, salkun sisältö kuluu epätasaisesti.
-
lomi
- Starting Member

Hyvä kiitos! Just tämänkaltaista tietoa tarvitsin!
Ostan sit erillisiä testipulloja varmasti. Tuo "kaikkikerrallasalkku" tuntuu niin helpolta vaihtoehdolta vasta-alkajalle, mut yleensä niis on aina joku miinuspuoli käytössä. (Vaik tuotteessa ei sinänsä mitään vikaa olekaan.)
Kotoa löytyy 100l allas, jossa kardinaalitetroja, mustiamolleja, hopeamolleja, täplämonnisia ja partis.
-
Koomikko
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Kalasoppa
Kyllä ne testin kuluu epätasaisesti vaikka ostaa kaikki testit erikseenRuma mies kirjoitti: Tarkoitan, että kun joitakin testejä tarvitaan jatkuvasti ja joitakin harvakseltaan, salkun sisältö kuluu epätasaisesti.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
-
Teemu Salonen
Suosittelen kuitenkin jättämään nuo tetran testit kauppaan ja valitsemaan tilalle huomattavasti tarkemman ja riittosamman JBL:n sarjan.
Tetran testit on vähän sellasia sinnepäin testejä.
-
Kana +-yksipantteri
- Advanced Member

Jaa. Minusta Tetran pH 5 - 10 testi on kyllä paljon selvempi kuin JBL:n 6,0 - 7,6 testi. Tarkkuudesta en tiedä, mutta luettavuus on Tetrassa ihan eri luokkaa kuin JBL:ssä, vaikka testin mittausalue on noin paljon laajempi. Tuosta JBL:n testistä ei oikein mitenkään tahdo saada tarkasti selvää mitä pH-arvoa kyseinen väri tarkoittaa, kun sen saa haarukoitua korkeintaan 0,5 asteen tarkkuudella. Värit eivät siis tahdo läheskään täsmätä. Esimerkiksi jos pH on 6,75 (tarkistettu kontrollerista, kalibroitu viikko sitten) taulukosta näkee, että arvo on suurempi kuin 6,6, mutta varmasti pienempi kuin 7,0. Tuo lähinnä oikeaa oleva väri taulukossa olisi 6,8, mutta se ei tahdo vain mitenkään olla lähellä sitä mikä testipurkin nesteen väri on. Siis näkee kyllä mitä suurempi tai pienempi pH ei ole, mutta juuri se tietty väri lähellä oikeaa lukemaa ei vain näytä "oikealta". Testi siis muuttaa väriään paljon huonommin eri pH arvoissa kuin Tetran testi, siksi Tetran luettavuus on minusta parempi.Teemu Salonen kirjoitti:Suosittelen kuitenkin jättämään nuo tetran testit kauppaan ja valitsemaan tilalle huomattavasti tarkemman ja riittosamman JBL:n sarjan.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
Fisutar10
- Elite Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Molempia testejä löytyy: Tetran testisalkku ja JBL:n testejä. Osa Tetran salkun testeistä saattaa jäädä yleensä käyttämättä (happi-, fosfaatti-, rauta-, ammoniumtesti). Ammoniumtesti kyllä hyvä olla varalla, jos kypsyttää akvaa, mutta muuten tuskin tarvitsee ja voi siten vanhetakin, jos puteli avattu ja muutenkin. Happitestiin en paljon luota, rauta- ja fosfaattitestejä tosi harvoin käytän.
JBL minusta kyllä melko tarkka ja selkeä. Ph-mittaria ei ole, mutta Tetran tippatesteillä tulee samoja tuloksia. Joskin JBL:ssä on tarkempi asteikko usein. Jo nitriitti- ja ph-testeissä (6-7.6) se on havaittavissa. Edullisempia usein käytössä (halvempia ja tippoja menee vähempi) ja täyttöpulloja tilaan siihen akvaarioon.fi:stä.
Tetran salkku sinäänsä näpsä ja tullee halvemmaksi ostaa kuin yksittäin. Tosin pullojen koot ovat hiven kai uudistuneet ja sijoittelut sitten hankalampaa uusille pulloille.
Kummatkin hyviä, mutta olen JBL:n kannalla nyttemin. Muutamia testejä kummastakin sarjasta varmistusmielessäkin. Esim. tuo Tetran ph-testi on hyvä, jos esim. epäilet ääriarvoja ph:ssa, niin tuo 6-7.6 alkaa ääriarvoissa sössätä ja asteikko voi loppua kesken.
Kummassakin puolensa - usein melko usein joka valinnassa
.
JBL minusta kyllä melko tarkka ja selkeä. Ph-mittaria ei ole, mutta Tetran tippatesteillä tulee samoja tuloksia. Joskin JBL:ssä on tarkempi asteikko usein. Jo nitriitti- ja ph-testeissä (6-7.6) se on havaittavissa. Edullisempia usein käytössä (halvempia ja tippoja menee vähempi) ja täyttöpulloja tilaan siihen akvaarioon.fi:stä.
Tetran salkku sinäänsä näpsä ja tullee halvemmaksi ostaa kuin yksittäin. Tosin pullojen koot ovat hiven kai uudistuneet ja sijoittelut sitten hankalampaa uusille pulloille.
Kummatkin hyviä, mutta olen JBL:n kannalla nyttemin. Muutamia testejä kummastakin sarjasta varmistusmielessäkin. Esim. tuo Tetran ph-testi on hyvä, jos esim. epäilet ääriarvoja ph:ssa, niin tuo 6-7.6 alkaa ääriarvoissa sössätä ja asteikko voi loppua kesken.
Kummassakin puolensa - usein melko usein joka valinnassa
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
Kiksu
- Advanced Member

Mulla oli vaikeuksia JBL:n laajemman alueen pH-testin värien tulkitsemisessa (jotain pH 5-10), hermot meni sen kanssa. Tuo 6,0-7,6 on minusta helppo ja erotan kyllä sen 0,2 yksikön värierot. Kontrollerilaitetta mulla ei kyllä ole käytössä, joten testin täsmäävyydestä en tiedä. JBL:n testillä pH oli 7,2 ja Seran testi näytti samasta vedestä 7,5. Tetran KH, GH, ammoniakki ja nitraatti on helppoja tulkita, JBL:n nitriittitesti on pienemmissä arvoissa tarkempi kuin Tetran. Seran testejä ei aina niin selkeä tulkita, värit himmeämmät tai jotain.
Eli yhteenveto suosituksista mun osalta: nitriitti JBL, pH JBL, muut Tetra. Jos ei jotain näistä ole, niin Sera. Tetran pH-testistä ei muistaakseni kokemuksia joten en osaa sitä kehua tai moittiakaan.
Eli yhteenveto suosituksista mun osalta: nitriitti JBL, pH JBL, muut Tetra. Jos ei jotain näistä ole, niin Sera. Tetran pH-testistä ei muistaakseni kokemuksia joten en osaa sitä kehua tai moittiakaan.
Kultakalat
-
lomi
- Starting Member

Onpa tullut hyviä vastauksia! Kiitos kaikille tähän asti vastanneille 
Mulla on tetran salkku (taitaapa olla pari testiä vähemmän mulla). Ostaessani annoin itseni ymmärtää,. että litkupulloja voi jatkossa ostaa tarpeen mukaan yksittäin. Eikö näin olekaan
Testisalkku on ollut kätevä testipullojen, mittalasien ym säilytyksessä
-
Fisutar10
- Elite Member

- Viesti:
Toki voi yksittäin ostaa. Mutta en ole kotimaasta löytänyt ns. täyttöputeleita Tetraan, JBL:ään olen. Täyttöpullo = mittauskyvetti sun muuta (värikarttaakaan) ei mukana täyttöpullossa. Hiven halvempikin sitten.Sand kirjoitti:Mulla on tetran salkku (taitaapa olla pari testiä vähemmän mulla). Ostaessani annoin itseni ymmärtää,. että litkupulloja voi jatkossa ostaa tarpeen mukaan yksittäin. Eikö näin olekaan![]()
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
Teemu Salonen
Aika oudolta tuntuu toi tulkinnanvaraisuus josta Kana +-yksipantteri puhui. Itse olen aika-ajoin varmentanut tuloksia refraktometrilla ja aina on JBL:t ollu sen kanssa samaa mieltä.
JBL:n testeissä on vielä sekin hyvä puoli, että suurin osa testeistä tehdään "tuplanäytteillä". Näin saadaan mahdollinen testattavan veden värjäytymisen aiheuttamat virhetulkinnat neutraloitua. Tetraa olen joskus käyttänyt paljon, ja taannoin siihen sai jopa täyttöpullojakin. Nykyisin ei. JBL on ollu mun merkki jo monta vuotta (muutama testi myös seralta) enkä kyllä ihan äkkiä JBL:stä pois vaihda. Mainittakoon tässä vielä se, että viimeajat (nyt pieni tauko) olen testaillu suolavettä, jossa testin tarkkuudella on vieläkin suurempi merkitys kuin makeassa.
JBL:n testeissä on vielä sekin hyvä puoli, että suurin osa testeistä tehdään "tuplanäytteillä". Näin saadaan mahdollinen testattavan veden värjäytymisen aiheuttamat virhetulkinnat neutraloitua. Tetraa olen joskus käyttänyt paljon, ja taannoin siihen sai jopa täyttöpullojakin. Nykyisin ei. JBL on ollu mun merkki jo monta vuotta (muutama testi myös seralta) enkä kyllä ihan äkkiä JBL:stä pois vaihda. Mainittakoon tässä vielä se, että viimeajat (nyt pieni tauko) olen testaillu suolavettä, jossa testin tarkkuudella on vieläkin suurempi merkitys kuin makeassa.
-
Kana +-yksipantteri
- Advanced Member

Kokeilin muuten eilen sitä JBL:ää ilman sitä kontrollipulloa, jonka veden se alla oleva väritäplä värjää tietyn väriseksi. Vertasin siis testiastian vettä suoraan siihen kontrolliväriin ilman sitä toista verrokkipulloa ja sitä telinettä missä pullot ovat. Luettavuus parani ihan huomattavasti. Nyt minäkin voin kyllä sanoa tuon olevan tarkka testi. Jotenkin se telinehässäkkä pulloineen sitten hankaloitti värin tulkintaa...
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
Fisutar10
- Elite Member

- Viesti:
Sopiva luonnonvalokin tärkeää. Jos katselee vessassa keltaputken alla, tulos voi olla hieman hämäävä. Paras päivällä luonnonvalossa tai sopiva keinovalaistus. Minusta kuitenkin selkeä tulkita. Testiliuskat omaa sarjaansaKana +-yksipantteri kirjoitti:Kokeilin muuten eilen sitä JBL:ää ilman sitä kontrollipulloa, jonka veden se alla oleva väritäplä värjää tietyn väriseksi. Vertasin siis testiastian vettä suoraan siihen kontrolliväriin ilman sitä toista verrokkipulloa ja sitä telinettä missä pullot ovat. Luettavuus parani ihan huomattavasti. Nyt minäkin voin kyllä sanoa tuon olevan tarkka testi. Jotenkin se telinehässäkkä pulloineen sitten hankaloitti värin tulkintaa...
-
Koomikko
- Advanced Member

Onko noista tippatesteistä missään mitään testiä. Tulosten luku on tietysti katsoja silmässä. Mulla on nyt kolmen valmistajan Nitraatti tippatesti ja heittoa tuloksissa on niin paljon ettei kyse enään voi olla katsojan silmässä. Tetra antaa tuloksen 25, Sera 50 ja Tropical puhtaan 0. Onko testit edes suuntaa antavia jos tulokset on tämmöisiä. JBL ei tällä hetkellä ole mutta sekin lähtee tilaukseen että saa edes jonkun tolkun näihin nitraatti mittauksiin. Onko nitraatin mittaukseen olemassa mitään elektronista mittaria?
-
Teemu Salonen
Ei ole typen kierron testeihin elektronista eikä muunkaanlaista mittaria.
-
Fisutar10
- Elite Member

- Viesti:
Nitraatti tuskin 0 on kypsässä akvassa.
-
Koomikko
- Advanced Member

Eikö....
http://www.envcoglobal.com/catalog/prod ... meter.html
http://www.nanoreefgear.com/pinpoint-el ... te-monitor
http://www.termorens.fi/mittarit/nitraatti/
http://www.sarlin.com/?kuvaus=1&deptID= ... 28&print=1
http://www.envcoglobal.com/catalog/prod ... meter.html
http://www.nanoreefgear.com/pinpoint-el ... te-monitor
http://www.termorens.fi/mittarit/nitraatti/
http://www.sarlin.com/?kuvaus=1&deptID= ... 28&print=1
Ei olekkaan siksi kysyinkin onko testit edes suuntaa antavia. Jos kolmella eri testillä tuloksissa on tuommoisia heittoja miten testeihin voi luottaa.Fisutar10 kirjoitti:Nitraatti tuskin 0 on kypsässä akvassa.
-
Aqualung
- Katalysaattori

Eikö? Meinaat että esimerkiksi eri toellisuudenaloissa koneita ohjataan tippatestien perusteella? Simppelillä fotometrillä saadaan mitattua juurikin esimerkiksi nitraattia. Ja toisella fotomertillä voidaan sitten mitata vaikka se nitriitti.Teemu Salonen kirjoitti:Ei ole typen kierron testeihin elektronista eikä muunkaanlaista mittaria.
Ja joku vielä menee ja uskoo tuollaisia kommentteja.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
Teemu Salonen
Pahoittelen tietämättömyytäni tuossa testiasiassa. Viimeksi, kun olen ollut fotometrin kanssa tekemisissä tuossa muutama vuosi sitten, ei typen kierron mittaaminen sillä onnistunut. Tilanteeseen on nyt näköjään tullut muutos ja hyvä niin.
-
Fisutar10
- Elite Member

- Viesti:
Noihin nitriittiarvoihin voinee vaikuttaa myös mittausajankohta hiven. Iltaruokinnan jälkeen kun heti mittaa arvot, nitriittiä on hiven vedessä, kun bakut eivät ehtineet sitä hajoittaa. Kun mittaa aamulla yöpaaston (paitsi pleksujen kasvinakertelut), nitriitit ovat ihan nollissa. Veikkaisinpa, että raskas protskuruoka helposti nostaa toviksi pienen typpikuormituspiikin....
Nitraattia tulee mitattua harvoin, kun vedet vaihdan usein. Samalla vaivalla vaihdan vedet, jos tulee epäiltyä nitraatteja olevan liikaa. Toisaalta hyvä joskus katsella nekin arvot läpi. Enempi panikoin tuon nitriitin osalta, että pysyisi lähes nollissa.
Kun seurailee fisuja, nämä "indikaattorifisutkin" kertovat aika nopeasti, jos on aihetta huoleen testien lisäksi.
Nitraattia tulee mitattua harvoin, kun vedet vaihdan usein. Samalla vaivalla vaihdan vedet, jos tulee epäiltyä nitraatteja olevan liikaa. Toisaalta hyvä joskus katsella nekin arvot läpi. Enempi panikoin tuon nitriitin osalta, että pysyisi lähes nollissa.
Kun seurailee fisuja, nämä "indikaattorifisutkin" kertovat aika nopeasti, jos on aihetta huoleen testien lisäksi.
-
Ruma mies
- Senior Member

Koomikolle ja Aqualungille kiitokset linkeistä. Noiden laitteiden hinnat näyttävät vaihtelevan 200 ... 500 USD välillä ja myynnissä näyttäisi olevan sellaisiakin, joihin saa elektrodin vaihtamalla useiden eri kemikaalien mittauksia.
Mahtaakohan kellään olla käyttökokemuksia mittareista?
Jos ne ovat oikeasti helposti kalibroitavissa, hankinnan harkitsemista saattaisi ryhtyä ajattelemaan. Tai ainakin voisi aloitella harkitsemisen pohtimisen ajattelun miettimistä. Mutta jos niitä joutuu aina vähän päästä liottamaan puhdistusnesteessä ja sitten huuhtelemaan akkuvedellä ja sitten siirtelemään edes takaisin eri asteisissa kalibrointiliemissä (ja joka välissä huuhtelemaan akkuvedellä), käy helposti niin, että täsmämittaus tulee edelleen tehtyä tippatestilla ja kallis mittalaite jää suuntaa-antavaksi indikaattoriksi.
Mahtaakohan kellään olla käyttökokemuksia mittareista?
Jos ne ovat oikeasti helposti kalibroitavissa, hankinnan harkitsemista saattaisi ryhtyä ajattelemaan. Tai ainakin voisi aloitella harkitsemisen pohtimisen ajattelun miettimistä. Mutta jos niitä joutuu aina vähän päästä liottamaan puhdistusnesteessä ja sitten huuhtelemaan akkuvedellä ja sitten siirtelemään edes takaisin eri asteisissa kalibrointiliemissä (ja joka välissä huuhtelemaan akkuvedellä), käy helposti niin, että täsmämittaus tulee edelleen tehtyä tippatestilla ja kallis mittalaite jää suuntaa-antavaksi indikaattoriksi.
-
Aqualung
- Katalysaattori

Tuolla ison veden takana ainakin riuttaharrastat tuntuvat suosivan etenkin noita Hannan checkereitä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
-
Hedelmiina
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Tähän samaan ketjuun ajattelin rykästä kun sattu olee otsikkona, en nyt kommentoi muuten noita JBL:n ja Tetra testien juttuja: olen mittaillut itse molemmilla ja suht samoja olen saanut molemmilla, Tetroja olen käyttänyt ku on tullu halvemmaks (tosin JBL kestää pitempään.. joo, että siinä mielessä ei ehkä halvemmaks, mutta kertalaakista...) Digitaalisen ph mittarin kanssa en tajunnu hölkäsen köläystä siitä kalibroinnista ja mun kumppani teki sen - jäin ihan pihalle mitä siinä tapahtu ja näyttääkin sitten eri kuin tipat; tetran tippatesti näyttää n.8-8.5 (miten nyt tulkitsee ja se diginen 8.7 mun tanganjikan arvoja)
Liuskatesti on ihan täysin eri leveleillä, eli arvot on varmaan vaan jotain suuntaa-antavia, kun mm. tuon ph:n kanssa näyttää Tanganjikassakin n.7.4 eikä se voi pitää paikkaansa kh ja gh arvojen takia... jotka sitten taas näyttää enemmän kuin Tetran tipat. Mene ja tiedä, kyllä näillä ainkin päänsä saa sekasin, niinku joku kerran mulle sano!
Hmm.. ja sitten, onko kukaan käyttäny Tetra Co2 tippatestiä? Meni yli hilseen sitten sekin.....
Liuskatesti on ihan täysin eri leveleillä, eli arvot on varmaan vaan jotain suuntaa-antavia, kun mm. tuon ph:n kanssa näyttää Tanganjikassakin n.7.4 eikä se voi pitää paikkaansa kh ja gh arvojen takia... jotka sitten taas näyttää enemmän kuin Tetran tipat. Mene ja tiedä, kyllä näillä ainkin päänsä saa sekasin, niinku joku kerran mulle sano!
Hmm.. ja sitten, onko kukaan käyttäny Tetra Co2 tippatestiä? Meni yli hilseen sitten sekin.....
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
-
Koomikko
- Advanced Member

Itse mittasin aikani PH:n tippatesteillä. Sera ja Tetra testit oli käytössä. Tulos oli aina 7 teki mitä tahansa niin tipat näytti 7. Jos tippatestien tulkinta on vaikeata niin sitä se varsinkin on PH mittauksissa. Hankin digitaalisen PH mittarin ja se on mielestä hyvä hankinta kunhan muistaa pitää siitä hyvää huolta. Ebaysta hankin vielä PH liuskoja joilla teen varmistuksen että tiedän mittarin olevan kunnossa. Yllättävän tarkan tuloksen liuskat antaa. Itsellä on vähän mennyt usko tippatesteihin. Usko mennyt sen takia kun välillä saa tilatessa nitraatti testin joka näyttää tulosta 0 ja kun ostaa uuden saman merkkisen testin tulos on 25. Koskaan ei tiedä mitä saa. Miten tarkistat että tippatesti näyttää oikea tuloksen. PH mittarin voi tarkistaa vaikka maidon kanssa. JBL tosiaan kestää pitempään mutta maksaa yleensä enemmän kuin muut.