Mistä erottaa nuorten lehtikalojen sukupuolen?
Valvoja: Moderaattorit
Mistä erottaa nuorten lehtikalojen sukupuolen?
Mistä erottaa nuorten lehtikalojen sukupuolen? Minulla kolmen koi lehtikalan trio joista 2 pienempää kisaavat taistellen isomman suosiosta. Evät jo vähän repsottavat
Nyt myynnissä toinen.
-
Ruma mies
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Re: Mistä erottaa nuorten lehtikalojen sukupuolen?
Fyysisiä merkkejä on kolme:
- Koiraalle kasvaa melko helposti havaittava kyrmyniska
- Koiras kasvaa isommaksi
- Munanasetinputki ja maidinlaskemisputki ovat erilaiset.
Koko ei ole luotettava, voihan olla poikkeuksellisen iso naaras tai poikkeuksellisen pieni koiras. Munanasetinputkia en ole koskaan oppinut katsomaan oikealla tavalla. Kyrmyniska on selvä, mutta kovin nuoressa sekään ei näy. Se alkaa näkyä siinä vaiheessa, kun muutenkin osaat jo erottaa ne toisistaan (toinen kutee, toinen laskee maidin).
Käyttäytymisessä olen ollut havaitsevinani sellaista, että
- koiraat tappelevat keskenään ja menevät uhittelemaan toisen reviirille
- koiras saattaa piestä omaa naarastaan
- mutta koiras ei käy vieraan naaraan kimppuun.
Vahvistakaa tai kumotkaa havainto.
- Koiraalle kasvaa melko helposti havaittava kyrmyniska
- Koiras kasvaa isommaksi
- Munanasetinputki ja maidinlaskemisputki ovat erilaiset.
Koko ei ole luotettava, voihan olla poikkeuksellisen iso naaras tai poikkeuksellisen pieni koiras. Munanasetinputkia en ole koskaan oppinut katsomaan oikealla tavalla. Kyrmyniska on selvä, mutta kovin nuoressa sekään ei näy. Se alkaa näkyä siinä vaiheessa, kun muutenkin osaat jo erottaa ne toisistaan (toinen kutee, toinen laskee maidin).
Käyttäytymisessä olen ollut havaitsevinani sellaista, että
- koiraat tappelevat keskenään ja menevät uhittelemaan toisen reviirille
- koiras saattaa piestä omaa naarastaan
- mutta koiras ei käy vieraan naaraan kimppuun.
Vahvistakaa tai kumotkaa havainto.
Tappelevatko naaraat keskenään jos niitä on kaksi ja vain yksi koiras?
Luulen kyllä, että nämä tappelijat ovat kaksi koirasta ja tämä yksi jonka suosiosta kisaillaan ehkä naaras. Tämä yksi kylläkin isompi kuin nuo kaksi keskenään tappelevaa, mutta ovat vielä kaikki nuoria.
Toivottavasti löytyy uusi koti tappelupukareista toiselle
Luulen kyllä, että nämä tappelijat ovat kaksi koirasta ja tämä yksi jonka suosiosta kisaillaan ehkä naaras. Tämä yksi kylläkin isompi kuin nuo kaksi keskenään tappelevaa, mutta ovat vielä kaikki nuoria.
Toivottavasti löytyy uusi koti tappelupukareista toiselle
Minkä kokoiseen akvaarioon mahtuu 2 lehtikalapariskuntaa?
Muita asukkeja 320 litraisessa 9 kpl loistobarbeja, 3 rusokirjoahventa, 4 leväbarbia ja partamonni. Yhteiselo ollut sopuisaa näiden muiden kanssa, lehtikalat selvästikin hierarkiassa ylimpänä ja ajavat muut pois jos niin haluavat. Joskus tosin loistobarbit vilkkaina ja uteiliaina hyörivät ylikiinnostuneina lehtikalojen lähellä. Haaveissa vielä hieman isompi allas.
Muita asukkeja 320 litraisessa 9 kpl loistobarbeja, 3 rusokirjoahventa, 4 leväbarbia ja partamonni. Yhteiselo ollut sopuisaa näiden muiden kanssa, lehtikalat selvästikin hierarkiassa ylimpänä ja ajavat muut pois jos niin haluavat. Joskus tosin loistobarbit vilkkaina ja uteiliaina hyörivät ylikiinnostuneina lehtikalojen lähellä. Haaveissa vielä hieman isompi allas.
-
Ruma mies
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Minulla on vain vähän tuota isommassa akvaariossa kaksi lehtikalapariskuntaa + pienempää kalastoa. En ole huomannut ongelmia. Olen tehnyt akvaarion keskelle "kasvimuurin", joka muodostaa selvän reviirirajan. Koiraat käyvät toisinaan uhittelemassa rajan toisella puolella, mutta mitään vakavia tappeluita ei ole ollut, vaikka molemmat pariskunnat ovat joskus kuteneet yhtä aikaa ja melko lähelle toisiaankin.
Kiitos vastauksista
Luulen, että nämä kaksi ovat nuoria koiraita. Olisi hienoa jos saisi 2 kutevaa lehtikalapariskuntaa. Onnistuisikohan yhden naaraan lisäys?