Katselin yleisohjeita särkikalojen kutuun, joihin kirsikkabarbikin kuuluu.Itselläni on aktiivinen uros (Napoleon), jolla on 2 naarasta. Koko ajan ahdistelee naaraita ja toisinaan hätyyttelee reviiriltää lähes tyyliin lehtikala

. Uskomaton ego pikku Napoleonilla:). Kutevan olen nähnyt koko ajankin ja ruiskaisee johonkin kasvin lehdelle mätimunat ja uros perässä...Poikasia ei ole kuoriutunut, sillä syönevät itse tai muut.
Kannattaa katsoa tas kerran Varjon Akvaariokalat -kirjasta ohjeita. Laitan muutamia pointseja siitä.
* kutupaikasksi pieni kokolasi- tai muoviallas (vähintään 20 l)
* pohjalle sorakerros, raekoko 7-10 mm tai muoviritilä
* akvaarion keskelle pöheikkö kasveja tai karkeakuituista suodatusvanua
* vesi pehmeä, ja neutraali tai hapan, GH 4-10, ph 6.5-7
* lämpötila ei ratkaiseva, mielummin +2 astetta normaalialtaan yli (miettisin tätä, riippuu altaastasi, jossa ovat ovatko jo lämmön ylälaidassa)
* kun poikaset kuoriutuvat, lievä tuuletus (tarkoittanee kovempaa suodatusta tai hapetinta?)
* siirrä fistu kutuakvaan illalla, kutu seur.päivänä tai parin päivän päästä
* mätirosvoja, poista kutupari heti kudun jälkeen
* kutu kasvien joukkoon, poikaset kuoriutuvat 1-2 vrk. kuluttua
* muutaman vrk. päästä uimaan ==> ravinnoksi likoeläimiä, tarvitsevät hyvää ruokaa ja runsaasti (varo, ettei akvan vesi mene huonoon kuntoon kun ruokit)
* myös hienojakoinen kuivamuona käy (itselläni Tetran Babyfoodia, ehkä huhmarillakin voisi hienontaa runsasproteiinista ruokaa, jos ei babyfoodia olisi)
* viikon päästä poikaset syövät jo artemian ja hankajalkaisen toukkia
* poikaset kasvavat nopeasti ja jo vajaassa vuodessa kutuvalmiita itse
Kirsikkabarbin vesiarvot yleensä: min. 54 litraa, ph 6-7.5, pehmeä vesi, 22-28 astetta, kaikkiruokainen veijari:).
Hanki Varjon Akvaariokalat -kirja, et kadu:).

Nopeasti löytyy perustiedot.